- - vývoj v posledních letech,
- - hospodaření v roce 2010,
- - návrh rozpočtu na rok 2011,
- - rozpočet výhled na období 2012 – 2015
-
- Pardubický kraj v desátém roce své existence a v polovině svého
třetího volebního období se musí (podobně jako všechny veřejné
rozpočty) vyrovnávat s nepříznivými vnějšími faktory. Dnešní
monotémanická tisková konference souhrnně představila vývoj
celkových příjmů včetně daňových a výdajů kraje v posledních letech,
stejně tak jako náměstkem hejtmana zodpovědným za finance a majetek
Romanem Línkem předložené zásadní materiály ovlivňující ekonomiku
kraje pro příští léta:
-
- Hospodaření kraje k 31. 10. 2010,
- Návrh rozpočtu Pardubického kraje na rok 2011,
- Návrh rozpočtového výhledu Pardubického kraje 2012 – 2015.
-
- Všechny tyto materiály schválila Rada Pardubického kraje a také
je podpořil Finanční výbor Zastupitelstva Pardubického kraje.
Zastupitelstvo Pardubického kraje je projedná na veřejném zasedání
ve čtvrtek 9. 12. 2010.
-
- „První vlastní daňové příjmy kraj získal v roce 2003, a
to v celkové výši 634 milionů korun. Od té doby daňové příjmy
každoročně rostly až do rekordního roku 2008, kdy dosáhly 2 825
milionů korun. Pak následoval propad na 2 493 milionů
korun, který se již nepodařilo rovnocenně vyrovnat,“ shrnul daňový
vývoj Línek.
-
- Způsob financování výdajů Pardubického kraje v roce 2010
odpovídá struktuře jeho příjmů. Ty tvoří více než ze dvou
třetin dotace ze státního rozpočtu, státních fondů, od mezinárodních
institucí a od Regionální rady regionu soudržnosti Severovýchod a
z necelé jedné třetiny příjmy vlastní. Vlastní příjmy Pardubického
kraje jsou tvořeny převážně příjmy daňovými, které kraj získává na
základě zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů
některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům
(zákon o rozpočtovém určení daní) ve znění pozdějších předpisů.
-
- „I když jsou výnosy sdílených daní, ve srovnání s rokem 2009,
vyšší – v měsíci říjnu tvořil nárůst cca 70 mil. Kč – tak vývoj
daňových příjmů je značně kolísavý. Z tohoto důvodu se těžko
odhaduje skutečný stav ke konci roku. Ve srovnání s rokem 2008
přesto odhadujeme, že daňové příjmy budou i nadále nižší o cca 320
mil. Kč. Jinak řečeno, v oblasti daňových příjmů se stále pohybujeme
na maximálně 90 % roku 2008,“ řekl Línek.
-
- „K financování výdajů roku 2010 byly do rozpočtu Pardubického
kraje zapojeny rovněž prostředky z minulých let. Jde především o
nevyčerpané prostředky roku 2009 určené na financování projektů
kofinancovaných z EU a dále o nevyčerpané prostředky na investice,
jež v loňském roce započaly, ale jejich realizace se protáhla až do
roku 2010. Dále Pardubický kraj využívá na předfinancování projektů
v oblasti modernizace silnic krátkodobé půjčené prostředky ze SFDI,
které obratem splácí z prostředků refundovaných z EU. V roce 2010
byly rovněž dočerpány poslední úvěrové prostředky, které si
Pardubický kraj za výhodných podmínek půjčil od EIB a jež slouží
k financování vybraných investičních akcí,“ uvedl vedoucí finančního
odboru Oldřich Felgr.
-
- Ani rok 2010 nebyl z hlediska vývoje ekonomické situace
pro kraje příznivý. Přesto se Pardubický kraj ve svém skutečném
hospodaření drží v mírně přebytkovém hospodaření, i když v rozpočtu
vlivem zapojení úvěrových prostředků lze předpokládat schodek. Je to
dáno především nižší mírou čerpání výdajů a vyšším plněním příjmů,
např. v oblasti nedaňových příjmů než bylo původně očekáváno.
-
- „Pokud vycházíme z predikce MF ČR, ale zejména z vlastních
časových řad vývoje sdílených daní, mohu říci, že očekáváme u
daňových příjmů mírné překročení. Tím vzniká určitá rezerva pro
řešení některých priorit roku 2011. Umožnilo nám to i např. letos
poukázat 30 mil. Kč na odpisy Správy a údržby silnic Pk, díky čemuž
budou silničáři moci modernizovat jejich technické vybavení,“ řekl
Línek.
-
- „Návrh rozpočtu 2011je vytvořen jako přebytkový, protože
jsme mj. museli vytvořit finanční podmínky pro splnění závazků
plynoucích z úvěrových smluv. Rozpočet zajišťuje plnění všech
krajských smluvních závazků, zákonné povinnosti kraje a vytváří
předpoklady pro maximální využití prostředků, které můžeme získat na
rozvojové projekty z EU,“ sdělil Roman Línek a dále uvádí výčet
zajímavých projektů a investic. „Kraj má např. připraveno
spolufinancování modernizace zázemí pardubického civilního letiště,
dokončení rekonstrukce Domova důchodců v Rychmburku, nákup nových
sanitek, rekonstrukce školních budov v Chrudimi, Pardubicích,
Vysokém Mýtě či Poličce a také odstraňování ekologických zátěží
v Transportě či Lukavici.“
-
- Poslední rozpočtový výhled přijalo Zastupitelstvo
Pardubického kraje v roce 2008 a vzhledem k ekonomickému vývoji je
dnes mimo realitu. I proto byla navržena nová verze na roky 2012 –
2015 (pozn. rok 2011 tvoří už vlastní návrh rozpočtu).
-
- „Výhled je časově sladěn s plánovacím obdobím EU tak, jak budou
postupně až do roku 2015 definovány poslední spolufinancované
evropské projekty,“ řekl Línek. Ten také uvedl, že se pro tyto roky
počítá s růstem příjmů z daní o 1 – 1,5 % a že kraj v návrhu
neuvažuje o tom, že by si vzal další úvěr.
|