V Borku mohlo vzniknout společenské centrum lokality, ale neuspěli jsme
Město Česká Třebová neuspělo v projektu vládní Agentury pro sociální
začleňování v romských lokalitách. Právě za takovou lokalitu, s velkým
počtem obyvatel sociálně vyčleněných byla v roce 2007 uznána i Česká
Třebová, konkrétně lokalita Borek. Na první pohled se zde čtvrť velmi
podobá jiným sídlištím v jiných městech, ale právě jen díky velké podpoře
města a městského rozpočtu, který podporuje zdejší pobočku nadace Naděje.
Činnost Naděje je pro zdejší lokalitu velmi důležitá, pracuje především s
mládeží a to dlouhodobě a myslím, že to je znát. Aby tato práce měla
nějaký cíl a smysl, potřebuje mít prostory, kde takovou práci dělat. Ty
současné v suterénu sociálních domů nejsou skutečně důstojné. Vize
existuje a také projekt na rekonstrukci sousední budovy kotelny a výměníku
na společenské a sportovní centrum, kde by mohli (nejen) s mládeží
pracovat terénní pracovníci Agentury pro sociální začleňování, i sami
pracovníci Naděje. Mělo by to smysl především početnou skupinu zdejší
mládeže, na kterou agresivně působí všechny možné negativní jevy
společnosti. Nově vzniklá Agentura pro sociální za- čleňování pro romské
lokality postupně rozšiřuje svoji působnost na další města a obce. Loni v
r. 2009 se o spolupráci ucházelo celkem 43 obcí, do užšího výběru jich
postoupilo dvacet, spolupráci s Agenturou nakonec naváže šest měst do 20
tisíc obyvatel a čtyři nad dvacet tisíc.
Na Českou Třebovou se prostředky už nedostaly, skončili jsme "pod čarou".
Přišli jsme tím o nemalé finanční prostředky, které nyní budou poslány
jinam. Je tristní že to bude právě do měst, kde pro romské spoluobčany
prakticky nic nedělají. Přitom v České Třebové se jedná o stovky obyvatel,
o které se zdejší radnice systematicky stará. I dnes po 13 letech od
dokončení jsou sociálních domy v Semanínské ulici jsou stále v dobrém
stavu, pro děti byly instalovány venkovní hrací prvky a hřiště. Rozhodlo
se podle doporučení početného "monitorovacího výboru", v čele s ministrem
pro lidská práva a menšiny Michaelem Kocábem. Cesta České Třebové ke
spolupráci skončila už v první fázi výběru. Žádný z členů poměrně
početného výboru však naši a zřejmě ani jinou lokalitu nenavštívil a
rozhodlo se "od zeleného stolu", rozhodující slovo měl údajně "odborný
úsudek" členů týmu. Vedení České Třebové např. překvapil postup Ústí nad
Orlicí do užšího výběru, přestože Města odlišuje jak počet osob žijících v
sociálně vyloučených lokalitách, tak nastavený systém práce s nimi. Jinak
řečeno: v Ústí nad Orlicí se romskou komunitou tak jako ve Třebové
nepracuje. Ani Ústí nad Orlicí nakonec žádnou podporu nedostalo. Za
neúspěchem České Třebové může podle názoru ředitele agentury Martina
Šimáčka, zveřejněném v Orlickém deníku, stát nesoulad mezi realitou v
terénu a jejím popisem v dotazníku. Údajně nebyla deklarována ochota
spolupracovat s Agenturou, nedostatečně byla popsána motivace ke
spolupráci, přesvědčivě nebyly uvedeny potřeby města a ochota se situací
něco dělat.... Pokud to je opravdu tak, tak pan Martin Šimáček mluví o
nějakém jiném městě a jiné lokalitě, neboť položky dotazníku byly řádně
vyplněny. To jak "výběr" agentury dopadl je ukázkou, že se "odůvodnění"
čili výmluva vždycky najde, a že bez konkrétního místního šetření nemůže
být žádný výběr objektivní. Je to jistě pro nás poučením, papíry je třeba
ovšem doplnit osobním osobním jednáním a
to nejlépe za pomoci vlivných osob, předpokládám, že úspěch jiných
lokalit stál právě na tom. Město Česká Třebová se bude do projektu
hlásit znovu, je to totiž jediná cesta jak zlepšit dále podmínky v
Borku. Věřím, že si nyní úspěch ve výběru lépe ohlídáme. Byl by totiž
zasloužený, o tom už bylo napsáno hodně. (mm)
-
Studie na přestavbu stávajícího objektu na klubovny a tělocvičnu
-
Pro informaci - z dalšího textu
se dozvíte o co se jedná podrobněji:
-
Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách
- O deset obcí a měst České republiky se od začátku března rozšíří
působnost vládní Agentury pro sociální začleňování v romských
lokalitách. Včera je vybral Monitorovací výbor Agentury vedený ministrem
pro lidská práva a menšiny Michaelem Kocábem.
- Vybranými městy jsou: Havířov, Kutná Hora, Jirkov, Chomutov
(obce nad 20 tisíc obyvatel) a Obrnice, Bruntál, Toužim,
Trmice, Jáchymov a Bílina (obce do 20 tisíc obyvatel). „Je to mimořádný okamžik. Poprvé v historii se státní správa a
samosprávy setkávají, aby společně řešily jeden z nejpalčivějších
problému Česka – sociálně vyloučené lokality. Je mi líto, že jsme museli
vybrat „pouze“ deset lokalit. Nesmírně si vážím úsilí a ochoty všech
žadatelů řešit tento problém. Jejich vystoupení byla velmi kvalitní a
udělám vše proto, aby Agentura měla v budoucnosti dostatek personálních
i finančních kapacit a nemusela odmítat žádnou obec či město, které
požádá o pomoc a podporu při sociálním začleňování. Je znát obrovský kus
práce, který mají obce v oblasti integrace za sebou. Velký kus práce je
však ještě před nimi. A s tím jim chceme pomoci,“ říká ministr pro
lidská práva Michael Kocáb.
VIZE:
Obec a Agentura ve spolupráci s partnery sestavili místní
strategický plán sociálního začleňování, jehož naplněním na území obce
dochází:
- k plné integraci sociálně vyloučených obyvatel do společnosti,
- k revitalizaci či redukci vyloučených lokalit, rozvoji zaostalých
částí obce,
- rozvoji sociálních a návazných služeb, které odpovídají potřebám všech
obyvatel obce,
- k zajištění rovného přístupu všech občanů ke vzdělávání, bydlení,
zdravotní péči, zaměstnání, sociálním službám a bezpečí,
- prevenci dalšího sociálního vyloučení a s tím spojených sociálně
patologických jevů,
- rozvoji občasné společnosti a podpoře občanského soužití.
POSLÁNÍ AGENTURY:
Agentura je nástrojem Vlády ČR k zajištění podpory obcím v
procesu sociálního začleňování.
Agentura pro sociální začleňování podporuje obce a města, aby mohly
plnit svoji funkci - zajišťovat či pomáhat zajistit všem občanům rovný
přístup ke vzdělávání, bydlení, zdravotní péči, zaměstnání, sociálním
službám a bezpečí.
Agentura podporuje taková opatření, která pomohou samosprávám v procesu
sociální integrace obyvatel ohrožených sociálním vyloučením a v rozvoji
sociálně vyloučených lokalit v kontextu a zájmu celé obce/města a všech
jejích občanů.
Posláním Agentury je propojovat subjekty na místní úrovni tak, aby
spolupracovaly při sociálním začleňování. Agentura podporuje nadresortní
přístup a propojování působení veřejné správy a neziskového sektoru.
Agentura pomáhá obcím a místním subjektům zejména v těchto oblastech:
- v zajištění služeb na podporu vzdělání, podporu zaměstnanosti,
sociálních služeb a sociálního bydlení, a zajištění infrastruktury pro
tyto služby,
- v čerpání prostředků z evropských strukturálních fondů, státního
rozpočtu, krajských dotačních programů a dalších zdrojů;
- v komunikaci s ústředními orgány státní správy, zejména resorty, které
mají sociální začleňování v gesci; z podnětů při práci v lokalitách
Agentura formuluje návrhy v oblasti legislativy, dotačních titulů,
sociálních politik, apod.
CÍLOVÁ SKUPINA AGENTURY:
Nepřímo:
Obyvatelé sociálně vyloučených lokalit.
Přímo:
a) Obce (obecní a městské úřady, magistráty).
b) Instituce působící na území obce (ostatní úřady, školy, policie,
nestátní neziskové organizace, zaměstnavatelé).
c) Veřejnost.
Při vymezování působnosti Agentury není vhodné primárně zaměřit
pozornost pouze na cílovou skupinu obyvatel sociálně vyloučených
lokalit. Není účelné stanovovat hranice (geografické či domnělé)
sociálně vyloučené lokality a za příjemce pomoci či pozornosti považovat
pouze obyvatele uvnitř tohoto prostoru, nadto pouze Romy (ať již takové,
kteří se k romské národnosti hlásí, či takové, které je možné díky sumě
rozpoznatelných vnějších znaků za Romy považovat).
Daleko vhodnější je Agenturu definovat jako řešitele sociálního
problému, který se nejviditelněji projevuje vznikem sociálně vyloučených
lokalit s převahou romského obyvatelstva. Úkolem Agentury navíc není
pouze řešit problémy v již vzniklých vyloučených lokalitách, ale jejich
vzniku také účinně předcházet. Takto definovaná působnost umožňuje
zaměřit pozornost nejen na geograficky ohraničené lokality v čase jejich
existence, ale obecně na místa (obce, městské čtvrti, apod.), kde
obyvatelstvo (nebo jeho část) může být nebo je ohroženo sociálním
vyloučením; a se zvláštní pozorností na Romy, kteří jsou sociálním
vyloučením ohroženi nejvíce. Tato definice nevylučuje z přímé podpory
také obyvatele majoritní společnosti či jiných menšin, kteří mohou být
zasaženi kumulovaným znevýhodněním, které se nejčastěji manifestuje
právě v sociálně vyloučených lokalitách.
CÍL:
Cíle Agentury je dosaženo, pokud obec dokáže funkčně řešit
problematiku sociálního vyloučení v partnerství s úřady, školami,
neziskovým sektorem, policií, podnikateli a dalšími subjekty a při
zapojení občanů.
Dílčím způsobem může být cíle dosaženo i tehdy, pokud Agentura podpoří
procesy sociálního začleňování v obcích, ovšem komplexní řešení není
možné např. z politických důvodů.
PROSTŘEDKY AGENTURY
Mapování potřeb
- Mapování potřeb obyvatel obce, nejen v sociálně vyloučených
lokalitách, ale i ostatní veřejnosti. Mapování absorpčních kapacit obce
a místních institucí v oblasti sociálního začleňování. Klíčový nástroj:
situační analýza.
Lokální partnerství
- Je základem činnosti Agentury v lokalitách. Lokální partnerství je
platforma, na které dochází k pravidelnému setkávání zástupců obce a
dalších aktérů, kteří jsou nebo mohou být angažováni v procesu
sociálního začleňování.
Aktivizace/síťování
- Aktivizace místních kapacit, podpora místních organizací, maximální
využití dostupných místních zdrojů (finančních, personálních,
organizačních, intelektuálních, atd.).
- Poskytování know-how ve všech klíčových oblastech, jež mají vliv na
sociální začleňování, prostředkovat nejlepší praxe z dalších obcí.
Strategický plán
- Koordinace tvorby strategického plánu sociálního začleňování a podpora
jeho přijetí radou a zastupitelstvem obce jako závazného rozvojového
dokumentu. Na přípravě plánu se všichni aktéři uvedení v cílové skupině
Agentury.
- Podpora realizace cílů a aktivit obsažených ve strategického plánu,
asistence
partnerům při přípravě jednotlivých projektových záměrů.
- Monitorování naplňování strategického plánu, jeho aktualizace a
revize.
- Evaluace dopadů integračních opatření
Poradenství pro čerpání prostředků z evropských strukturálních fondů
- Agentura poskytuje poradenství pro čerpání prostředků z evropských
strukturálních fondů všem partnerům v lokálním partnerství.
- Agentura se zaměřuje na operační programy: OP LZZ (zejména osa 3), OP VK
(zejména osa 1.2) , IOP (zejména 3.1b investice do infrastruktury
sociálních služeb, 3.1c investice v oblasti sociální ekonomiky a 5.2c
zlepšení prostředí v problémových sídlištích) a ROP.
- Agentura poskytuje poradenství při administraci projektů
- podpora při realizaci Integrovaných plánů rozvoje měst
PRINCIPY SPOLUPRÁCE OBCE A AGENTURY:
Vedení obce projeví aktivní zájem o řešení problematiky
sociálního vyloučení, podílí se na formování lokálního partnerství.
Zaváže se přijmout strategický plán sociálního začleňování.
Agentura s respektem k místním podmínkám bude obci poskytovat
poradenství a podporu nejen pro organizaci lokálního partnerství a
přípravu strategického plánu, ale také jeho realizaci a další rozvoj,
tj. dlouhodobě, časově neomezeně.
OBLASTI PODPORY:
A) VZDĚLÁVÁNÍ
Klíčovým principem je koncept inkluzivního vzdělávání a
zajištění rovných příležitostí ve vzdělávání pro všechny děti, s důrazem
na vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu.
Agentura klade důraz na zajištění rané a včasné péče o dítě, která je
nutně kombinací vzdělávací a sociální intervence – a to především v
rodinách, kde dětem není nebo nemůže být zajištěn zdravý rozvoj a
příprava na vstup do základního vzdělávání.
Vzdělávání, a to nejen základní, ale především navazující střední a
popř. i pregraduální, je základním předpokladem pro zvýšení šancí dětí a
mladých lidí ze sociálně vyloučených lokalit k úspěšnému osobnímu
rozvoji a zapojení do společenského života.
Klíčová podporovaná opatření:
- předškolní příprava
- podpora zavádění asistentů pedagogů ve školách
- podpora školných psychologů, speciálních pedagogů (školních
poradenských pracovišť)
- kariérové poradenství
- další vzdělávání pedagogických pracovníků
- podpora spolupráce poradenských pracovišť a škol
- podpora programů doučování v rodinách a podpora programů vzdělávání
rodičů
B) ZAMĚSTANOST, SOCIÁLNÍ SLUŽBY A PODPORA ZDRAVÍ
Klíčovým principem je podpora vytvoření funkční místní sítě
sociálních služeb a služeb podpory zaměstnanosti. Agentura podporuje
rozvoj profesionality poskytovatelů sociálních služeb, klade důraz na
preventivní působení služeb a práci v terénu.
Agentura podporuje zaměření služeb na individuální pomoc klientovi, na
rozvoj jeho sociálních kompetencí, které mu umožní zorientovat se ve své
životní situaci, poučit se z ní a zvládnout její řešení.
Agentura klade důraz na služby podpory zaměstnanosti, včetně zapojení
úřadů práce, školských a vzdělávacích zařízení a zaměstnavatelů.
Podporuje koncepty sociálních firem a sociálního podnikání.
Agentura podporuje aktivity zaměřené na zlepšení zdravotního stavu
populací ve vyloučených lokalitách, zejména v rámci rané a včasné péče o
děti.
Klíčová podporovaná opatření:
- terénní sociální práce
- sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi
- nízkoprahová zařízení pro děti a mládež
- podpora služeb azylového bydlení
- služby zdravotních asistentů
- podpora preventivních aktivit OSPOD při intervencích do sociálně
vyloučených lokalit
- pracovní, profesní a kariérové porade poradenství
- dluhové poradenství
- rozvoj sociálních firem a sociálního podnikání
- podpora nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti (cílených
rekvalifikací, veřejně prospěšných prací, společensky účelných
pracovních míst)
- podpora zavádění veřejné služby
- systematická spolupráce se zaměstnavateli
C) BYDLENÍ
Klíčovým principem je přeměna sociálně vyloučených lokalit ve
standardní městské části či jejich případné odstranění – to vždy podle
rozvojového potenciálu daného území. Agentura rovněž usiluje o prevenci
vzniku nových sociálně vyloučených lokalit.
Agentura podporuje zavádění tréninkového a podporovaného bydlení, na
které jsou vázány doprovodné sociální a vzdělávací programy.
Agentura podporuje princip schodišťového bydlení, který je sestaven z
řetězce různě kvalitních typů bydlení od ubytovny s doprovodným
programem až po standardní nájemní bydlení v běžné zástavbě, a založen
na oboustranné prostupnosti. Umožňuje, aby klient na základě platební
morálky, dodržování nájemního řádu a účasti v doprovodných programech
získal možnost postupu do kvalitnějšího typu bydlení.
Agentura podporuje také opatření na podporu vstupu soukromého kapitálu i
neziskových organizací do revitalizace sídlišť.
Agentura podporuje revitalizaci veřejných prostor a rekonstrukce objektů
s ohledem na ochranu a zlepšení kvality životního prostředí (úspory
energie zateplováním domů, využití obnovitelných zdrojů energie,
čističky odpadních vod aj.)
Klíčová podporovaná opatření:
- revitalizace veřejných prostor
- tréninkové a podporované bydlení s doprovodnými sociálními a
vzdělávacími programy
- prostupný, schodišťový systém bydlení
- komunitní programy na zvýšení participace nájemníků v péči o bytový
fond
D) BEZPEČNOST A PREVENCE KRIMINALITY
Klíčovým principem je zajištění bezpečnosti nejen v sociálně
vyloučené lokalitě, ale v celé obci. Zaměřit se na eliminaci specifické
trestné činnosti, která může vznikat v obci v důsledku existence
sociálně vyloučené lokality.
Agentura podporuje programy prevence kriminality, prevence užívání drog,
prevence sexuálně nezodpovědného chování, realizaci volnočasových a
vzdělávacích programů, které umožní dětem a mládeži smysluplné trávení
času.
Agentura podporuje spolupráci policie se sociálními pracovníky v oblasti
ochrany obětí a svědků trestné činnosti, v oblasti prevence a potírání
trestné činnosti, pácháné uvnitř, směrem dovnitř, či směrem ven ze
sociálně vyloučené lokality. To se týká také postihu lichvy, kuplířství
či distribuce drog.
Agentura podporuje realizaci sociálních služeb zaměřených na
zprostředkování kontaktu sociálně vyloučených lokalit s Policií ČR a
obecní policií, a na pomoc obětem a svědkům trestné činnosti v sociálně
vyloučených lokalitách.
Agentura podporuje zapojené samosprávy při zvládnutí situace při akcích
pravicových extremistů, zejména poradenstvím v oblasti zákona
shromažďovacího, organizací aktivit na zmírnění dopadu akce na
bezpečnostní situaci zejména v sociálně vyloučených lokalitách.
Klíčová podporovaná opatření:
- sociální služby zaměřené na asistenci obětem i pachatelům trestné
činnosti ve
vyloučených lokalitách
- příprava koncepcí prevence kriminality
- výzkumy kriminogenních faktorů ve vazbě na sociálně vyloučené lokality
- preventivní aktivity pro děti a mládež (ve spolupráci se školami, NNO,
policií)
- spolupráce policie se sociálními pracovníky
- příprava a realizace školení policistů |