-
Neznalost zákona neomlouvá ani
město
-
Reakce na článek v Právu dne 16.
4. 2010 nazvaný Česká Třebová vyzrála na byrokracii
-
- Pardubice (16. 4. 2010) – Vedení města Česká Třebová označilo
krajské úředníky za byrokraty. Údajně tvrdě narazilo při žádosti o
udělení dopravní licence na provozování služby nazvané radiobus, kdy
autobusové spoje vyjíždějí pouze na základě telefonické objednávky.
Skutečnost je však taková, že pracovníci krajského úřadu, který
poskytuje odbornou a metodickou pomoc obcím ve svém územním obvodu,
upozornili dopravní úřad v České Třebové na to, že legislativa takto
zajištěné služby nepředpokládá.
- Udělení licence na místní dopravní obslužnost podle zákona
přísluší obci s rozšířenou působností, v tomto případě městu Česká
Třebová. Úředníci kraje proto doporučili městu, aby kontaktovalo
Ministerstvo dopravy ČR, nikoli Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, jak
uvádí v článku starosta Jaroslav Zedník, aby zjistilo
stanovisko. Veřejná správa, a to místní nebo krajská, musí postupovat
podle zákona. Neznalost zákona neomlouvá ani město.
-
Magdalena Navrátilová, tisková mluvčí Pardubického kraje
-
-
Česká Třebová
vyzrála na byrokracii
- 16.4.2010 Právo strana.11 Východní Čechy - Královéhradecký kraj,
Pardubický kraj Zdeněk Seiner
-
-
Město bude
provozovat hromadnou veřejnou dopravu bez souhlasu úředníků a licence
- Česká Třebová je prvním městem v Pardubickém kraji, které se rozhodlo
zřídit veřejnou dopravu na telefon, tedy dopravu efektivní, založenou na
tom, že minibus vyjede pouze tehdy, pokud si jej někdo včas telefonicky
objedná.
- Tvrdě ale narazila na úředníky Pardubického kraje. Odmítli dát
dopravní licenci, přestože totožné služby náchodská firma Audis provozuje
spokojeně a v souladu se zákony i v jiných krajích. Česká Třebová našla
řešení, jak trucující kraj obejít.
- „Problém s licencí je ten, že to není klasická autobusová doprava.
Chceme autobus využívat i pro svážení postižených lidí z denního
stacionáře, domova důchodců a dalších zařízení v době, kdy nebude nasazen
na lince. Navíc nemůžeme předložit pevný a závazný jízdní řád. Naše
legislativa se tomu ještě nepřizpůsobila, v Evropě to jinak standardně
funguje,“ řekl Právu Jaroslav Zedník (SNK), starosta České Třebové.
- Město má 16,5 tisíce obyvatel. V září tu bude dokončen supermoderní
dopravní terminál, největší v Česku. Bez jeho napojení na městskou dopravu
by se o České Třebové hovořilo jako o Kocourkovu. Proto bylo vymyšleno
řešení: autobus bude jezdit bez licence. Může, pokud řidič nebude vybírat
jízdné. Platit se bude městskou kartou, přednabitou na zvolenou částku. Tu
kartu lze koupit i u řidiče. „Poměřili jsme se s byrokracií. Ukázala svou
sílu, my jsme nalezli řešení,“ potvrdil Právu Zedník. „Teď záležitost
řešíme s ministerstvem pro místní rozvoj. I bez licence bychom měli dostat
dotaci na veřejnou dopravu. Její rozjezd se zřejmě asi trošku posune.
Postupně zjistíme u obyvatel města, jak optimálně dopravu nastavit,“ dodal
Zedník. Některé další problémy finta s městskou kartou neřeší. Česká
Třebová je hlavně železniční uzel. Kdo přijede vlakem a chtěl by
pokračovat dál městským autobusem, musí si koupit městskou kartu. Na ni si
sice může taky zabruslit, zalyžovat a zaplavat, ale ne vždy to ocení.
- Do projektu dopravy na zavolání se chtěly zapojit i některé okolní
obce a dokonce i města jako Svitavy či Lanškroun. Variantě využití
českotřebovských autobusů na mobil zatím česká legislativa, která v
definici městské hromadné dopravy nepřipouští výjimky, nepřeje. Svým
nepružným pojetím zůstává hluboko v minulém tisíciletí.
-
Regionální mutace| Právo - Východní Čechy
|