-
Třebovák provozním ředitelem ČD Cargo
-
Společnost
ČD Cargo, a.s.
je dceřinou společností Českých drah, a.s. pro nákladní dopravu, zřízená
od 1. prosince 2007. Jde o největšího českého železničního nákladního
dopravce, který zajišťuje přepravy průmyslových a zemědělských komodit,
surovin, paliv a pohonných hmot, kontejnerů i nadměrných nákladů. Také
poskytuje pronájem nákladních vozů, vlečkové a další přepravní služby.
Řadí se mezi pět největších železničních společností v Evropské unii.
V současné době má ČD Cargo cca 9 500 zaměstnanců a dosahuje tržeb cca
15 miliard Kč ročně. Provozním ředitelem společnosti je od letošního
roku Třebovák PhDr. Jiří Špička. Řídí více než 9 000 zaměstnanců na
generálním ředitelství ČD Cargo a také v jednotlivých provozních
jednotkách (Ústí nad Labem, Plzeň, České Budějovice, Praha, Nymburk,
Česká Třebová, Olomouc, Brno, Ostrava) a ještě ve Střediscích oprav
kolejových vozidel (Ústí nad Labem, České Budějovice a Ostrava).
-
PhDr. Jiří Špička
-
-
PhDr. Jiří
Špička se narodil 1. května 1962 v železničářské rodině. Děda i otec
byli strojvedoucí. Ve svém rodišti absolvoval Střední průmyslovou školu
železniční – obor Doprava a přeprava. Po maturitě nastoupil v Hoštejně
jako signalista, později jako výpravčí. Potom pracoval v ekonomické
sféře, na deset let se s dráhou rozloučil. V roce 1994 se vrátil
na České dráhy na Obchodně provozní ředitelství v České Třebové.
- Po jeho zrušení
pracoval v oblasti zásobování a poté jako obchodní ředitel ve firmě
Jevimetal, pak opět na ČD. Zájem o psychologii přivedl Jiřího Špičku
nejdříve na Filosofickou fakultu UP v Olomouci a také na Dopravní
vzdělávací institut – tehdy zbrusu novou dceřinou společnost ČD, které
pomáhal od jejího rozjezdu. A úspěšně. Institut se spolu s dalšími
zájemci ucházel o evropské finanční prostředky. Projekt za 32 milionů
korun se týkal řešení dalšího uplatnění zaměstnanců propouštěných
v rámci restrukturalizace firem. Dalším úkolem Dr. Jiřího Špičky bylo
zřízení jediného vzdělávacího střediska v rámci DVI, které se nachází
v České Třebové. Řídil jeho rekonstrukci a dnes se tam nachází 70
ubytovacích míst, čtyři velké učebny, je zajištěno i stravování.
Středisko je určeno pro vzdělávání především provozních zaměstnanců
(strojvedoucí, výpravčí, vozmistři). Nejčastěji tam probíhá výuka nových
strojvedoucích pro ČD i ČD Cargo, ale i přeškolovací kurzy
strojvedoucích, vozmistrů, výpravčích. Po dobudování střediska
zajišťoval Jiří Špička provoz, ekonomiku a všechno, co s jeho fungováním
souvisí. Od října 2010 najdeme Jiřího Špičku v nové pozici provozního
ředitele a člena Představenstva
ČD Cargo, a. s. Je to pro něho nová výzva. Jeho zkušenosti tvoří velmi
dobrou kombinaci: zná ekonomiku, vyzná se v obchodních oblastech i
v provozu. Jako člen představenstva může tedy objektivně posuzovat
všechny úseky odděleně i jejich vzájemnou provázanost – organizační,
ekonomickou, obchodní a především tu základní - lidskou.
ROZHOVOR
-
Jste v nové vysoké funkci,
s mnoha úkoly a velkou odpovědností. Které své úkoly považujete za
nejdůležitější?
- Zásadním úkolem
je příprava podnikatelského plánu a v té souvislosti především realizace
úsporných opatření v oblasti čerpání nákladů. Tato opatření budou
samozřejmě zaměřena především do oblasti nákladů za použití dopravní
cesty, nákladů na trakční naftu a energii i osobních nákladů
s očekávaným dopadem do počtu zaměstnanců. Již jsem avizoval provedení
některých racionalizačních kroků v oblasti provozního úseku, které se
promítnou do úspory počtu zaměstnanců centrály. Zadal jsem také analýzy
smluv na pronájmy vozů. Na jejich základě budou vypovězeny ty smlouvy,
které jsou ekonomicky nevýhodné. O takto získané finance bude navýšen
plán na opravy a revize vlastních vozů.
-
-
S příchodem nového vedení
společnosti ČD Cargo se jistě očekávají změny předchozího stavu,
ekonomické zlepšení. Máte již nějaké představy, jistě nelze pořád jen
škrtat a propouštět.
- Po mém nástupu
na Cargo mě nejvíc zajímalo, proč není firma v černých číslech, proč
nefunguje lépe. Chci to změnit: zvláště v oblasti obchodní nejsou
některé smlouvy o přepravách úplně akceptovatelné, stejně jako některé
smlouvy na pronájem a opravy vozidel.
- Jsem také
rozhodnutý zásadně změnit situaci v provozu. Jak víme, vlaky jezdí podle
jízdního řádu. V osobní dopravě to funguje, ale v nákladní je tomu
jinak. U Carga jen 30 - 40 % vlaků jezdí podle grafikonu, zbytek jede
„ad hoc“, přeprava zboží se zajišťuje operativně. A to představuje
nemalé vícenáklady. Tam je prostor, kde by bylo možné peníze ušetřit.
Chci ten poměr mezi pravidelnými a operativně zavedenými vlaky změnit.
-
-
Co tedy podle vašeho názoru nejvíce chybí
Cargu k uspokojení potřeb zákazníků? Stačí ČD Cargo technickou
vybaveností na potřeby přepravců?
- Dostatek vagonů,
včasné doručování zakázek, to znamená přistavení vagonů k nakládce a
vykládce v předem domluvených termínech. Stav vozového parku však není
příliš dobrý. Společnost má celkem asi 28 tisíc vozů, z toho je jen 19
tisíc provozních, ostatní vozy jsou buď v opravě, nebo čekají na
pravidelné revize. Důvodem jsou převážně chybějící finance.
-
-
A naopak: na čem může společnost ČD Cargo stavět?
- Stavět se dá
určitě na lidech. V provozu, v dispečerských aparátech, máme vynikající
odborníky. Myslím si, že bychom si měli vážit těch tak říkajíc „starých
nádražáků“, kteří pracují pro firmu i srdcem, zatímco o „železničářském
srdci“ některých mladých lidí z nově nastupující generace tak úplně
přesvědčený nejsem. To mohu potvrdit přístupem některých absolventů
kurzů na strojvedoucí, konaných ve vzdělávacím středisku v České
Třebové. Někdy to vypadá, že se chopili příležitosti, aniž by měli
k profesi např. strojvedoucího vztah, je to konec konců slušně placená
funkce, ale osobní vztah k této práci jim chybí. I proto si myslím, že
bychom si měli vážit těch, kteří již dráze věnovali léta svého života, a
těm vytvořit takové podmínky, aby se cítili spokojeni. Všechno ovšem
musí být v rámci ekonomiky, tedy toho, na co firma má finanční
prostředky.
-
-
Připravujete výraznější změny v personální oblasti?
- Po odborné
stránce vzhledem ke specifikám železniční dopravy je personální stav
v mém úseku na dobré úrovni. Útvary jako operativní řízení, organizace
dopravy, technologie, údržba a opravy kolejových vozidel jsou obsazeny
převážně kvalitními odborníky. Počítám však se zeštíhlením řídícího
aparátu provozu na základě úsporných opatření v rámci podnikatelského
plánu na rok 2011. Někteří vedoucí zaměstnanci si přitom stále
neuvědomují svoji roli manažera, tj. např. aby zajišťovali vyšší
efektivnost své práce, znali styl moderního řízení lidí, komunikace,
stanovování cílů, delegování úkolů, aby uměli řešit nepříjemné situace
atd.
-
-
ČD Cargo má také pracoviště v České Třebové na náměstí
Jana PerneraBudova dostala nedávno nový kabát a ví o ní tedy prakticky
každý Třebovák. Jaký má význam v rámci celé společnosti ČD Cargo?
-
- V České Třebové sídlí provozní jednotka
ČD Cargo, jedna z devíti v rámci celé České republiky. Jejím ředitelem
je Bc. Miloš Mazura. V budově sídlí také centrální dispečerské
pracoviště, které řídí Třebovák Bohumil Kratochvíl. Zde se organizuje
provoz nákladních vlaků dopravce ČD Cargo, v souladu s potřebami
zákazníků, zejména s ohledem na včasnost přeprav, hospodaření
s lokomotivními náležitostmi. V případě mimořádností se rozhoduje na
základě obchodních zájmů společnosti o prioritách v nákladní dopravě.
Plní tedy roli dispečinku dopravce a úzce spolupracuje s dispečerským
aparátem ČD, a.s. K vlastnímu řízení provozní práce je využíván
informační systém operativního řízení.
-
-
Je pravda, že se z České Třebové vlastně ovládá celá síť?
- V důsledku
přibývajícího počtu zákazníků, kteří využívají výhod ucelených vlaků bez
předem plánovitě přidělené pravidelné trasy, roste i počet požadavků na
přidělení dopravní kapacity a tras vlaků ve zkrácených termínech ad hoc.
Pro vyřizování požadavků byl provozovatelem dráhy zaveden informační
systém KADR. Jeho prostřednictvím je dopravní kapacita a trasa vlaku
přidělována. Dispečerský systém podává ucelené informace v reálném čase
nejen o vlaku, ale i lokomotivních četách, lokomotivách, pohybu vlaku.
Z dispečerského centra v České Třebové je z toho pohledu ovládána celá
síť. Systémy patří k evropské špičce. Dnes probíhá příprava modernizace
v rámci projektu PROBIS, tedy sjednocování všech informačních systémů do
jednoho v rámci České republiky.
-
- Děkuji za rozhovor
Milan Mikolecký