AMATÉRSKÝ FILM   2/3                  Média pro záznam videa a formáty videa 

Milí mladí přátelé a začínající filmaři, možná že vaši rodiče už doma kameru mají a možná že někteří rodiče teprve o kameře uvažují. Tento článek má pomoci při výběru kamery těm co o kameře uvažují a těm co kameru mají, přiblížit jakou kameru si pořídili. Na trhu je spousta typů kamer na řadu médií a formátů. A proto, nejdříve bych vás chtěl trochu informovat o médiích pro záznam videa nejen o těch nových ale i o těch starších. Které médium vybrat je otázka. Tento článek bude delší, bohužel, médií je hodně a stále přibývají a jiné odcházejí. Přesto i pro stávající majitele kamer může mít řadu dobrých informací. Nebudu se zabývat vybavením kamer, o tom si povíme v jiném článku. Na konci si něco řekneme o záznamových formátech.
Kamery se dělí v podstatě na dva základní typy. Analogové a digitální. Principy záznamu jsou pro uživatele nedůležité a proto se budu zabývat jejich vlastnostmi.
 
Analogové kamery, dnes bazarový typ
Analogové kamery můžete dnes koupit už jenom v bazaru. Proti digitálním mají řadu nevýhod.
1. Analogový obraz je méně stabilní. To se projeví především při kopírování z videa na video. (Kopírování z VHS-C na klasickou VHS doporučuji, šetříte pak kameru nebo pásek v malé kazetě.)
2. Barvy analogového obrazu jsou ještě více nestabilní a nestabilita se velmi zvětšuje kopírováním.
3. Při kopírování dochází k posunu barev.
4. Kamery nedisponují časovým kódem, ale jenom počítadlem. Časový kód je užitečný při střihu nebo při vyhledávání záznamu.
5. Rozlišení je přibližně do260 bodů u formátu VHS a Video8 a do 400 bodů u formátu SVHS a Hi8.
V počátku videa bylo kopírování záznamu z jednoho videa na druhý jediným možným způsobem, který umožňoval střih videozáznamu. U analogového střihu je třetí kopie většinou minimem a ta je už velmi nekvalitní. Dnes se střih provádí výhradně na počítači po digitalizaci záznamu. Umožňuje to provést výslednou kopii filmu v kvalitě téměř originálního záznamu. Výše uvedené nevýhody, vedli konstruktéry k tomu, že byl realizován digitální záznam.
 
Digitální kamery
Digitální kamery mají proti analogovým tyto výhody:
1. Stabilnější obraz, jak v liniích, tak v barvách.
2. Pokud se kopíruje obraz v originálním záznamovém formátu, nedochází ke ztrátě kvality obrazu.
3. Vyšší možné rozlišení obrazu až 530 bodů horizontálně. Záleží hodně na kvalitě objektivu a snímacího čipu.
4. Kamery disponují časovým kódem, tak i počítadlem.
5. Při přenosu videa do počítače pomocí DV vstupu, můžete kameru ovládat přímo z počítače pomocí jednoho kabelu. Není potřeba zvláštní kabel pro ovládání jako u analogových kamer.
 
Analogová média 
Patří mezi ty co již skončily a jsou k sehnání pouze v bazaru. Médií je šest: VHS, SVHS, VHS-C, SVHS-C, Video8, Hi8. Najdete je ještě ve výprodeji. Výhodou výše uvedených formátů byla jejich nízká cena před zánikem tohoto záznamového média. Upozorňuji na kamery VHS-C a SVHS-C, které používají malé kazety. Při přehrávání ve videorekordéru se vkládají do redukce, která však zatěžuje pásek tak, že jej poškodí (natáhne) a záznam nejde časem přehrát. Proto je vhodné přehrát záznam na normální velkou kazetu VHS. Je to první kopírování se zhruba 30% ztrátou kvality. Formát SVHS-C má vyšší rozlišení a umožňuje provést o jednu kvalitnější kopii více tedy místo tří, čtyři. Stejný rozdíl je zhruba i mezi formáty Video8 a Hi8. Kazeta je menší a lépe chráněna proti prachu. V prodeji jsou běžně pásky s délkou záznamu 90 minut. U VHS-C nebo SVHS-C běžně do 60 minut. Pro přehrávání formátů Video8 a Hi8 jsou videorekordéry velmi drahé. Běžně se proto kopíruje záznam na VHS.
 
Digitální média
Dnes už máte možnost při pořízení nové kamery zakoupit pouze digitální. Jejich formátů je několik a další se připravují. Ceny dnešních kamer jsou už velmi příznivé. My se budeme zabývat formáty: MiniDV, Digital8, MicroDV a DVD. Svět začínají dobývat kamery na HDD (pevný disk) a kamery na paměťovou kartu jaké používají digitální fotoaparáty. Formát zaznamenávaného obrazu je SD, tj. formát klasické televize v poměru stran 4:3 a úplně nový formát HD s vysokým rozlišením v poměru stran obrazu 16:9. Předpokládám, že víte něco o termínu “komprese”, která je nutná, aby se obraz dal v rozumných mezích zaznamenat na příslušné záznamové médium.
 
Záznamová kazeta MiniDV  patří také mezi ty „skončené“. Je to pásková technologie, kterou výrobci z větší části již opustili. Dnes jsou ještě k dostání kamery v profesionálním provedení. Používá kompresi DV. Komprese je v tomto případě nejmenší a proto lze z tohoto formátu získat kvalitnější obraz. Pro tento formát byly k dispozici kamery od těch nejjednodušších a levných až po profesionální a drahé, které ještě na trhu jsou. Pozor na ty levné. Jejich mechanika nevydrží to, co ty dražší a větší. Může se vám po několika letech stát, že své záznamy nepřehrajete nebo je nepřehrajete v kameře svého kamaráda v případě LP záznamu. Více vydrží poloprofesionální přístroje. Pozor! Pokud chcete hotové programy nahrávat zpět na kazetu a záznamy tak archivovat, vybírejte kameru s otevřeným vstupem. Jsou v typové řadě o nějakou tu tisícovku dražší. To platí pro všechny digitální formáty.
 
Záznamová kazeta Digital 8  byla druhým nejrozšířenějším digitálním formátem také s kompresí DV. Je to také pásková technologie. Důvod je prostý. V počátcích umožňoval tento formát přehrávat i starší analogové záznamy. Později to uměli jenom dražší modely. Tento formát používá stejnou kompresi jako kamery s DV kompresí a proto je s ním kompatibilní. Znamená to, že můžete ve střižně vedle sebe použít jak záběr z kamery MiniDV, tak i z kamery Digital 8. Tento formát je o něco stabilnější. Používá kazety z analogových formátů Video8 a Hi8. Digitální záznam má však o něco rychlejší posuv, proto 90min. kazeta vystačí na 60min. záznamu. Při záznamové rychlosti LP využijete plnou kapacitu záznamu, tedy 90min. Při této rychlosti však není záruka, že záznam přehrajete na kameře svého kamaráda a také po delší několikaleté době. K dostání jsou též kazety “Digital 8”, s délkou záznamu 60 a 90min. při záznamu SP, respektive 90 a 135min. při záznamu LP. Kamery na kazety Digital8  jsou již k dostání pouze v bazaru.
 
Kazeta MikroDV  byl málo rozšířený formát, který již skončil v propadlišti dějin. Jeho výhodou je, že kazety jsou ještě menší než MiniDV a i kamery mají přímo titěrné rozměry. Jsou vhodné do kapsy jako obrazové zápisníky, podle kterých můžete o své cestě napsat, třeba román. Formát záznamu je MPEG2 a záběry se dají stříhat v programech, které s tímto formátem umí pracovat. Jejich spolehlivost však byla problematická.
 
DVD médium  používá k záznamu malý 8cm DVD disk. Záznam se opět provádí ve formátu MPEG2 a je možné nastavit několik úrovní komprese od největší s malou kvalitou záznamu až po nejmenší s vysokou kvalitou záznamu a nejkratší záznamovou dobou. Ke střihu musíte mít opět program, který s MPEG2 umí pracovat. Jsou verze, kdy s kamerou koupíte i jednoduchý střihový program. Kamery jsou trochu rozměrnější než na pásky MiniDV. To je však podle mne výhodou. Jsou určeny jak pro disky DVD+-R, tak i pro DVD+-RW. Nevýhodou je hlučnější mechanika, která se projeví v záznamenaném zvuku. Ještě horší je skutečnost, že DVD disky nejsou chráněny a velmi snadno se poškodí a tím o záznam přijdete.
 
Kamery s  HDD diskem  kamera má vestavěný HDD (pevný disk) minimálně od 20GB nebo větším pevným diskem. Záznamový formát je MPEG2 nebo novější AVCHD. Záznam na HDD je bezpečnější než záznam na DVD a je také méně hlučný. To se také příznivě projevuje na kvalitě záznamu. Kapacita 20GB je dostatečně velká i pro záznam na delší cestu. Přesun dat do počítače je také mnohem rychlejší než u páskové technologie. Tyto kamery mají dvě nevýhody. Je potřeba vlastnit počítač.  Ten se však dnes stává běžnou součástí domácího vybavení. A když vezmeme v úvahu, že každý film by se měl aspoň trochu technicky upravit, tak není důvod proč tento způsob záznamu nepoužívat. Z počítače upravený film uložíte na jakékoli jiné médium nejčastěji na DVD disk. Druhý problém je s většími nebo velkými otřesy i když v tomto směru jsou na tom lépe než kamery na DVD.
 
Kamery na paměťové karty
Páskovou technologii dnes nahrazují kamery na nové médium, paměťové karty. Tyto kamery mají dnes v podstatě čtyři provedení. Které definitivně zvítězí ukáže čas.
1)      Kamery pouze na paměťové karty.
2)      Kamery hybridní na paměťové karty a pevný disk.
3)      Kamery se zabudovanou pamětí 8 GB a více.
4)      Kamery s možností natáčet na zabudovanou paměť nebo s možností natáčet na paměťovou kartu a tím rozšířit kapacitu zabudované paměti.
Tento způsob záznamu má podle mne před sebou budoucnost, protože umožní záznam ve vysokém rozlišení větší než 5Mpx na obrázek. Komprese obrazu je však již veliká a to může způsobovat při zpracování v počítači problémy. Proto se již objevily kamery v profi provedení, které používají 3Mpx snímače a zatím zaznamenávající obraz ve Full HD tj. 2Mpx efektivně. Mají také možnost vybrat si nižší kompresi pro kvalitnější obraz a lepší zpracovatelnost na počítači. Profi techniku vynechám a zaměřím se na méně nákladné kamery pro laickou veřejnost. Tyto kamery také dosahují Full HD, tedy 2Mpx rozlišení, ale... . Jejich vybavení pro kvalitní natáčení je zpravidla velice nevyhovující. Nemám na mysli kvalitu obrazu, ta je velice dobrá ale mám na mysli kvalitu záběru. Kvalitní záběr to není jenom perfektně ostrý obraz, který vám většina kamer bez problémů zajistí, ale klidný záběr a správně exponovaný záběr. S posledně jmenovanými podmínkami jsou však u těchto kamer problémy. Proto je ještě kategorie poloprofesionálních kamer, které tyto podmínky umožňují zajistit. V každém případě, pokud si dáte záležet, můžete i s těmito kamerami natočit kvalitní film.
O co se konkrétně jedná. S perfektně ostrým obrazem nemají dnešní kamery žádný problém. Problém je s podmínkou klidného záběru. Jednoduše napsáno, těžko splníte podmínku klidného záběru s lehounkou kamerou, která není ani vidět ve vaší ruce a na kterou se tak přenáší každý drobný pohyb. Čím lehčí tím hůře. A to bez ohledu na stabilizátor. Tady pomůže jenom opěrka nebo stativ. Těžko můžete dobře ovlivňovat expozici záběru, když musíte manuální nastavení expozice nastavovat přes menu na displeji. Při reportáži na to není čas. Vhodné a pohotové je umístění ovládacího prvku přepínání automatické a manuální expozice na skříni kamery.
 
 Něco o obrazových formátech HD  Kamery na formát HDV jsou již běžně dodávány na trh. Je to formát s vysokým rozlišením. Je určen pro HDTV televizi. Poměr stran tohoto formátu je 16:9 s rozlišením 1320x740 bodů. Kamery současně umí však i klasický formát obrazu označovaný jako SD s rozměrem stran 4:3 a rozlišením 720x576 bodů. Na trh vstoupili modely videokamer s HD formátem již v přijatelných cenách. HD formát má však jeden problém, který mu do vínku dali výrobci. Jako HD formát se označují i jiná rozlišení. V podstatě od rozlišení na šířku 1120 až téměř po 1920. Běžná HD Ready televize má rozlišení 1366x768 bodů. Televizorů s FullHD rozlišením však stále přibývá. Na to je třeba si dát při výběru televize i kamery pozor. Páskové kamery na kazetu MiniDV mají rozlišení 1440x1080 a formát 16:9 při projekci získají tak, že každý obrazový bod roztáhnou do obdélníčku. Teprve rozlišení 1920x1080 bodů se označuje jednotně jako „FullHD“. Na závěr odstavečku si neodpustím jednu větičku pro dříve narozené pokročilé a skalní fandy filmařského řemesla. "Pánové filmaři, tak jak jsme kdysi přecházeli z Normal8 na Super8, tak dnes přecházíme z DV na HD. Jenom rozdíl v kvalitě bude zřetelnější než tenkrát."
Tolik přehled formátů ve kterých pracují dnes dostupné kamery. Kamery mohou být vybaveny různými digitálními efekty, kterými se však ze dvou důvodů není třeba prakticky zabývat. První je, že využití těchto efektů při natáčení je téměř nulové. Druhý důvod je, že pokud budete upravovat záznamy na počítači, (a už to jinak nejde) tak střihové programy mají těchto efektů ještě více a můžete o jejich použití rozhodnout dodatečně.
Rozsah tohoto článku svědčí o tom, že natáčení filmu není zas tak jednoduché, jak na první pohled vypadá. Další praktické rady můžete získat na webu www.amacom.cz.
Hodně zdaru, zábavy a štěstí při natáčení rodinného filmu s novou kamerou.                                                        Adolf Macek