Z České Třebové
do Brixenu
po stopách Karla
Havlíčka Borovského
Jako bývalí železničáři
jsme využili přímého mezinárodního vlakového spojení z České Třebové do
Vídně abychom tímto nejrychlejším a pohodlným spojením navštívili
působiště Karla Havlíčka Borovského. Novinář a národní buditel K. H.
Borovský byl nuceně vystěhován do Brixenu, který je od r. 1919 v Itálii
a má italské jméno Bressanone. Nebyl to však jediný cíl naší cesty.
V zámku v Brixenu je rozsáhlá expozice, světově proslulé stálé výstavy
betlémů, kterou jsme také chtěli shlédnout a cestou tam se ještě stavit a
prohlédnout si významný železniční uzel jakým je hlavní město Rakouska.
Byli jsme zvyklí, že
všechny přímé vlaky z České Třebové do Rakouska končí na kusém nádraží
Wien – Südbahnhof, ale toto nádraží je nyní již zcela zbourané a na jeho
místě se staví nové centrální průjezdné nádraží, které bude křižovatkou
tří evropských železničních koridorů a to vedoucích z Paříže do
Bratislavy, z Atén přes Prahu do Německa a z Gdaňska přes Brno a
Bratislavu do Benátek. Stavba je realizovaná podle projektu rakouských
architektů Alberta Wimmera a Ernesta Hofmanna a je to za 900 mil. Eur
největší investice rakouských drah. Staví se na prostoru 108 ha, a aby
obyvatelé mohli sledovat výstavbu nádraží je v blízkosti staveniště
postavena prozatímní dřevěná rozhledna 66 m vysoká (Bahnorama) se
zabudovanými 2 panoramatickými výtahy, je umístěna nedaleko stanice S -
Bahn, Südtiroler Platz. Výstavba nádraží má být dokončena v prosinci r.
2014, poté bude rozhledna demontovaná a přemístěna.
Pohodlným nočním
vlakem (EN) jsme z Vídně přes noc přijeli ráno do Innsbrucku a odtud
brennerskou železnicí do Itálie, jízdou jsme také sledovali odvážné
konstrukce brennerské dálnice procházející vysokými mosty mezi nimiž
vyniká tzv. Euromost a s mnoha odvážnými estakádami vedoucí v souběhu
s železniční tratí vybudovanou již v roce 1867. Brixen je město s cca 20
tisíci obyvatel obdobně velké jako Česká Třebová, je to družební město H.
Brodu a zastavují v něm všechny vlaky včetně všech vlaků vyšší kategorie.
Ponejprv jsme zašli na ul. Kachleraustrasse, kde Havlíček pobýval, sice
pohodlně ale nedobrovolně, se svojí rodinou v letech 1852 až 1855 a kde
napsal svá nejznámější díla Král Lávra a Tyrolké elegie. Na domě je od r.
1925 umístěna pamětní deska s italským a českým textem. Přestože
obyvatelé této oblasti ze dvou třetin hovoří německy, němčina nebyla do
nedávné doby úředním jazykem, stala se jím až po druhé světové válce.
Dodatek německého překladu textu byl k pamětní desce slavnostně odhalen
za přítomnosti předsedy Poslanecké směnovny Parlamentu ČR Milana Uhdeho
v roce 1995.
Brixen je město
ležící na soutoku dvou řek Isarco a Rienzy a má mnoho turisticky
zajímavých míst a památek. Mezi nejcennější patří Dóm a křížová chodba,
sloup tisíciletí a zejména biskubský zámek s expozicí historických
uměleckých památek tyrolských umělců a se světoznámou výstavou betlémů.
Všechny betlémy jsou unikátní, historické a zhotovené z různých
materiálů. Po prohlídce Brixenu a posezením v příjemném prostředí z jedné
z četných venkovních caffeterií jsme ještě zajeli do nedalekého centra
oblasti, stotisícového Bolzana, kde je vystaven v místním muzeu pravěký
lovec z ledovce Ötzi a ve večerních hodinách se vrátili zpět do Insbrucku
abychom se nočním vlakem vrátili přes Bruck a.d. Mur a odtud přímým
mezinárodním vlakem, EC Gustav Klimt, do České Třebové, kam jsme se
vrátili již třetí den od vycestování.
Ing. Josef Jirsa
-
Texty k obrázkům:
-
1. Domek, kde K. H. Borovský
pobýval se svojí rodinou
-
2. Část jednoho
z vystavovaných betlémů s voskovými figurkami
|