Neznalost zákona neomlouvá ani město                                

Reakce na článek v Právu dne 16. 4. 2010 nazvaný Česká Třebová vyzrála na byrokracii                      
                                
Pardubice (16. 4. 2010) – Vedení města Česká Třebová  označilo krajské úředníky  za byrokraty. Údajně tvrdě narazilo při žádosti o udělení dopravní licence na provozování služby nazvané radiobus, kdy autobusové spoje vyjíždějí pouze na základě telefonické objednávky. Skutečnost je však taková, že pracovníci krajského úřadu, který poskytuje  odbornou a metodickou pomoc obcím ve svém územním obvodu, upozornili dopravní úřad v České Třebové na to, že legislativa takto zajištěné služby nepředpokládá.
Udělení licence na místní dopravní  obslužnost  podle zákona přísluší obci s rozšířenou působností, v tomto případě městu Česká Třebová. Úředníci kraje proto doporučili městu, aby kontaktovalo  Ministerstvo dopravy ČR, nikoli  Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, jak uvádí v článku starosta Jaroslav Zedník, aby zjistilo stanovisko. Veřejná správa, a to místní nebo krajská, musí postupovat podle zákona. Neznalost zákona neomlouvá ani město.
                                                                                                       Magdalena Navrátilová, tisková mluvčí Pardubického kraje
 
Česká Třebová vyzrála na byrokracii                                    

16.4.2010    Právo strana.11 Východní Čechy - Královéhradecký kraj, Pardubický kraj   Zdeněk Seiner      
 
Město bude provozovat hromadnou veřejnou dopravu bez souhlasu úředníků a licence                        

Česká Třebová je prvním městem v Pardubickém kraji, které se rozhodlo zřídit veřejnou dopravu na telefon, tedy dopravu efektivní, založenou na tom, že minibus vyjede pouze tehdy, pokud si jej někdo včas telefonicky objedná.
Tvrdě ale narazila na úředníky Pardubického kraje. Odmítli dát dopravní licenci, přestože totožné služby náchodská firma Audis provozuje spokojeně a v souladu se zákony i v jiných krajích. Česká Třebová našla řešení, jak trucující kraj obejít.
„Problém s licencí je ten, že to není klasická autobusová doprava. Chceme autobus využívat i pro svážení postižených lidí z denního stacionáře, domova důchodců a dalších zařízení v době, kdy nebude nasazen na lince. Navíc nemůžeme předložit pevný a závazný jízdní řád. Naše legislativa se tomu ještě nepřizpůsobila, v Evropě to jinak standardně funguje,“ řekl Právu Jaroslav Zedník (SNK), starosta České Třebové.
Město má 16,5 tisíce obyvatel. V září tu bude dokončen supermoderní dopravní terminál, největší v Česku. Bez jeho napojení na městskou dopravu by se o České Třebové hovořilo jako o Kocourkovu. Proto bylo vymyšleno řešení: autobus bude jezdit bez licence. Může, pokud řidič nebude vybírat jízdné. Platit se bude městskou kartou, přednabitou na zvolenou částku. Tu kartu lze koupit i u řidiče. „Poměřili jsme se s byrokracií. Ukázala svou sílu, my jsme nalezli řešení,“ potvrdil Právu Zedník. „Teď záležitost řešíme s ministerstvem pro místní rozvoj. I bez licence bychom měli dostat dotaci na veřejnou dopravu. Její rozjezd se zřejmě asi trošku posune. Postupně zjistíme u obyvatel města, jak optimálně dopravu nastavit,“ dodal Zedník. Některé další problémy finta s městskou kartou neřeší. Česká Třebová je hlavně železniční uzel. Kdo přijede vlakem a chtěl by pokračovat dál městským autobusem, musí si koupit městskou kartu. Na ni si sice může taky zabruslit, zalyžovat a zaplavat, ale ne vždy to ocení.
Do projektu dopravy na zavolání se chtěly zapojit i některé okolní obce a dokonce i města jako Svitavy či Lanškroun. Variantě využití českotřebovských autobusů na mobil zatím česká legislativa, která v definici městské hromadné dopravy nepřipouští výjimky, nepřeje. Svým nepružným pojetím zůstává hluboko v minulém tisíciletí.
                                                                                                                     Regionální mutace| Právo - Východní Čechy