-
Dopravní
terminál u nádraží nemá žádné zpoždění.
-
- Na povrchu se zdánlivě nic neděje, ale počasí to prostě nedovoluje.
Naštěstí se podařila řada prací na povrchu udělat ještě před
tím, než se vše pokrylo zimním příkrovem. V podzemním parkovišti je však i
teď rušno. Pracuje se na montáži vzduchotechniky, elektroinstalaci,
signalizačních a kamerových systémech, na přípravě pro osvětlení.
Uživatelé podzemního parkoviště budou mít totiž i zde v podzemí dostatek
informací o příjezdech a odjezdech vlaků a autobusů na světelných
panelech, které budou umístěny už při vjezdu do podzemí, a také u
vstupního tunelu vedoucím přímo k vlakům a u schodiště k autobusům. U
vstupu do podchodu bude jak automat na jízdenky, aby nebylo ve všech
případech nutné chodit nahoru do haly a také nápojové nebo potravinové
automaty. Zaparkovaná vozidla budou hlídána kamerovým systémem.
Nahoru bude možné vyjet eskalátorem na nástupiště autobusů ČSAD
UICOM a dalších dálkových linek, bude zde také zastávka městské dopravy
"na zavolání" - radiobus a stanoviště taxi. Před nádražím bude také
odpočinková zóna s vodními prvky, na vodním proudu se bude otáčet černá
zeměkoule, kolem budou z plochy v pravidelných i nepravidelných
intervalech stříkat vodotrysky. Voda bude odtud odtékat z horní
plochy podél komunikace v umělém potůčku a bude se ztrácet v podzemí,
odkud bude čištěna a zpět čerpána do vodotrysků na ploše. Cestující
získají dostatek informací nejen o dopravě, ale také o městě Česká
Třebová, turistických, sportovních i kulturních možnostech,
také pomocí dotykových obrazovek. Počítá se s projekcí informací a
případně i reklam (také v hale nádraží). Pro večerní osvětlení budou
využity páskové světelné diody, které budou programově měnit barvu světla
(podle vzoru ze slovenského Svitu). Nad plochou terminálu bude ve svahu v prostoru
před poliklinikou opět instalována socha Sbratření a na druhém konci
plochy by podle nově uvažovaného řešení měla být instalována socha Jaromíra
Garguláka věnovaná Janu
Pernerovi. Nebude tedy dole uprostřed
kruhového objezdu, kde by výhled na sochu nebyl tak pěkný a byl by navíc
omezen instalovanými dopravními značkami. Z nádraží bude možné nyní
bezkolizně přejít k na autobus i na parkoviště osobních vozidel.
Pěšky pak
bude možné odejít do města přes souběžnou obousměrnou komunikaci,
spojnici Sadová - Slovanská, na které bude omezena rychlost jízdy a
instalovány dva zvýšené prahy - právě u přechodů k budově ČD
Cargo a pak
ještě uprostřed plochy ke schodům do ulice Vinohradské. Také v hodní části
bude přechod umožňující návštěvu Železniční polikliniky. Podél nádražní
budovy bude možné také přejít pěším chodníkem přímo k budově hotelu
Padevět.
(mm)
-
-
Vznikne pěší
zóna na Splavě
-
Splav
je poměrně frekventovaná spojnice mezi Starým a Novým náměstím, své
jméno má z historie, je dochována spousta fotografií svědčících o tom, že
zde byl rybníček, do kterého přitékal potůček z Vrbovky a
Javorky.
Poháněl několik mlýnů, nejznámější byl Vyskočilův a
Tykačův. Ale ani na
své další trase neodtékala voda do
Třebovky jen tak volně a zadarmo,
užitek z ní měly ještě dva mlýny, z nichž jeden - Kapounův - ještě v
Podbranské ulici stojí, ač je přestavěn k jinému účelu a
Kaplanova turbína
je zabetonovaná do podloží....
- Splav v současnosti není až tak vábné místo a lze říci, že
je spíše hanbou než okrasou města. To že by si zasluhoval úpravu se
ví už dlouho. Zatím byla provedena jen provizorní úprava a čekalo se, až
zde skončí ty nejrozsáhlejší stavební práce. Ještě sice není všechno
hotovo, ale to bychom mohli čekat ještě hodně dlouho, pořád se bude
přestavovat a upravovat. V řadě případů to je velmi potřeba.
Splav je součástí městské památkové zóny a tak všechny připravované
změny musí projít náročným připomínkovým řízením také s
památkáři. Letošní rozpočet města již počítá s částkou 5 milionů korun na
to, aby proběhla I. nejdůležitější etapa. Zahrnuje přeměnu ulice
(uličky) v trase od prodejny MUSIC v domě
čp. 63 pana
Pelanta až k
Riegrově ulici. V rámci úprav bude také provedena menší
úprava zeleně v parčíku u Riegrovy ulice (odstraněny stromy nemocné
nebo bezperspektivní) a také stávající veřejné WC, které bude
později možná umístěno (vznikne-li taková potřeba) jinde. Splav bude pěší
zónou bez automobilů i bez parkovacích míst, pouze bude v omezenou dobu
umožněno zásobování prodejen, např. do 10 hodin dopoledne. Potom se
prostor uzavře pomocí hydraulických sloupků v komunikaci. Pokud přijede
zásobování později, bude pro něho před sloupky vyhrazeno parkovací místo,
odtud bude třeba zásobovat prodejny v uzavřené zóně pomocí vozíku apod.
Hydraulicky vztyčované sloupky budou ovládány dálkově ze služebny
městské policie, vznikne-li náhlá potřeba pro vjezd hasičů nebo záchranky,
pak bude zábrana rychle odstraněna. Zmíněný prostor bude sledován
kamerovým systémem. Splav dostane novou jednotnou dlažbu a bude zde také
odpočinková zóna s vybudovaným stylovým sezením (bez opěradel, která by
mohla být problémem). V zóně budou dva architektonické prvky, artefakty
s fontánami. Jeden bude uprostřed kruhového ronda před
vinotékou a druhý
na okraji zeleně parčíku poblíž Pizzerie. Splav dostane také
nové osvětlení se 14 stylovými světly na stožárech, v úzké části uličky
pak na konzole. K osvětlování budou využívat úsporné LED diody.
Do I. etapy úpravy Splavu se nevejde úprava parkoviště podél
Riegrovy
ulice. Projektová dokumentace je však zpracována i pro tuto část lokality
ve stejném stylu a počítá se s její úpravou v následném období, tedy roce
2011. Do rozpočtu se již tyto úpravy letos nevejdou.
(mm)
Fotografie Splavu z roku cca 1910 - archiv
-
-
Dopravní
terminál Bezručovo (Pernerovo) náměstí změní systém parkování ve městě.
- Důsledkem bude, že v okolních ulicích nebude možné zaparkovat, v
ulicích bude zákaz stání. Sadová a Slovanská ulice budou sloužit jako
příjezdové a odjezdové trasy pro autobusy, Komenského a Vinohradská ulice
zůstanou v současné podobě s tím, že zde bude v nějaké formě povoleno
stání pro rezidenty, konkrétní forma se řeší (tedy zda to bude zdarma či
za peníze a za kolik). Obecně jde v tomto případě o výhradní
využívání veřejného prostranství, které řeší městská vyhláška. Na konci
Komenského ulice u budovy ČD
Cargo bude vybudováno podle dokumentace parkoviště, které mělo sloužit pro zaměstnance ČD
a ČD Cargo
a dalších uživatelů prostor v této budově. Předpokládalo ovšem
vybudování závory a zprovoznění čipového systému vjezdu. To zatím není
dojednáno a tak se může stát, že toto parkoviště bude veřejné, ovšem
zpoplatněné a bude zde parkovací automat.
- Ulice Nádražní dostane novou úpravu, přemění se na tzv. "polopěší
zónu", která sice není oficiálním termínem, ale bude znamenat, že zde bude
více místa pro pěší provoz a méně pro automobily. Povrch chodníků bude
upraven podobně jako povrch ploch u dopravního terminálu před
nádražím a Nádražní ulice tak bude jakýmsi jeho pokračováním při vstupu do města.
Bude jednosměrná v části od ČSOB k
Padevětu. Tři metry široká
vozovka nepovede zcela přímo, ale poněkud klikatě, kolem budou parkovací
místa určená pro zásobování a zákazníky prodejen v rámci tzv.
"dvacetiminutového stání", tedy s parkovacími hodinami. Další parking bude
možný na tzv. Hrdličáku, ovšem zadarmo to
ani tady nebude, bude zde
parkovací automat. Současné relativně nové sloupy veřejného osvětlení z
Nádražní ulice budou nově využity v ulici Sadové v úseku od
Padevětu k
DVI,
také stávající zámková dlažba bude využita pro novou úpravu chodníku v
ulici Litomyšlské od světelné křižovatky k ulici
Habrmanově. V
Nádražní ulici budou na rozšířených chodnících nové sloupy veřejného
osvětlení využívající úsporné LED diody a v úsecích mimo parkovací
stání bude také vysázeno několik stromů. Podstatně širší chodník
bude zejména před Kulturním centrem, kde se počítá i s místem pro letní
zahrádku u kavárny Esperanto a v ulici budou také dva světelné
poutače upozorňující na aktuální programy Kulturního centra. Na
úpravu Nádražní ulice je rozpočtu plánováno s částkou 7,2 mil. Kč.
(mm)
-
-
Úpravy průtahu
města pro zvýšení bezpečnosti pěšího provozu.
- Státní fond dopravní infrastruktury letos poprvé začíná finančně
podporovat města, která se snaží zlepšit bezpečnost chodců ve městech.
To se týká právě města Česká Třebová, kterým prochází po celé délce
frekventovaná silnice I/14 a ochvat města je stále jen nesplnitelným snem.
Vedení města ve spolupráci s dopravními odborníky vytipovalo celkem deset
míst, kde lze úpravami přispět k podstatnému zlepšení bezpečnosti chodců
na chodnících podél vozovky a zejména na přechodech. Průtah
vlastně rozděluje město na dvě poloviny a přejít silnici je rok od roku obtížnější a méně bezpečné,
zvláště pro děti a starší méně pohyblivé občany. Z deseti lokalit bylo nakonec po
konzultacích na ŘSD a dopravním inspektorátu policie ČR vybráno sedm
míst (od vjezdu do města na Špici u Kojovce až po křižovatku průtahu
s Hubálkovou ulicí). Tyto akce se připravují k realizaci v letošním roce.
Lokality jsou na obrázcích. Více napíšu alespoň o křižovatce Riegrova -
Nádražní u ZŠ a Policie. Současný "červenobílý přechod" u policie je
dopravní závadou, není pořádně vidět a musí být zrušen, stejně jako druhý
přechod umístěný na horní úrovni křižovatky. Budou "začerněny" a
nový přechod bude vybudován ještě výše v Riegrově ulici dále od
vlastní křižovatky. Když tedy půjde chodec (např. dítě ze ZŠ
Nádražní na Staré náměstí, musí nejdříve přejít Nádražní ulici, obejít
křižovatku až k novému přechodu cca 5 metrů od křižovatky a pak se vrátit
dolů a pokračovat ve směru na náměstí. Na samotné Nádražní ulici vyznačené
přechody nebudou, budou zde pouze tzv. "místa pro přecházení" bez
přednosti chodců v provozu. Taková je alespoň teorie podle projektové
dokumentace. Jaká bude praxe, to se uvidí. Pokud by to mělo být skutečně o
zvýšení bezpečnosti, pak to nebude možné bez zábran u stávajícího
černobílého přechodu, který všichni chodci dosud užívají a bude těžké je
to odnaučit. Na jiných místech jsou úpravy logičtější, na
přechodech jsou někde budovány uprostřed silnice ostrůvky. Všechny akce ve
výčtu bude plně financovat SFDI. Kladem akce je zejména to, že se současně
podaří rekonstruovat velké úseky chodníků, např. velké úseky na Staré
Lhotce. Letos realizované akce ovšem plně nevyčerpají všechny
lokality, kde je třeba zlepšit bezpečnost provozu. Na silnici I/14 jde
ještě zejména o úsek Tyršovo náměstí - Skalka a další úseky jsou v ulici
Litomyšlské, které se letos zatím neřeší. Největším problémem plynulosti
dopravy v České Třebové je tzv. "světelná křižovatka". Jednou z možností
je přestavba na kruháč, vyosený ve směru do parku s nutností posunu
památníku obětem válek. Byl by ale tak velkým zásahem do situace, že by
jej jistě zatratily všechny generace obyvatel našeho města. tak velkou
oběť dopravě ve městě snad neuděláme. Chceme přece obchvat města, už je
alespoň namalovaný na mapě. (mm)
-
-
Plánky lokalit
na silnici I/14, kde se počítá s úpravami přechodů a chodníků
Evropské
vzdělávací centrum = mezinárodní akreditovaná jazyková škola v České Třebové
zahajuje. Iniciátorem všeho dění je pan Ondřej
Limberský,
jazyková škola získala učebny na gymnáziu, zápis probíhá. Více na plakátech,
docela velkých a barevných. Další podrobnosti neznám, Českotřebovský
zpravodaj nebyl kontaktován zřejmě v domnění, že bude chtít po
organizátorovi peníze. Přitom pravda to samozřejmě není, na webovém
zpravodaji je vše zadarmo a i pro tištěné vydání lze připravit
informaci formou rozhovoru tak velkolepé akce bezplatně. Pořadatelé však
zřejmě spoléhají na facebook.
-
Fotbalový klub
hlásí
- Pro jarní sezónu bylo A mužstvo posíleno o nové hráče:
- Lubomír Myšák (30 let), bývalý hráč I. ligy - Jablonec, České
Budějovice,
- Petr Lžičař (Ústí nad Orlicí, Libor Pešek (Litomyšl)
- Nadále zůstává Jan Štěpán a Dušan Lněnička, do branky se vrací Lukáš
Křivka.
-
-
Přípravné
zápasy:
- 20. února - FK -ČT - Vamberk v 18 hodin na umělé trávě v Ústí n.O.,
- 28. února - FKČT - Semanín ve 12 hodin na umělé trávě v Ústí n.O.
- 07. března - FKČT - Rychnov nad Kněžnou v 15 hodin na
umělé trávě v Rychnově nad Kněžnou
- 14. března. - FKČT - Moravany - další je v jednání.
|