Budeme mít
ve Třebové D cinema ?
Veřejná zakázka - digitalizace kina Svět
„Dodávka a montáž vybavení kinosálu kina
Svět v Hodoníně digitální technologií dle standardu DCI, technologií pro
přehrávání 3D obsahu a doplňujících AV technolog." Takovou inzerci
najdeme na internetu zatím v jiných městech, ale jistě se tomu
nevyhneme ani u nás v České Třebové. Promítání klasickými projektory
totiž není do budoucna perspektivní. Distributoři budou vyrábět stále méně
kopií, nové tituly se tedy budou dostávat do České Třebové stále později.
Nová technologie umožní projekci s novými prvky, které nelze běžně doma
realizovat, tedy např. 3D projekci. filmy se již připravují v této podobě
a bude jich stále více. Úprava kina pro takové projekce je investicí v
řádu několika (cca tří) milionů korun, ale jistě se vyplatí. Po
přestavbě kina se vždy daří zvýšit jak návštěvnost, tak
i tržby, digitální projekce přináší novou kvalitu a nové možnosti, např.
on-line přenosy koncertů, velkých sportovních akcí a vše v 3D formátu.
Nechceme-li zůstat na okraji, bude třeba se připravit i na tuto
přestavbu technologie. Stávající projektory by zůstaly pro projekci
klasických filmů, nový projektor s další úpravou by pak
umožníl dosud nevídané věci. Kulturní centrum nový trend pečlivě sleduje a
chystá projekt, ze kterého se zjistí co bude digitalizace kina
znamenat konkrétně pro Českou Třebovou a zdejší kino Svět.
Digitalizace kin znamená nahrazení 35mm filmových projektorů digitální
technologií a zároveň změnu zavedených způsobů distribuce.
Kvalita digitálního promítání je srovnatelná s promítáním z 35mm,
digitální kopie navíc nepodléhá mechanickému opotřebení a její kvalita
tedy zůstává konstantní. Digitální projekce přinesou v budoucnu
úspory zejména při výrobě kopií a jejich distribuci. Na přechodné
období, kdy bude ještě souběh klasických 35 mm kopií a již nových
digitálních nosičů, je však třeba počítat s vyššími náklady v oblasti
distribuce. Úspora se projeví až v okamžiku, kdy bude distribuce
probíhat z větší části na digitálních nosičích.
Pokud
nedojde k digitalizaci kin, může být v blízké budoucnosti znemožněn
přístup diváků k novým filmům, které budou distribuovány pouze na
digitálním nosiči.
Celosvětovým standardem digitálního
promítání je D-cinema, což je označení kin, která splňují DCI
specifikace. DCI standard byl zároveň přijat všemi evropskými zeměmi a
evropská kina jsou tedy vybavována digitálním zařízením, splňujícím tyto
požadavky.
Kulturní
politika České republiky
Usnesením vlády ČR ze dne 19.
listopadu 2008 č. 1452 byla schválena Státní kulturní politika
na léta 2009 až 2014. Tímto usnesením se ministru kultury mimo
jiné ukládá předložit vládě do 31. května 2010 informaci o plnění
cílů Státní kulturní politiky.
V bodu 3.5. tohoto materiálu se
hovoří o podpoře modernizace kulturní infrastruktury pro účely
poskytování moderních kulturních služeb s vyšší přidanou hodnotou,
s následným komentářem .….přes existující hustou síť kulturních
zařízení je většina z nich vybavena zastaralými technologiemi. Cílem
programu je vybudování či modernizace celostátně působících center,
poskytujících technologické zázemí a konzultační podporu při tvorbě
a pomoc při zajišťování distribuce a propagace produktů a služeb
v oblastech knihovních fondů a knižní produkce a distribuce, filmu,
hudby, soudobého výtvarného umění, soudobých uměleckých řemesel,
divadla, tance a multimediální tvorby a vytváření celostátních sítí
moderně vybavených multifunkčních center poskytujících kulturní
služby v oblastech současného umění a knihovnictví......
Tento materiál by měl být jedním
z nástrojů, jak výše uvedené prakticky realizovat. Ministerstvo
kultury se problematikou digitalizace obrazu a zvuku zabývá
především z toho důvodu, aby se kvalitní a programová nabídka
dostala k divákovi nikoli pouze ve velkých městech, ale také
v regionech. Digitalizace podporuje diverzifikovaný program kina,
který umožňuje digitální “flexibilita”: rozšíření filmové nabídky
(přístup k většímu množství filmů v početnějších verzích s titulky,
včetně verzí pro neslyšící nebo osoby s poruchami sluchu); šíření
alternativního obsahu (sportovní události, operní a divadelní
představení, další audiovizuální díla).
Naplňování tohoto úkolu závisí
na přijetí Implementačního rámce Státní kulturní politiky na léta
2009 až 2014. O přijetí tohoto materiálu, v němž se náklady na
realizaci digitalizace kin odhadují na 50 mil. Kč ročně v letech
2010 až 2014, by vláda měla rozhodnout v červnu 2009. Tyto
prostředky by měly být přerozdělovány formou státní podpory ze
Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie, kdy
v souladu s ustanovením § 2 zákona o SF 241/92, o způsobu a výši
čerpání prostředků SF rozhoduje Rada SF.
Digitální kino je založeno na projekcích tzv. digitálních kopií.
Digitální kopie kinematografického
díla vzniká dvěma způsoby.
Prvním způsobem, zatím v ČR
nejvíce používaným, je digitalizace analogového filmové obrazu
metodou tzv. scanu. Klasický filmový materiál (35mm
originální negativ nebo u starších filmů duplikační pozitiv) je
nascanován (převeden do digitálního formátu ve vysokém rozlišení)
a dále počítačově zpracováván. Většina současných filmů, které
jsou pak distribuovány do kin na 35mm pásu, je také scanována,
neboť postprodukční práce se provádějí digitálně na PC, takže až
do této fáze se prakticky nic nemění.
Film je pak na PC sestříhán, jsou
dodány triky a efekty, film je ozvučen. Je vyroben digitální
master, tedy již výsledný film v digitální podobě se vším, co k
filmu patří (titulky, zvuk) a tento je pak přepsán (nejčastěji
laserovou technologií) na 35mm pás, který pak slouží jako negativ
k výrobě filmových distribučních kopií, které známe ze současných
kin.
Druhý způsob je již natáčení
speciální filmovou digitální kamerou, která obraz již nasnímá ve
vysokém rozlišení. Nejde o domácí HD
nebo HD ready kamery, ale profesionální filmové vybavení. U této
varianty tedy odpadá scan 35mm materiálu a je možné rovnou
zpracovávat digitální obraz. Výsledkem je opět digitální master
připravený k zápisu na 35mm filmový pás.
Pro výrobu digitální
distribuční kopie tedy
dojde pouze k jedné změně. Digitální master připravený pro zápis
na 35mm film je ještě jednou v postprodukčním studiu upraven,
neboť pro digitální kopie jsou parametry masteru odlišné (jiný
barevný prostor apod.).
Z výsledného masteru se již
pouze kopírují distribuční digitální kopie, které jsou šifrovány.
Distributor filmu
provozovateli kina zasílá dešifrovací klíče, aby kopii nebylo
možno zneužít, ale přehrát pouze v distributorem určeném kině. Bez
dešifrovacího klíče není možné digitální kopie filmů přehrát.
Digitální kino je kino označované jako D–cinema,
které je adekvátní náhradou 35mm projekce, kdy veškerá
technologie musí splňovat požadavky DCI. Pokud nesplňuje, nejedná
se o D-cinema, ale o E-cinema.
E–cinema
je systém, který nesplňuje požadavky DCI.
Jedná se o systém, který vznikl ještě před nástupem D-cinema a
umožňuje digitální projekce z různých zdrojů, jako např. DVD, VHS,
BETACAM, PC, kdy projekce mohou být i velmi kvalitní, ale není
možné z tohoto systému promítat filmy, které jsou distribuovány s
DCI požadavky. Umožňuje tedy pouze s pomocí videoprojektoru
promítat na plátno kina. Jen velmi málo titulů bude distribuováno
tak, aby je bylo možné promítat v systému E-cinema (filmy na DVD a
VHS určené k veřejným projekcím, alternativní obsah apod.).
Digitalizace kin umožňuje především větší nabídku alternativního
obsahu pro kina (přímé přenosy opery, populární hudby, divadelních
představení, sportovní přenosy, amatérská a lokální tvorba,
videoart, vzdělávací pořady, dokumenty), neboť výroba digitální
kopie je výrazně levnější, než výroba 35mm filmové kopie (vyrobí
se pouze jeden digitální master, obdoba filmového negativu, a
prostým zkopírováním dat na přenosné hard disky se poté kopie
posílají do kin). Způsob distribuce také umožní nasazení filmu ve
více kinech zároveň, čímž pomůže menším kinům a zároveň sníží
možnost pirátství, neboť pirátská kopie se rozšíří až po té, co
již kina film odehrají. V současné době je velmi častým jevem, že
než menší kino obdrží kopii, je možné film již stáhnout
z internetu. V neposlední řadě přináší digitalizace opětovně do
jednosálových kin kinoreklamu[2].
Jedním ze největších přínosů
digitální technologie je možnost 3D projekcí v klasických kinech.
Dnes je toto možné pouze ve specializovaném kině IMAX, a takto je
možné 3D projekce přinést do každého kina. A to je obzvlášť pro
mladé diváky výrazným impulsem. A není to pouze forma „zábavy“
neboť ve 3D vzniká velké množství dokumentů a vzdělávacích pořadů.
Důkazem toho jsou i jedny z nejlepších výsledků návštěvnosti v
jediném kině IMAX v ČR v Praze na Floře, které je v návštěvnosti
na špici mezi evropskými IMAXy a to hlavně svými projekcemi pro
školy.
|
Vybavení kina
Vybavením digitálního kina se rozumí
projektor a server (Media Block). Množství těchto zařízení na
trhu roste a lze tedy předpokládat snižování jejich ceny (ovšem ne nijak
převratné). Velmi podstatným aspektem je možnost volného výběru
dodavatele a nezávislost na dalších technických omezeních, aby byla
zaručena svoboda provozovatelů a distributorů. Z hlediska techniky
spojené s promítáním je nutné, aby každý server byl technicky slučitelný
s každým projektorem.
Projektory
pro D-cinema
Digitální projektory jsou založeny na
technologiích DLP (Digital Light Processing, technologie digitálního
zpracování světla - výrobci Barco, Kinoton, Christie, NEC), D-ILA
(Digital Image Light Amplification (technologie na základě odrazu světla
– výrobce JVC), nebo SXRD (Silicon X-tal Reflective Display, reflexní
displej z křemíkových krystalů - výrobce SONY). Základním parametrem
projektoru, který stanovuje DCI specifikace, je minimální rozlišení
promítaného obrazu 2K.
Servery pro
D-cinema
V serveru je uložen veškerý program,
určený k promítání (film, reklamy, krátké filmy a upoutávky) v
komprimované podobě, aby se snížil jeho objem (90minutový celovečerní
film zabere i po kompresi přibližně 60 GB paměti). Při promítání je pak
jeho původní velikost obnovena. Otázka výběru serveru je z hlediska
následků mnohem méně závažná než volba projektoru. Nabízí velké možnosti
přizpůsobení: přidání karty do serveru nebo doplňující server umožní
korigovat výchozí volby. Někteří výrobci dodávají kompletní systém
(projektor + Media Block + ovládací software a hardware) ve skříňovém
provedení s rozměry podobnými filmovému 35mm projektoru, takže nejsou
nutné v projekční kabině žádné stavební úpravy.
Zvukový
systém
Digitální kino přináší do problematiky
zvuku jen málo změn. Definuje možnost až 7.1 zvuku, ale používá k tomu
již uznávané formáty Dolby Digital a DTS. Přidává však možnosti i
nekomprimovaného zvuku v nejvyšší kvalitě. Hlavní výhoda digitálního
záznamu je dostupnost více zvukových stop v jednom distribučním balíčku.
Tyto stopy jsou volitelné, a tak je možno v kině promítat tentýž film
jak v originálním znění, tak v dabované verzi.
V současné době je na území České
republiky celkem 726 kin (z toho: 470 klasických stálých, 25 multikin,
95 letních, 42 kinokaváren, 49 putovních, 45 ostatních kin).
Digitalizace způsobí s největší pravděpodobností zánik některých
klasických kin, na druhou stranu však přinese rozšíření programové
nabídky, možnost využití alternativního obsahu a rozšíření víceúčelových
projekčních zařízení.
Většina jednosálových kin promítá
filmy, které mají zároveň na programu také multikina, ovšem uvádí je s
několikatýdenním až několikaměsíčním zpožděním. Tato kina mají problém
získat od distributorů filmové kopie hned po premiéře, neboť
distributoři je dávají přednostně do multiplexů.
Mnohá jednosálová kina přežívají ve
velmi těžkých podmínkách a stěží si vydělají na svůj provoz. Kina mohou
získat jednorázové finanční příspěvky, ty jsou ovšem nedostatečné pro
vyřešení jejich existenčních problémů. Existence těchto kin je víceméně
závislá na vůli městských úřadů. Investice do modernizace a výstavby kin
vyžadují velké finanční prostředky s minimální zárukou návratnosti, což
pro mnohá kina představuje největší problém. Jako úspěšná se ukázala být
artová kina, kterým se nejlépe daří v Praze. Jejich úspěch je výsledkem
kvalitní dramaturgie a specificky zaměřeného programu.
V souvislosti s výše uvedenými
problémy probíhají diskuse mimo jiné na konferencích EFAD (European Film
Agency Directors). EFAD se usnesl na vytvoření pracovní skupiny, která
se bude digitalizací kin systematicky zabývat a informovat členy EFADu o
výsledcích jednání. Jednání EFADu se může zúčastnit také zástupce ČR a
čerpat tak ze zkušeností zemí, ve kterých již digitalizace kin probíhá.
Informace a poznatky z dosavadních jednání byly také použity pro
zpracování tohoto materiálu.
Jako východisko pro digitalizaci kin
v ČR bylo nutné nejprve zjistit stávající situaci a zmapovat technické
a interiérové vybavení kin a jejich programové zaměření. V roce 2008
byla zpracována technická studie a databáze kin, která vytvořila
jednotný přehled kin a jejich stavu technického i
programového, na základě dotazníku, zaslaného všem kinům v ČR.
Žádná evidence stavu kin v České republice doposud neexistovala.Vybavení
většiny kin zřizovaných městy a obcemi není vždy dostačující a než se
začnou vybavovat finančně nákladnými digitálními projektory, bylo nutné
zjistit jejich celkový stav.
K digitální distribuci obrazu a zvuku
nedojde ze dne na den, a tedy nehrozí, že pokud nedojde k digitalizaci
všech českých kin v roce 2009, zhroutí se v ČR celá distribuce. MK
předpokládá, že s použitím dotací ze Státního fondu ČR pro podporu a
rozvoj české kinematografie, aniž by byla ohrožena podpora filmové
tvorby, ročně může na území ČR dojít k digitalizaci cca třiceti kin. Vše
se bude rovněž odvíjet od schopnosti provozovatelů kin nalézt
zbývajících 50% na dofinancování dotace.
Časový
horizont vlastní digitalizace kin v České republice je odhadován na 4
roky (2009-2012).
|