ČESKÁ TŘEBOVÁ Město vede ten boj léta: usiluje o to, aby v České Třebové stavělo více expresních vlaků. Třebová na podzim otevře nový dopravní terminál, který buduje za více než tři sta milionů korun. Ten spojí vlakovou a autobusovou dopravu s podzemním parkovištěm pro 270 aut. Město chce zkrátka stejně jako v minulosti hrát roli významného dopravního uzlu. A zastavování některých expresů ve městě si vymohlo.
Jenomže proti tomu se teď zvedli odborníci na železniční dopravu sdružení do Drážní společnosti při ČVUT v Praze. Jde o bývalé i současné studenty dopravní fakulty této univerzity. Napsali petici, kterou po ministerstvu dopravy požadují, aby co nejvíce zkrátilo jízdní doby vlaků mezi Prahou a Brnem či Prahou a Olomoucí včetně toho, že ukončí jejich zastavování ve Třebové. „Samotné město Česká Třebová absolutně nedosahuje významu pro zastavení nejrychlejších vlaků,“ říká jeden z autorů petice Tomáš Záruba.
Cestující by ale o dálkové vlaky neradi přišli. „Kdyby v České Třebové přestaly stavět expresy, tak to zkomplikuje situaci všem, kteří tam přestupují. Rychlíky jsou totiž už teď dost nacpané a sednout si tam je umění. Vlaky IC a EC jsou dobré hlavně kvůli ušetření 10 až 15 minut cesty,“ říká Aneta Riemerová, která studuje na pardubické univerzitě a dojíždí z Moravské Třebové.
Vlaky jako Intercity nebo Eurocity většinou staví jen v krajských městech. Třebová s šestnácti tisíci obyvateli tady má tedy trochu zvláštní postavení. „Když expresní vlaky zastavují v České Třebové, proč nezastavují také ve Svitavách nebo v o pět tisíc obyvatel větším Blansku? Staví v milionové Praze, v milionové Vídni, na hranicích v Břeclavi s 24 tisíci obyvateli, v několikastatisícovém Brně, v devadesátitisícových Pardubicích, které jsou v sousedství stotisícového Hradce Králové. A pak v šestnáctitisícové Třebové. To je divné,“ upozorňuje Záruba.
Starosta České Třebové Jaroslav Zedník namítá, že Třebová je dopravním uzlem regionu. „Nejde tu jen o Českou Třebovou, ale o spádovou oblast s více než sto tisíci obyvateli. Signatáři petice nevědí, že Třebová je veliký přestupový uzel,“ říká Zedník. Podle něj by měly po otevření terminálu zastupovat všechny vlaky EC a IC. „Není to nějaké naše přání. Spádovost našeho nádraží je skutečno obrovská. Nádražím projde šestnáct tisíc lidí denně,“ říká starosta.
Petici, kterou společnost zveřejnila před několika dny na internetu, zatím podepsalo asi padesát lidí. Až nasbírá více podpisů, chce ji Drážní společnost předat ministerstvu dopravy. Právě to totiž sestavuje jízdní řády expresů.
„Ministerstvo dopravy si otázky nastíněné v petici uvědomuje, domnívá se však, že tyto argumenty při dopravním plánování odpovídajícím způsobem zohlednilo. Nejsme přesvědčeni, že byměl být počet zastavujících vlaků v České Třebové redukován, zároveň ale není na místě ani další navýšení počtu zastavujících vlaků,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
FAKTA Stavět nebo nestavět v České Třebové?
Vynecháním České Třebové z jízních řádů by expresy zrychlily o tři minuty. Podle českotřebovské radnice je to absurdní důvod.
Drážní společnost, která organizuje petici (http://drahy.fd.cvut.cz), tvrdí, že by expresy měly raději stavět v Praze Libni. Pro východní část Prahy by se tím zkrátila cesta vlakem a na trase do Brna by vlaky dohonily autobusové linky.
O autorovi| Martin Filip, s přispěním Zuzany Doušové
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - pardubický kraj