-
Cestami ku
prospěchu zdejšího kraje
-
Malé zamyšlení Zdeňka Břízy nad jednou z velikých potřeb Ústecko - Orlicka
-
-
- Lukavice –
Líšnice, dvě
sousední vesnice, ač sobě blízké, od nepaměti oddělené táhnoucím se
vyvýšeným hřebenem, tvořícím jakousi přirozenou hráz, ale také menší potíž
pro snadnější a doposud opomíjené propojení víceúčelovou asfaltovou
komunikací - cyklotrasou. Místním občanům je problém důvěrně známý,
ostatním může být patrný z pohledu na mapu kraje. Jedná se o rozsáhlé
území v podobě pomyslného trojúhelníku, ohraničeného městem Letohrad,
Žamberk a silniční křižovatkou na Šedivci. Mohlo by se zdát, že zde líčím
obyčejný, malicherný místní problém, chybějící vhodné víceúčelové
komunikace mezi dvěma vesnicemi. Opak je ale velikou pravdou. Jedná se o
vážný, celoregionální nedostatek, který doposud brání v nejkratším
bezpečném, mimosilničním napojení Ústeckoorlicka na rekreační oblast
Pastvinské přehrady a dále v přístupu k hlavnímu hřebeni Orlických hor.
- Není účelem tohoto
článku brát některým politikům a jiným dotčeným osobám jejich dotační sny
v podobě vlastních, kolikrát neskromných projektů, snažících se do sebe
možná včlenit i část potřebného mimosilničního propojení. Pro včasnou,
úspěšnou realizaci prodloužení hlavní regionální páteřní komunikace –
cyklotrasy, je nezbytná minimalizace počátečních pořizovacích nákladů na
její zprovoznění. Vycházím tedy z předpokladu využití stávajících, již
vyasfaltovaných cest, a v první fázi z výstavby chybějícího propojení mezi
nimi. V druhé fázi by podle nutnosti a finančních možností docházelo
k postupným opravám původních, starých asfaltových úseků trasy. Nová,
víceúčelová komunikace z Lukavice k Líšnici, směřující na přejezd státní
silnice č. 11 „U Javoru“, by byla dlouhá asi 2,8 km. Nezbytné další
navazující propojení dvou stávajících asfaltových komunikací v horní části
Líšnice obnáší 0,5 km nové cesty. Již pouhá realizace těchto dvou nových
úseků cesty umožní, že hlavní cyklotrasa, přicházející od největších měst
Ústeckoorlicka do Letohradu, bude mít přímé a velice potřebné pokračování
přes Lukavici nejen k Žamberku, ale také do rekreační oblasti Pastvin, na
silniční křižovatku u rybníčku a kolem Vejdových lip, až ke kostelu do
Klášterce nad Orlicí. Celá propojená část navrhované mimosilniční
víceúčelové komunikace – cyklotrasy, vede nejen místy krásnými, krajinně
členitými, ale i úseky s dalekým, kouzelným výhledem do zdejšího kraje
Orlických hor.
- Jedním z takových
úseků je nepochybně Křížová cesta nad Líšnicí, vedoucí k Pastvinám. Zde,
poblíž božích muk pod vzrostlou břízou je křižovatka polních cest, ze
které je možné navázat pokračováním asfaltové víceúčelové komunikace –
cyklotrasy, do dvou jiných žádaných směrů. V prvním směru, délkou nové
přípojky asi 0,9 km, k autokempinku v Pastvinách u zatáčky silnice k Nekoři,
s možností prodloužení po staré původní silnici do obce Nekoř i odbočením
k velké hrázi Pastvinské přehrady. Hlavní hřeben Orlických hor, zvedající
se nad Panským polem, je dostupný v druhém směru z křižovatky poblíž
božích muk. Dnes tam směřuje polní cesta, o které naši předkové říkali, že
už z dávných dob Velké Moravy pochází. Vede po návrší plochého táhlého
hřebene k osadě Končiny, krásný úsek pro inline bruslení, ale třeba i
místo pro Orlicko-horské letiště? Bohužel, její dílčí část
procházející katastrem obce Pastviny, je farmáři dlouhodobě nezákonně
zaorávána. Vyasfaltováním propojovacího úseku prašné cesty v celkové délce
3,9 km, by se získala souvislá, asfaltová, víceúčelová komunikace –
cyklotrasa, s dosahem až na Panské pole v blízkosti vojenské pevnosti
Hanička, na samém úpatí hlavního hřebene svébytných Orlických hor.
- Chtěl bych se
v tomto zamýšlení ku prospěchu regionu zmínit ještě o jedné, vhodné
možnosti víceúčelové komunikace - cyklotrasy, která se jaksi sama nabízí,
neboť část této cesty je již hotova, ale zcela zbytečně je ve svém dílčím
úseku pro veřejnost uzavřena. Jedná se o vojenskou zásobovací cestu do
pevnostní tvrze Adam. Pěkná, asfaltová, převážně lesní silnička, začíná
nad Pastvinami v zatáčce u kapličky Na Vitanově. Stávající úsek vojenské
komunikace by mohl sloužit veřejnosti až do místa křižovatky lesních cest,
pod lesní serpentinou asfaltky. Zde totiž příčně přechází vojenskou
komunikaci původní, historická silnice od Žamberka, vedoucí přes Vlčkovice
do Českých Petrovic. Historická silnice s místy patrným, původním
vyložením kameny nastojato, vede téměř po vrstevnici do samého středu obce
České Petrovice. Vyasfaltováním tohoto zbývajícího úseku staré prašné
silnice v délce 2,6 km by region získal fantastický, užitečný a pro
cyklisty asi nejpříjemnější přístup do Českých Petrovic, s návazností
nejen k Čiháku a Zemské bráně, ale i do sousedního Polska.
- Věřím, že postupem
času bude náš region bohatší. Bude jistě více cest s pěkným, funkčním,
asfaltovým povrchem. Umožňujícím ledaskteré aktivity zpříjemňující nejen
život náš, ale i návštěvníkům z krajů sousedních a vzdálených. Sepsaná
úvaha se snaží být nápomocna při hledání základního propojení užitkových
komunikací a cyklotras v Ústeckoorlickém regionu. Je ale vždy potřebné,
aby finanční prostředky, které se na tyto účely mohou uvolnit či získat,
byly smysluplně využity. Nikdy jich totiž není tolik, kolik je všemožných
plánů v našich představách.
-
© Zdeněk Bříza, trasy pochodu
Líšnický puchýř
|