Racionalizace trati číslo 261 ze Svitav do Žďárce u Skutče
V týdnu mezi 8. až 12. listopadem bylo na
trati Svitavy - Žďárce u Skutče aktivováno dálkové zabezpečovací zařízení
v rámci racionalizace celé trati. Před tím proběhla na trati Svitavy –
Polička výluka, při které byly opraveny úseky trati mezi Svitavami a
Svitavami zastávkou a od Pomezí zastávky do Poličky, které byly ve špatném
stavu. Jednalo se o poslední etapu racionalizace celé trati ze Svitav do
Žďárce u Skutče, kterou najdeme v jízdním řádu pod číslem 261. V
posledních letech na této trati proběhla celá řada delších i kratších
výluk, při kterých se trať opravila, vyměnily se koleje, opravily se mosty
a propusti, přejezdy a položily desítky kilometrů nových kabelů. Ve všech
stanicích vyrostla odjezdová návěstidla, která zde dosud nebyla, stará,
vjezdová byla vyměněna. Mnoho prací proběhlo také za běžného provozu.
Cílem celé racionalizace je modernizace provozu s centrálním řízením
z jednoho dispečerského stanoviště, které je umístěno ve Svitavách,
záložní pro případ mimořádností je ve Žďárci u Skutče. Ze všech stanic na
trati zmizeli výpravčí a další zaměstnanci podílející se na vlastním
dopravním provozu. Ze Svitav tak je řízena celá trať, výměny a návěstidla
jsou odtud stavěny pro jízdy vlaků. Při posunu v jednotlivých stanicích se
budou vyhybky na manipulační koleje stavěny i nadále zaměstnanci, ale tyto
vyhybky mají několik jištění proti zneužití a kontrolu o jejich stavu má
dispečer ve Svitavách. V Poličce, největším nádraží na trati 261 (mimo
Svitavy a Žďárec u Skutče) jsou na každém zhlaví tzv. pomocná stavědla,
která slouží k místní obsluze vyhybek a zabezpečení přejezdů, které se
v obvodu stanice nacházejí. K jakékoliv manipulaci při posunu dá dispečer
souhlas a klíče od vyhybek jsou jištěny v elektromagnetických zámcích.
Každá stanice je monitorována kamerovým systémem, takže dispečer má
přehled o stavu v jednotlivých stanicích. Na dispečerském stanovišti
sleduje dispečer na obrazovkách polohu jednotlivých vlaků, stav
zabezpečení vlakových cest ve stanicích, stav zabezpečených přejezdů a
k dorozumění se strojvedoucími jednotlivých vlaků používá radiostanic.
Kromě radiostanic je k dispozici také traťový telefon, který je
modernizován a také mobilní telefony pro případ výpadku radiové a
telefonní sítě. Hlavním cílem této racionalizace je úspora mzdových
prostředků za platy zaměstnanců ČD a to hlavně výpravčích a výhybkářů. Na
provoz a zrychlení dopravy to nemá přílišný vliv, snad jen to, že nyní se
pro křižování vlaků nemusí stavět vyhybky ručně. Také traťová rychlost
zůstala stejná, jen některé nepřehledné přejezdy jsou nyní zabezpečeny,
většina přejezdů na trati zůstala i nadále bez zabezpečení.
V pondělí 8. listopadu v 18 hodin byla ukončena měsíční výluka a spuštěno
tak bylo dispečerské stanoviště ve Svitavách a do pátku 12. listopadu již
probíhal zkušební provoz v úseku trati Svitavy – Polička přes dispečerské
pracoviště. Ve stanicích Borová a Čachnov dosud sloužili výpravčí a
stanice byly postupně zapojovány. V pátek večer pak byla zapojena celá
trať do centrálního řízení. Tímto aktem tak byl zahájen zkušební provoz,
který ověří funkčnost celého systému. Plně funkční dálkové zabezpečovací
zařízení bude po zkušebním provozu od nového jízdního řádu. Ověření
funkčnosti a spolehlivosti dálkového řízení však nejlépe prověří
nastávající zima.
Pavel Stejskal
Foto:Dispečerské stanoviště pro trať ze Svitav do Žďárce u Skutče ve
Svitavách před uvedením do provozu. (P.Stejskal)
|