-
Několik vzpomínek na stavbu domu hotelového
typu na Novém náměstí
-
V
říjnovém Zpravodaji bylo vzpomenuto na akademického sochaře Jiiliusa
Lankáše, který je autorem ženského aktu s názvem Sen. V průběhu 70. let
minulého století rozhodlo Federální ministerstvo pro technický a
investiční rozvoj umisťovat u vybraných pozemních staveb umělecká díla. V
České Třebové jsou mimo jiné i u staveb, jejichž realizaci zajišťovaly
tehdejší Československé státní dráhy. Jedná se o již zmíněná díla u
mateřské školky na Vinohradech a na Novém náměstí. Je ale ještě nutno
uvést i další umělcovu plastiku s názvem Akt s jablkem, která je umístěna
v jídelně bývalé uzlové stravovny vedle hlavní výpravní budovy.
- Autor sochy Sen předložil investorovi a hlavně komisi při tehdejším
Svazu výtvarných umělců návrh, který představoval mladý dívčí akt s ve své
době moderním účesem - ohonem. Skutečnost je ale zcela jiná. Autor si
nechal do svého pražského atelieru dovézt z Hořic pískovcový blok, ze
kterého najatý kameník vytesal to, co vytesal a sám sochař zvěčnil do
podstavce jen své jméno.
- Dílo mělo stát před hlavním vchodem vzpomínané budovy. V té době
dokončovaly litomyšlské Pozemní stavby trávnické sídliště a prostor mezi
domy už nebyl pro umístění sochy dvakrát vhodný. Navrhli jsme proto
umístit Sen do zelené plochy na Novém náměstí a sochu věnovat Městu česká
Třebová. Přístup odboru kultury byl velmi vstřícný a společně jsme navrhli
možné umístění. Ale k tornu bylo zapotřebí souhlasu autora, aby nám nemohl
případně vytýkat, že .jsme nevhodným umístěním (třeba) snížili hodnotu
jeho díla. Na návštěvu Mistra jsme čekali přes dva dlouhé měsíce. Nad
lékárnou bydlel náš spolupracovník pan J.Š. a navrhovali jsme natočit
sochu tak, aby pokaždé při vyhlédnutí z okna mohl spatřit ňadra, by´t
kamenná. Ale Julius Lankáš rozhodl jinak. "Víte, já jsem byl dlouho u své
dcery v Mnichově, pracuje zde jako úřednice pro OSN. A na tom západě je
opravdu jiný život, natočte tu sochu tak, aby aspoň ona se dívala směrem,
kde se mají lépe." A tak se akt Sen dívá na západ.
- Kolega, který za investora stavbu zabezpečoval, těsně před dokončením
náhle zemřel, takže mi připadl úkol stavbu dokončit, zajistit přejímací
řízení, kolaudaci a uvedení do provozu. Stavbu po celou dobu bedlivě
sledovala z Pucholtova pohostinství skupina důchodců. Jednou ke mně přišel
pan K. se šokujícím dotazem : "Ty, Gregare, co s tím barákem budete dělat,
vždyť jeden roh sedl o třicet šest milimetrů?" Na to jsem okamžitě
reagoval jen stručnou odpovědí, že o tom víme a jelikož se jedná o
panelový dům, tak mu musíme odlehčit demontáží posledních dvou pater.
Nemohl jsem v žádném případě tušit, že tuto fantastickou zprávu pan K.
ještě za čerstva bleskově po městě rozšíří. Hned následujícího dne se mohl
telefon ztrhat, když mi volali budoucí nájemníci, kteří měli v posledních
patrech na byty dekrety. Každého jsem uklidnil a ujistil jsem ho, že jde o
naprostý nesmysl a výmysl. A pan K. mi tento kanadský žertík do smrti
neodpustil. (Vy, kdo bydlíte třeba v posledním patře od samého počátku,
pamatujete ?)
-
- V České Třebové je málo budov založených tak nákladně jako hotelový
dům. Je to především budova gymnázia a sousední nová červená škola, kde
byly po válce beraněny dřevěné piloty. A náš vzpomínaný dům je založen na
sto šedesáti desetimetrových železobetonových pilotách! Ostatně i další
obytné domy na Novém náměstí stavěné počátkem šedesátých let minulého
století měly nákladné založení na štěrkových polštářích a železobetonových
deskách a to kvůli výskytu jílů, vrstev rašeliny a tekutých křemičitých
písků. Ty mají největší mocnost u dílen. Tam byly při přestavbě
českotřebovského uzlu přerušeny zárubní zdi v rámci vjezdové koleje
nákladních vlaků od Prahy a při průtrži mračen došlo k zavodnění písků,
usmyknutí svahu a vyvrácení desetimetrového pásu již vybetonované zdi. V
tomto místě muselo být dodatečně zaberaněno větší množství larsenových
štětovnic, aby byla zajištěna stabilita svahu i zdi. Vrstvy těchto písků
pokračují již ve ztenčené míře přes Trávník a vytrácejí se v prostoru
nynější hlavní světelné křižovatky.
-
Oldřich Greegar
|