-
Představujeme firmu METRANS, která změní Českou
Třebovou
-
METRANS
vznikl v červenci roku 1991 jako specializovaná společnost pro
rozvoj kombinovaných přeprav. V únoru roku 1992 byl z terminálu
Praze-Uhříněvsi vypraven do Hamburku první ucelený vlak
kombinované dopravy na území Československa. Ještě v roce 1992
byla četnost odjezdů zvýšena na 4 - 5 týdně. Na vlacích do
Hamburku se v polovině roku 1992 přepravovaly kontejnery z
Maďarska. V roce 1993 bylo zahájeno spojení uceleným vlakem do
Bremerhavenu a spojení s Terstem. Kontejnery byly koncentrovány po
silnici a značný podíl měly i jednotlivé zásilky koncentrované po
železnici. Většina kontejnerů do té doby byla
-
přepravována po silnici a logistický přístup společnosti umožnil
přepravu těchto kontejnerů na železnici. V roce 1994 byly úspěšně
přepravovány výměnné nástavby do Itálie (cca 2500 kusů za rok).
Tyto přepravy se později vlivem odstranění překážek (nedostatek
silničních povolení) staly neatraktivní, protože silniční doprava
výrazně snížila cenu. Aktivity METRANSu se v roce 1995 rozšířily o
Zlín. Tím byl vytvořen druhy bod pro koncentraci kontejnerů z
oblasti Moravy a Slovenska a pro snížení přepravní vzdálenosti po
silnici a zvýšení přepravní vzdálenosti přepravy kontejnerů po
železnici. V letech 1997 a 1998 společnost provozovala rovněž
trimodální terminál kombinované dopravy v Ústi nad Labem a
nabízela tak souběžně všechny tři modality pro přepravy kontejnerů
– říční dopravu, dopravu po silnici a po železnici. Na základě
vlastních provozně-ekonomických zkušeností si společnost
předurčila další specializaci s orientací na železnici. Po
neúspěšném provozování terminálu v Ružomberku se aktivity na
Slovensku v roce 1999 přesunuly do Dunajské Stredy, jako výchozí
brány do podunajské nížiny.
-
Společnost METRANS vytvořila síťové
propojeni pomocí holdingu, vznikly další terminály. METRANS,
a. s., je stoprocentním vlastníkem dceřiných společností METRANS (Deutschland)
GmbH v Hamburku a
Bremerhavenu, METRANS (Danubia), a. s., v Dunajské Stredě, METRANS
(Danubia) Kft., v Györu a Budapešti, METRANS (Moravia)
a.s. ve Zlíně a METRANS (Adria) szo. v Koperu.
-
Dnes skupina METRANS provozuje 96 ucelených vlaků týdně na území
od Slovinska, Maďarska, Slovenska a Česka až po Německo.
Společnost v těchto zemích vytvořila 100% dceřiné
společnosti a propojila je s ústředím i zákazníky prostřednictví
elektronické sítě. Na všech vlastních terminálech bylo v roce 2005
přeloženo 470 000 TEUs (jednotek 20_ kontejnerů). Náročný
investiční program do výstavby terminálů a nutných
specializovaných vagónů s progresivními parametry byl postupně realizován v letech 1995 až 1997.
po vstupu strategického partnera Hamburské překladištní a logistické
společnosti (HHLA), který nyní vlastní zhruba 50 procent akcií
společnosti. V roce 1999 do společnosti vstoupila (respektive navýšila
základní jmění) i dceřiná společnost Německé dráhy (DB) pro
nákladní dopravu DB-Cargo Aktiengesellschaft Mainz, nyní Railion
(Germany) AG, jež od roku 1999 vlastní přibližně 34 procent
jejích akcií. Zahraniční investoři vytvořili strategické zázemí
a nediskriminaci skupiny METRANS na mezinárodním přepravním
trhu. Tím byla dána zelená pro další rozvoj. Management
společnosti byl ustaven postupně v letech 1991 až 1992 a přes
změny v akcionářské struktuře
nedoznal od té doby změn. Systém mezinárodních spojů Hamburk
– Praha (Dunajská Streda) a Bremerhaven – Praha METRANS
provozuje s četností kolem 26 vlaků týdně v obou dvou směrech.
Doba jízdy vlaku se v současné době pohybuje mezi 12 a 14
hodinami, čímž se dosahuje průměrná přepravní rychlost 50 - 60
km/hodinu. Výrazně se od začátku roku 2005 zlepšila spolehlivost
tím, že se snížil počet přepřahání lokomotiv a ČD z Prahy
zajíždí do oblasti Drážďan bez zastávky na hranicích. Obdobně se
v polovině roku 2005 zrychlilo odbavení na východní hranici v Lanžhotě.
Vyšší spolehlivost, zrychlení a lepší operativnost přinesly i
zapojení nových vagónů do servisu. Ty nahradily zastaralé vozy
DB, které nebylo možno ve východní směru předisponovat bez
překládky na anténní spojení. Na tyto mezinárodní spoje navazují
spojení mezi Prahou a Zlínem a Prahou a Dunajskou Stredou. Doba
přepravy mezi
Prahou a Zlínem je cca 6 – 8 hodin, do Dunajské Stredy trvá
přeprava 10 hodin. Rychlost přepravy kontejnerů ze Slovenska
a Maďarska do Hamburku je méně než 48 hodin včetně svozu a
rozvozu a touto dobou přepravy úspěšně konkuruje silniční
dopravě. Přeprava ucelených vlaků mezi Koperem (přístav ve
Slovinsku) a Budapeští vyžaduje 22 hodin, tam je dosahováno
přepravní rychlosti 30 km/hodinu. Na dosažených výsledcích se
rozhodující měrou podílejí zaměstnanci Českých drah na všech
úrovních, a tím vytvářejí stabilní bázi pro rozvoj dalšího,
pevného partnerství do budoucna. Zkušenosti METRANSu ukazují, že
operativnost Českých drah je vzorem u kombinovaných doprav pro
další železnice v regionu a příslibem rozvoje do budoucnosti.
-
Ing. Jiří Samek Předseda představenstva METRANS, a.s
Trasy kontejnerových
vlaků po česku a celé Evropě by mělo změnit připravované
kontejnerové překladiště v České Třebové, kde bude navíc dispečerské
pracoviště řídící pohyb vlaků a kontejnerů prakticky v celé Evropě.
Tím by mělo dojít nejen ke zvýšení zaměstnanosti v dělnických
profesích, ale také ke zvýšení kupní síly obyvatel a zvýšení nároků
na bytovou výstavbu, neboť se do České Třebové nastěhují i
dispečeři, kteří nyní pracují v jiných provozovnách firmy. Pro
ně pak bude třeba zajistit další z toho plynoucí infrastrukturu -
tedy zvýšit kapacity mateřských škol, vyřešit regulační
plány v nových lokalitách pro rodinné domky. Již nyní se
konzultují možnost působit v okolí překladiště v přilehlé průmyslové
zóně další zasilatelské firmy, má zde být také celní sklad a
tedy také pracoviště celního úřadu. Není to přitom dlouho, co
bylo v České Třebové zrušeno. Proto možná nebylo ani moc logické, že
se odtud odstěhovala dopravní firma
Šmídl,
snad ji k takto stanoveným úsporám dohnala ekonomická krize,
projevující se právě v kamionové dopravě. připravuje se
investice za miliardu. od doby postavení nového závodu
Korado
v letech 1996 a 97 tady taková investice nebyla a moc ji právě nyní
potřebujeme. |