-
Absolutní
vrchol, petice proti zastavování expresních vlaků v České Třebové
- Již mnohokrát se na různých internetových diskuzích vedly spory, zda
by na českotřebovském nádraží měly zastavovat expresní vlaky. Do doby,
než začalo jezdit Pendolino, bylo zastavování všech vlaků v České
Třebové samozřejmostí. Jedny z prvních spojů, nezastavujících v tomto
šestnácti tisícovém městě byly právě spoje SuperCity Pendolino, což je
pro většinu cestujících pochopitelné. Od té doby však s každou velkou
změnou grafikonu přibývá počet nezastavujících vlaků. V GVD 2008/2009 to
bylo přesně 42 spojů, v GVD 2009/2010 o další dva spoje více. Jak to
bude dál? Je Česká Třebová opravdu jen bezvýznamnou zastávkou? Dočkáme
se někdy toho, že v osobním vlaku přes Českou Třebovou uslyšíme hlášení
„Příští zastávka Česká Třebová, zastávka na znamení“? Bohužel tato
situace zašla až tak daleko, že Drážní společnost při Dopravní fakultě
ČVUT v dubnu zveřejnila petici za průjezd expresních vlaků stanicí Česká
Třebová. Doprovodný článek k petici Českou Třebovou jako možný přestupní
bod úplně zamítá: „Ve směru do Prahy a Brna leží Choceň, Ústí nad
Orlicí, Česká Třebová i Svitavy přímo na rychlíkové lince Praha – Brno.
Pouze ze Svitav přitom nejezdí přímé rychlíky také do Olomouce. Asi
těžko bychom tedy přesvědčovali cestující z těchto míst, aby raději
přestupovali z osobních vlaků v České Třebové. Zejména v případě,
dojde–li v ČR ke zlepšení kvality vozů (a na koridorech tedy i ke
zkrácení jízdních dob) rychlíků. Z Lanškrouna by při cestě na severní
Moravu bylo výhodnější přestoupit v Zábřehu, do Brna pak podle
detailního řešení autobusové dopravy buď v Třebové nebo ve Svitavách.
Z Moravské Třebové je cesta přes Českou Třebovou do Brna a zejména do
Olomouce krajně nevýhodná. Podobně z Litomyšle do Pardubic je rychlejší
cesta přímo přes Choceň a do Brna naopak přes Svitavy, z Letohradu všemi
směry přes Ústí nad Orlicí. Jak je zřejmé z uvedených obrázků,
koncentrace přestupů z celé oblasti pouze do České Třebové by pro
obyvatele regionu byla velmi nevýhodná, a lze ji tedy chápat spíše jako
nouzové řešení v případě potřeby razantního omezení veřejné dopravy než
jako směr, kterým bychom se rádi vydali. Stručně shrnuto: „Spádová
oblast České Třebové“ většího rozsahu ve skutečnosti neexistuje!“
- Ve skutečnosti je pro běžného cestujícího z Laškrouna např. do
Olomouce lepší jet přes Českou Třebovou, protože vlaků do Č. Třebové
jezdí daleko více než do Zábřehu na Moravě. Konkrétně z Lanškrouna je na
první ranní rychlík do Ostravy rychlejší spojení do Č. Třebové než do
Zábřehu. Podobná situace nastává pro cestujícího z Litomyšle např. do
Pardubic. Je nesmysl jet do Chocně vlakem, když cesta trvá hodinu a
vlaků nejezdí mnoho, když cestující může jet autobusem do České Třebové
(cesta trvá asi 30 minut) a z České Třebové pokračovat i vlakem vyšší
kvality. Z Chocně není jiná možnost než osobní vlak a rychlík. Odpověď
na další otázky by nám v dohledné době měl přinést také budovaný
dopravní terminál, o kterém v kritizujícím článku není ani zmínka. Ve
skutečnosti by měl sloužit právě ke zkvalitnění České Třebové jako
přestupního bodu. Podle zmíněného článku Česká Třebová není vhodným
místem k přestupům. Proč tedy byla vybrána k postavení této stavby? Proč
se terminál nepostavil třeba v Chocni, když je Č. Třebová tak nevýhodným
místem? V budoucnu se počítá se zkvalitněním návaznosti autobusů a další
individuální dopravy. Stručně řečeno by se měl vytvořit nový integrovaný
dopravní systém, který Českou Třebovou naopak využije jako přestupní
bod. Když bude dopravní systém kvalitní s dobrou návazností, nebude
třeba, aby vlaky zastavovaly např. v Ústí nad Orlicí, když cestující
může dojet vlakem vyšší kvality do České Třebové a následně využít
dopravní systém nebo vlastní automobil, který bude moci bezstarostně
nechat přímo u nádraží. Doufejme, že České dráhy budou mít dost rozumu
na to, aby tuto nesmyslnou petici nebraly vážně. Já zastávám názor, že
pokud vlaky nebudou nikde zastavovat, nikdo v nich nebude jezdit. Co
myslíte, není to pravda? K čemu je vlak, který nikde nezastavuje?
Svůj názor můžete vyjádřit v anketě na internetových stránkách Klubu
českotřebovských fotografů železnice
www.klubfoticu.estranky.cz.
-
Jiří Štembírek
|