-
Co bude
s gymnáziem???
-
V reakci
na stejnojmenný příspěvek ve zpravodaji Naše Česká Třebová 03 / 2010,
kteří naši občané obdrželi do poštovních schránek, bych rád doplnil a
upřesnil některé informace ze zmíněného článku.
- V současnosti má českotřebovské gymnázium 339 žáků v obou typech
studia. V posledních letech dochází k mírnému poklesu – s výjimkou dále
zmíněného školního roku 2009 / 10 - v počtu přijatých žáků, což je
způsobeno snížením počtu žáků v 9. třídách ZŠ a dotýká se stejnou měrou
všech středních škol, kam se uchazeči z těchto tříd hlásí. Je to
objektivní fakt, který nyní nepříjemně zasáhl střední školství a který
s sebou nese i možný pokles kvality přijímaných žáků. Zmíněná kapacita
školy je hypotetická konstrukce, která vycházela z jednoduchého
matematického vzorce: maximální možný počet přijatých žáků násobený počtem
tříd s vytvoření „rezervního polštáře“ pro možné přestupující či opakující
žáky. Ani v dobách tučnějších se nepředpokládalo naplnění školy na tuto
nejzazší hranici.
- Vítám doporučení Rady Pardubického kraje, podle něhož by se na všech
školách jím zřizovaných měly pro školní rok 2011 / 12 konat jednotné
přijímací zkoušky u všech studijních oborů s maturitou. Takovéto jednotné
zkoušky by pak měly poskytnout objektivní srovnání kvality žáků hlásících
se ke studiu. Doufám jen, že toto doporučení bude všemi středními školami
beze zbytku respektováno, protože obdobné doporučení zřizovatele před
několika lety nepřineslo očekávaný efekt – školský zákon svěřuje totiž
rozhodnutí o konání či nekonání přijímací zkoušky výhradně do rukou
ředitele a někteří z nich se necítili tímto doporučením vázáni. Kritéria
přijetí ke studiu nebyla tehdy jednotná a lišila se od školy ke škole .
S různorodou situací v této oblasti jsme byli konfrontováni při přijímání
pro školní rok 2009 / 10, kdy jsme zkoušky do čtyřletého studia konali.
Domnívám se, že v situaci, kdy mnozí uchazeči dali přednost „cestě
nejmenšího odporu“, jsme právě na konání zkoušek doplatili poklesem zájmu
o studium na našem gymnáziu. V roce následujícím - poučeni rokem předešlým
a mj.i z důvodů finanční náročnosti zkoušek- jsme zvolili za kritérium
prospěch ze základní školy. Byli jsme si vědomi toho, že prvotní vysoký
počet podaných přihlášek je ve světle předcházející zkušenosti nic
neříkající údaj a v konečné fázi se budeme potýkat s nepředvídatelnými
přesuny zápisových lístků již přijatých uchazečů. Celou situaci činí
značně nepřehledným stávající systém 3 přihlášek a 2 termínů v prvním kole
přijímacího řízení a zápisových lístků – teprve s počátkem školního roku
víme, kdo skutečně ke studiu nastoupí. Pokládám tedy požadavek kraje na
sjednocení přijímacích zkoušek za jednoznačně pozitivní krok a doufám, že
očekávání zvýšené kvality uchazečů se naplní.
- Systém volitelných předmětů v našem školním vzdělávacím programu
vychází z dlouhodobé zkušenosti a požadavků vysokých škol a umožňuje žákům
vedle povinných výběr 6 volitelných předmětů v rozsahu 19 hodin
z celkových 31 hodin v posledním ročníku studia. Příliš jednostranný důraz
jen na některé skupiny předmětů považuji vzhledem k našemu spádovému
zázemí za kontraproduktivní. Další rozšiřování a tříštění nabídky
nepokládám za účelné.
- Domnívám se, že škola nabízí škálu mimoškolních zájmových činností (
kroužky jazykové, matematický, fyzikální, historický, přírodovědný kroužek
Freoni, práci ve školním internetovém časopise, fotokroužek, aktivity
Školního sportovního klubu), problém vidím spíše v ochabujícím zájmu žáků
o některé disciplíny. Škola poskytuje prostory jazykové škole Evropské
vzdělávací centrum, občanskému sdružení Křižovatka handicap centrum o.s a
sdružení Most pro lidská práva, tělocvičny slouží v době mimo výuku
zájemcům z řad veřejnosti. Od dalšího roku zvažujeme možnost doplňkové
činnosti.
- Rád bych závěrem poděkoval vedení našeho města, které v červnu 2010
v souvislosti s podnětem Pardubického kraje podpořilo zachování víceletého
studia na českotřebovském gymnáziu. Tato podpora je pro nás příslibem
zachování rozsahu vzdělávání na škole i závazkem do dalších let.
-
Petr Poldauf, ředitel, Gymnázium Česká Třebová
-
|