-
MHD Radiobus: pište připomínky k návrhu tras i jízdních řádů
-
Na vaše připomínky čeká např. vedoucí odboru dopravy MěÚ Česká Třebová
Ing. Hájek. Jak jsem se dnes ptal na odboru dopravy, tak zatím
přišla na odbor dopravy nebo přímo budoucímu provozovateli - firmě
Audisbus řada připomínek. Mimo požadavků na malé změny jízdních dob
a časů jsou zatím v zásadě tři závažné druhy připomínek: jde o žádosti z e
staré Lhotky, která nebyla do systému radiobus v návrhu vůbec zařazena,
dále požadavky na slabé připojení oblasti Borek a třetím závažným
požadavkem byly připomínky k napojení obce Skuhrov, kde si od systému
radiobus poměrně hodně slibují. zde je také požadováno
zařazení zastávky v Hliníkách. Na připomínky se bude čekat do konce
dubna a poté se uskuteční schůzka zástupců města a firmy Audisbus, kde
budou připomínky vyhodnoceny.
- V minulých dnech vzbudil pozornost článek o tom, že by měla být
tato doprava provozována bez licence. Ukazuje se, že to není až tak
pravda. Licenci na městskou dopravu na katastru České Třebové
vydává samo město Česká Třebová prostřednictvím svého odboru dopravy.
Bez problémů lze vydat licenci na tzv. "pevné spoje", které budou jezdit
zcela pravidelně a zatím se řeší způsob, jak umožnit realizaci spojů "na
zavolání". Určitou možnost jak takovou dopravu realizovat dává výjimka ve
vyhlášce, která zákon o veřejné dopravě doplňuje. Přesnější výklad
této vyhlášky může zajistit ministerstvo dopravy, na které se bude muset
město obrátit. Jde v podstatě o jakousi kombinaci pravidelné dopravy
a taxislužby, neboť se bude jednat o dopravu na zavolání s nástupem na
určených zastávkách. V systému se opravdu nepočítá s přímou úhradou
řidiči.
-
- Finanční podmínky budoucí dopravy zatím nebyly stanoveny.
Obecně lze předpokládat, že cena se nebude (podobně jako ,v Rychnově nad
Kněžnou, kde radiobus v provozu) podstatně lišit od tarifů ČSAD. Je třeba
ovšem napsat, že zatím nebylo nikde řešeno (a také nikde ani napsáno),
zda a případně o kolik bude dražší spoj na zavolání od spoje pravidelného.
Představa, že takový spoj bude stejně drahý je podle mne lichá, v
Rychnově jde o částku + 10 Kč a má to logiku. U nás zatím vůbec nikde
taková informace nepadla, vždy bylo zatím řečeno, že finanční stránka věci
bude teprve řešena
-
-
Související informace: Od 8. března zahájil AUDISBUS
potichu, ale jasně MHD v Žamberku malým vozidlem pro 14 osob
-
-
Obdobná MHD
jezdí v Rychnově nad Kněžnou
-
Porovnání je sice možné s městem Rychnov nad Kněžnou, ale v mnohém kulhá.
To proto, že v České Třebové je velká část spojů v hlavních směrech a
atraktivních časech zajištěna pomocí ČSAD - ICOM. Na dalšího dopravce
v našem městě tak zbývá jen paběrkovat. I tak ale může být vstup dalšího dopravce do České Třebové významný, vždyť pokud se AUDIS BUS dobře zavede, nikde
není napsáno, že by se později nemohl ucházet i o licenci na dalších
trasách dosud zajišťovaných ČSAD - ICOM a vybudovat systém
komplexní. Nebo vytvoří na ICOM konkurenční tak a tím služby
dosavadního dopravce zkvalitní. Tak jak je nyní navržen je jen systém doplňkový, na který
bude problematické zajistit finance pro dopravní obslužnost. Tyto
prostředky totiž nyní "fasuje" firma ICOM za stávající (příměstské)
krajem licencované linky. Město může vydat licenci jen na spoje v rámci České Třebové, na spoje
např. do Rybníka již vydává licenci Pardubický kraj. Další dotace by bylo možné získat na přepravu zdravotně postižených
osob, nebude to hned a nebude to ani moc peněz. Systém je však
možné navrhnout jako úsporný, dispečink vůbec nemusí být v České Třebové,
jistě by se k tomu dal využít ten stávající v Rychnově, tamní
dispečer by to jistě zvládl, stačí přidat na zeď o jednu mapu města Česká
Třebová víc.
-
-
Abychom přece jenom mohli porovnávat, uvádím nějaké náhledy na
problematiku MHD Rychnov na následujících odkazech. Mapa linek ukazuje,
že MHD Rychnov jezdí i daleko za hranice města do Kvasin a třeba i z
Dlouhou ves a Vamberk.
-
Mapa linek MHD Rychnov nad Kněžnou
Přepravní podmínky MHD Rychnova nad Kněžnou
|