Petice za
odstranění sochy Jana Pernera se teprve rozbíhá, - píše MFDNES
Cílem je získat 2000 podpisů.
Petice si všiml již Orlický deník, Českotřebovský zpravodaj, a nyní také
MF DNES a OIKTV. Teprve nyní se tedy dostane více do povědomí.
Elektronická petice bude mít také svoji papírovou podobu,
podpisové archy je možné podepsat v prodejně Probit-ELEKTRO na Nádražní
ulici 9082 (naproti Sazce). Vše důležité k problematice petice a nakonec
i k dílu Jaromíra Garguláka je ve fotokopii článku z MFDNES.
Právě nedávné dokončení dopravního terminálu a "betonového parku
Kociánka" v Ústí nad Orlicí odhalilo skutečnost, že Jaromír Gargulák je
najednou z ničeho nic tak oblíbený sochař (amatér, tedy bez
uměleckého vzdělání), že se bez něho neobejdeme ani v České Třebové, ani
v Ústí nad Orlicí. A mezi těmi, kdo se podíleli na výběru autora je
jeden člověk, dnes už pomalu bývalý starosta Ústí nad Orlicí. Když se
dokončila (nešťastná a podle stanoviska České komory architektů
neregulérní) výtvarná soutěž na sochu Jana Pernera, tak jsem v nadsázce
napsal o tom, jaký poprask nová socha vzbudí v okolí. Všichni budou také
chtít Gargulákovu sochu. Daleko to od pravdy nebylo. První je Ústí nad
Orlicí, které si objednalo na Kociánku hned několik jeho prací, i když v
původním záměru byly kopie sochařských děl ústeckoorlického rodáka Quido
Kociana. Jak je vidět, tak se bez Jaromíra Garguláka na Orlicko-Třebovsku
nic kloudného nepostaví. To vše píši proto, abych ukázal, že
okolnosti výběru sochy jsou poněkud zahaleny tajemstvím a
doprovázely jej pochyby od samého počátku. Stačí totiž porovnat
stanovisko poroty s textem vyhlášené výtvarné soutěže a zjistíte, že se
v každém z textů hovoří o něčem jiném. Je to zřejmý nesoulad,
nedovedu posoudit, zda měl být vlastně Gargulákův návrh do soutěže
připuštěn. Ve stejném nesouladu je odlitá socha a osobnost, kterou
má znázorňovat..... (mm)
Souhlasím s ústeckým architektem Petrem Kuldou, že Perner by měl vypadat
jako Perner
Bezpečnostní rada kraje si prohlédla sklady pohonných hmot
Kostelec u Heřmanova Městce (26. 10.
2010) – Sklad pohonných hmot Správy státních hmotných rezerv
v Kostelci u Heřmanova Městce se v úterý 26. října stal místem jednání
Bezpečnostní rady Pardubického kraje. Její členové si vytvořili
představu o tom, jak vypadá strategicky nejvýznamnější sklad na území
Pardubického kraje.
„Jak se stalo tradicí, bezpečnostní
rada se seznamuje se strategickými objekty v Pardubickém kraji,“
zahájil hejtman a předseda Bezpečnostní rady Pardubického kraje Radko
Martínek výjezdní zasedání v areálu skladu pohonných hmot. „V krizovém
řízení je důležité, že víme, na koho se máme obrátit, co můžeme
v případě krize využít a za jakých podmínek,“ poděkoval hejtman
vedení Správy státních hmotných rezerv za to, že kraji umožnilo
prohlídku areálu.
Členové nejvyššího krizového
managementu kraje si prošli jak sklady pohonných hmot postavené v roce
1952, tak nový areál. „Mnoho zařízení již bylo na pokraji
životnosti. Od roku 2004 modernizujeme zařízení i technologie. Zároveň
jsme zvýšili skladovací kapacitu na dvojnásobek. Rozhodující část
nouzových zásob skladujeme ale ve společnosti ČEPRO,“ řekl předseda
SSHR Ladislav Zabo. Stavba nových skladovacích nádrží byla dokončena
nedávno a zaplatila ji z rozpočtu nejen Státní správa hmotných rezerv,
ale také Ministerstvo obrany ČR a centrála NATO v Bruselu. Předseda
Ladislav Zabo informoval Bezpečnostní radu Pardubického kraje o přípravě
a testování karetního systému SSHR pro odběr pohonných hmot v době
krizových stavů, který je využitelný i v běžné době.
Magdalena Navrátilová tisková mluvčí
Na trhu
v 85 % vítězí starší Li-Ion baterie, modernější Li-Pol brzdí jejich vysoká
cena
Na českém trhu jsou v 85 % využívány baterie typu Li-Ion do všech
elektronických přístrojů. Novější Li-Pol baterie s nižším objemem a
hmotností jsou používány pouze v 10 % případů. Vyplývá to z aktuálních
statistik internetového obchodu BatteryShop.cz. Masivnějšímu rozšíření
moderních Li-Pol baterií brání jejich vysoká cena. Hodnota akumulátoru
totiž tvoří až pětinu ceny notebooku či mobilu.
Do elektrických přístrojů jsou tradičně používány tři druhy
akumulátorů, a to Li-Ion, Li-Pol a Ni-MH. Využití nejstaršího typu
niklmetalhydridových baterií za posledních pět let pokleslo o 54 %. Podle
průzkumu obchodu BatteryShop.cz jsou letos Ni-MH akumulátory instalovány
pouze do 5 % přístrojů, nejčastěji pak do aku nářadí. V tuzemsku
v současné době dominuje využití lithium-ionových baterií, které mají
oproti starším typům delší životnost i vyšší kapacitu. Navíc nejsou
ohroženy paměťovým efektem, je tedy možné akumulátor dobíjet i před úplným
vybitím.
„U běžné elektroniky již klasické Ni-MH baterie nenajdeme, zde
převažují Li-Ion a nově se začínají prosazovat Li-Pol. Lidé však nejsou o
rozdílných vlastnostech baterií informováni a stále nabíjejí mobily až po
úplném vyčerpání kapacity baterie,“ sdělil Radim Tlapák,
ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který se specializuje
na prodej baterií. „Lze očekávat, že jakmile se sníží cena Li-Pol
akumulátorů, tak zcela vytlačí ostatní druhy z trhu,“ podotkl Radim
Tlapák.
Nejnovějším typem baterií jsou lithium-polymerové akumulátory, které
mají oproti ostatním druhům vylepšenou technologii jádra. Díky tomu jsou
při stejné kapacitě baterie výrazně lehčí a tenčí. Kvůli vysoké ceně jsou
však Li-pol akumulátory využívány pouze pro hi-tech elektroniku. Do
standardních modelů notebooků, mobilních telefonů či fotoaparátů nejsou
využívány, protože by výrazně navyšovaly jejich cenu, čímž by se snížila
jejich dostupnost. Hodnota baterie představuje 5 až 20 % z ceny přístroje
podle typu.
Petice za
záchranu stromů u Pastvinské přehrady - počet podpisů rychle roste
Orlický deník si všímá nové petice za záchranu stromů
rostoucích podél silnice spojující Pastviny a Mladkov, jež má
kvůli opravě vozovky značně prořídnout. Celkem má padnout 160 stromů,
které rostou u silnice a tím porušují zákon. Petici podporují také
členové výboru občanského sdružení Nádraží nedáme, Ing. Martin Kadrman a
dokumentaristka Olga Somerová. Oba dva zítra ve středu přijedou osobně
podpořit ostatní do regionu. první zastávkou bude v pravé poledne"
historické nádraží v Ústí nad Orlicí.
Fotografie této aleje mají být zařazeny do ankety Aleje a
stromořadí Pardubického kraje, kterou vyhlásilo sdružení Arnika.
Cílem ankety je popularizovat aleje a stromořadí mezi veřejností jako
přírodně kulturní a vlastivědnou hodnotu.Vítězná alej či stromořadí má
být známa v dubnu 2011 ke Dni Země Doufejme, že se
zmíněná alej u Mladkova dožije této události ve zdraví.
|