Představujeme firmu METRANS, která změní Českou Třebovou                        

METRANS vznikl v červenci roku 1991 jako specializovaná společnost pro rozvoj kombinovaných přeprav. V únoru roku 1992 byl z terminálu Praze-Uhříněvsi vypraven do Hamburku první ucelený vlak kombinované dopravy na území Československa. Ještě v roce 1992 byla četnost odjezdů zvýšena na 4 - 5 týdně. Na vlacích do Hamburku se v polovině roku 1992 přepravovaly kontejnery z Maďarska. V roce 1993 bylo zahájeno spojení uceleným vlakem do Bremerhavenu a spojení s Terstem. Kontejnery byly koncentrovány po silnici a značný podíl měly i jednotlivé zásilky koncentrované po železnici. Většina kontejnerů do té doby byla
přepravována po silnici a logistický přístup společnosti umožnil přepravu těchto kontejnerů na železnici. V roce 1994 byly úspěšně přepravovány výměnné nástavby do Itálie (cca 2500 kusů za rok). Tyto přepravy se později vlivem odstranění překážek (nedostatek silničních povolení) staly neatraktivní, protože silniční doprava výrazně snížila cenu. Aktivity METRANSu se v roce 1995 rozšířily o Zlín. Tím byl vytvořen druhy bod pro koncentraci kontejnerů z oblasti Moravy a Slovenska a pro snížení přepravní vzdálenosti po silnici a zvýšení přepravní vzdálenosti přepravy kontejnerů po železnici. V letech 1997 a 1998 společnost provozovala rovněž trimodální terminál kombinované dopravy v Ústi nad Labem a nabízela tak souběžně všechny tři modality pro přepravy kontejnerů – říční dopravu, dopravu po silnici a po železnici. Na základě vlastních provozně-ekonomických zkušeností si společnost předurčila další specializaci s orientací na železnici. Po neúspěšném provozování terminálu v Ružomberku se aktivity na Slovensku v roce 1999 přesunuly do Dunajské Stredy, jako výchozí brány do podunajské nížiny.
Společnost METRANS vytvořila síťové propojeni pomocí holdingu, vznikly další terminály.  METRANS, a. s., je stoprocentním vlastníkem dceřiných společností METRANS (Deutschland) GmbH v Hamburku a Bremerhavenu, METRANS (Danubia), a. s., v Dunajské Stredě, METRANS (Danubia) Kft., v Györu a Budapešti, METRANS (Moravia) a.s. ve Zlíně a METRANS (Adria) szo. v Koperu.
Dnes skupina METRANS provozuje 96 ucelených vlaků týdně na území od Slovinska, Maďarska, Slovenska a Česka až po Německo. Společnost v těchto zemích vytvořila 100% dceřiné společnosti a propojila je s ústředím i zákazníky prostřednictví elektronické sítě. Na všech vlastních terminálech bylo v roce 2005 přeloženo 470 000 TEUs (jednotek 20_ kontejnerů). Náročný investiční program do výstavby terminálů a nutných specializovaných vagónů s progresivními parametry byl postupně realizován v letech 1995 až 1997. po vstupu  strategického partnera Hamburské překladištní a logistické společnosti (HHLA), který nyní vlastní zhruba 50 procent akcií společnosti. V roce 1999 do společnosti vstoupila (respektive navýšila základní jmění) i dceřiná společnost Německé dráhy (DB) pro nákladní dopravu DB-Cargo Aktiengesellschaft Mainz, nyní Railion (Germany) AG, jež od roku 1999 vlastní přibližně 34 procent jejích akcií. Zahraniční investoři vytvořili strategické zázemí a nediskriminaci skupiny METRANS na mezinárodním přepravním trhu. Tím byla dána zelená pro další rozvoj. Management společnosti byl ustaven postupně v letech 1991 až 1992 a přes změny v akcionářské struktuře nedoznal od té doby změn. Systém mezinárodních spojů Hamburk – Praha (Dunajská Streda) a Bremerhaven – Praha METRANS provozuje s četností kolem 26 vlaků týdně v obou dvou směrech. Doba jízdy vlaku se v současné době pohybuje mezi 12 a 14 hodinami, čímž se dosahuje průměrná přepravní rychlost 50 - 60 km/hodinu. Výrazně se od začátku roku 2005 zlepšila spolehlivost tím, že se snížil počet přepřahání lokomotiv a ČD z Prahy zajíždí do oblasti Drážďan bez zastávky na hranicích. Obdobně se v polovině roku 2005 zrychlilo odbavení na východní hranici v Lanžhotě. Vyšší spolehlivost, zrychlení a lepší operativnost přinesly i zapojení nových vagónů do servisu. Ty nahradily zastaralé vozy DB, které nebylo možno ve východní směru předisponovat bez překládky na anténní spojení. Na tyto mezinárodní spoje navazují spojení mezi Prahou a Zlínem a Prahou a Dunajskou Stredou. Doba přepravy mezi Prahou a Zlínem je cca 6 – 8 hodin, do Dunajské Stredy trvá přeprava 10 hodin. Rychlost přepravy kontejnerů ze Slovenska a Maďarska do Hamburku je méně než 48 hodin včetně svozu a rozvozu a touto dobou přepravy úspěšně konkuruje silniční dopravě. Přeprava ucelených vlaků mezi Koperem (přístav ve Slovinsku) a Budapeští vyžaduje 22 hodin, tam je dosahováno přepravní rychlosti 30 km/hodinu. Na dosažených výsledcích se rozhodující měrou podílejí zaměstnanci Českých drah na všech úrovních, a tím vytvářejí stabilní bázi pro rozvoj dalšího, pevného partnerství do budoucna. Zkušenosti METRANSu ukazují, že operativnost Českých drah je vzorem u kombinovaných doprav pro další železnice v regionu a příslibem rozvoje do budoucnosti.
                                                                                                   Ing. Jiří Samek Předseda představenstva METRANS, a.s

Trasy kontejnerových vlaků po česku a celé Evropě by mělo změnit připravované kontejnerové překladiště v České Třebové, kde bude navíc dispečerské pracoviště řídící pohyb vlaků a kontejnerů prakticky v celé Evropě. Tím by mělo dojít nejen ke zvýšení zaměstnanosti v dělnických profesích, ale také ke zvýšení kupní síly obyvatel a zvýšení nároků na bytovou výstavbu, neboť se do České Třebové nastěhují  i dispečeři, kteří nyní pracují v jiných  provozovnách firmy. Pro ně pak bude třeba zajistit další z toho plynoucí infrastrukturu - tedy zvýšit kapacity  mateřských škol,  vyřešit regulační plány  v nových lokalitách pro rodinné domky. Již nyní se konzultují možnost působit v okolí překladiště v přilehlé průmyslové zóně další  zasilatelské firmy, má zde být také celní sklad a tedy také pracoviště celního úřadu.  Není to přitom dlouho, co  bylo v České Třebové zrušeno. Proto možná nebylo ani moc logické, že se odtud odstěhovala dopravní firma Šmídl, snad ji k takto stanoveným úsporám dohnala ekonomická krize, projevující se právě v kamionové dopravě.  připravuje se investice za miliardu. od doby postavení nového závodu Korado v letech 1996 a 97 tady taková investice nebyla a moc ji právě nyní potřebujeme.