-
- V sobotu 20. února se v restauraci na ústeckoorlickém nádraží
konala výroční schůze občanského sdružení Nádraží nedáme!, na které se
jeho členové a hosté seznámili s novinkami v cestě za záchranou historické
budovy ústeckoorlického nádraží. Ukázalo se, že o záchranu
budovy nádraží je stále velký zájem veřejnosti i médií, do
občanského sdružení se hlásí další členové a to nejen z Ústí nad orlicí,
ale třeba až z Brna, Litomyšle, Řetůvky a dalších míst v okolí.
předseda a zakladatel sdružení Ing. Martin Kadrman podal zprávu o činnosti
sdružení od minulé schůze a spolu s místopředsedy Prof. RNDr. Pavlem
Kovářem,CSc., režisérkou Olgou Somerovou vyvrátili některé mýty,
které byly šířeny zejména ve sdělovacích prostředcích v městě Ústí nad
Orlicí. Vystoupil také šéf expertního týmu sdružení, ústecký rodák
Prof. Ing. Jiří Suchomel. Z jejich vystoupení jasně vyplynulo, že
sdružení spolupracuje a nabízí spolupráci všem, kteří se snaží napomoci
základní myšlence, pro kterou bylo vytvořeno, předložilo i výčet
aktivit vhodných pro to, aby byla budova nádraží vhodně plně
využita. Na schůzi sdružení přijel z Prahy vzácný host Ing. Pavel Mathé,
náměstek ředitele SŽDC, který ve svém vystoupení sdělil důležitou
informaci, totiž že Ministerstvo dopravy rozhodlo dále
rozvíjet ten projekt, ve kterém se počítá se zachováním historické budovy s tím, že novou nádražní budovu na jižní straně kolejiště
nebude třeba stavět. Přitom má zůstat zachována předem odsouhlasená
infrastruktura, t.j. parkoviště a příjezdová komunikace s estakádou
přes Tichou Orlici a údolní nivu a stezka pro pěší příchozí a cyklisty podle
původního záměru. SŽDC nyní bude jednat s Českými drahami tom, jak
bude využita a upravena stávající historická budova. V současné době se
připravuje vyhlášení výběrového řízení na dodavatele projektové
dokumentace pro stavební řízení. Ostatní již realizované kroky zůstávají v
platnosti, t.j. proces EIA a územní řízení, které se nebude měnit,
investor pouze nevyužije všechno a dá přednost možnosti zachovat
historickou budovu, o které se na Ministerstvu kultury rozhoduje již
potřetí (!!!) o prohlášení za kulturní
památku. Zdá se tedy, že budova bude nejen zachráněna, ale i začleněna do
nádražní infrastruktury, kam logicky patří, ikdyž byl na budovu před více než rokem a
půl vydán demoliční výměr. Nebude tedy využit, budova bude zachráněna,
bude dále sloužit pro veřejnost. Bude spojena se vstupním parkovištěm
podchodem, který povede až na letohradskou stranu nádraží. Příchod k
vlakům i do této historické výpravní budovy bude bezbariérový. Ke
zprávě náměstka Pavla Mathé se na schůzi rozvinula široká diskuze.
- Nyní je jistě na prvním místě jednání mezi SŽDC a Českými drahami, ale padly i hlasy o tom, že by nyní měli svůj postoj k budově nádraží a
potažmo i k občanskému sdružení měli přehodnotit také ústečtí zastupitelé.
Jistě jim není jedno v jakém stavu bude budova nádraží a jak bude
reprezentovat město vůči cestující veřejnosti. Na jednu stranu náměstek SŽDC chválil vstřícný postoj města, které včas vykoupilo pozemky pod
komunikacemi na kerhartické straně, na druhé straně se hovořilo i o tom,
že rozsah úprav historické budovy bude takový, jaký se podaří společnými
silami všech zainteresovaných prosadit. Pokud by město dále stálo bez
zájmu, tak by to úspěšný výsledek nemuselo přinést.
- Na schůzi také nikdo neprohlásil, že by právě občanské sdružení
způsobilo zdržení stavby, jak bylo natvrdo řečeno na adresu představitelů
občanského sdružení starostou Richardem Peškem u "kulatého stolu" 9. září
2009 a následně v místním tisku, ačkoliv proto nebyl naprosto žádný
argument. Investice tohoto druhu připravuje Ministerstvo dopravy, které o
zahájení prací rozhodlo právě před několika dny. Skutečné zdržování by
bylo možné obstrukcemi, rozkladem přijatých usnesení apod. což není cesta,
kterou by se "Nádraží nedáme!" vydalo. Tento způsob řešení (bohužel) volí
právě např. ČD, které se již dvakrát odvolaly proti prohlášení
budovy za kulturní památku. Dvakrát se našla nějaká procesní chyba a nyní
se tedy tato věc řeší (zbytečně) již potřetí. Myslím, že to je jasná
ukázka zdržování. Nemohu-li na výsledku nic změnit, tak úředníka alespoň
donutím, aby musel svou práci předělat.
- 20. únor je tedy pro "starou dámu", tedy
historickou budovu ústeckého nádraží významným dnem. Loni zde ministr
dopravy Petr Bendl zahájil pozitivní proces záchrany budovy a letos se zde
všichni (také 20. února) od náměstka SŽDC dozvěděli, že budova bude
začleněna do nového projektu přestavby ústeckoorlického nádraží, že se s
ní počítá. (mm)
-
-
-
-
|