-
Okénko do historie lyžařského sportu v
České Třebové
-
Lyžařský
sport se v současné době stal největším fenoménem pro aktivní využití
volného času. Lyžují málé děti, celé rodiny, všechny věkové kategorie.
Vleky, sjezdovky, lyžařské školy, upravené běžecké tratě se staly téměř
samozřejmostí. Ale začátky lyžování a zvláště závodního lyžování v minulém
století vyvolávají téměř úsměv na tváři, neboť výbava lyžaře, oblečení by
v současné době na sjezdovce vedlo spíše k salvám smíchu a dojmu, že
dotyčný se chystá spíše na nějaký lyžařský karneval. A proto tímto článkem
bych rád přiblížil mladší generaci historii začátků lyžování v České
Třebové a na Parníku.
- Lyžovat v České Třebové se začalo v rámci činnosti odboru " Klubu
československých turistů", jehož ustavující schůze se konala dne
28. proslnce 1922. Následně
na výborové schůzi pan Krbec referoval o výhodách, které mohou požívat
členové, když se stanou lyžaři. Bylo rozhodnuto ustavit odbor lyžařů a
upravit v okolí sáňkovací dráhu. Na výborové schůzi dne 6.10.1923 bylo
rozhodnuto - do Prahy na centrum svazu přihlásit 30 členů lyžařského
odboru.
Na další výborové schůzi v únoru 1924 byl ustaven řádný lyžařský
odbor. Předsedou byl zvolen pan Krbec, pokladníkem pan Hofman, jednatelem
pan Schiler. To jsou začátky lyžování v České Třebové.
Na
Parníku došlo k založení lyžařského oddílu v zimě roku 1933 - 1934 v
hostinci pana Adolfa Rybky "Za vodou". Již v té době byli ovšem
někteří parničtí lyžaři organizováni v lyžařském oddíle Sokola v České
Třebové. Zakládajícími členy na Parníku byli: Karel Hýbl, Josef Knapek,
Jaroslav Kubišta, Jan Lenoch, Jan Němeček, Jaroslav Morkes, František
Roller, Bohuslav Rybka, Jiří Simon Josef Stránský, Oldřich Spindler.
Prvním úkolem oddílu bylo zaopatření kvalitních lyží. Úkolu se ujal
Jiří Simon, rodák z Orlických hor. Bylo objednáno asi 30 souprav lyží
(z horského jasanu) včetně holí (lískových, bambusových) s vázáním zn.
"Huitfeld (kožené vázání které umožňovalo volný pohyb a telemarky). Lyže
vyrobila dílna koláře Neumana v Bartošovicích, který se specializoval na
výrobu lyží a zaměstnával asi 10 - 15 kolářů. Cena lyží se pohybovala od
60,- Kč do 90,- Kč.
Nejoblíbenějším místem parnických lyžařů se stala kotlina Březina, tak
zvaný parnický " Engadin".
Závodnímu lyžařskému sportu se z parnických lyžařů věnovali -Oldřich
Špindler, školník parnické školy, několik roků též náčelník Sokola. Oldra,
jak byl jmenován, byl všestranný sportovec, hrál kopanou, hokej, byl
výborný nářaďovec, na lyžích se věnoval především skoku a běhu
(zemřel 30.l0. l977). Dalším závodníkem v běhu byl Jan Lenoch, dále
František Roller (závodil v běhu i ve
skoku).
Za parnický oddíl později závodili také bratři Václav a Jarda Řehořové,
Jarda Schenk a Mirek Bulena. Vynikajícím lyžařem byl samozřejmě Jaroslav
Fryauf a také Franta a Oldřich Habrmanové. Činnost oddílu byla ochromena
(tak jako i v jiných případech) za okupace v dubnu 1941, kdy nastal zákaz
veškeré sokolské činnosti a veškerý majetek spolku byl zabaven.
Po skončení války novou činnost oddíl zahájil na podzim roku 1945. Do
oddílu přišli mladí zájemci o lyžování především Miloslav Balcar,
Stanislav Borek, Antonín Kovář a Miloslav Vašina. V této době začal oddíl
uvažovat o stavbě lyžařského můstku. Za nejvýhodnější místo byl zvolen
svah severně od restaurace "Na Habeši". Souhlas ke stavbě na svém pozemku
dal rolník František Slezák. Konstrukce můstku sestávala z kovové kostry
dopravního letadla "Gigant" (který vyřadil Wehrmacht). Konstrukce ležela
na odkládacím skladišti ČSD v Praze, kde ji objevil Milek Baleár. Za
pomoci všech členů oddílu, v dílně truhláře Antonína Jasanského byl můstek
postaven a skokanům slavnostně předán v lednu 1949. Nejznámějšími skokany
se stali - Jaroslav Holec, Jaroslav Fryauf, Zdeněk Smolík, Oldřich
Špindler, bratři Řehořové, Stanislav Zlesák, Karel Dušek z Ústí a
Stanislav Bek z Chocně. Na můstku byly dosahovány skoky s délkou 28 - 32
metrů. Prvním vítězem se stal Stanislav Bek. Později bylo zavedeno i
večerní osvětlení a byla zde pořádána řada okresních a veřejných závodů.
V roce 1950 došlo k zapojení Sokola do závodní jednoty SOKOL -
PERLA. Závodní jednoty byly zakládány na popud ROH. Dne 9. února 1951
došlo ke sloučení obou jednot. Název byl později změněn na TJ.
JISKRA. Teprve po tomto období došlo ke sloučení oddílu parnických lyžařů
do oddílu T.J. LOKOMOTIVA Česká Třebová. Lyžařský oddíl Lokomotivy získal
do svých řad především řadu velmi dobrých a obětavých rozhodčích a
trenérů.
Tolik tedy alespoň stručná historie lyžařského sportu na Parníku a
dále v České Třebové.
Oldřich Stránský
Fotografie z plánů J. Holce na stavbu lyžařské
chaty pod můstkem a na stavbu můstku
Plán lyžařské chaty pod můstkem
Plán na starý můstek
-
- Věž nového můstku, ze které
- se nikdy neskákalo, si ještě
- nyní můžeme prohlédnout.
- Byla postavena v šedesátých letech.
- Volá po nějakém využití!
|