-
Českotřebovský deník 35/2010 (3.2.)
-
Busta
Jana Pernera - dílo Antonína Lhotáka existuje
- Na webu "Novinky.cz" najdete příspěvek s názvem "Honosné pražské
salónky železničních stanic ukrývají atmosféru rakouské monarchie", ve
kterém se píše:
"S rozvojem železničních stanic vznikaly také
honosné salónní čekárny pro první třídu. Pražská nádraží ukrývají tři
salónky využívané vyšší honorací: Vládní salón na Hlavním nádraží,
Prezidentský salón ve stanici Praha-Dejvice a salónek na Masarykově
nádraží." V článku jsou krásné fotografie, jistě se podíváte. Pro
nás je myslím významné, že tam je také fotografie fotka busty Jana Pernera,
který je dílem
Antonína Lhotáka
(1.3.1897 Osek - 7.8.1975 Osek) z roku 1960. A zajímavé je, že je velmi
podobná jeho zobrazení, které známe z pardubického nádraží nebo z
dalších vyobrazení (viz čb. portrét), snad odpovídá staršímu člověku.
Busta je umístěna v tzv. Dvorním salónu na Masarykově nádraží. Tento salón
byl postaven v letech 1873 - 1874. Stěny tenkrát pokrývaly dovezené tapety
z Paříže, zdobené stylizovaným českým lvem a belgická zrcadla benátského
typu.
-
-
-
-
Salonku právě vévodí nad krbem zmíněná busta, která by nám měla pomoci
znovu se zamyslet nad vybraným dílem Ing. Jaromíra Garguláka, který
zobrazuje postavu tak stylizovaně, že se o nějakém podobnosti, typu
postavy a dalších souvislostech nedá ani mluvit, a přesto má být podle
soutěžního zadání sochou postavy člověka odkazující k Janu Pernerovi. Škoda, že se v době rozhodování odborné poroty se tato skutečnost nevzala
v úvahu. Našeho budoucího "Pernera" je tedy s čím porovnávat a
opravdu nevím, jak takové srovnání v této souvislosti dopadne. Mám strach,
abychom nebyli se svou "moderností" jiným k smíchu. Za dva
miliony. Je přitom ještě čas si to rozmyslet, rozpočet města se
schvaluje ve středu 10. února. Dva miliony bychom právě v letošním
rozpočtu moc potřebovali jinde. Pro sochu bychom mohli vyhlásit třeba
novou soutěž, počkat na dokončení dopravního terminálu a vybrat nové místo
už se znalostí situace po dokončení akce. Spěch, který doprovází
výběr a instalaci sochy se nevyplácí. Na existenci pražské busty
neodkazovaly ani podklady, které byly součástí vypsaných soutěžních
podmínek, pouze na dobový portrét Jana Pernera (na čb. obrázku).
- Pro zajímavost také stojí připomenout, že Česká národní banka má ve
svém edičním plánu vydat 5. září 2015 k dvoustému výročí narození a 170.
výročí jeho nešťastného úmrtí stříbrnou 200 Kč minci s portrétem Jana
Pernera (v nákladu 50 000 ks). Autor pro tuto minci ještě nebyl určen. I
to dokazuje, že osobnost Jana Pernera si zaslouží velkou pozornost a péči.
Se stejným přístupem bychom měli vybírat i sochu, která má trvale zdobit
naše město. Vlastně by se nic nestalo, kdyby naše socha byla směrována
také k tomuto výročí, o to by pak bylo její odhalení slavnější.
Přejmenovat náměstí můžeme již s předstihem, tím se na
pozdější umístění pečlivě vybrané sochy připravíme. (mm)
-
-
-
-
Busta Jana Pernera, stavitele železnic zdobí parapet krbu, protější stranu
pak Štursova podobizna presidenta T.G. Masaryka
-
Foto Lucie Poštolková, bustu objevil na webu Martin Šebela.
|
Cyklostezka
Lanškroun - Rudoltice - Damníkov - Třebovice - Rybník - Česká Třebová.
Na zasedání zastupitelstva obce Rudoltice dne 28.1.2010 bylo
projednáno několik důležitých bodů, a to zejména smluvních vztahů,
týkajících se plánované výstavby cyklostezky Lanškroun - Česká
Třebová, resp. její I. etapy Lanškroun - Rudoltice. Od
začátku letošního roku proběhlo již několik jednání - jednak pracovní
skupiny, která sestává ze starostů všech obcí a měst, dotčených
stavbou cyklostezky Lanškroun – Česká Třebová, manažera DSO a úředníky
MěÚ La, a také jednání Dobrovolného svazku obcí Lanškrounsko.
Investorem této akce bude Dobrovolný svazek obcí Lanškrounsko a na
akci (její I. etapu) již byl schválen finanční příspěvek ze SFDI ČR ve
výši 10 000 000 Kč pro rok 2010. I přestože tyto
peníze byly již schváleny v rámci rozpočtu SFDI, je nutné podat v
řádném termínu (tj. do 20.3.2010) plnohodnotnou žádost o poskytnutí
dotace ze SFDI, která musí být kompletní, musí obsahovat všechny
náležitosti, jako např. projektovou dokumentaci, stavební povolení,
vypořádání majetkoprávních vztahů atp. Rozpočet na I. etapu
Lanškroun – Rudoltice bude předložen projektovou kanceláří nejpozději
do poloviny měsíce března t.r. V tuto chvíli tedy ještě není přesně
znám. Hrubý odhad na tuto etapu počítá s 20 mil. Kč, vychází se z
toho, že 10 mil. Kč je 75 % způsobilých nákladů. V odhadnutém rozpočtu
nejsou náklady na veřejné osvětlení, neboť toto není způsobilým
nákladem podle dotačních podmínek, a každá
obec si VO na svém katastru bude tedy hradit ze svého. Délka
I. etapy cyklostezky má být cca 2,6 km, bude se jednat o stavbu se
smíšeným provozem (chodci + cyklo). Stavbou bude dotčených necelých 30
parcel, které vlastní přibližně 9 vlastníků (včetně města Lanškroun,
obce Rudoltice, PF ČR, ČD). Jako nejschůdnější se jeví zabezpečit
spolufinancování akce prostřednictvím úvěru, který by si vzal DSO
Lanškrounsko, a který by byl splácen v poměru město Lanškroun, Česká
Třebová – každé 1/30 a obce Rudoltice, Damníkov, Třebovice a Rybník –
každá 1/10. Stavba by měla být v I. etapě dokončena do konce tohoto
roku 2010. (z webu obce Rudoltice)
Poznámka k výše
uvedenému textu:
uvedené
financování mě nějak nevychází. Pokud mají 4 obce na trase financovat
každá 10% ceny, pak na města Lanškroun a Česká Třebová připadá 60%, každé
z měst by tedy mělo zaplatit po 30%, nikoliv 1/30 ceny. Myslím, že to bylo
míněno asi takto. Myslím však, že tento způsob financování nijak
nezohledňuje délku trasy cyklokomunikace
na jednotlivých katastrech obcí vybudovaných jako nová komunikace
mimo stávající systém silnic. Pokud mi je známo, tak cyklokomunikace bude
vybudována jako nová trasa na úseku z České Třebové přes Podhorku do Rybníka
(už se na ni těšíme) ale dále přes Podkovu až do Třebovice
k hlavní silnice pojede po stávající silnici III. třídy., zatímco
třeba na trase Rudoltice
- Lanškroun se bude jednat o novou 2,6 km dlouhou trasu mimo I/43
převážně na katastru
Rudoltic, které také budou
mít z cyklostezky největší užitek. Noví obyvatelé nově postavených
sociálních bytů z
lokality pod zámečkem potřebují pro svoje časté cesty do Lanškrouna novou
cyklotrasu či chodník mimo silnici I/43, již zde byly i smrtelné
úrazy.
Hledám brigádníka na roznášku Českotřeb. zpravodaje předplatitelům v
lokalitě Stará Lhotka - volejte 604 685 835.
Vloupání do
restaurace na Českotřebovsku: sebral i potraviny z mrazáku
Včera odpoledne vyjížděli policisté na vloupání do
restaurace v Damníkově. Zloděj měl ale neobvyklý apetit. Sebral totiž balení
turecké kávy, cigarety a nepohrdl ani potravinami z mrazáku. Pak už se
soustředil na peníze. Ze stolního fotbalu nic „nevydoloval“. O něco
úspěšnější byl u výherního automatu, ze kterého se mu podařilo vybrat
několik drobných mincí. Škoda, kterou způsobil, byla předběžně vyčíslena na
dvacet tisíc korun. Polovina z toho ale vznikla poškozením zařízení. Za
krádež a poškozování cizí věci by mohl pachatel v případě dopadení strávit
až dva doky za mřížemi.
Za měsíc
leden 2010 vyjížděli policisté DI k 88 dopravním nehodám
Za měsíc leden 2010 vyjížděly hlídky Dopravního inspektorátu Policie České
republiky Ústí nad Orlicí k 88 oznámeným dopravním nehodám. Ve 37 případech
se jednalo o nehody bez oznamovací povinnosti. Jedna osoba při nich utrpěla
smrtelné zranění, 2 osoby těžké a 12 osob lehké zranění. Tři řidiči před
jízdou a způsobením dopravní nehody požili alkoholické nápoje. Za jejich
jednání jim byl ze strany policie zadržen řidičský průkaz.
por. Bc. Pavel Ešpandr
R35 se tak
hned nedočkáme. Píše o tom dnešní vydání pardubické mutace MF DNES.
Důležitý tah, který má kraj spojit s Moravou - nabírá další zpoždění. Nyní
se bude stavět od stolu a po kancelářích a úřadech. Bagry začnou vyhrabávat
trasu podle tohoto textu nejdříve za tři roky. Zástupci čtyř krajů a státu
přitom před necelými dvěma roky podepsaly smlouvu, která měla zajistit, aby
se po rychlostní komunikaci R35 dalo projet z Liberce až do Olomouce
nejpozději v roce 2020. Optimistický termín jejího dokončení v celé více než
třistakilometrové trase je rok 2017, pesimistický termín je rok 2020,“ uvedl
v dubnu 2008 generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík.
jenže nyní tomu už věří málokdo. Letos se však přece jen rychlostní silnice
R35 přiblíží k Vysokému Mýtu, a to o jeden
kilometr. Tedy o tisíc metrů přemostění, které se bude klenout
nad obří křižovatkou u Opatovic nad Labem a přijde na 1,4 miliardy korun
(zaplatí EU). Podle některých politiků mohla však být stavba důležité
silnice mnohem dál, kdyby se na začátku projednávání trasy tolik let
neváhalo s trasováním. (ztráta možnosti využít evropské dotace). Letos je
údajně pouze 30 mil. Kč na projektové práce. a to jen na pokračování R35 z
Opatovic nad Labem - Časy a navazující R35 z Časů do Ostrova. Další
kroky jsou na zastupitelstvu pardubického kraje, který musí upravit územní
plán, zakotvit přesně trasu R35 kolem Litomyšle, stanovit přivaděč do našeho
regionu zřejmě jako přeložku I/14 v trase Opatov - Česká Třebová (mimo
Třebovice) a hovoří se také o nějaké zřejmě křižování s trasou R43, což je
ovšem zbožné přání ekologů... Zdržování výstavby a oddalování termínu
dokončení trasy je tak možná dobrou zprávou jen pro zmocněnce pro výstavbu
R35, protože tato jistě dobře placená práce mu rozhodně dlouho vydrží, možná
až do důchodu. Po dálnici tedy z našeho regionu tak hned nevyjedeme. Radujme
se tedy z každého dne, nyní např. aspoň z obchvatu Opatova...
|