Českotřebovský deník 64/2010 (3.3.)                                     


Úsek trati mezi Ústím n.O. a Chocní je posledním zbytkem koridoru bez úpravy na vyšší rychlosti.  Nejdříve se soudilo, že jeho rekonstrukce příliš cestu nezkrátí a bude velmi nákladná. Navíc po povodni v r. 1997 zde byly rekonstruovány mosty. Snad proto se chystá rekonstrukce úseku až nyní, přitom dojde nejen k narovnání tratě, ale i k jejímu zkrácení, doba jízdy se tak významněji zkrátí a v současné době, kdy se s každou minutou počítá to je již důležité a pro cestující zajímavé. Stavba má být dotována z fondů EU. Byla připravena v různých variantách, např. přijatá zelená varianta je nejkratší - má délku jen 9,9 km bude mít dva tunely o celkové délce 6,4 km.  Lze říci, že z Ústí do Chocně pojedeme spíše metrem, tedy podzemní dráhou. Nádraží v Brandýse se změní na zastávku, která bude dost daleko od města. Kliknutím na obrázek se dostanete k fotce s vyšším rozlišením. Dále jsou i některé vizualizace portálů tunelů  pro zelenou variantu 1b. Na prvním obrázku je českotřebovský portál 5km tunelu, kterým se trať dostane pod obec Sudislav nad Orlicí a vynoří se v podstatě až za Brandýsem. Dále jsou různé pohledy na to, jak bude trať křižovat u Brandýsa údolí Tiché Orlice, tedy "Údolí Jana Amose Komenského". Na tomto úseku by měla být ale také zřízena nová železniční zastávka.  teď zbývá ještě napsat kdy se stavbou tunelů a nové trati začne. Takové datum zatím stanoveno nebylo, přednost má dostat navazující přestavba železniční stanice Ústí nad Orlicí, která má odstranit stávající nevyhovující zakřivení trati v železničním oblouku v Ústí nad Orlicí.  tato akce v hodnotě 2,3 mld. Kč je již připravena a brzo začne etapa  vyhlašování výběrových řízení. Příští rok pak bude akce odstartována.  Přestavba dalšího navazujícího úseku tzv. nové trati  do Chocně bude jistě dražší, měla by pak logicky navázat tak, aby bylo možné využít peníze elokované z fondů EU. (mm)

 
Knihovna v České Třebové má nový web                              

Odpoledne dne 28. února 2010 byl spuštěn nový web Městské knihovny Česká Třebová. Celý systém je opět postavený open source CMS Joomla!, tentokrát ve verzi 1.5. Web prošel řadou změn v obsahu i formě. Nová prezentace nabízí několik nových funkcionlit. Jmenujme například virtuální prohlídku, zcela novou fotogalerii, online chat s knihovníkem, interaktivní galerii periodik či intuitivní vyhledávání v článcích za použití technologie AJAX. Prezentace je nyní dostupná v 5ti jazykových mutacích: anglické,
německé, španělské a polské.  Další novinkou je, že Dětský web je nyní samostatný a má zapamatovatelnou adresu: www.detskyweb.net <http://www.detskyweb.net>.
Na prezentaci pro naše mladé čtenáře budeme i nadále intenzivně pracovat. Oslovení mladé generace je nyní naší prioritou. Chceme prosazovat čtení a knihy, u dětí a mládeže především. I proto jsme spustili prezentaci na komunitní síti Facebook. Nově využíváme k rychlému informování službu Twitter. Web jsme opět přihlásili na soutěž Biblioweb, která každoročně hodnotí webové prezentace knihoven z celé ČR. V minulém ročníku náš web zvítězil v kategorii měst do 25ti tisíc obyvatel a získal druhé místo v hlasování veřejnosti ze všech zúčastněných.
Mgr.Gabriela Boháčková ředitelka
Městská knihovna Česká Třebová tel: 603 836592, fax: 465 532340  http://knihovna.ceska-trebova.cz
 
Veřejné hlasování o nejlepší web knihovny právě začalo!                                                                        

Městská knihovna Česká Třebová přihlásila letos opět svoje webové stránky do soutěže o nejlepší knihovnickou webovou prezentaci. Ani tentokrát jsme nespali zimním spánkem a usilovně se snažili vymyslet co nového připravíme pro naše uživatele. Pokud se Vám náš nový (i dětský) web líbí budeme rádi, pokud nás podpoříte svým hlasem. Hlasováni je na této adrese: http://www.econlib.cz/biblioweb2010/  Vyberte knihovnu, které chcete dát hlas (naše je na 14 pozici) a odešlete tlačítkem Volit.  Děkujeme. P.S.: Pošlete to dál :-)  Mgr.Gabriela Boháčková, ředitelka
 
Ještě jednou větrné elektrárny                                                                                                                                          

O záměru stavět větrné elektrárny na Kozlovském kopci a nad Skuhrovem se jednalo na schůzi Zastupitelstva města dne 29.4. 2008. Českotřebovský zpravodaj o tom napsal následně článek, jehož odstavec, vztahující se k problematice, uvádím. Není tedy pravda, že by Město nějak svůj záměr stavět větrníky nad Skuhrovem tajilo:

Změny územního plánu. V současné době je z loňska stále rozpracována změna č. 2, která se nyní posuzuje ještě jednou, došlo ke změně využití jedné z posuzovaných lokalit (U Stadionu).  Další rozpracovaná změna územního plánu se týká výstavby větrných elektráren v lokalitách Kozlov (nad silnicí od Chaty k hájovně) a v lokalitě Skuhrov nad obcí okolo silnice II/315 na Ústí n.O. Možnost výstavby dvou větrných elektráren na Kozlovském kopci byla projednána s občany Kozlova již v loňském roce, ve Skuhrově se bude teprve o záměru jednat na Osadním výboru. Zájemců o výstavbu takových "větrníků" nad Českou Třebovou  na obou stranách od města je  řada, ukazuje se to jako  atraktivní možnost podnikání. Při akceptování  nabídky těchto firem by to ale znamenalo výstavbu  celého parku větrníků, třeba o  deseti kusech. To by pal mohlo znamenat i hlučnost a značné poškození krajiny. Město garantuje výstavbu omezenou, na Kozlově i nad Skuhrovem mají vyrůst jen dvojice větrných elektráren a přitom bude znamenat pro město věští přínos při garanci menšího vlivu na životní prostředí.   Stavbu by měla podle ekonomického rozboru a podle výsledků realizovaných měření provést na svoje náklady (s předpokladem úvěru) městská společnost TEZA.  Zatím zastupitelé posvětili svým hlasování záměr připravit tuto akci, o vlastní realizaci se zatím nehlasovalo. Až budou známy výsledky měření, bude na jejich základě rozhodnuto o typu elektráren a tím i současně o ekonomické návratnosti investice. Teprve pak bude znovu zastupitelstvo o akci znovu jednat. Nejedná se o levný záměr, investice jedné dvojice větrníků může přijít až na 150 mil. Kč. Roční náklady na provozování elektráren by činily odhadem asi 4 miliony korun, příjem by měl dle  předběžných propočtů přinést až 24 milionů korun. V prvních třech letech by bylo především třeba splácet úvěr a zisk  by se tvořil až po této době, odhadnutá výše  je  10 - 15 mil. Kč. To by byl jistě vítaný zdroj financí do městského rozpočtu. (Zastupitelé k tomuto bodu nijak nediskutovali.)

Víkend s Yetim v Říčkách se vydařil. Ve dnech  13. a 14. února se konal  krásný víkend v Orlických horách ve společnosti Yetiho a prodejce vozů Škoda firmy Auto Janák. některé fotografie z akce uvádím, další jsou na www.auto-janak.cz
 
Praha nechala poničit Karlův most. Stát by jej měl převzít.                                                                   

Asociace podala podnět na vyvlastnění Karlova mostu přímo ministerstvu kultury. Stalo se tak po několika měsíčním boji za záchranu této národní kulturní památky. Ač Karlštejn nevlastní obec Karlštejn, ale stát, u Karlova mostu je tomu jinak. Vlastníkem je Hlavní město Praha. Bylo to vedení města a jemu posluhující úředníci, kdo zahájil opravu mostovky a kamenného zábradlí mostu v srpnu 2007 bez řádně provedené a dokončené povinné přípravy stavebních prací, bez pravomocně magistrátem městu uloženého stavebně historického průzkumu a bez navazující realizační dokumentace, která by konkrétně a podrobně řešila provedení opravy. Tedy bez toho, za což by kterýkoliv malý vlastník, byť podřadné památky, byl okamžitě sankcionován a zažil by památkovou úřední smršť! Tato selhání konstatovala sama Památková inspekce MK ČR a následky z tohoto hrubého pochybení vlastníka i jeho úřednictva může vidět každý pěší, který po mostě prochází.  Vlastník trvale zanedbával a dosud zanedbává své povinnosti ohledně Karlova mostu i jeho obnovy a ohrožuje tím jeho zachování, resp. zachování jeho kulturně historických hodnot. Vlastník by se podle všeho bez problémů spokojil i s replikou mostu, vybudovanou soudobými technologickými postupy, jen kdyby po něm i nadále chodili turisté a patinovaná novostavba vypadala alespoň trochu starobyle.  Ministerstvo pro místní rozvoj musí svým správním aktem pověřit vybraný krajský úřad. Pražský magistrát a zejména úředníci OKP MHMP jsou zjevně spoluodpovědní za vznik důvodů vedoucích k vyvlastnění, je zde reálný předpoklad jejich obstrukcí a nečinnosti a tedy navrhujeme, aby byl věcí ve smyslu § 80 odst. 3 správního řádu pověřen jiný krajský úřad, jehož úřednictvo není v konfliktu zájmů, není spoluvino, a tedy je předpoklad, že nebude nečinné, náš podnět objektivně a nestranně zváží a bude postupovat podle zákona a také s důrazem na hájení veřejných zájmů na zachování národního kulturního dědictví. Šéf magistrátních památkářů Jan Kněžínek by měl být na Praze nezávislým orgánem. V rozhovoru pro ČTK však svoji neutralitu nezachoval a ujistil nás v naší obavě, že obstrukční přístup v celé kauze by byl pod jeho vedením nadále zachován. Koneckonců jeho úřad je orgánem památkové péče, který při zahájení a průběhů prací měl konat a nekonal. Jeho poslední vyjádření pro ČTK povede k rozšíření argumentů pro jeho okamžité odvolání.
http://www.ceskenoviny.cz/kultura/zpravy/odpurci-zpusobu-oprav-karlova-mostu-chteji-jeho-vyvlastneni/436239 
 
Novinky v tarifu Českých drah od 7. března                                                                                            

Společně se změnou jízdního řádu dojde od 7. března k drobným zvýhodněním v tarifu a nabídkách Českých drah. Dopravce nově nabídne na internetovém eShopu výhodné jízdenky eTiket SparNight s lůžkovým příplatkem do přímých lůžkových vozů v rychlíku R 471/407 z Prahy do Vídně. Zákaznická aplikace pro děti od 6 do 15 let na In-kartě/Rail plus zlevní z 990 na 330 korun a nově se budou i týdenní traťové jízdenky zakoupené u pokladní přepážky nahrávat do čipu karty. Podstatným vylepšením bude možnost zakupovat měsíční a čtvrtletní traťové jízdenky na eShopu ČD.
 
·         Snížení ceny zákaznické aplikace pro děti od 6 do 15 let na In-kartě/Rail plus, která s platností tři roky nově vyjde jen na 330 Kč.
·         Nabídka eTiketů do zahraničí se nově rozšíří o jízdenky s  lůžkovým příplatkem do přímých vozů z Prahy do Vídně na nočním rychlíku R 471/407 (odjezd z Prahy hl.n. v 23:11 hod., příjezd do stanice Wien Westbahnhof v 6:22 hod. druhý den). Jízdenky se budou prodávat do oddílů kategorie T3 (třímístný oddíl) za cca 1 294 Kč (49 EUR). Cena v korunách závisí na aktuálním vývoji kurzu koruny vůči euru a v průběhu roku se může měnit.
·         Týdenní traťové jízdenky zakoupené u pokladní přepážky ČD budou nově nahrávány do čipu In-karty/Rail plus nebo In-karty (měsíční a čtvrtletní traťové jízdenky se nahrávají na kartu již nyní). Všechny traťové jízdenky nahrané do čipu karty jsou od 13. 12. 2009 nepřenosné, jako přenosné lze zakoupit pouze traťové jízdenky za základní jízdné vystavené na standardní (papírové) jízdence.
·         Novinkou je možnost zakoupení traťových jízdenek měsíčních a čtvrtletních na eShopu ČD, a to za zákaznické jízdné pro držitele In-karty/Rail plus s některou zákaznickou aplikací nebo za základní jízdné pro držitele In-karty (případně In-karty/Rail plus bez platné zákaznické aplikace).
·         Spolu se změnou tarifu začne platit i akční nabídka Děti do Prahy, platná do 31. 5. 2010. Za jednotnou cenu 80 Kč (cena za jízdenku TAM i ZPĚT) se mohou kolektivy žáků základních škol a dětských domovů i se svými pedagogy vypravit v úterý, středu, ve čtvrtek a o víkendu na výlet do hlavního města odkudkoliv v České republice a získat další výhody a slevy do vybraných objektů které v Praze navštíví v rámci výchovně-vzdělávacího procesu.

 

Prohlášení Nádraží nedáme!, o.s.                                                                                                          

Boj za záchranu nádražní budovy v Ústí nad Orlicí se dostal do své pomyslné třetí třetiny. SŽDC konstatovala, že budova modernizaci trati nepřekáží, Ministerstvo dopravy vydalo před třemi týdny pokyn k vypracování projektové dokumentace, která bude počítat s existencí budovy, SŽDC veřejně oznámila odklon od plánované výstavby nové výpravní budovy, která svým vzhledem vzbuzovala rozpaky laické i odborné veřejnosti. Tím byla de facto současné budově přisouzena role výpravní budovy, kterou doposud má. To byl jeden z pilířů snahy Nádraží nedáme!, o.s. Posledním dílem snahy tohoto sdružení je rekonstrukce budovy, která je sice v dobrém technickém stavu, nicméně její vzhled je bohužel zanedbán.
Se zachováním budovy se začínají vynořovat otázky související s jejím využitím. Dokud nebude vyjasněn definitivní majetkový vztah k budově a dokud nebude jasné, kdo budovu zrekonstruuje, nechce Nádraží nedáme!, o.s. otevírat otázku jejího případného využití, protože dosud  neví, kdo o této věci bude rozhodovat a s kým tedy jednat.
I přesto v červnu minulého roku sdružení navrhlo některé náměty k jejímu využití, které by po další diskusi se zainteresovanými organizacemi mohly být realizovány. Tyto náměty byly v červnu 2009 představeny hejtmanovi Pardubického kraje Radko Martínkovi a byly doplněny na výroční schůzi 20. února letošního roku.
Ač město Ústí nad Orlicí nemá k budově žádný majetkový vztah, je tato budova z druhé poloviny devatenáctého století nedílnou součástí historického a architektonického dědictví města a sdružení Nádraží nedáme! věří, že pro představitele města bude tato budova znamenat další potenciál pro podporu cestovního ruchu oblasti Podorlicka.
Návrhy může sdružení představovat i v dalších měsících, je třeba si však uvědomit, že vše je otázkou zájmu příslušných stran jednání. Nádraží nedáme! s politováním konstatuje, že současné vedení města Ústí nad Orlicí nehledá způsoby a nemá zájem hovořit o využití této budovy, což je tisícům zastánců jejího zachování velmi líto. Sdružení však pevně věří, že pro případné nově složené vedení tohoto města bude „stará dáma“ důležitým odkazem našich předků natolik, že bude hledat s majitelem a občanskou veřejností její další využití.
V Ústí nad Orlicí dne 3. března 2010