-
Bendl v Bratislavě: Bakalářský koncert Jirky Kadavého
-
-
-
Bendl pod vedením Jiřího Kadavého ml. zazpíval v sobotu 27. února na jeho
bakalářském koncertě na Vysoké škole múzických umení v Bratislavě. Jiří
Kadavý ml. jako student 3 ročníku oboru sbormistrovství zastává již delší
dobu funkci druhého sbormistra vedle prvního sbormistra Josefa Menšíka,
který na bakalářském koncertě posílil tenorovou sekci sboru. Jiří Kadavý
pro tento koncert nacvičil se sborem některé nové skladby (Ave Maria
Patrika Kileena , Exultate Justi Lodovica Grossi da Vidiana, Vyběhla bříza
běličká Antonína Dvořáka) a oprášil a do posledního detailu dotáhl řadu
již nacvičených skladeb, které v podání Bendlu dlouho nezazněly (Dvořákovy
Napadly písně, lidová píseň Mikulecká dědina). Své slovenské premiéry se
dočkala i Pálkova Ralbitzská missa, která po 5 letech od premiéry zazněla
loni v listopadu v kostele sv. Jakuba v České Třebové. V Bratislavě
zazněla většina částí mše. Do z více něž z poloviny zaplněné "Velké sále
DVORANA" VŠMU si koncert přišli poslechnout nejen Jirkovi přátelé a
studenti fakulty, ale i řada jeho učitelů, včetně doc. Ondreja Šaraje, v
jehož třídě Jirka sbormistrovství studuje. Dále přijelo Jirku podpořit
několik přátel z České Třebové.Jak potvrdil doc. Šaraj, byl koncert Bendlu
v Bratislavě nevídaným zážitkem, a to hlavně z toho důvodu, že studenti
oboru sbormistrovství zpravidla vystupují spíše s komorními tělesy,
složenými z ostatních studentů fakulty a jejich přátel. Aby přijel
vystupovat na bakalářský koncert do Bratislavy 41-členný pěvecký sbor z
České republiky, tak to tato fakulta dlouho nezažila. Pro Bendl bylo
vystoupení na akademické půdě obrovským zážitkem hlavně proto, že bylo
zároveň součástí zkoušky, kterou Jirka zvládnul na výbornou. Bendl,
ačkoliv pravidelně reprezentuje město na různých pěveckých festivalech a v
rámci spolupráce s partnerskými městy, není tolik zvyklý zpívat před
odborným publikem. Členové Bendlu, ač s oslabenou basovou sekcí, dali do
vystoupení opravdu všechno a v téměř "soutěžní" atmosféře spolehlivě
podali výborný pěvecký výkon, které publikum odměnilo dlouhým potleskem.
Odměnou za povedený koncert byla krátká prohlídka Bratislavy včetně
návštěvy Bratislavského hradu a společná večeře v akademickém klubu, kde
mladý sbormistr poděkoval Bendlu za za dobře odvedenou práci. Za pěvecký
sbor Bendl bych chtěla popřát Jirkovi mnoho úspěchů ve zbývajících 2
letech studia sbormistrovství a mnoho talentovaných žáků v jeho třídě na
konzervatoři v Kroměříži.
Pavla SkopalováJiří
Kadavý (*26.9.1983)
Po studiu na Základní
umělecké škole v České Třebové absolvoval Konzervatoř Pavla Josefa
Vejvanovského v Kroměříži v oboru hra na klavír ve třídě MgA. Vandy
Jandové. V letošním roce zakončuje magisterské studium v tomto oboru na
VŠMU ve třídě doc. Ivana Gajana. Od roku 2007 souběžně studuje obor
dirigování zboru u doc. Ondreja Saraje, Art.Ď. V oboru hra na klavír je
držitelem cen z několika Mezinárodních soutěží (Smetanovská klavírní
soutěž - laureát, Beethovenův Hradec - finalista), S.místo v přehlídce
konzervatoří ČR. Je rovněž účastníkem klavírních kurzů u doc. Aleny
Vlasákové (ČR) a Frederique Lagarda (FR). Aktivně též spolupracuje jako
sólista s Komorním orchestrem Jaroslava Kociána a jako dirigent s pěveckým
sborem Bendi v České Třebové. Od roku 2009 je pedagogem oboru hry na
klavír na konzervatoři v Kroměříži.
-
Fotografie ze
zkoušky na koncert, z akademického klubu i ze sobotní (již skoro jarní)
Bratislavy 27. února 2010
-
-
-
-
-
-
O předneseném díle: Premiéra Ralbitzké
mše se koná v květnu roku 2004 ve městě Ralbitz, česká premiéra poté
3.10.2004 v České Třebové. Po premiére byl autor hudby dotázán, jaký byl v
kompozici jeho záměr. Odpověď: „Já nejsem skladatel, já jsem sbormistr a
tohle byl vlastně takový první pokus o zhudebnění." Některé části
hudebního textu přímo vychází z lužicko-srbských sakrálních melodií. Jsou
zpravidla jednohlasé a nesou zcela evidentní prvky gregoriánského chorálu.
Jako kontrast k nim autor postavil úseky s homofonní sazbou a chorálovým
principem výstavby. Podle vlastních slov Petra Pálky je vše podřízeno
plynulému proudu lidské řeči a hudba je záměrně komponována jednoduchými
principy, aby většina částí tohoto díla byla přístupná širokému spektru
lidí a pěveckých sborů. Při poslechu díla jako celku se neubráníme pocitu
určité monotematičnosti. U mnohých kompozic je tento fakt považovaný za
degradující, v Ralbitzké mši však zaujímá pozici stmelujícího prvku. Navíc
je nutno podotknout, že dílo má primárně liturgickou funkci, tudíž
motivická příbuznost jednotlivých částí je v koncertním provedení - bez
liturgického obřadu - více markantní. Charakter každé části je
nepopiratelně ovlivněn lužicko-srbskou kulturou. Autor textu - Michal
Nawka podal ke každé části mešního obřadu velmi podrobné instrukce a Petr
Pálka se snažil charakteru a tradici lužicko-srbské liturgie co nejvíce
přiblížit.
Jedná se o první a zároveň i poslední dílo Petra Pálky. Se sborem BENDL
ho váže silné pouto, zejména poté, co Petr Pálka 4. 4. 2006 v pouhých 34
letech náhle zemřel, několik dní po získání nejvyšší ceny s dětským
pěveckým sborem Severáček na prestižní soutěži v Athénách.
-
|