Úsek trati mezi Ústím
n.O.
a Chocní je posledním zbytkem koridoru bez úpravy na vyšší rychlosti.
Nejdříve se soudilo, že jeho rekonstrukce příliš cestu nezkrátí a bude
velmi nákladná. Navíc po povodni v r. 1997 zde byly rekonstruovány mosty.
Snad proto se chystá rekonstrukce úseku až nyní, přitom dojde nejen k
narovnání tratě, ale i k jejímu zkrácení, doba jízdy se tak významněji
zkrátí a v současné době, kdy se s každou minutou počítá to je již
důležité a pro cestující zajímavé. Stavba má být dotována z fondů EU. Byla
připravena v různých variantách, např. přijatá zelená varianta je
nejkratší - má délku jen 9,9 km bude mít dva tunely o celkové délce 6,4
km. Lze říci, že z Ústí do Chocně pojedeme spíše metrem, tedy
podzemní dráhou. Nádraží v Brandýse se změní na zastávku, která bude dost
daleko od města. Kliknutím na obrázek se dostanete k fotce s vyšším
rozlišením. Dále jsou i některé vizualizace portálů tunelů pro
zelenou variantu 1b. Na prvním obrázku je českotřebovský portál 5km
tunelu, kterým se trať dostane pod obec
Sudislav
nad Orlicí a vynoří se v podstatě až za Brandýsem. Dále jsou různé pohledy
na to, jak bude trať křižovat u Brandýsa údolí Tiché Orlice, tedy "Údolí
Jana Amose Komenského". Na tomto úseku by měla být ale také zřízena nová
železniční zastávka. teď zbývá ještě napsat kdy se stavbou tunelů a
nové trati začne. Takové datum zatím stanoveno nebylo, přednost má dostat
navazující přestavba železniční stanice Ústí nad Orlicí, která má
odstranit stávající nevyhovující zakřivení trati v železničním oblouku v
Ústí nad Orlicí. tato akce v hodnotě 2,3 mld. Kč je již připravena a
brzo začne etapa vyhlašování výběrových řízení. Příští rok pak bude
akce odstartována. Přestavba dalšího navazujícího úseku tzv. nové
trati do Chocně bude jistě dražší, měla by pak logicky navázat tak,
aby bylo možné využít peníze elokované z fondů EU. (mm)
-
-
Knihovna v České
Třebové má nový web
- Odpoledne dne 28. února 2010 byl spuštěn nový web Městské knihovny
Česká Třebová. Celý systém je opět postavený open source CMS Joomla!,
tentokrát ve verzi 1.5. Web prošel řadou změn v obsahu i formě. Nová
prezentace nabízí několik nových funkcionlit. Jmenujme například virtuální
prohlídku, zcela novou fotogalerii, online chat s knihovníkem,
interaktivní galerii periodik či intuitivní vyhledávání v článcích za
použití technologie AJAX. Prezentace je nyní dostupná v 5ti jazykových
mutacích: anglické,
- německé, španělské a polské. Další novinkou je, že Dětský web je nyní
samostatný a má zapamatovatelnou adresu:
www.detskyweb.net <http://www.detskyweb.net>.
- Na prezentaci pro naše mladé čtenáře budeme i nadále intenzivně
pracovat. Oslovení mladé generace je nyní naší prioritou. Chceme
prosazovat čtení a knihy, u dětí a mládeže především. I proto jsme
spustili prezentaci na komunitní síti Facebook. Nově využíváme k rychlému
informování službu Twitter. Web jsme opět přihlásili na soutěž Biblioweb,
která každoročně hodnotí webové prezentace knihoven z celé ČR. V minulém
ročníku náš web zvítězil v kategorii měst do 25ti tisíc obyvatel a získal
druhé místo v hlasování veřejnosti ze všech zúčastněných.
- Mgr.Gabriela Boháčková ředitelka
- Městská knihovna Česká Třebová tel: 603 836592, fax: 465 532340
http://knihovna.ceska-trebova.cz
-
-
Veřejné hlasování
o nejlepší web knihovny právě začalo!
- Městská knihovna Česká Třebová přihlásila
letos opět svoje webové stránky do soutěže o nejlepší knihovnickou webovou
prezentaci. Ani tentokrát jsme nespali zimním spánkem a usilovně se snažili
vymyslet co nového připravíme pro naše uživatele. Pokud se Vám náš nový (i
dětský) web líbí budeme rádi, pokud nás podpoříte svým hlasem. Hlasováni je
na této adrese:
http://www.econlib.cz/biblioweb2010/ Vyberte knihovnu, které chcete
dát hlas (naše je na 14 pozici) a odešlete tlačítkem Volit. Děkujeme. P.S.: Pošlete to dál :-) Mgr.Gabriela Boháčková, ředitelka
-
-
Ještě jednou větrné elektrárny
- O záměru stavět větrné elektrárny na Kozlovském kopci a nad Skuhrovem
se jednalo na schůzi Zastupitelstva města dne 29.4. 2008. Českotřebovský
zpravodaj o tom napsal následně článek, jehož odstavec, vztahující se k
problematice, uvádím. Není tedy pravda, že by Město nějak svůj záměr
stavět větrníky nad Skuhrovem tajilo:
Změny územního
plánu. V současné době
je z loňska stále rozpracována změna č. 2, která se nyní posuzuje ještě
jednou, došlo ke změně využití jedné z posuzovaných lokalit (U Stadionu).
Další rozpracovaná změna územního plánu se týká výstavby větrných elektráren v
lokalitách Kozlov
(nad silnicí od Chaty k hájovně) a v lokalitě Skuhrov
nad obcí okolo silnice II/315 na Ústí n.O. Možnost výstavby dvou větrných
elektráren na Kozlovském kopci byla projednána s občany Kozlova již v loňském
roce, ve Skuhrově
se bude teprve o záměru jednat na Osadním výboru. Zájemců o výstavbu takových
"větrníků" nad Českou Třebovou na obou stranách od města je řada,
ukazuje se to jako atraktivní možnost podnikání. Při akceptování
nabídky těchto firem by to ale
znamenalo výstavbu celého
parku větrníků, třeba o deseti kusech. To by pal mohlo znamenat i
hlučnost a značné poškození krajiny. Město garantuje výstavbu omezenou, na
Kozlově i nad Skuhrovem
mají vyrůst jen dvojice větrných elektráren a přitom bude znamenat pro město
věští přínos při garanci menšího vlivu na životní prostředí.
Stavbu by měla podle ekonomického rozboru a podle výsledků realizovaných
měření provést na svoje náklady (s předpokladem úvěru) městská společnost TEZA.
Zatím zastupitelé posvětili svým hlasování záměr připravit tuto akci, o
vlastní realizaci se zatím nehlasovalo. Až budou známy výsledky měření, bude
na jejich základě rozhodnuto o typu elektráren a tím i současně o ekonomické
návratnosti investice. Teprve pak bude znovu zastupitelstvo o akci znovu
jednat. Nejedná se o levný záměr, investice jedné dvojice větrníků může přijít
až na 150 mil. Kč. Roční náklady na provozování elektráren by činily odhadem
asi 4 miliony korun, příjem by měl dle předběžných propočtů přinést až
24 milionů korun. V prvních třech letech by bylo především
třeba splácet úvěr a zisk by se tvořil až po této době, odhadnutá výše
je 10 - 15 mil. Kč. To by byl jistě vítaný zdroj financí do městského
rozpočtu. (Zastupitelé k tomuto bodu nijak nediskutovali.)
-
Víkend s Yetim
v Říčkách se vydařil. Ve dnech 13.
a 14. února se konal krásný víkend v Orlických horách ve
společnosti Yetiho a prodejce vozů Škoda firmy Auto Janák. některé
fotografie z akce uvádím, další jsou na
www.auto-janak.cz
-
-
-
Praha nechala poničit Karlův
most. Stát by jej měl převzít.
Asociace podala podnět na
vyvlastnění Karlova mostu přímo ministerstvu kultury. Stalo se tak po
několika měsíčním boji za záchranu této národní kulturní památky. Ač
Karlštejn nevlastní obec Karlštejn, ale stát, u Karlova mostu je tomu
jinak. Vlastníkem je Hlavní město Praha. Bylo to vedení města a jemu
posluhující úředníci, kdo zahájil opravu mostovky a kamenného zábradlí
mostu v srpnu 2007 bez řádně provedené a dokončené povinné přípravy
stavebních prací, bez pravomocně magistrátem městu uloženého stavebně
historického průzkumu a bez navazující realizační dokumentace, která by
konkrétně a podrobně řešila provedení opravy. Tedy bez toho, za což by
kterýkoliv malý vlastník, byť podřadné památky, byl okamžitě sankcionován
a zažil by památkovou úřední smršť! Tato selhání konstatovala sama
Památková inspekce MK ČR a následky z tohoto hrubého pochybení vlastníka i
jeho úřednictva může vidět každý pěší, který po mostě prochází.
Vlastník trvale zanedbával a dosud zanedbává své povinnosti ohledně
Karlova mostu i jeho obnovy a ohrožuje tím jeho zachování, resp. zachování
jeho kulturně historických hodnot. Vlastník by se podle všeho bez problémů
spokojil i s replikou mostu, vybudovanou soudobými technologickými
postupy, jen kdyby po něm i nadále chodili turisté a patinovaná novostavba
vypadala alespoň trochu starobyle. Ministerstvo pro místní rozvoj
musí svým správním aktem pověřit vybraný krajský úřad. Pražský magistrát a
zejména úředníci OKP MHMP jsou zjevně spoluodpovědní za vznik důvodů
vedoucích k vyvlastnění, je zde reálný předpoklad jejich obstrukcí a
nečinnosti a tedy navrhujeme, aby byl věcí ve smyslu § 80 odst. 3
správního řádu pověřen jiný krajský úřad, jehož úřednictvo není v
konfliktu zájmů, není spoluvino, a tedy je předpoklad, že nebude nečinné,
náš podnět objektivně a nestranně zváží a bude postupovat podle zákona a
také s důrazem na hájení veřejných zájmů na zachování národního kulturního
dědictví. Šéf magistrátních památkářů Jan Kněžínek by měl být na Praze
nezávislým orgánem. V rozhovoru pro ČTK však svoji neutralitu nezachoval a
ujistil nás v naší obavě, že obstrukční přístup v celé kauze by byl pod
jeho vedením nadále zachován. Koneckonců jeho úřad je orgánem památkové
péče, který při zahájení a průběhů prací měl konat a nekonal. Jeho
poslední vyjádření pro ČTK povede k rozšíření argumentů pro jeho okamžité
odvolání.
http://www.ceskenoviny.cz/kultura/zpravy/odpurci-zpusobu-oprav-karlova-mostu-chteji-jeho-vyvlastneni/436239
Novinky
v tarifu Českých drah od 7. března
Společně se změnou jízdního řádu dojde od 7. března k drobným
zvýhodněním v tarifu a nabídkách Českých drah. Dopravce nově nabídne
na internetovém eShopu výhodné jízdenky eTiket SparNight s lůžkovým
příplatkem do přímých lůžkových vozů v rychlíku R 471/407 z Prahy do
Vídně. Zákaznická aplikace pro děti od 6 do 15 let na In-kartě/Rail plus
zlevní z 990 na 330 korun a nově se budou i týdenní traťové jízdenky
zakoupené u pokladní přepážky nahrávat do čipu karty. Podstatným
vylepšením bude možnost zakupovat měsíční a čtvrtletní traťové jízdenky
na eShopu ČD.
·
Snížení ceny zákaznické
aplikace
pro děti od 6 do 15 let na In-kartě/Rail
plus, která s platností tři roky nově vyjde jen
na 330 Kč.
·
Nabídka
eTiketů do zahraničí se nově rozšíří o
jízdenky s lůžkovým
příplatkem do přímých vozů z Prahy do
Vídně na nočním rychlíku R 471/407
(odjezd z Prahy hl.n.
v 23:11 hod., příjezd do stanice Wien Westbahnhof v 6:22 hod. druhý den).
Jízdenky se budou prodávat do oddílů kategorie T3 (třímístný
oddíl)
za cca
1 294 Kč (49 EUR).
Cena v korunách závisí
na aktuálním vývoji kurzu koruny vůči euru a v průběhu roku se může měnit.
·
Týdenní traťové jízdenky
zakoupené u pokladní přepážky ČD
budou nově nahrávány do čipu In-karty/Rail plus nebo In-karty (měsíční
a čtvrtletní traťové jízdenky se nahrávají na kartu již nyní). Všechny
traťové jízdenky nahrané do čipu karty jsou od 13. 12. 2009
nepřenosné, jako přenosné lze zakoupit
pouze traťové jízdenky za základní jízdné vystavené na standardní
(papírové) jízdence.
·
Novinkou je možnost
zakoupení traťových jízdenek měsíčních a čtvrtletních na eShopu ČD, a to
za zákaznické jízdné pro držitele
In-karty/Rail plus s některou zákaznickou aplikací nebo za základní
jízdné pro držitele In-karty (případně
In-karty/Rail plus bez platné zákaznické aplikace).
·
Spolu se změnou tarifu
začne platit i akční nabídka Děti do Prahy, platná do 31. 5. 2010. Za jednotnou cenu 80 Kč (cena za jízdenku TAM i
ZPĚT) se mohou kolektivy žáků základních škol a dětských domovů i se svými
pedagogy vypravit v úterý, středu, ve čtvrtek a o víkendu na výlet do
hlavního města odkudkoliv v České republice a získat další výhody a slevy
do vybraných objektů které v Praze navštíví v rámci výchovně-vzdělávacího
procesu.
Prohlášení
Nádraží nedáme!, o.s.
Boj za záchranu nádražní budovy v Ústí nad Orlicí se dostal do své
pomyslné třetí třetiny. SŽDC konstatovala, že budova modernizaci trati
nepřekáží, Ministerstvo dopravy vydalo před třemi týdny pokyn
k vypracování projektové dokumentace, která bude počítat s existencí
budovy, SŽDC veřejně oznámila odklon od plánované výstavby nové výpravní
budovy, která svým vzhledem vzbuzovala rozpaky laické i odborné
veřejnosti. Tím byla de facto současné budově přisouzena role výpravní
budovy, kterou doposud má. To byl jeden z pilířů snahy Nádraží nedáme!,
o.s. Posledním dílem snahy tohoto sdružení je rekonstrukce budovy, která
je sice v dobrém technickém stavu, nicméně její vzhled je bohužel
zanedbán.
Se zachováním budovy se začínají vynořovat otázky související
s jejím využitím. Dokud nebude vyjasněn definitivní majetkový vztah
k budově a dokud nebude jasné, kdo budovu zrekonstruuje, nechce Nádraží
nedáme!, o.s. otevírat otázku jejího případného využití, protože dosud
neví, kdo o této věci bude rozhodovat a s kým tedy jednat.
I přesto v červnu minulého roku sdružení navrhlo některé náměty
k jejímu využití, které by po další diskusi se zainteresovanými
organizacemi mohly být realizovány. Tyto náměty byly v červnu 2009
představeny hejtmanovi Pardubického kraje Radko Martínkovi a byly
doplněny na výroční schůzi 20. února letošního roku.
Ač město Ústí nad Orlicí nemá k budově žádný majetkový vztah, je
tato budova z druhé poloviny devatenáctého století nedílnou součástí
historického a architektonického dědictví města a sdružení Nádraží
nedáme! věří, že pro představitele města bude tato budova znamenat další
potenciál pro podporu cestovního ruchu oblasti Podorlicka.
Návrhy může sdružení představovat i v dalších měsících, je třeba si
však uvědomit, že vše je otázkou zájmu příslušných stran jednání.
Nádraží nedáme! s politováním konstatuje, že současné vedení města Ústí
nad Orlicí nehledá způsoby a nemá zájem hovořit o využití této budovy,
což je tisícům zastánců jejího zachování velmi líto. Sdružení však pevně
věří, že pro případné nově složené vedení tohoto města bude „stará dáma“
důležitým odkazem našich předků natolik, že bude hledat s majitelem a
občanskou veřejností její další využití.
V Ústí nad Orlicí dne 3. března 2010
|