-
AMATÉRSKÝ FILM 2/3
Média pro záznam videa a formáty videa
- Milí mladí přátelé a začínající filmaři, možná že vaši rodiče už
doma kameru mají a možná že někteří rodiče teprve o kameře uvažují. Tento
článek má pomoci při výběru kamery těm co o kameře uvažují a těm co kameru
mají, přiblížit jakou kameru si pořídili. Na trhu je spousta typů kamer na
řadu médií a formátů. A proto, nejdříve bych vás chtěl trochu informovat o
médiích pro záznam videa nejen o těch nových ale i o těch starších. Které
médium vybrat je otázka. Tento článek bude delší, bohužel, médií je hodně
a stále přibývají a jiné odcházejí. Přesto i pro stávající majitele kamer
může mít řadu dobrých informací. Nebudu se zabývat vybavením kamer, o tom
si povíme v jiném článku. Na konci si něco řekneme o záznamových
formátech.
- Kamery se dělí v podstatě na dva základní typy. Analogové a digitální.
Principy záznamu jsou pro uživatele nedůležité a proto se budu zabývat
jejich vlastnostmi.
-
-
Analogové kamery, dnes bazarový typ
- Analogové kamery můžete dnes koupit už jenom v bazaru. Proti
digitálním mají řadu nevýhod.
1. Analogový obraz je méně stabilní. To se projeví především při
kopírování z videa na video. (Kopírování z VHS-C na klasickou VHS
doporučuji, šetříte pak kameru nebo pásek v malé kazetě.)
2. Barvy analogového obrazu jsou ještě více nestabilní a nestabilita se
velmi zvětšuje kopírováním.
3. Při kopírování dochází k posunu barev.
4. Kamery nedisponují časovým kódem, ale jenom počítadlem. Časový kód je
užitečný při střihu nebo při vyhledávání záznamu.
5. Rozlišení je přibližně do260 bodů u formátu VHS a Video8 a do 400 bodů
u formátu SVHS a Hi8.
- V počátku videa bylo kopírování záznamu z jednoho videa na druhý
jediným možným způsobem, který umožňoval střih videozáznamu. U analogového
střihu je třetí kopie většinou minimem a ta je už velmi nekvalitní. Dnes
se střih provádí výhradně na počítači po digitalizaci záznamu. Umožňuje to
provést výslednou kopii filmu v kvalitě téměř originálního záznamu. Výše
uvedené nevýhody, vedli konstruktéry k tomu, že byl realizován digitální
záznam.
-
-
Digitální kamery
- Digitální kamery mají proti analogovým tyto výhody:
1. Stabilnější obraz, jak v liniích, tak v barvách.
2. Pokud se kopíruje obraz v originálním záznamovém formátu, nedochází ke
ztrátě kvality obrazu.
3. Vyšší možné rozlišení obrazu až 530 bodů horizontálně. Záleží hodně na
kvalitě objektivu a snímacího čipu.
4. Kamery disponují časovým kódem, tak i počítadlem.
5. Při přenosu videa do počítače pomocí DV vstupu, můžete kameru ovládat
přímo z počítače pomocí jednoho kabelu. Není potřeba zvláštní kabel pro
ovládání jako u analogových kamer.
-
-
Analogová média
- Patří mezi ty co již skončily a jsou k sehnání pouze v bazaru. Médií
je šest: VHS, SVHS, VHS-C, SVHS-C, Video8, Hi8. Najdete je ještě ve
výprodeji. Výhodou výše uvedených formátů byla jejich nízká cena před
zánikem tohoto záznamového média. Upozorňuji na kamery VHS-C a SVHS-C,
které používají malé kazety. Při přehrávání ve videorekordéru se vkládají
do redukce, která však zatěžuje pásek tak, že jej poškodí (natáhne) a
záznam nejde časem přehrát. Proto je vhodné přehrát záznam na normální
velkou kazetu VHS. Je to první kopírování se zhruba 30% ztrátou kvality.
Formát SVHS-C má vyšší rozlišení a umožňuje provést o jednu kvalitnější
kopii více tedy místo tří, čtyři. Stejný rozdíl je zhruba i mezi formáty
Video8 a Hi8. Kazeta je menší a lépe chráněna proti prachu. V prodeji jsou
běžně pásky s délkou záznamu 90 minut. U VHS-C nebo SVHS-C běžně do 60
minut. Pro přehrávání formátů Video8 a Hi8 jsou videorekordéry velmi
drahé. Běžně se proto kopíruje záznam na VHS.
-
-
Digitální média
- Dnes už máte možnost při pořízení nové kamery zakoupit pouze
digitální. Jejich formátů je několik a další se připravují. Ceny dnešních
kamer jsou už velmi příznivé. My se budeme zabývat formáty: MiniDV,
Digital8, MicroDV a DVD. Svět začínají dobývat kamery na HDD (pevný disk)
a kamery na paměťovou kartu jaké používají digitální fotoaparáty. Formát
zaznamenávaného obrazu je SD, tj. formát klasické televize v poměru stran
4:3 a úplně nový formát HD s vysokým rozlišením v poměru stran obrazu
16:9. Předpokládám, že víte něco o termínu “komprese”, která je nutná, aby
se obraz dal v rozumných mezích zaznamenat na příslušné záznamové médium.
-
-
Záznamová kazeta MiniDV
patří také mezi ty „skončené“. Je to pásková technologie,
kterou výrobci z větší části již opustili. Dnes jsou ještě k dostání
kamery v profesionálním provedení. Používá kompresi DV. Komprese je v
tomto případě nejmenší a proto lze z tohoto formátu získat kvalitnější
obraz. Pro tento formát byly k dispozici kamery od těch nejjednodušších a
levných až po profesionální a drahé, které ještě na trhu jsou. Pozor na ty
levné. Jejich mechanika nevydrží to, co ty dražší a větší. Může se vám po
několika letech stát, že své záznamy nepřehrajete nebo je nepřehrajete v
kameře svého kamaráda v případě LP záznamu. Více vydrží poloprofesionální
přístroje. Pozor! Pokud chcete hotové programy nahrávat
zpět na kazetu a záznamy tak archivovat, vybírejte kameru s otevřeným
vstupem. Jsou v typové řadě o nějakou tu tisícovku dražší. To platí pro
všechny digitální formáty.
-
-
Záznamová kazeta Digital 8
byla druhým nejrozšířenějším digitálním formátem také s
kompresí DV. Je to také pásková technologie. Důvod je prostý. V počátcích
umožňoval tento formát přehrávat i starší analogové záznamy. Později to
uměli jenom dražší modely. Tento formát používá stejnou kompresi jako
kamery s DV kompresí a proto je s ním kompatibilní. Znamená to, že můžete
ve střižně vedle sebe použít jak záběr z kamery MiniDV, tak i z kamery
Digital 8. Tento formát je o něco stabilnější. Používá kazety z
analogových formátů Video8 a Hi8. Digitální záznam má však o něco
rychlejší posuv, proto 90min. kazeta vystačí na 60min. záznamu. Při
záznamové rychlosti LP využijete plnou kapacitu záznamu, tedy 90min. Při
této rychlosti však není záruka, že záznam přehrajete na kameře svého
kamaráda a také po delší několikaleté době. K dostání jsou též kazety
“Digital 8”, s délkou záznamu 60 a 90min. při záznamu SP, respektive 90 a
135min. při záznamu LP. Kamery na kazety Digital8 jsou již k dostání
pouze v bazaru.
-
-
Kazeta MikroDV
byl málo rozšířený formát, který již skončil v propadlišti
dějin. Jeho výhodou je, že kazety jsou ještě menší než MiniDV a i kamery
mají přímo titěrné rozměry. Jsou vhodné do kapsy jako obrazové zápisníky,
podle kterých můžete o své cestě napsat, třeba román. Formát záznamu je
MPEG2 a záběry se dají stříhat v programech, které s tímto formátem umí
pracovat. Jejich spolehlivost však byla problematická.
-
-
DVD médium
používá k záznamu malý 8cm DVD disk. Záznam se opět provádí ve
formátu MPEG2 a je možné nastavit několik úrovní komprese od největší s
malou kvalitou záznamu až po nejmenší s vysokou kvalitou záznamu a
nejkratší záznamovou dobou. Ke střihu musíte mít opět program, který s
MPEG2 umí pracovat. Jsou verze, kdy s kamerou koupíte i jednoduchý
střihový program. Kamery jsou trochu rozměrnější než na pásky MiniDV. To
je však podle mne výhodou. Jsou určeny jak pro disky DVD+-R, tak i pro
DVD+-RW. Nevýhodou je hlučnější mechanika, která se projeví v záznamenaném
zvuku. Ještě horší je skutečnost, že DVD disky nejsou chráněny a velmi
snadno se poškodí a tím o záznam přijdete.
-
-
Kamery s HDD diskem
kamera má vestavěný HDD (pevný disk) minimálně od 20GB nebo větším pevným
diskem. Záznamový formát je MPEG2 nebo novější AVCHD. Záznam na HDD je
bezpečnější než záznam na DVD a je také méně hlučný. To se také příznivě
projevuje na kvalitě záznamu. Kapacita 20GB je dostatečně velká i pro
záznam na delší cestu. Přesun dat do počítače je také mnohem rychlejší než
u páskové technologie. Tyto kamery mají dvě nevýhody. Je potřeba vlastnit
počítač. Ten se však dnes stává běžnou součástí domácího vybavení. A když
vezmeme v úvahu, že každý film by se měl aspoň trochu technicky upravit,
tak není důvod proč tento způsob záznamu nepoužívat. Z počítače upravený
film uložíte na jakékoli jiné médium nejčastěji na DVD disk. Druhý problém
je s většími nebo velkými otřesy i když v tomto směru jsou na tom lépe než
kamery na DVD.
-
-
Kamery na paměťové karty
- Páskovou technologii dnes
nahrazují kamery na nové médium, paměťové karty. Tyto kamery mají dnes v
podstatě čtyři provedení. Které definitivně zvítězí ukáže čas.
-
1)
Kamery pouze na paměťové
karty.
-
2)
Kamery hybridní na
paměťové karty a pevný disk.
-
3)
Kamery se zabudovanou
pamětí 8 GB a více.
-
4)
Kamery s možností natáčet
na zabudovanou paměť nebo s možností natáčet na paměťovou kartu a tím
rozšířit kapacitu zabudované paměti.
- Tento způsob záznamu má
podle mne před sebou budoucnost, protože umožní záznam ve vysokém
rozlišení větší než 5Mpx na obrázek. Komprese obrazu je však již veliká a
to může způsobovat při zpracování v počítači problémy. Proto se již
objevily kamery v profi provedení, které používají 3Mpx snímače a zatím
zaznamenávající obraz ve Full HD tj. 2Mpx efektivně. Mají také možnost
vybrat si nižší kompresi pro kvalitnější obraz a lepší zpracovatelnost na
počítači. Profi techniku vynechám a zaměřím se na méně nákladné kamery pro
laickou veřejnost. Tyto kamery také dosahují Full HD, tedy 2Mpx rozlišení,
ale... . Jejich vybavení pro kvalitní natáčení je zpravidla velice
nevyhovující. Nemám na mysli kvalitu obrazu, ta je velice dobrá ale mám na
mysli kvalitu záběru. Kvalitní záběr to není jenom perfektně ostrý obraz,
který vám většina kamer bez problémů zajistí, ale klidný záběr a správně
exponovaný záběr. S posledně jmenovanými podmínkami jsou však u těchto
kamer problémy. Proto je ještě kategorie poloprofesionálních kamer, které
tyto podmínky umožňují zajistit. V každém případě, pokud si dáte záležet,
můžete i s těmito kamerami natočit kvalitní film.
- O co se konkrétně jedná. S
perfektně ostrým obrazem nemají dnešní kamery žádný problém. Problém je s
podmínkou klidného záběru. Jednoduše napsáno, těžko splníte podmínku
klidného záběru s lehounkou kamerou, která není ani vidět ve vaší ruce a
na kterou se tak přenáší každý drobný pohyb. Čím lehčí tím hůře. A to bez
ohledu na stabilizátor. Tady pomůže jenom opěrka nebo stativ. Těžko můžete
dobře ovlivňovat expozici záběru, když musíte manuální nastavení expozice
nastavovat přes menu na displeji. Při reportáži na to není čas. Vhodné a
pohotové je umístění ovládacího prvku přepínání automatické a manuální
expozice na skříni kamery.
-
- Něco
o obrazových formátech HD Kamery na formát
HDV jsou již běžně dodávány na trh. Je to formát s vysokým
rozlišením. Je určen pro HDTV televizi. Poměr stran tohoto formátu je 16:9
s rozlišením 1320x740 bodů. Kamery současně umí však i klasický formát
obrazu označovaný jako SD s rozměrem stran 4:3 a rozlišením 720x576 bodů.
Na trh vstoupili modely videokamer s HD formátem již v přijatelných
cenách. HD formát má však jeden problém, který mu do vínku dali výrobci.
Jako HD formát se označují i jiná rozlišení. V podstatě od rozlišení na
šířku 1120 až téměř po 1920. Běžná HD Ready televize má rozlišení 1366x768
bodů. Televizorů s FullHD rozlišením však stále přibývá. Na to je třeba si
dát při výběru televize i kamery pozor. Páskové kamery na kazetu MiniDV
mají rozlišení 1440x1080 a formát 16:9 při projekci získají tak, že každý
obrazový bod roztáhnou do obdélníčku. Teprve rozlišení 1920x1080 bodů se
označuje jednotně jako „FullHD“. Na závěr odstavečku si neodpustím jednu
větičku pro dříve narozené pokročilé a skalní fandy filmařského řemesla.
"Pánové filmaři, tak jak jsme kdysi přecházeli z Normal8 na Super8, tak
dnes přecházíme z DV na HD. Jenom rozdíl v kvalitě bude zřetelnější než
tenkrát."
- Tolik přehled formátů ve kterých pracují dnes dostupné kamery. Kamery
mohou být vybaveny různými digitálními efekty, kterými se však ze dvou
důvodů není třeba prakticky zabývat. První je, že využití těchto efektů
při natáčení je téměř nulové. Druhý důvod je, že pokud budete upravovat
záznamy na počítači, (a už to jinak nejde) tak střihové programy mají
těchto efektů ještě více a můžete o jejich použití rozhodnout dodatečně.
- Rozsah tohoto článku svědčí o tom, že natáčení filmu není zas tak
jednoduché, jak na první pohled vypadá. Další praktické rady můžete získat
na webu www.amacom.cz.
- Hodně zdaru, zábavy a štěstí při natáčení rodinného filmu s novou
kamerou.
Adolf Macek
-
|