Českotřebovský deník 99/2010  (5.3.)                                     

Aktuálně z juda                                                                        

V sobotu 3.4.2010 se konalo v Chlumci nad Cidlinou další kolo Polabské ligy v judu. Účastnilo se cca 140 dětí z 10 oddílů. Naši svěřenci s těmito výsledky:
 
Kategorie mláďata:
1. místo Rybková Lucie - 44 kg
1. místo Provazník Dušan - 46 kg
2. místo Klimešová Magda - 32 kg
2. místo Růžička Jan - 38 kg
3. místo Kobza Antonín - 38 kg
3. místo Štusák Dominik - 30 kg
3. místo Škrkoň Vít - 34 kg
 
Kategorie mladší žáci:
3. místo Jasanský Tomáš - nad 57 kg
3. místo Formánek Jan - 38 kg
 
Kategorie starší žáci:
1. místo Kobzová Zuzana - 44 kg
1. místo Švestka Marek - 60 kg
1. místo Hordějčuk Lukáš - nad 73 kg
3. místo Štancl Robin                                                                                                                                      Ing. Martin Typl 
 
Nekuřácké restaurace v České Třebové                                                                                                                                  

  Zatím jsou v seznamu na stejnojmenném webu uvedeny tři, ve kterých se trvale nekouří: Nálepka nekuřácké restauraceje to Vinotéka Karla IV, Vinotéka na Splavě a  Kavárnička u Tygra.  V Ústí n.O. ani třeba  v Lanškrouně nebo třeba V Letohradě či Žamberku není uvedena žádná taková restaurace, v Litomyšli jediná - hotel Aplaus, stejně jako ve Svitavách (Sklípek). V celém Pardubickém kraji je evidováno 25 takových podniků, nejvíce v Pardubicích - pět.  V celé ČR to pak je 946 registrovaných restaurací.Od 1. července letošního roku začíná platit novela antikuřáckého zákona, podle níž se musí vlastník daného zařízení sám rozhodnout, jestli kouření povolit či ne, a vyznačit to u vchodu příslušnou grafickou značkou.V Praze se předpokládá až 50 procentí úbytek kuřáckých hospod, alespoň to zvažují restaurace nejvyšší cenové kategorie. Naopak na venkově se situace bude měnit spíše minimálně, jelikož do místní hospody se chodí převážně za cigaretou a patričkou karet. Navíc z průzkumu vyplynulo, že většina z dotázaných by si zakoupila lahvové pivo a strávila večer doma u cigarety, což by mohlo mít za následek zvýšení rozvodovosti. Naopak v restauracích vyšší úrovně jsou již dnes kuřáci zvyklí na večerní zákaz kouření. Běžně se v hotelech nacházela kuřácká patra a tyto trendy již v současné době zanikají a hotely se také stávají nekuřáckými. Sami hoteliéři se tak rozhodli z důvodu zvýšení bezpečnosti a hlavně také z důvodu zvýšení komfortu hostů. Ti si totiž často stěžovali na zakouřené prostředí. I když byla novela schválena už v loni v létě, běžela jednoroční lhůta pro přípravu. Novela počítá i s tím, že vlastníci restaurací, barů a hospod mohou oddělit kuřáky od nekuřáků pomocí stavebních úprav, což je časově nákladné.
 
Jak dopadla anketa na železniční vozidla pro regionální dopravu v Pardubickém kraji.         

 České dráhy jako současný železniční regionální dopravce v Pardubickém kraji chtějí v letech 2012 a 2013 nasadit do provozu několik kusů moderních motorových vozů, na které ještě letos vypíší výběrové řízení. Financovány mají být také z Regionálního operačního programu (ROP) Severovýchod. Ten nedávno uspořádal hlasování o nejhezčí vozidlo, které by měly České dráhy pořídit. Webové ankety na stránkách kraje, kde si mohli respondenti podle fotografií vybrat svého favorita, se zúčastnilo přes 3000 občanů. Tři z respondentů odměnil cenami hejtman Pardubického kraje Radko Martínek. Zcela bez zájmu vyšel z hlasování polský výrobce PESA Bydgoszcz, jen o několik desítek hlasů více získala ostravská Škoda Vagonka. Naopak jasnými favority jsou švýcarský Stadler a německý Siemens, který se umístil v těsném závěsu za ním. Jaká vozidla se na pardubických kolejích objeví, bude záviset na podmínkách výběrového řízení a skutečných nabídkách výrobců.
 
I. semifinále Pardubice - Liberec 3.4.2010 za účasti  hejtmanů  Pardubického a Libereckého kraje    

 Oba hejtmani slavnostně předali o přestávce mezi třetinami ocenění o vstupu do "Síně slávy" - nejlepšímu vybranému sportovci našeho kraje za rok 2009 - Vladimíru Martincovi. Sérii čtyř vítězných zápasů v řadě hokejisté Liberce prodloužit nedokázali, v prvním utkání semifinále na ledě Pardubic prohráli 1:2. Domácí útočník Petr Koukal na jeden gól Pardubic přihrál a druhý vstřelil sám, za hosty dokázal skórovat jen Zdeněk Ondřej. V utkání kralovali oba brankáři Dominik Hašek a Marek Pinc, druhé semifinále se hrálo v neděli opět v Pardubicích a dopadlo pro domácí také velmi dobře 4 : 0.
Hokejisty povzbuzovali při zahajovací sérii semifinálového  utkání play off  v sobotu 3. dubna hejtmani Pardubického a Libereckého kraje. Radko Martínek pozval na úvodní zápas do ČEZ Arény svého kolegu Stanislava Eichlera,  který přijel z Liberce s jasnou vidinou vítězství Bílých Tygrů. Z úspěchu domácím hokejistů HC Eaton Pardubice se nakonec radoval pardubický hejtman, přestože oba týmy předvedly  velmi slušný hokej.  „Bylo to jak na houpačce, jednou nahoru, podruhé dolů. Hráči podali perfektní výkon a diváci si přišli na své,“  chválil své hokejisty Eichler. „Hrálo se ve slušném duchu,“ souhlasil Martínek a hned neopomněl zdůraznit, že Pardubice byly úspěšnější, zejména ve třetí třetině díky brankáři Dominiku Haškovi. „Vyhráli jste první zápas, ale ne poslední,“ kontroval Eichler. „Vyzkoušel jsme si na vás, že umíme hrát i bez brankáře. Byly to nejhezčí tři minuty z celého utkání,“ dodal. „Vždyť jste nedali ani gól, všechny jsme dali za vás,“ špičkoval Martínek na kolegovu adresu.  „Uvidíme se ve čtvrtek v Liberci, kde oslavíme vítězství,“  loučil se  liberecký Stanislav Eichler s pardubickým  hejtmanem, kterého pozval na poslední zápas semifinále extraligy. Ani jeden z nich netušil, že v neděli Pardubice zopakují vítězství a že Bílým Tygrům se opět nepodaří neproměnit žádnou z gólových šancí. „Patříte mezi sportovní legendy našeho kraje. Vážíme si vašich hokejových úspěchů a oceňujeme vaši trenérskou práci s hokejovým dorostem,“ poblahopřál hejtman Radko Martínek vynikajícímu sportovci, který v současné době pracuje jako asistent generálního manažera HC EATON a trenér juniorů.
 
 A závěr sobotního zápasu
 
Hala skanduje:
Hoši děkujem.
 
Fotografie
Luboš Kozel
 
Pronájem třípokojového bytu se soc. příslušenstvím v RD v České Třebové. Byt je bez zařízení - pouze el. sporák a el. bojler. Volný ihned. Měsíční nájemné 4000 Kč a 4000 na měsíční zálohy na energii, plyn, vodu. tel. 720 366 022.
 

 

Východočeská basketbalová liga mužů                                 

Pořadí Tým Zápasy V P Skóre Rozd. Bodů
1   Tesla Pardubice B 24  22  1969:1469  500  46 
2   Sokol Hradec Králové B 25  18  2120:1697  423  43 
3   Turnov 23  18  1951:1621  330  41 
4   Chlumec n. C. 25  15  10  2162:2007  155  40 
5   Dvůr Králové n. L. 22  16  1731:1513  218  38 
6   Nová Paka 24  14  10  1903:1737  166  38 
7   Přelouč 22  15  1704:1478  226  36 
8   Hořice 24  10  14  1977:1961  16  34 
9   Basketbal Qanto Svitavy B 23  10  13  1780:1706  74  33 
10   Holice 24  15  1598:1842  -244  33 
11   Vysoké Mýto 24  16  1680:1781  -101  32 
12   Česká Třebová 23  17  1674:1956  -282  29 
13   Rychnov nad Kněžnou B 23  22  1408:2071  -663  24 
14   Týniště. n. O. 22  20  1159:1977  -818  24 

Dodatečně uvádím :  Tesla Pardubice - Česká Třebová 83:61  (20:20, 28:18, 18:11, 17:12)
Datum utkání: 27.3.2010   Rozhodčí: Stojan, Patoček
Body: Jiruše 19, Machalík 13, Peterka 10, Kopecký 8, Severa 6, Dylowicz 3, Strouhal 2
KOS ZÍVÁ PRO PROJEKT LILIE                                                    

Dovolujeme si Vás co nejsrdečněji pozvat na benefiční koncert „KOS zpívá pro projekt LILIE“, který se uskuteční ve čtvrtek 8. dubna 2010 od 19.30 v kapli YMCA v Litomyšli. V rámci koncertu proběhne slavnostní podepisování dohod s některými našimi partnery. Výtěžek z  koncertu bude použit na realizaci projektu LILIE, s nímž se můžete blíže seznámit na internetových stránkách www.projekt-lilie.cz. Projekt LILIE – volnočasové centrum a nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, jehož předkladatelem je Junák - svaz skautů a skautek ČR, středisko Liliový kruh Litomyšl, je realizován v rámci projektu Posílení absorpční a administrativní kapacity (PAAK) a je projektem pilotním. Je pozoruhodný propojením více aktivit a integrovaným řešením specifických problémům na daném území.  Jeho výjimečnost je dána také řadou dobrovolníků a partnerů, kteří jsou do projektu zapojeni a kterým za jejich obětavost a práci patří velké díky.  Nezastupitelnou roli v realizaci tohoto projektu mají sponzoři, kterým bychom touto cestou chtěli také velmi poděkovat.  Smíšený pěvecký sbor KOS (koncertní sbor) pracuje při Vyšší odborné škole pedagogické a Střední pedagogické škole Litomyšl. Sbor se úspěšně prezentuje na festivalech a sborových soutěžích u nás i v zahraničí, kde se tradičně umisťuje na předních místech (Hudební festival pedagogických škol Litomyšl, Krnov, Gymnasia cantant Brno, Svátky písní Olomouc, Mezinárodní festival Bratislava, Silesia cantat Polsko). KOS koncertoval také v Belgii, Itálii, Německu, Nizozemí, Polsku a na Slovensku a absolvoval turné v Calgary (Kanada). Sborový repertoár je velmi pestrý, obsahuje skladby nejen renesanční, barokní a romantické, ale i hudbu 21. století, české lidové písně, spirituály a písně popovější.  Více o sboru KOS najdete na stránkách www.sborkos.cz.       Máme pro Vás rezervovanou vstupenku na sezení v sále, proto Vás žádáme o potvrzení účasti na telefonním čísle 739 287 492 nebo na e-mailu imramovska.zuzana@email.cz do 1. dubna 2010.  Těšíme se na setkání s Vámi a věříme, že se Vám bude koncert líbit.
Zuzana Imramovská, organizátorka projektu,  Ing. David Zandler koordinátor projektu.
 
 
ČT2: Večer na téma… Naše nádraží
  Zvláštní postavení v architektuře zaujímají stavby nádražních budov. I když patří mezi ta díla, která jsou velice často navštěvována, tak se přitom těší jen malé pozornosti. První vlak projel naším územím roku 1839, když severní dráha císaře Františka spojila Vídeň s Krakovem. Potřeba nádražních budov vznikla současně s rozvojem železnic. Navíc jich bylo třeba hodně a najednou. Architektům se v krátké době podařilo vytvořit charakteristický drážní styl, který našim železnicím vtisknul jednotný a přitom neopakovatelný ráz. Všechna nádraží měla vstupní halu, čekárnu, úschovnu zavazadel, provozní místnosti, služební byt i restauraci. Kdo znal jedno nádraží, snadno se orientoval i jinde. V průběhu 150 let se při jejich stavbě uplatnily různé stavební slohy.V roce 1845 přijel první vlak do Prahy do míst, kde je nyní Masarykovo nádraží. Železniční provoz prorazil městské hradby a otevřel Prahu světu. Projekt architekta Antonín Jünglinga a stavitele Jana Pernera byl tak nadčasový, že se jeho klasicistní rysy zachovaly dodnes v téměř nezměněné podobě. I z hlediska pohodlí cestujících je jeho koncepce stále moderní. Zvláštní vchod vedl do salonku, kde císař František Josef I. trávil chvíle před odjezdem. Interiér má původní neorenesanční vzhled. Na krbové římse je busta Jana Pernera, prvního stavitele železnic. Cestující ve vlacích však takové pohodlí neměli, seděli na dřevěných lavicích. Stavební slohy se promítaly nejen do budov, ale i do architektury salonních vozů. Příkladem může být audienční vůz Františka Josefa I.Při stavbě nádražních budov se secese stala spíše zvláštností, protože přišla příliš pozdě. Jednou z mála takových staveb je pražské hlavní nádraží. Původní nádraží z roku 1870 mělo podobu renesančního zámečku, který vyprojektovali architekti Ullmann a Bavitius. Na konci století přestalo vyhovovat a na novou budovu byla vypsána soutěž. Komise vybrala návrh architekta Fanty v podobě velkolepé secesní budovy. V roce 1967 se stala památkově chráněným objektem. Se stoletím páry zmizely parní lokomotivy i budovy, které k nim patřily - výtopny i vodárny. Ale nádražní budovy nám stále slouží.

V této souvislosti byla část večera ve 20:45 věnována také problému spojenému s připravovanou demolicí nádraží v Ústí nad Orlicí a  boji, který vznikl za jeho zachování  díky loni vzniklému občanskému sdružení "Nádraží nedáme!" Ač to zatím v Ústáí nad orlicí nikomu příliš nedochází, tak všechna medializace problému je současně velkou propagací tohoto nádraží, což je první předpoklad pro jeho budoucí  smysluplné využití.  O budoucnosti nádraží se jednalo také na veřejném slyšení v Senátu Parlamentu ČR s tím, že  bylo přijato usnesení počítající  s potřebou domluvit se na  využití  budovy. Na toto téma by se mělo mluvit i během dubna na jednání na ústeckoorlické radnici. zatím bylo jednání za účasti ČD, PK, MD ČR, SŽDC a občanského sdružení svoláno (za účelem projednání využití budovy), ale svolavatel schůzky nepředal nikomu, zejména občanskému sdružené  jakékoliv podklady, které by mohly být východiskem  pro diskuzi. Za těchto podmínek nemá svolávané jednání velký smysl, nemá-li posloužit  k tomu, aby ukázalo, že občanské sdružení  nemá využití připraveno. Přitom k budoucímu využití existuje veřejně medializovaný dokument, kterému chybí pouze znalosti o rozsahu nabízených ploch a jejich uspořádání v budova, informace o tom, kolik plochy je třeba pro zajištění obsluhy cestující veřejnosti a kolik zbývá na využití další. Přitom tyto informace jsou základem pro jakékoliv vážné úvahy a přípravu studie, což je možné zajistit pomocí expertního týmu občanského sdružení a to zdarma bez nároku na jakékoliv náklady.  Kdyby se jen malinká část ze snah  a peněz, které věnovala ústeckoorlická radnice boji proti zmíněnému občanskému sdružení věnovala na smysluplný účel,  mohlo být už v mnohém jasno. Výsledkem může být něco co má  málokteré město: zachovanou, opravenou a plně smysluplně využitou a vzhledem k cestující veřejnosti  vlídnou budovu nádraží, navíc na hlavním tahu, známou po celé republice. O nic jiného občanskému sdružení nejde, jeho činnost není namířena proti nikomu, ale jenom k výše popsanému cíli.  (mm)