-
Vzduchoplavec Kráčmera v České Třebové
-
Vzduchoplavec
Kráčmera, aneb Balónem po stopách prapradědečka, je vlastivědný cyklus pro
mládež, dokumentující, co se v různých městech za sto let změnilo. Já a
ostatní studenti ze 4. A (9. třída) Gymnázia v České Třebové jsme se o
projektu dozvěděli na jedné z hodin výpočetní techniky, kdy nám paní
profesorka Milana Soukupová oznámila, že budeme natáčet díl o České
Třebové a zúčastníme se několika přednášek (workshopů), zaměřených na
základy natáčení a herectví. O několik dnů později na českotřebovské
gymnázium dorazil pan Petr Mikšíček se svými kolegy z České televize.
Nálada před workshopem byla velmi napjatá. Nikdo z nás netušil, kdo
přijede, jací to budou lidé, co budeme dělat, či co od toho očekávat.
Cílem první tříhodinové přednášky bylo seznámit nás s pořadem i prací,
kterou budeme dělat. Viděli jsme několik dílů, na kterých jsme si ukázali,
co je špatně, co je naopak správně, která témata jsou pro takový pořad
vhodná a podobně. Naším úkolem do dalších dnů bylo promyslet témata a
napsat předběžný stručný scénář. Zanedlouho následoval další workshop,
tentokrát s cílem naučit nás psát scénář. Za celé tři hodiny jsme se
bohužel nedozvěděli nic. Hlavní slovo měl toho dne metodik pan Zdeněk
Dlabola z občanského sdružení JOB pro rozvoj vzdělávání ve školství. Tři
hodiny mluvil v podstatě o ničem, nikdo z nás mu nerozuměl a nikdo
netušil, k čemu nám to bude dobré. Jak říkal pan Dlabola, cílem bylo
frustrovat nás. To se mu opravdu povedlo. Z jeho řečí jsem byl tak
naštvaný, že mě od projektu úplně odradil. Z celé přednášky o ničem si
pamatuji jen to, že napsal rituální vražda s Y, tvrdil, že informace není
od toho, abychom si ji zapamatovali a nevěděl, co to jsou fotovoltaické
elektrárny. I s paní profesorkou jsme se shodli, že takhle to opravdu dál
nejde. Do televize jsme napsali e-mail, že odmítáme spolupracovat s panem
Dlabolou a po dalších neshodách s vedením školy nás pan Mikšíček vyřadil
z projektu. Škola tím tak přišla o grant a o slíbenou kameru, kterou jsme
měli dostat. Nakonec to však mělo i pozitivní stránku. Žádné další
přednášky o ničem. Mezitím jsme se ve škole dohodli na tématech. Jako
hlavní motiv jsme určili železnici, dále gymnázium, českotřebovskou
textilku, historickou osobnost Františka Formánka a třebovský vynález
Velorex. Na další workshop už přijel jen pan Mikšíček a konečně jsme se
dočkali užitečných rad, jak napsat scénář. Také jsme ho seznámili
s vybranými tématy a měli jsme zahrát část scénáře, aby se ukázaly
nejlepší herecké výkony pro blížící se natáčení. Po přednášce jsem
v krátké době napsal scénář, který pan Mikšíček trochu upravil, ale stále
ještě bylo vidět, že původní scénář je můj. To se bohužel rychle změnilo,
když přišla téměř konečná verze scénáře od paní scénáristky Škapíkové,
která má bohužel konečné slovo. Její verze byla naprosto odlišná. Vypadalo
to, jako by náš scénář snad vůbec nečetla. Nedalo se nic dělat, natáčet se
stejně bude podle její verze. Před natáčením nás čekal další workshop,
který byl ze všech nejzábavnější. Byli jsme rozděleni do dvou skupin.
Jedna se učila základy herectví a poté nacvičila několik scének. Druhá se
dozvěděla spoustu zajímavých věcí o natáčecím štábu, o jednotlivých
profesích apod. Nakonec jsem jako režisér měl zrežírovat a natočit
připravenou scénku. Všichni jsme si tuto přednášku moc užili.
- Konečně se dostáváme k natáčení dílu o
České Třebové, které proběhlo ve dnech od 26. do 28. 4. 2010. Z naší
třídy jsem měl možnost být u celého natáčení jen já, Adam Ostruszka a
Martin Menšík, který si později v pořadu i zahrál. Naším úkolem bylo
dokumentovat natáčení a natočit tzv. film o filmu. První natáčecí den se
štáb vrhl na natáčení scén v okolí Rotundy sv. Kateřiny. Odpoledne se
natáčela scéna s Janem Pernerem a také bylo v plánu natočit Primonu,
toto však bohužel překazil déšť. O půl páté odpoledne se štáb sešel
s herci před gymnáziem a natáčely se scény spojené se školou. Součástí
těchto scén byli právě herci ze 4. A, a to Martin Menšík, Zuzana
Slavíková a Iva Řeháková. Stejně tak tomu bylo i další natáčecí den. Za
přítomnosti všech studentů ze 4. A se dopoledne natáčelo na Starém
náměstí. Samozřejmě nejen pro kolemjdoucí to byla zajímavá podívaná,
když u kašny stál balónový koš a kolem herci, kameraman, režisér, zvukař
a další neméně podstatní členové štábu. Okolo jedenácté hodiny se štáb
s herci přesunul do Mladějova na Moravě. Asi si říkáte, co má Mladějov
společného s Českou Třebovou. To nás také zajímalo. Vysvětlení je však
jednoduché. Televize neodolala parní lokomotivě a z finančních důvodů
byla úzkokolejná výletní železnice nejpřijatelnější. Po zbytek dne se
tedy natáčelo s parní lokomotivou a bylo to velmi zajímavé. Tím pro nás
natáčení skončilo. Ve středu se už jen dotáčely některé scény, ale u
toho jsme už nebyli.
- A na závěr? Celá spolupráce na projektu
Vzduchoplavec Kráčmera byla velmi zajímavá a poučná. I přes některé
neshody, kvůli kterým nedostala škola grant a kameru, vůbec nelitujeme
toho, že jsme se projektu účastnili. Zejména samotné natáčení s
posledním workshopem bylo nejzábavnější. Velkým překvapením pro mě byla
spolupráce s natáčecím štábem. Jeho členové byli neuvěřitelně příjemní a
vstřícní lidé, od pana režiséra Jana Nováka až po herce Tomáše Šulaje.
Po celou dobu natáčení nám ochotně odpovídali na naše zvídavé otázky.
Také jsem pochopil, že natáčení není vůbec jednoduchá činnost a je to
zaměstnání jako každé jiné. Poznal jsem zajímavé triky i jak celé
natáčení probíhá. Také bych chtěl za celou třídu poděkovat paní
profesorce Soukupové, která nás do projektu přihlásila a po celou dobu
se účastnila workshopů i natáčení s námi. Na úplný závěr si dovolím
citovat větu pana režiséra, kterou řekl při natáčení přistání balónového
koše (na zvedací plošině): „Televize je obrovský podvod, ale krásný“.
-
Jiří Štembírek
-
|