Českotřebovský
deník 82/2010 (19.3.)
|
POSLEDNÍ BRUSLENÍ se bude konat příští neděli (28.3.2010) od 15.00 na zimním stadionu. Akci pořádá hokejový oddíl ve spolupráci s Taneční školou Č. Třebová a se společností EkoBi spol. s r. o. Plakát na akci je ZDE
Organizátorem veřejné osobní dopravy v Pardubickém kraji se stane společnost Oredo, příspěvková organizace Královéhradeckého kraje. Kraj ji vybral ve výběrovém řízení. Oredo má zajistit rozvoj integrovaného dopravního systému. Hejtman Radko Martínek nevylučuje, že některé vlakové spoje v budoucnu kvůli úsporám nahradí autobusy. „Firma bude pokrývat území obou krajů. Slibujeme si od toho optimalizaci obou dopravních systémů, protože v některých částech se překrývají nebo doplňují,“ uvedl hejtman Radko Martínek. Integrace dopravy v Pardubickém kraji zatím stále nevyřešila základní a pro mnoho lidí naléhavější problém, kterým je nedostatek či absence spojů a jejich malá návaznost. V regionu například existují desítky obcí, kam večer a o víkendu veřejná doprava vůbec nejezdí. „Oredo má jiné zadání, skutečnou optimalizaci dopravy tak, aby nekolidovaly autobusové a železniční spoje,“ uvedl Martínek. Podle Martínka by měla být páteří IDS železnice s uzlovými místy v Pardubicích a České Třebové. Regionem prochází podélně železniční koridor, kolmo na něj vedou menší tratě. Za kilometr přepravy po železnici platí kraj kolem 80 korun, zatímco za autobusovou dopravu asi 30 korun. Pokud by byl provoz na některých železničních tratích příliš nákladný, kraj by jej nahradil levnějším druhem dopravy. „Budeme muset racionálně rozhodovat, kde se nám vyplatí, aby jezdily vlaky, a kde se vyplatí převést dopravu na autobusy,“ řekl hejtman.Za své služby by mělo Oredo dostávat měsíčně několik set tisíc korun. Kraj si v letošním roce objednává u dopravců autobusovou dopravu v objemu přes 13 milionů kilometrů, za niž zaplatí 240 milionů korun, a železniční dopravu v rozsahu asi 4,6 milionu kilometrů. Náklady na dráhu letos plánuje ve výši 306 milionů korun, dalších 135 milionů na pokrytí ztrát přidal stát. Pardubický kraj má v integraci dopravy proti Královéhradeckému značné zpoždění. IDS ve veřejné dopravě v regionu začal fungovat v únoru 2008, v současnosti existuje na Pardubicku a Chrudimsku, letos by se měl rozšířit i na Svitavsko a Orlickoústecko. Zdravotnickou záchrannou službu Pardubického kraje (ZZS PAK) povede od 1. dubna 2010 anesteziolog Pavel Svoboda. Rozhodnutí komise potvrdila Rada Pardubického kraje ve čtvrtek 18. března. Lékař Pavel Svoboda pracuje v Pardubické krajské nemocnici na oddělení ARO. Má dvě atestace v oboru anesteziologie a resuscitace a licenci České lékařské komory pro výkon vedoucího lékaře a primáře pro urgentní medicínu. V devadesátých letech 20. století sloužil jako externí lékař pro ZZS v Pardubicích a Chrudimi. „Na rozdíl od ostatních uchazečů, jejichž kvalita byla srovnatelná, doktor Svoboda zdůraznil, že považuje za prioritu stabilizaci personálu,“ uvedla radní zodpovědná za zdravotnictví Markéta Tauberová. „Protože jezdil se záchrannou službou, věříme, že dobře zná prostředí v záchranné službě.“ Do výběrového řízení na ředitele ZZS Pardubického kraje se přihlásilo celkem sedm kandidátů.
Litomyšlský
zámek má novou šanci na dotaci z EU. Kladruby nad Labem,
Litomyšl - Národní hřebčín v Kladrubech nad Labem a zámek v Litomyšli
se znovu ucházejí o stamilionové dotace na opravu areálů. Jejich
naděje na získání evropských peněz je stále živá, i když v prvním kole
Integrovaného operačního programu na podzim minulého roku neuspěly. Na
úterním jednání v hřebčíně i na litomyšlském zámku to potvrdili
zástupci ministerstva kultury a Pardubického kraje. „Díky dohodě
mezi ministerstvem pro místní rozvoj a ministerstvem kultury existuje
velká šance, že integrovaný operační program bude v oblasti kulturního
dědictví posílen o miliardu korun,“ uvedl hejtman Pardubického kraje
Radko Martínek. Smysl setkání spatřuje zejména v tom, aby oba subjekty
dokonale připravily své projekty do další výzvy. Hřebčín v Kladrubech
nad Labem v rámci svého projektu předpokládá opravu celkem 29 objektů.
Potřebuje na to 380 milionů korun. Podstatně skromnější je pardubické
pracoviště Národního památkového ústavu, které je garantem projektu v
Litomyšli s pracovním názvem Umění na zámku. Počítá s náklady kolem
180 milionů nejen na opravy části budov, ale také například na
pořízení mobilní konstrukce pro zastřešování zámeckého nádvoří při
kulturních akcích. Ministerstvo kultury podle slov vrchního ředitele
Zdeňka Nováka počítá s vyhlášením doplňkové výzvy v polovině roku,
předpokládaná uzávěrka žádostí bude ve 3. čtvrtletí. Projekty z
Pardubického kraje mají vzhledem k významu těchto památek velkou šanci
uspět. Samozřejmě za předpokladu, že budou včas podány a budou v
souladu s podmínkami programu
|