Od ukončení letošního 19. Středoevropského veletrhu
cestovního ruchu a regionů uběhl nějaký ten týden a pořadatelé vydali také
závěrečnou tiskovou zprávu a hodnocení. Existuje také možnost srovnání
s předchozími ročníky a to jak na základě hodnocení pořadatele, tak i z
hlediska vlastních postřehů z každoročních návštěv tohoto veletrhu. Na
toto téma bych chtěl nyní napsat pár následujících řádek.
- Porovnání s minulými ročníky
V celkovych parametrech se Holiday world 2010 (struktura vystavovatelů,
podil zahraničnich a domacich vystavovatelů atd.) se od minulého ročniku zasadně nelišil.
Hospodařská krize postihla veletrh v několikaprocentnim ubytku vystavni
plochy a také určitým snížením počtu vystavovatelů, kvalitativni struktura vystavovatelů zůstala obdobná. Prezentoval se stejný počet
zemi a zahraničnich turistickych centrál, ale nebyly zastoupeny všechny české a slovenské kraje.
Veletrhu se zučastnilo 70 cestovnich kancelaři většinou však s redukovanou plochou. Kde jsou
ty doby maxi expozic a obrovských propagačních ploch... Doprovodné programy pro veřejnost
byly asi ve stejném rozsahu, počet návštěvníků veletrhu
podle statistiky podstatně neklesl. Bylo však obecně méně
vydávaných a rozdávaných propagačních materiálů a také více volného místa ve
výstavních pavilonech. Holiday world byl srostlý s veletrhem
regionu Region world, který se konal po šestnácté. Samostatně
vystavovalo pouze 17 měst a 4 magistráty, dále již byly společné
expozice regionů, turistických centrál či destinačních
společností, které prostředky pro prezentaci mají jako hlavní svůj cíl a
věnují mu logicky velkou část svého rozpočtu. Veletrh byl směsí
expozic, rozhodně nebyl rozdělen na cestovky zvlášť a zvlášť regiony,
není to ani záměrem pořadatele. Právě v té nabízené pestrosti je
síla...
Náš Pardubický kraj zde zastoupen poprvé nebyl, věnuje prostředky
zejména na webovou prezentaci, nezúčastnil se ani společné expozice
oblasti Východní Čechy. Zde byly propagovány Orlické hory pouze jako
součást Královéhradeckého kraje. Region Orlicko-Třebovsko vlastní
expozici neměl, asi definitivně srostl s městem Ústí nad Orlicí v jeho
expozici, byl zde
panel Regionu propagujjící "cyklo a in-line království",
propagační materiály regionu ale byly letos k dispozici i na našem
českotřebovském stánku. Město Česká Třebová rozhodně nebylo neviditelné,
exopozice nabízela k zastávce a k dispozici návštěvníkům
bylo široké spektrum pěkných propagačních materiálů o městě a okolí.
Cestovky měly většinou malé výstavní prostory, jedna se tím druhé
docela podobala, bylo se v tom těžké orinetovat. Bylo vidět, že
cestovky šetří, tak např. "naše" cestovka Jiří Kalousek svůj stánek v
hale zrušila a měla pouze před vchodem do haly svůj autobus s malým
informačním kioskem. Existuje sice stále dostatek sběratelů
katalogů, ale daleko více než dřív si vyhledávají nabídky na
dovolenou na internetu. To omezuje šíři tištěných nabídek, které
jsou také hodně drahé.
Jak tedy hodnotit účast našeho města?
Bylo mi sympatické, že
se zde Česká Třebová neztratila. Současně je však třeba otevřeně napsat,
že expozice trvající 4 dny oslovila max 28 000 návštěvníků, kteří sem
přijeli většinou kvůli nabídce cestovních kanceláří. Z nich si
propagační materiály vyzvedla jistě jen menší část. I tak to bylo
několik tisíc lidí. To je třeba porovnat s náklady, které zase nejsou až
tak malé: 270 tisíc + doprava a příprava materiálů a
příprava expozice. Na veletrzích vystavuje Česká Třebová od roku
1998. Začala v Brně na veletrhu URBIS - veletrhu investičních
příležitostí, pak přešla na Regiontour a odtud pak do Prahy na Holiday
world. Porovnáním výročních zpráv lze soudit, že hlavní boom
veletrhů poněkud pominul a že nyní dochází spíše k rozmachu internetu. Zatím to je
možná "nerozhodně", ale expanze internetových nabídek se určitě zastavit
nedá. Za této situace je legitimní úvaha, zda i nadále pokračovat v
expozici na Holidayworldu a zda tato expozice má nějaký znatelný vliv na
celoroční propagaci města.
Klady:
Česká Třebová bude dík účasti chápána jako turistická destince
Na veletrhu se navážou každoročně dobré kontakty na
celostátní turistická média
Na veletrhu se navážou osobní kontakty na vlivné osoby v oblasti
regionálního a turistického rozvoje a investic tohoto druhu
Na veletrhu jsou prezentovány realizované investice pro cestovní ruch
dotované z EU, což by mělo být samozřejmostí.
Byly prezentovány perfektní připravené propagační materiály,
které zaujaly.
Zápory
Veletrh je jen velmi krátkodobá záležitost a na takovou
propagaci se rychle zapomene.
Účinnost prezentace na veletrhu je těžké změřit.
Náklady na prezentaci na veletrhu by bylo možné využít jinak,
např. k
celoroční prezentaci města v blízkém regionu (možná lépe).
Jaké jsou ještě jiné možnosti ?
1) intenzivní webová prezentace na turistrických webových serverech,
např. Kam po Česku, Východní Čechy apod. To lze udělat prakticky
okamžitě a bez nákladů a třeba i navíc k jiným způsobům prezentace. Je
to téměř bez nákladů. Nakonec už jsme v tomto způsobu propagace
začali, máme také kvalitní webové stránky města.
2) Zřízení
celoročního turistického informačního centra města na českotřebovském
vlakovém nádraží. Právě v souvislosti s dokončením výstavby dopravního
multifunkčního terminálu by proto byl zřejmý důvod. Lze očekávat
zintenzivnění počtu přepravovaných i přestupujících cestujících právě
s přímým vztahem k České Třebové. Navíc existují v budově
českotřebovského nádraží velmi vhodné nevyužité prostory, které by
stálo za to pronajmout. To, co propagujeme v Praze jen 4 dny v roce
bychom zde mohli propagovat celoročně. A jistě by toho mohlo být víc.
Mohl by zde být dispečink pro spoje Radiobus a taxi, propagace
konkrétních pořadů, která by se dostala k lidem, kteří zde prostě
čekají a v tuto dobu nemají co dělat. Na velkoplošné obrazovce by bylo
možné ve smyčkách promítat informace o městě, o aktuální
kulturní nabídce, propagaci škol, institucí, firem. Jistě by to
nemuselo stát více než veletrh v Praze. Obsluhu infocentra by
mohla zajistit osoba se ZPS, které normálně těžko získávají práci
a na jejíž zaměstnání lze získat dotaci Úřadu práce. Mohlo by zde
vzniknout i informační centrum celého Regionu Orlicko-Třebovsko, čímž
bychom se zase dostali do většího povědomí. Takto zřízené informační
středisko by mělo větší a přímý vztah i k občanům města a regionu,
jaho význam by bylo možné lépe měřit.
3) Působit v rámci Pardubického kraje na to, aby vznikla ucelná
výstavní prezentace kraje. To, co je pro 1 město příliš nákladné by
bylo možné realizovat spojením více měst. Tím by expozice na veletrhu
zcela nezanikla, využily by se tak i připravené propagační materiály.
To vše jsou jen postřehy, náměty
a úvahy, které však vychází z dlouholetého sledování expozice našeho města i
měst jiných a trendů, které lze za posledních 12 let ve výstavnictví a
prezentaci regionů pozorovat.
(mm) |