K financování
základních škol
-
PŘÍSPĚVEK OBCI
PŘÍMO ZE STÁTNÍHO ROZPOČTU
- Souhrnný dotační vztah "Příspěvek na školství" je určen na částečnou
úhradu provozních výdajů základních, mateřských, speciálních základních a
mateřských škol, víceletých gymnázií (pokud v nich žáci plní povinnou
školní docházku), mateřských a základních škol při zdravotnických
zařízeních zřizovaných obcemi a hl. m. Prahou a dále pro přípravné stupně
speciálních škol zřizovaných obcemi a hl. m. Prahou. Příspěvek na jednoho
žáka a jedno dítě ve výše uvedených typech škol je stanoven na 1 401,- Kč.
Východiskem pro stanovení počtu žáků jsou statistické zahajovací
(výkonové) výkazy za školní rok 2008/2009.
- V případě, že školu nebo školské zařízení zřizuje dobrovolný svazek
obcí, má rovněž nárok na poskytnutí dotace v této výši. Prostředky mu
budou uvolněny formou mimořádné účelové dotace z kapitoly Všeobecná
pokladní správa na základě žádosti a nikoli v rámci finančních vztahů k
rozpočtům obcí a hl. m. Prahy.
-
-
DOTACE NA PŘÍMÉ NÁKLADY VE ŠKOLSTVÍ - mzdové náklady + ostatní
neinvestiční náklady
- Jsou poskytovány prostřednictvím rozpočtu kraje na základě metodiky
MŠMT
- Pro případ České Třebové - záleží na velikosti školy, platí
pravidlo "čím větší škola na počet žáků, tím menší normativ na žáka".
Největší normativ na jednoho žáka mají tedy malé školy, menší potom
městské školy, zároveň je důležité, zda je škola úplná nebo neúplná
atd.... Jde o poměrně složitý výpočet podle tabulky, ve které se obyčejný
člověk hned neorientuje. K tabuilce
je ovšem potřeba bližší komentář, jinak je nepřehledná.
-
- Alespoň jeden příklad výpočtu finanční dotace pro školu obdobnou
českotřebovským ZŠ, které mají cca 550 žáků:
- 1. stupeň - pedagogičtí pracovníci 300 žáků - normativ - 20.465 Kč/žák
- 6.139.500 Kč
- 2. stupeň - pedagogičtí pracovníci 250 žáků - 28.565 Kč/žák -
7.141.250Kč
- Oba stupně - nepedagogičtí pracovníci 550 žáků - 2.841 Kč/žák -
1.562.550 Kč
Jak je to v praxi
v České Třebové? Úhrada neinvestičních nákladů za dojíždějící
žáky z okolních obcí je v České Třebové vyžadována a je vyjádřena v městském
rozpočtu částkou cca 400 000 Kč, zejména jde o žáky II. stupně
základních škol z okolních obcí. Podle stanovených zásad, Město Česká
Třebová hradí úhradu neinvestičních nákladů za žáky, které chodí do
škol mimo město jen v případě, že navštěvují některou speciální školu,
kterou u nás ve městě Česká Třebová nemáme. Pokud by tedy např. žáci
dojížděli do školy v obci v okolí (Dlouhá Třebová, Rybník, Semanín,
Třebovice, Ústí nad Orlicí apod.), tak by to byla vlastní volba
rodičů; stejnou službu město poskytuje, a tak neinvestiční náklady
(pokud by byly požadovány) v takovém případě neuhradí. Obdobně
to je i s žáky I. stupně z vyjmenovaných obcí s vlastní školou, pokud by se
jejich rodiče rozhodli pro návštěvu školy v České Třebové.
-
Vyplatí se tedy
obcím a školám v okolí lobovat pro to, aby se prvňáčci zapsali na
jejich školu ?
- Samozřejmě vyplatí. Malotřídní škola v obci získá za každého získaného
žáka "dotaci na přímé náklady ve školství", posílí tím svůj mzdový
fond i tzv. ostatní neinvestiční náklady, bude mít víc peněz, víc
možností. Tento nárůst se ovšem projeví naopak úbytkem
finančních prostředků pro tu školu v České Třebové, kde bude tento žák
chybět. Tyto chybějící peníze město ze svého rozpočtu českotřebovské škole
nenahradí. Chybějící žáci mají tedy vliv na to, zda se budou nebo
nebudou třídy dělit na některé předměty, jazyky, spojovat třídy, na počty
žáků ve třídách, ale také na možnosti školy pořídit si nové vybavení a
učební pomůcky. Vzpomeňme i na to, jak odchod žáků z páté třídy na
víceleté gymnázium, kde si také plní školní docházku, decimuje počty žáků
ve třídách II. stupně, způsobuje spojování tříd. Nespokojenost s tímto
stavem byla nejednou vyjádřena v peticích učitelů, ale i rodičů. V tomto
případě však žáci z města zpravidla neodchází, přechází na jinou školu.
Počet žáků přihlášených ke studiu je důležitý i pro střední školy. Tak
např. loni otevřeli na třebovském gymnáziu I. ročník čtyřletého studia jen
s 16 žáky a v rozpočtu školy tím rázem chybí chybí 400 tis Kč. a bude
chybět stále, pokud se nepodaří počet žáků doplnit.
Z toho vyplývá, že
za lobbováním prvňáčků pro školy v okolí je jednoznačně ekonomický
kalkul. Zapíšeme-li žáka na školu mimo Českou Třebovou, musíme
mít na myslí, že tím prospíváme této obci a škodíme České Třebové. Je k
diskuzi, zda tím spíše prospíváme či škodíme dětem, o které jde samozřejmě v
první řadě. Pro rodiče ze Lhotky může být tak někdy výhodnější zapsat děti
do Dlouhé Třebové než na Parník a z Kozlova do Semanína místo přímo do Č.
Třebové, kam pak budou stejně chodit na "měšťanku". Přesně to jsem měl na mysli v článku z 20. ledna, kterým jsem
reagoval na zaslaný příspěvek Kateřiny Hudecové "Postřehy z rybnické školy"
a připomněl, že dojíždění do školy mimo město má také negativa. Na zmíněném článku
samotném není vůbec nic špatného (rád jsem ho otiskl i v tištěném vydání
zpravodaje), byla však k němu "přilepena" informace o tom, že "Zápis
do školy v Rybníku se koná 5. února od...." Byla to tedy vlastně jakási
neplacená inzerce, vyjadřující jeden úhel pohledu. Ihned reagoval starosta
obce Libor Zajíček v tom smyslu, že je třeba vše ověřit. Ověřit lze
ovšem jen věci zveřejněné. Ptal jsem se na vše i na třebovské radnici,
žádnou smlouvu popisující na papíře to, že Česká Třebová úhradu
neinvestičních nákladů za žáky nepožaduje a neplatí mi nepředložili. V právě
zveřejněném rozpočtu města na rok 2010 je zřetelné, že město možnost
účtovat úhradu neinvestičních nákladů za dojíždějící žáky využívá.
Školství má svou ekonomiku také na obecní nebo městské úrovni.
Milan Mikolecký 27.1. 2010 (s využitím informací Martina
Netolického)
-
-
|