Nádraží v Ústí nad Orlicí se dočká rekonstrukce               

CHÁTRAJÍCÍ NÁDRAŽÍ V ÚSTÍ NAD ORLICÍ SE DOČKÁ OPRAVY


Ministr dopravy Vít Bárta a ministr kultury Jiří Besser se dohodli na řešení patové situace vlakového nádraží v Ústí nad Orlicí. Historická budova z roku 1874 měla ustoupit modernímu železničnímu tahu. Proti jeho zbourání se postavila odborná i široká veřejnost, kterou podpořilo ministerstvo kultury a vyhlásilo budovu kulturní památkou.
Dohoda vzešla ze společné iniciativy Ludmily Mullerové (TOP 09), senátorky za Ústeckoorlicko, a Marka Diana, lídra Věcí veřejných v Ústí nad Orlicí.  Po společném jednání obou ministrů v koordinaci s Českými drahami a státní organizací Správa železniční dopravní cesty došlo k rozhodnutí o společné koordinaci dalších kroků vedoucích jak k modernizaci strategického železničního tahu, tak k zachování a restaurování vzácné budovy. SŽDC slíbilo podporu při řešení za podmínky, že se pro rekonstrukci a restaurování nádraží získají finanční prostředky z fondů EU prostřednictvím ministerstva pro místní rozvoj a aktivní participace města Ústí nad Orlicí. Pro zajištění nutné komunikace mezi zúčastněnými subjekty vznikne mezirezortní komise, ve které by měli  zasedat zástupci všech zainteresovaných skupin. Garanty komise budou senátorka TOP 09 Ludmila Müllerová a lídr VV v Ústí nad Orlicí, Marek Dian. Řešení přinese rozvoj regionu po kulturní stránce a v cestovním ruchu, ale také se postará o práci místním firmám a živnostníkům. Marek Dian k tomu řekl: „Jsem rád jak za ty občany, co dávali přednost historickému odkazu, tak za ty, co dávali přednost modernímu nádraží s rozvojem dopravy a dostupnosti.“ Dohoda ministrů o dalším postupu potěšila senátorku Ludmilu Müllerovou především z toho důvodu, protože je přesvědčena, že rekonstrukce nádraží v Ústí nad Orlicí nesmí „zůstat u ledu“. „Cestující mají právo na kvalitní, rychlé a bezpečné odbavení na úrovni a to včetně parkování,“ sdělila.Historicky výjimečná budova z roku 1874, která je v chátrajícím stavu, měla ustoupit modernímu železničnímu tahu. Předešlé vedení ministerstva dopravy nemělo zájem zachovat vzácnou budovu a chtělo ji nechat strhnout.  Odborná i široká veřejnost se postavila proti a podpořila zachování objektu v petici s více jak 18 000 podpisy. To podpořilo rozhodnutí Ministerstva kultury o vyhlášení budovy národní kulturní památkou. Situace se však tímto krokem dostala na mrtvý bod, který řeší až současná dohoda ministrů.                                                                  (Tisková zpráva z TK dne 13.10. na Úřadě vlády.) 
 
České noviny - 13.10. Besser a Bárta se dohodli na zachování nádraží v Ústí nad Orlicí                     

 Železniční nádraží v Ústí nad Orlicí.

Praha - K opravě historického nádraží v Ústí nad Orlicí chce přispět ministerstvo kultury. Peníze z jeho havarijního programu mohou být k dispozici už příští rok. Ministři dopravy Vít Bárta (Věci veřejné) a kultury Jiří Besser (TOP 09) se na svém dnešním jednání shodli i na vzniku meziresortní komise všech zainteresovaných skupin, která by měla sloužit k jejich lepší vzájemné domluvě. 
"Jsem velice rád, že se mi podařilo vyřešit problém, který tíží českou společnost už více než tři roky," poznamenal Besser. Ministerstvo kultury bude podle něj schopné pomoci zachování památky, potřebná finanční částka však zatím známa není, zvažován je i model kofinancování.
Pokud se k opravě budovy nádraží v Ústí nad Orlicí podaří zajistit prostředky z evropských fondů, přislíbila svou podporu projektu i Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
"Naše podpora může být okamžitá, může být z havarijního programu. Můžeme začít už v roce 2011," poznamenal ministr kultury. Zkritizoval také chování samosprávy, která prý měnila názory podle okamžitého vývoje situace.
"Díky penězům ministerstva kultury a zdravému rozumu ministerstva dopravy tato krásná stavba zůstane zachovaná," poznamenal ministr dopravy Bárta. Jeho resort prý na uchování stavby nedá "ani korunu".
Historická nádražní budova v Ústí nad Orlicí měla ustoupit modernizaci železničního koridoru. Proti demolici se v internetové petici už postavilo přes 18.000 lidí. Ministerstvo kultury stavbu v květnu prohlásilo za kulturní památku. Tento krok se ale nelíbil Českým drahám a SŽDC kvůli plánované modernizaci tratě.
V tiskové zprávě o dnešním jednání ministrů jsou několikrát zmíněny kroky k záchraně nádraží učiněné politiky obou stran. Garanty vznikající komise tak budou senátorka TOP 09 Ludmila Müllerová a ústeckoorlický lídr VV Marek Dian. Za pouhých několik dní v ČR začínají senátní a komunální volby.
 
Nejvíc se zasloužil Martin Kadrman
Podnět k prohlášení klasicistní budovy nádraží za kulturní památku podal na ministerstvo před třemi lety zakladatel sdružení Nádraží nedáme! Martin Kadrman. Kadrman, který patřil k nejhlasitějším kritikům chystané demolice, rozhodnutí obou ministerstev uvítal. "My jsme tím rozhodnutím nesmírně potěšeni, pošleme ministrům děkovný dopis. Zároveň s nimi chceme spolupracovat na vytváření podoby budovy," uvedl Kadrman. "Paní senátorku ovšem nevnímáme jako osobu, která by pozitivním způsobem přiložila ruku k dílu, spíše naopak," řekl Kadrman na adresu Müllerové. Podle něj senátorka v minulosti nepatřila k výrazným zastáncům zachování budovy, nevyloučil proto, že její nynější spojení s nádražní kauzou je předvolebním tahem.
Budova by podle Kadrmana měla sloužit i nadále vlakové dopravě - zachována zřejmě zůstane vnější podoba nádraží, interiéry se přizpůsobí "dopravním potřebám 21. století".  Klasicistní nádraží bylo postaveno v roce 1874 podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Dvojnádraží na půdorysu H s kamennými římsami je postaveno z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.
Z dalších českých médií 13.10. 2010 - MFD, Český rozhlas 

Nádraží v Ústí nad Orlicí
  - Autor: 
   AEF CZZhruba tři roky trvající spor o historickou budovu nádraží v Ústí nad Orlicí končí. Ministerstva kultury a dopravy se dohodla na způsobu i financování její opravy a využití. Zastánci této stavební památky jsou spokojeni. „Z mého pohledu je to nadstandardní řešení, protože dva resorty, které spolu z podstaty svých kompetencí na této úrovni nespolupracují, spojily své síly,“ hodnotí výsledek ministr kultury Jiří Besser.  „Navrhl jsem ministrovi dopravy Vítu Bártovi, aby se České dráhy k ústeckoorlickému nádraží nechovaly macešsky, ale jako řádný hospodář ke svému nemovitému vlastnictví. Pan ministr Bárta to pochopil a České dráhy se do mého rozhodnutí neodvolaly,“ dodává. Obě ministerstva nyní připravují společný projekt, jak zachovat nádraží pro další generace a zároveň ho účelně využít. Budou do něho zapojeny instituce, které pracují na úseku památkové péče, a zároveň ty, které se starají o moderní dopravu. V představě obou ministrů je zvenku maximálně zachovaná původní podoba budovy a vnitřek využitý pro moderní odbavování. Uvažuje se i o muzejním využití, protože odbavování cestujících všechny prostory nevyužije. Podle některých názorů je nádraží v takovém stavu, že je až nebezpečné, a je třeba ho urychleně opravit. „Věřím, že rekonstrukce bude v příštím roce zahájena. Nyní se sejde meziresortní komise, budou to připomínkovat památkáři. Peníze na rekonstrukci se podle Bessera musí najít v rozpočtu vlastníka, tedy Českých drah. Ministr Bárta s tím souhlasí.  „Mimo jiné existují již od roku 1992 různé daňové úlevy pro ty, kteří vlastní kulturní památku, a programy na záchranu kulturního dědictví. Mohou z něho čerpat i České dráhy,“ tvrdí Besser.
 
Budovu nepoznamenalo socialistické stavebnictví
Předseda Sdružení „Nádraží nedáme!“ Martin Kadrman vyjadřuje jednoznačnou spokojenost s rozhodnutím obou ministrů. „Takové zastání jsme u ministra kultury marně hledali, velmi si toho vážíme. Koneckonců důležitou pozici zde má i pan Bárta jako ministr dopravy, minulý ministr prosazoval demolici nádraží. Je to obrovský obrat a úspěch,“ říká. Ústí nad Orlicí podle něho nové nádraží potřebuje. „Od roku 1874, kdy byla budova postavena, se do ní prakticky téměř neinvestovalo.“  „Na jednu stranu to odpovídá technickému stavu, ale zase je to výhra, protože stavební vstupy během socialismu nebyly obzvlášť citlivé. Ta budova je takzvaně intaktní, v původním stavu, a je tím ještě více hodnotná. Budova do roka nespadne, naši předci stavěli poctivěji než my, ovšem tu rekonstrukci rozhodně potřebuje,“ dodává Kadrman.
 
Nádraží z roku 1874 nezbouráme, ale opravíme, dohodli se ministři
Od úvah o demolici k projektu na opravu fasády a modernizaci interiéru z dob císaře pána. Tak se po letech otočil osud nádraží v Ústí nad Orlicí. Ministři dopravy a kultury se dohodli, že nádražní budovu na ostrově mezi kolejemi železničního koridoru budou dál používat cestující. Ministr kultury Jiří Besser z TOP 09 informoval, že se shodl s ministrem dopravy Vítem Bártou z Věcí veřejných, že o kulturní památku je třeba pečovat a zachovat její původní účel.  "Navrhl jsem panu ministrovi, aby se České dráhy, kde je ministerstvo dopravy největším akcionářem, nechovaly k budově nádraží macešsky. A on je tomu nakloněn," řekl Besser v ČRo1-Radiožurnálu.  Dodal, že oba resorty teď připravují společný projekt. Peníze na jeho financování budou muset z valné části najít dráhy ve svém rozpočtu. Ministerstvo kultury může přispět z fondu nejnutnějších oprav a nabízí vstřícnost památkářů. "Moje představa je, že plášť by měl být zachován a vnitřek využit pro moderní odbavování lidí, případně malá část pro úřední činnost," řekl Besser v Radiožurnálu.
 
Zastánci: Lépe to dopadnout nemohlo
Tento postoj, výrazně odlišný od stanoviska ministerstva kultury v minulých letech, potěšil zastánce nádraží z občanského sdružení Nádraží nedáme. "Jsem z toho zaskočený, nepočítal jsem s tím. Myslel jsem, že se tomu budou ministři věnovat až po komunálních volbách. Nemohlo to dopadnout líp," řekl MF DNES nadšený předseda sdružení Martin Kadrman.  Ten se angažoval také v boji o citlivou rekonstrukci pražského Karlova mostu. Za zachování budovy z roku 1874 organizoval protesty nebo internetovou petici, pod kterou se podepsalo téměř 17 tisíc lidí.  Město a Správa železniční dopravní cesty donedávna prosazovaly stavbu nové nádražní budovy. Ta současná totiž stojí netypicky na ostrově mezi dvěma tratěmi. Mluvilo se o tom,že ostrov zmizí a koleje se narovnají, aby tudy mohly plnou rychlostí projíždět pendolina.
Peníze? Musí se najít
Otázkou zůstává, kolik bude rekonstrukce stát a kdo ji zaplatí. "Věřím, že v rozpočtu Českých drah se peníze najdou. Kromě toho existují daňové úlevy pro majitele kulturních památek a možnost čerpání z havarijního programu ministerstva kultury," uvedl v Radiožurnálu ministr kultury Besser.  Dodal, že pokud České dráhy připraví dobrý projekt, na němž se bude podílet i meziresortní komise, mohou z havarijního programu čerpat peníze už příští rok.