Třebová brzdí celou zemi?                    

Reakce Ing. Jiřího Vencla na článek v dnešní MF DNES (20.4.2010)                                                     

Přečetl jsem si ve Vašich novinách článek: "Odborníci tvrdí Třebová brzdí celou zemi". Jsem rád, že jste v článku mimo citace autora petice dali prostor i starostovi České Třebové, nicméně článek dle mého soudu vyznívá tak, že proč vlastně v té malé České Třebové ty vlaky vyšší kvality staví. O petici vím, cca týden a tak jsem  14.4.  zaslal e- mail  panu Michalu Drábkovi (předseda Drážní společnosti při ČVUT) a nabídl mu seriózní diskuzi o této problematice. Pan Drábek se mi neozval. Jak v článku v MF Dnes píšete, petici podepsalo 50 respondentů a tak si nejsem jist, jestli tento vzorek je dostatečně reprezentativní. Pokud budeme používat systém petice, pak jistě není problém zorganizovat "antipetici" za zastavování vlaků vyšší kvality v České Třebové s tím, že by bylo uvedeno i kolik respondentů tuto petici podpoří a nemají bydliště v České Třebové a jsem si jist, že již první den bude mít tato petice více podporovatelů, než 50. Nechme tedy petice , peticemi a zkusme se bavit argumenty. V článku se píše, že uvádět zastavování v  České Třebové, jako  v městě se 16 tis obyvateli to může skutečně jen laik a ne "odborník z ČVUT" . Mimochodem, když se podíváte na podrobné složení těch "odborníků", pak zjistíte, že jejich oborem je sice železniční doprava ale v drtivé většině to jsou technici, kteří se zabývají konstrukcí hnacích vozidel a nikoliv samotným provozem na železnici - tedy konstruktéři lokomotiv se vyjadřují k problému, který rozhodně není jejich obor. Jak bylo v článku řečeno, rozhodujícím kritériem pro objednavatele jízdního řádu a objednavatelem v případě vlaků vyšší kvality je ministerstvo dopravy, je frekvence cestujících. Tyto data má samozřejmě ministerstvo dopravy k dispozici a pokud je mi známo, pak frekvence cestujících a tomu odpovídající tržby v České Třebové dosahují cca 80 % tržeb a frekvence krajských Pardubic (cca 300 tis Kč/den - úmyslně uvádím tržby aby někdo nenamítal, že v Č. Třebové do vlaku nastupují a vystupují jen režisté). Proto je zastavování vlaků vyšší kvality také objednavatelem  (Ministerstvo dopravy ČR) objednáno. Na toto zastavování vlaků vyšší kvality pak navazuje kraj , jako objednatel regionální dopravy. Nabídnout obyvatelům regionu (Moravské Třebové, Poličky, Svitav, Lanškrouna, Ústí nad Orlicí, Letohradu, Žamberka, Litomyšle, Chocně , Vysokého Mýta - omlouvám se, pokud jsem na nějaké město nebo obec zapomněl - samozřejmě i samotné České Třebové) rychlé spojení především s Prahou ale i s Ostravou, Brnem, Vídní, Bratislavou...
Přece v 21. století  není luxus a zvlášť když je toto spojení využíváno (viz frekvence cestujících a tržby za jízdenky právě do těchto destinací). Právě z důvodu absolutní nemožnosti zaparkovat auto v okolí českotřebovského nádraží město Česká Třebová za pomocí prostředků EU (mimochodem je to jedna z mála investic v Pardubickém kraji z prostředků EU a na to by Váš deník mohl
poukázat) buduje a v letošním roce otevře multifunkční terminál (parkování, autobusové nádraží) za téměř 200 mil Kč. V článku jsou uvedeny i další nepřesnosti, kde se píše o úspoře 3 minut, pokud vlaky v Č. Třebové zastavovat nebudou. Je zajímavé, že vlaky směr Bratislava, které letos v Č. Třebové většinou nestaví, mají v letošním jízdním řádu na minutu stejnou jízdní dobu Pardubice - Brno, jako v loňském roce, kdy měly v České Třebové minutový pobyt.... Pro odborníky průjezd uzlem Česká Třebová je omezen rychlostí 40 resp. 60 km, tedy minutové zastavení již nemá vliv i na případné energetické ztráty, pokud by někdo chtěl tímto argumentovat.
K věci tedy je nutné přistupovat odborně a nikoliv tím, že si vezmu jízdní řád a k tomu seznam měst a počet obyvatel města, kde vlak zastavuje. To není ukázka odborného přístupu ale spíše naopak. Bavme se o frekvenci cestujících o tržbách pro České dráhy, o komfortu cestujících, kteří vlak z této části naší republiky při absenci R 35 používají a pak nám vyjde , že zastavování v tak v  malém městě smysl má !                                                                                                                    S pozdravem  Ing. Jiří Vencl, Ph.D.
Uvádím také mirror článku, na který Ing. J. Vencl odpovídá   (MFD 20.4. 2010, Martin Pilip)                              

Odborníci: Třebová brzdí celou zemi. Expresy tam nemají stavět

Česká Třebová zdržuje dálkovou vnitrostátní i mezinárodní vlakovou dopravu. Tvrdí to dopravní odborníci, kteří sepsali petici za zrychlení expresních vlaků mezi Prahou a Brnem či Prahou a Olomoucí.

ČESKÁ TŘEBOVÁ Město vede ten boj léta: usiluje o to, aby v České Třebové stavělo více expresních vlaků. Třebová na podzim otevře nový dopravní terminál, který buduje za více než tři sta milionů korun. Ten spojí vlakovou a autobusovou dopravu s podzemním parkovištěm pro 270 aut. Město chce zkrátka stejně jako v minulosti hrát roli významného dopravního uzlu. A zastavování některých expresů ve městě si vymohlo.

Jenomže proti tomu se teď zvedli odborníci na železniční dopravu sdružení do Drážní společnosti při ČVUT v Praze. Jde o bývalé i současné studenty dopravní fakulty této univerzity. Napsali petici, kterou po ministerstvu dopravy požadují, aby co nejvíce zkrátilo jízdní doby vlaků mezi Prahou a Brnem či Prahou a Olomoucí včetně toho, že ukončí jejich zastavování ve Třebové. „Samotné město Česká Třebová absolutně nedosahuje významu pro zastavení nejrychlejších vlaků,“ říká jeden z autorů petice Tomáš Záruba.

Cestující by ale o dálkové vlaky neradi přišli. „Kdyby v České Třebové přestaly stavět expresy, tak to zkomplikuje situaci všem, kteří tam přestupují. Rychlíky jsou totiž už teď dost nacpané a sednout si tam je umění. Vlaky IC a EC jsou dobré hlavně kvůli ušetření 10 až 15 minut cesty,“ říká Aneta Riemerová, která studuje na pardubické univerzitě a dojíždí z Moravské Třebové.

Vlaky jako Intercity nebo Eurocity většinou staví jen v krajských městech. Třebová s šestnácti tisíci obyvateli tady má tedy trochu zvláštní postavení. „Když expresní vlaky zastavují v České Třebové, proč nezastavují také ve Svitavách nebo v o pět tisíc obyvatel větším Blansku? Staví v milionové Praze, v milionové Vídni, na hranicích v Břeclavi s 24 tisíci obyvateli, v několikastatisícovém Brně, v devadesátitisícových Pardubicích, které jsou v sousedství stotisícového Hradce Králové. A pak v šestnáctitisícové Třebové. To je divné,“ upozorňuje Záruba.

Starosta České Třebové Jaroslav Zedník namítá, že Třebová je dopravním uzlem regionu. „Nejde tu jen o Českou Třebovou, ale o spádovou oblast s více než sto tisíci obyvateli. Signatáři petice nevědí, že Třebová je veliký přestupový uzel,“ říká Zedník. Podle něj by měly po otevření terminálu zastupovat všechny vlaky EC a IC. „Není to nějaké naše přání. Spádovost našeho nádraží je skutečno obrovská. Nádražím projde šestnáct tisíc lidí denně,“ říká starosta.

Petici, kterou společnost zveřejnila před několika dny na internetu, zatím podepsalo asi padesát lidí. Až nasbírá více podpisů, chce ji Drážní společnost předat ministerstvu dopravy. Právě to totiž sestavuje jízdní řády expresů.

„Ministerstvo dopravy si otázky nastíněné v petici uvědomuje, domnívá se však, že tyto argumenty při dopravním plánování odpovídajícím způsobem zohlednilo. Nejsme přesvědčeni, že byměl být počet zastavujících vlaků v České Třebové redukován, zároveň ale není na místě ani další navýšení počtu zastavujících vlaků,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

FAKTA Stavět nebo nestavět v České Třebové?

Vynecháním České Třebové z jízních řádů by expresy zrychlily o tři minuty. Podle českotřebovské radnice je to absurdní důvod.

Drážní společnost, která organizuje petici (http://drahy.fd.cvut.cz), tvrdí, že by expresy měly raději stavět v Praze Libni. Pro východní část Prahy by se tím zkrátila cesta vlakem a na trase do Brna by vlaky dohonily autobusové linky.

O autorovi| Martin Filip, s přispěním Zuzany Doušové

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - pardubický kraj

Další  poznámku napsal  pardubický šéfredaktor Martin Biben

Zastávka v Třebové? Chybí čísla

O Třebové jsme zhruba před rokem psali, jak tamní radnici mrzí, že ve městě nestaví Pendolina. V podobném sloupku jsem tehdy dával za pravdu spíše Českým drahám. Zdálo se mi, že z Pendolina by v Třebové vystupovalo skutečně minimum lidí. Přiznávám však, že to byl jen pocit. Čísla chyběla. Dnes budu opatrnější a netroufnu si dát za pravdu ani jedné straně. Čísla o tom, kolik lidí vystupuje a nastupuje v České Třebové z IC a EC vlaků, totiž opět chybějí. A nemají je ani odborníci, kteří zastávky expresů v Třebové kritizují. Jen říkají, že jsou určitě malá. Jenže bez přesvědčivé statistiky nelze o zastávce či průjezdu jakoukoli stanicí rozhodovat. Takže experti z Českých drah, další znalci i třebovští radní, přineste čísla a bude jasno.

O autorovi| Martin Biben, vedoucí redaktor Regionální mutace| Mladá fronta DNES - pardubický kraj

Poznámka na okraj: průzkum využívání železniční stanice  se v České Třebové samozřejmě realizoval před zahájením rekonstrukce a to ve spolupráci zdejší stanice a VDA. Výsledky byly publikovány. Pouze o nich pardubická redakce MFD nic neví. Tím jen potvrzuje to, co je napsáno v záhlaví své regionální mutace,  totiž že to je vydání pro Pardubice, Chrudim, Svitavy a Ústí nad Orlicí.  Pro nás  už ne....  (mm)