-
Nové železniční
muzeum Rokytnici v Orlických horách
-
-
-
S předstihem upozorňujeme, že 1. května letošního roku bude oficiálně
otevřeno nové železniční muzeum v Rokytnici v Orlických horách. Vyvrcholí
tak několikaleté úsilí Letohradského železničního klubu (LŽK) o zřízení
vlastní železniční expozice. LŽK je jedním z mála činorodých spolků
v našem regionu, zabývající se záchranou vozidel, vozů a dalších zařízení,
spjatých s historií železnice. Jedná se o tým zhruba padesáti osob, fandů
železnice. Nejsou v něm pouze železničáři z Letohradu, ale celá řada
neželezničářů, dokonce např. z Prahy. Úsilí získat pro nashromážděné
exponáty měl LKŽ již od vzniku tohoto klubu. Nejprve to byly snahy získat
výtopnu v Dolní Lipce, nebo ve Štítech. Oba objekty sice byly určitý čas
k mání, ale LŽK nemel dost prostředků na jejich získání. Výtopna
s vodárnou ve Štítech byla nakonec zbořena, výtopna v Dolní Lipce je
využívána pro účely SŽDC. Nakonec se ukázala výtopna v Rokytnici
v Orlických horách jako nejschůdnější řešení. Zde ve spolupráci s městem
tak mohly být učiněné kroky ke zřízení muzea. Město objekt výtopny
s vodárnou a přilehlou nocležnou získalo a ve spolupráci s LŽK v minulém
roce zajistilo nejnutnější opravy na devastovaném objektu. Po roční
usilovné práci jak města, za nevšedního pochopení starosty i
zastupitelstva, tak i členů LŽK se podařilo objekt stabilizovat a
připravit k zahájení první sezóny jako Muzea lokálky Doudleby – Vamberk –
Rokytnice. K největšímu exponátu (kromě dnes památkově chráněného objektu
výtopny) patří parní lokomotiva 328.011, kterou před léty zachránil právě
LŽK před likvidací a zajistil také jeho zprovoznění a po několik let
s touto lokomotivou zajišťoval historický provoz na mnoha výročích tratí,
nebo turistických vlaků. I přes To, že bude Muzeum lokálky Doudleby –
Vamberk – Rokytnice otevřeno, práce LŽK tímto nekončí. Na vlastním objektu
je stále mnoho práce, je třeba opravit vnitřní prostory bývalé nocležny,
opravit část střechy, zajistit izolaci objektu a upravit terén v okolí
muzea. Dále bude LŽK zajišťovat činnost muzea průvodci, renovací a
doplňováním expozice. Je to stále nekončící práce a tak popřejme LŽK mnoho
zdaru v další činnosti. Pro Českotřebováky není Letohradský železniční
klub neznámý. Každoročně na Den železnice mají otevřen svůj výstavní
vagón, ve spolupráci s DKV Česká Třebová udržují a provozují parní
lokomotivu 423.009. Je jen škoda, že podobný, takto tvořivý tým lidí se
nepodařilo shromáždit také v České Třebové. Společnost železniční při DKV
Česká Třebová v současnosti nevytváří žádnou činnost, podobné snahy i
zájemce o historii spíše odháněla.
Bližší informace o muzeu i činnosti LŽK můžete nalézt na internetových
stránkách:
www.lzkclub.estranky.cz.
Pavel Stejskal
|