V neděli podvečer se opět
po delší době opět otevřela Galerie JeštěR Karla Šillera, tentokrát
již bez jejího majitele, který však jistě pozoroval zdejší dění někde
shora. Myslím, že měl velkou radost, že jeho práce na vytvoření galerie
nebyla zbytečná a že šance na to, aby tato galerie žila svým životem i
nadále stále existuje. Myslím, že musel mít radost i ze zvoleného
tématu, protože "Dáblova bible" = Codex Gigas je právě to co se sem velmi
dobře hodilo a s čím Karel Šiller jistě velmi rád souhlasil. Je třeba
poděkovat Městskému muzeu, které se o získání tak významné výstavy
podílelo. Pokud to rozpočet dovolí, tak by zde mohly být i další výstavy,
držme palce.
Codex Gigas je rozměrná kniha ("největší rukopisná kniha světa") s hmotností 75
kilogramů, která měří 900 x 505 mm. Byla napsána s velkou pravděpodobností v první třetině
13. století zhruba ve stejné době, kdy byla v České Třebové postavena
románská rotunda sv. Kateřiny v dnes již neexistujícím benediktinském
klášteře v Podlažicích u Chrudimi, tedy relativně ne příliš daleko. Ve
středověku byla kniha přirovnávána k sedmi divům světa.
Není jasné, jak dlouho tento významný rukopis vznikla ani to, k jakému účelu
měl tak obsáhlý pergamenový rukopis sloužit. odhaduje se, že při velmi
intenzivní práci mohl rukopis vzniknout už za tři roky, pravděpodobnější je,
že práce trvaly více let. Rukopis měl bohatý další osud. Byl
vykoupen cesterciánům do Sedlce u Kutné Hory a odtud pak dále do
břevnovského benediktinského kláštera, aby Benediktíni o uznávaný skvost
nepřišli. Kniha se dále nacházela v Broumově a v době Rudolfa II. v
Praze. potom se v době třicetileté války se pak dostala do Švédska,
kde je vlastně dodnes.
-
Co
rukopis obsahuje? Kniha začíná záznamem tří abeced: hebrejskou,
řeckou a latinské. Později ve 14. století je ještě připsána hlaholice a
cyrilice. Všechny tyto abecedy měly v rámci encyklopedického pojetí knihy
psané latinkou, funkci didaktickou. Kniha je psána latinsky a obsahuje 14
textů různého charakteru. Vlastní text začíná Biblí - Starým zákonem a za
ním následují texty různého obsahu. Jedním z nich je tzv. Penitenciál -
příručka pro kněze, obsahující seznam hříchů a příslušné způsoby pokání. A
právě zde, na straně 290, se nachází největší pozoruhodnost - je tu
vyobrazena skoro půlmetrová barevná postava čerta. Dalších několik stránek
je temných jak svým vzhledem, tak i obsahem. Obsahují magické zaklínací
lékařské formule k zahánění padoucí nemoci, zimnice či k vypátrání
zloděje. Po této kapitole následuje nejcennější dokument - Kronika česká (Chronica
Bohemorum), sepsaná děkanem pražské kapituly Kosmasem (1045-1125). Tento
opis patří k nejstarším a nejlepším. Na úplný závěr je vypsán přehled dnů,
na které v průběhu dalších let připadnou Velikonoce. Fascinující je
jednota knihy, soulad písma a iniciál, harmonie celkové kompozice a
jednotlivých detailů. Vše nasvědčuje tomu, že byla životním dílem jedné
osoby: buď byla skutečně výtvorem Velkého písaře, génia - anebo
zaprodance, ďáblova spomocníka, jak praví legenda. Přestože je existence
knihy spojena se satanskou legendou, podle níž dostala i lidový název
Ďáblova bible, a samotný obraz čerta je její nedílnou součástí a v
podstatě knihu proslavil ještě více, středověkými církevními kruhy a
posléze inkvizicí nebyla nikdy zatracena ani zničena. Naopak, vždy se
těšila velkému zájmu učenců a odborníků. Všechny texty kodexu jsou dodnes
čitelné. Pro velikost a váhu (75 kg) ji číst či prohlížet není jednoduché
- kdo chce v kodexu číst musí na něm polovinou těla ležet.
-
-
Ďáblovo
dílo Existence knihy je spojena s legendou o ďáblovi, podle níž
dostala i lidový název Ďáblova bible a samotný obraz čerta je její
nedílnou součástí. Pověst vypráví o mnichovi, který kdysi žil na východě
Českého království, v podlažickém klášteře, a za svůj hříšný skutek byl
odsouzen k zazdění za živa. Aby se vyhnul trestu, nabídl, že za jedinou
noc napíše největší knihu, jakou kdy svět viděl. Již o půlnoci ale
zjistil, že to nestihne. Povolal si tedy na pomoc ďábla. Pověst říká, že
podobiznu ďábla zakreslil mnich do knihy z vděčnosti. Přestože však
unikl trestu, život se mu změnil v peklo. I přes satanskou legendu
nebylo dílo nikdy zatraceno inkvizicí, ale naopak se stalo středem zájmu
učenců i milovníků umění a kuriozit.
Ďáblova bible je nyní ve vlastnictví Národní knihovny Švédska a
byla před nedávnem do České republiky zapůjčena a byla ke shlédnutí pouze
omezenou dobu v trezorové místnosti v Praze jen omezenému počtu
návštěvníků V České Třebové máme nyní do konce měsíce února ke
shlédnuté kopii Ďáblovy kroniky, která je s originálem shodná svými
rozměry a v podstatě i hmotností (je o tři kilogramy těžší). Se svolením
majitele byla ovšem digitalizována a uvolněna jen část z 612 stran této
knihy, asi jedna třetina. Kopie byla připravena před nedávnem pro
olomoucký veletrh Libri, jako hlavní exponát, který měl zajistit
návštěvnost tohoto veletrhu. Kopie má stejný počet stran jako
originál, některé jsou však prázdné neokopírované, stránek s
digitalizovaným obsahem je asi jedna třetina, jsou zařazena na správných
stranách. nejsou z pergamenu, ale ze speciálního silného papíru. Vazbu
knihy zjistilo žamberecká firma pana Jiřího Fogla a to ve vynikající
kvalitě. Práce na vazbě činily podle vyjádření Jiřího Fogla na vernisáži
na tři sta hodin. Na výrobu desek byla použita hovězí kůže dovezená z
Polska o rozměrech 1,2 krát 1,4 metru.
Unikátní dílo můžete obdivovat v Galerii JeštěR do 28. února
denně mimo pondělí od 9 do 12 a od 14 do 17 hodin.
V programu vernisáže vystoupily vynikající kytaristky z Brandýsa nad
Orlicí, žákyně ZUŠ z Ústí nad Orlicí, po úvodním slově ředitelky muzea
Mgr. Jany Voleské a výkladu vzniku a původu a myšlenkách bible Mgr.Miloše
Kolovratníka, hovořil o práci na přípravě předkládané kopie
knihvazač Jiří Fogl, který se ještě jednou do České Třebové vrátí na
besedu, která se v Galerii JeštěR uskuteční ve středu 17. února od
17 hodin. Vernisáže vzácné unikátní práce se zúčastnil také
akademický sochař Olbraum Zoubek z Litomyšle s manželkou a dcerou, velmi
živě se zajímal o předkládanou kopii, o její obsah i zpracování kopie,
která je s originálem identická a může být lépe prezentována po
stránce jejího unikátního obsahu.
|