Českotřebovský zpravodaj 157/2010 (30.5.)                          
V České Třebové  zahájila rekonstrukce Nádražní ulice.                                                                                                         


Podle výběrového řízení bude dodavatelem této akce firma Agile, s.r.o., cenu se díky výběrovému řízení podařilo stlačit až na částku jen mírně převyšující 4 miliony korun.  V Nádražní ulici již práce zahájily. Z chodníků byly odstraněny  dlaždice zámkové dlažby, které se stěhují postupně na parkoviště u kulturního centra, které tak získá kvalitní a rovný povrch. Nakonec si jej zasluhovalo už dávno. Parkujeme zde při příjezdu do divadla, na koncerty a to neradi vystupujeme do bláta a hlubokých louží.  To už bude nyní minulostí a od nové podzimní kulturní sezóny bude mít toto parkoviště novou kvalitu a to nejen v podobě povrchu a vybavení, ale i v podobě placeného parkování, nevím zda jen přes den (je to pravděpodobné), nebo i večer a v noci. Večerní plcený parking by zde byl jistě raritou. Snahou města je především naplnit podzemní parkoviště na budoucím Pernerově náměstí. Z Nádražní ulice  byly také odstraněny sloupy veřejného osvětlení, které se rovnou přestěhovaly do ulice Sadové a budou nově osvětlovat celý úsek od hotelu Padevět až k Malé scéně.  Velké sloupy tu už nejsou, jejich místo nahradí stylové osvětlení na nižších sloupech z Nádražní ulice. Zde bude osvětlení nové na bázi světelných diod s malou spotřebou. (Fotografie: dláždění parkoviště na Hrdličáku.)
 
Parkoviště na Hrdličáku se staví...
 
Přednádraží získává novou podobu, minulý týden se zde již připravily podkladní asfaltové vrstvy průjezdné komunikace

 a rýsuje se  výjezd na ulici Slovanskou, nové lomené schodiště vedoucí k železniční poliklinice i základ pro nové umístění sochy Sbratření.  Všechny úpravy  lze dobře pozorovat z nového chodníku, zdají se být účelné. Významné je, že se podařilo přesvědčit i majitele všech sousedních budov na Pernerově  náměstí, aby investovaly do nových fasád. Navíc se budovy také zateplují. práce se již rozběhly na budově nádraží a na budově ČD Cargo. Následovat by měla i budova železniční polikliniky a budova pošty, která však dostane jen nový nátěr s tím, že další úpravy mají následovat v příštích letech.  Autobusové nástupiště má jasnou podobu, brzo se dočká i svého zasklení, už nyní je střední část přístupu k budově nádraží překryta barevným sklem. Je však třeba říci, že se zde nepočítá s dlouhodobým stáním autobusů na zastávkách a možnost zaparkovat budou mít asi jen tři autobusy. Pokud jich zde má být přechodně více, měly by parkovat jinde mimo tento areál. Celý prostor  patří městu a nejde tedy o "autobusové nádraží ČSAD" jako tomu je např. v Ústí nad Orlicí nebo v Žamberku. Pronájem prostor pro ČSAD je určen již historickou (pro město nevýhodnou) smlouvou z doby působení starosty Zdeňka Langa za dnes již dávno symbolických 60 000 Kč ročně a bylo by logické, kdyby se po dvaceti letech konečně změnila a  stala se pro Českou Třebovou výhodnější, autobusový terminál získal přece novou kvalitu.

 
Nový chodník v Litomyšlské ulici byl dokončen.                                                                                                                      

Novou úpravu dostal také roh na světelné křižovatce u prodejny papírnictví a byla zde vytvořena také nová zábrana. Chodník je pěkný, už tam měl být ovšem dávno, protože jde o jednu z hlavních ulici města a to po čem jsme zde dlouhá léta chodili nemělo s rovným chodníkem nic společného. Problémem rekonstruovaného místa na křižovatce je špatně umístěné, natočené a myslím, že i nevhodné (malé)  zrcadlo, pomocí kterého není po vypnutí světelné signalizace do Riegrovy ulice vůbec vidět a může to být  příčinou neštěstí. Na nové sloupy veřejného osvětlení se vrátily místní směrové orientační  šipky, ještě chybí nová osvětlovací tělesa.  Opět bylo instalováno  také směrové označení "Svitavy - Ústí nad Orlicí", ovšem téměř tři týdny  byla křižovatka bez něho. Dosud chybí další směrovka pro přímý směr s označením "Skuhrov".  Myslím, že tam patří, pokud je i jinde  ve městě, protože  jde o hlavní křižovatku ve městě, ze které pokračuje přímo do Skuhrova silnice III. třídy,  ta by měla být přece označena. Je to jistě záležitost Správy silnic Pardubického kraje, ale sami od sebe to tam asi neinstalují. Podobně  máme už více než rok falešné "turistické" označení "Kozlovský kopec", které zaveden turisty do rozbourané Nádražní ulice a ani v budoucnosti tudy asi cesta na Kozlovský kopec  nepovede a další vozidla zde nechceme. Možná by bylo také dobré na světelnou křižovatku, ale i třeba na křižovatku  Riegrova - Nádražní  přidat šipku s označením "centrum".... Do města přece lákáme turisty, tak když už přijedou, tak  bychom  pro ně měli mít dobrý informační systém. Zatím všichni nemají vlastní GPS...  (mm)
 
Prudký přívalový déšť  před týdnem poškodil čistírnu odpadních vod v obci Morašice na Litomyšlsku.                               

 

Dočasně je odstavena mimo provoz, vodohospodáři odstraňují bahno a suť z areálu. Obec shání prostředky na likvidaci škod, starostka Hana Štěpánová požádala o pomoc Pardubický kraj. Následky sesuvu půdy ukázala v pátek 28. května hejtmanu  Radko Martínkovi, který přislíbil, že rada projedná v příštím týdnu případnou finanční pomoc.

 

Parlamentní volby - pátek 28.5. Moravská Třebová, volí hejtman Radko Martínek                                Foto Luboš Kozel.

  •