Absolutní vrchol, petice proti zastavování expresních vlaků v České Třebové   

Již mnohokrát se na různých internetových diskuzích vedly spory, zda by na českotřebovském nádraží měly zastavovat expresní vlaky. Do doby, než začalo jezdit Pendolino, bylo zastavování všech vlaků v České Třebové samozřejmostí. Jedny z prvních spojů, nezastavujících v tomto šestnácti tisícovém městě byly právě spoje SuperCity Pendolino, což je pro většinu cestujících pochopitelné. Od té doby však s každou velkou změnou grafikonu přibývá počet nezastavujících vlaků. V GVD 2008/2009 to bylo přesně 42 spojů, v GVD 2009/2010 o další dva spoje více. Jak to bude dál? Je Česká Třebová opravdu jen bezvýznamnou zastávkou? Dočkáme se někdy toho, že v osobním vlaku přes Českou Třebovou uslyšíme hlášení „Příští zastávka Česká Třebová, zastávka na znamení“? Bohužel tato situace zašla až tak daleko, že Drážní společnost při Dopravní fakultě ČVUT v dubnu zveřejnila petici za průjezd expresních vlaků stanicí Česká Třebová. Doprovodný článek k petici Českou Třebovou jako možný přestupní bod úplně zamítá: „Ve směru do Prahy a Brna leží Choceň, Ústí nad Orlicí, Česká Třebová i Svitavy přímo na rychlíkové lince Praha – Brno. Pouze ze Svitav přitom nejezdí přímé rychlíky také do Olomouce. Asi těžko bychom tedy přesvědčovali cestující z těchto míst, aby raději přestupovali z osobních vlaků v České Třebové. Zejména v případě, dojde–li v ČR ke zlepšení kvality vozů (a na koridorech tedy i ke zkrácení jízdních dob) rychlíků. Z Lanškrouna by při cestě na severní Moravu bylo výhodnější přestoupit v Zábřehu, do Brna pak podle detailního řešení autobusové dopravy buď v Třebové nebo ve Svitavách. Z Moravské Třebové je cesta přes Českou Třebovou do Brna a zejména do Olomouce krajně nevýhodná. Podobně z Litomyšle do Pardubic je rychlejší cesta přímo přes Choceň a do Brna naopak přes Svitavy, z Letohradu všemi směry přes Ústí nad Orlicí. Jak je zřejmé z uvedených obrázků, koncentrace přestupů z celé oblasti pouze do České Třebové by pro obyvatele regionu byla velmi nevýhodná, a lze ji tedy chápat spíše jako nouzové řešení v případě potřeby razantního omezení veřejné dopravy než jako směr, kterým bychom se rádi vydali. Stručně shrnuto: „Spádová oblast České Třebové“ většího rozsahu ve skutečnosti neexistuje!“ 
Ve skutečnosti je pro běžného cestujícího z Laškrouna např. do Olomouce lepší jet přes Českou Třebovou, protože vlaků do Č. Třebové jezdí daleko více než do Zábřehu na Moravě. Konkrétně z Lanškrouna je na první ranní rychlík do Ostravy rychlejší spojení do Č. Třebové než do Zábřehu. Podobná situace nastává pro cestujícího z Litomyšle např. do Pardubic. Je nesmysl jet do Chocně vlakem, když cesta trvá hodinu a vlaků nejezdí mnoho, když cestující může jet autobusem do České Třebové (cesta trvá asi 30 minut) a z České Třebové pokračovat i vlakem vyšší kvality. Z Chocně není jiná možnost než osobní vlak a rychlík. Odpověď na další otázky by nám v dohledné době měl přinést také budovaný dopravní terminál, o kterém v kritizujícím článku není ani zmínka. Ve skutečnosti by měl sloužit právě ke zkvalitnění České Třebové jako přestupního bodu. Podle zmíněného článku Česká Třebová není vhodným místem k přestupům. Proč tedy byla vybrána k postavení této stavby? Proč se terminál nepostavil třeba v Chocni, když je Č. Třebová tak nevýhodným místem? V budoucnu se počítá se zkvalitněním návaznosti autobusů a další individuální dopravy. Stručně řečeno by se měl vytvořit nový integrovaný dopravní systém, který Českou Třebovou naopak využije jako přestupní bod. Když bude dopravní systém kvalitní s dobrou návazností, nebude třeba, aby vlaky zastavovaly např. v Ústí nad Orlicí, když cestující může dojet vlakem vyšší kvality do České Třebové a následně využít dopravní systém nebo vlastní automobil, který bude moci bezstarostně nechat přímo u nádraží. Doufejme, že České dráhy budou mít dost rozumu na to, aby tuto nesmyslnou petici nebraly vážně. Já zastávám názor, že pokud vlaky nebudou nikde zastavovat, nikdo v nich nebude jezdit. Co myslíte, není to pravda? K čemu je vlak, který nikde nezastavuje? Svůj názor můžete vyjádřit v anketě na internetových stránkách Klubu českotřebovských fotografů železnice www.klubfoticu.estranky.cz.
                                             Jiří Štembírek