Zajímavá beseda o regionální dopravní obslužnosti           

Ve středu 5. května se v malém sále Národního domu v Kozlovské ulici uspořádala ZO OSŽ DKV Česká Třebová zajímavou besedu k aktuálním otázkám zabezpečení regionální železniční dopravy, které se zúčastnili skutečně reprezentativní hosté: hejtman Pardubického kraje Radko Martínek, Ing. Dalibor Zelený, bývalý generální ředitel ČD (a také ŽSR) a Bc. Jaroslav Pejša,  předseda Odborového sdružení železničářů Praha a také JUDr. Martin Netolický, poradce hejtmana. Besedu uvedl Zdeněk Jindra.

Ing. Dalibor Zelený  hovořil o svých zkušenostech se zajištěním regionální železniční dopravy v jednotlivých zemích EU a v této souvislosti vysoce ocenil koncepční přístup, který umožnil nyní v České republice uzavřením dlouhodobé smlouvy s ČD obměnit  vozový park kolejových vozidel. Prodlužováním předchozího stavu, kdy se smlouva stále doplňovala dalšími a dalšími dodatky by se jen konzervoval současný stav nevyhovující stav. Po uzavření nové smlouvy asociací krajů je pro potřebnou obměnu  vozového parku využít dotace ROP EU, což je příležitost, která se nebude opakovat.  Tím, který se o uzavřené takové smlouvy zasloužil byl právě pardubický hejtman Radko Martínek.  ten se dostavil na jednání s malým zpožděním a hned se zapojil do debaty, která se stočila na působení šéfa firmy Student agency a zpochybnil jeho aktivity i sliby, ve kterých by v krátké době zajistil potřebné moderní vozové soupravy.  Ve skutečnosti žádné volné vlakové soupravy k dlouhodobému pronajmutí nejsou, od objednávky k vyrobení  uplynou téměř tři roky a to si Asociace krajů  nechala předvést nabídky od všech předních světových výrobců.  Radko Martínek také potvrdil, že  pardubický kraj nyní pracuje na tom, aby se do doby nasazení nových vlakových souprav na regionální tratě také podstatně zlepšil stav železničního svršku a umožnil podstatně zvýšit rychlost nových souprav.

Hovořilo se také o boji za zachování současného způsobu zdanění benefitů (nejen) pro zaměstnance ČD. Bez aktivit OSŽ by dnes stála režijní jízdenka podle "modelu TOP 09" 3500 Kč ročně. Aktivní roli za plné zdanění, vyvinuli především při přípravě nového zákona předáci TOP 09 a ODS  Ačkoliv výtěžek z tohoto zdanění benefitů nebyl vůbec do schváleného rozpočtu na rok 2010 zapracován, přesto pak bylo uváděno, že zrušení ochudí rozpočet až o 700 mil. Kč jiní jen 70 mil. Kč, řádně to ovšem nikdo nespočítal.... O tom hovořil především Jaroslav Pejša. Vyjádřil určité zklamání nad tím, že k boji železničářů se v podstatě žádné jiné svazy  aktivně nepřidaly, ač se to týkalo většiny zaměstnanců např. ve školství a dalších rezortech. Konstatoval, že OSŽ je tak v podstatě nyní jediným akceschopným odborovým sdružením, které má nějaký respekt  u vlády a centrálních orgánů.

Na pořad jednání přišla o nyní aktuální otázka zastavování vlaků vyšší kvality v železniční stanici Česká Třebová.  Petice doktorandů ČVUT byla označena za "úlet", který se stejně MD neakceptuje.   Došlo k všeobecné shodě na tom, že otázka řešení dálkové osobní dopravy by měla být koncepční a nikoliv náhodná a že Česká Třebová a její region má oprávnění na to, aby zde vlaky vyšší kvality zastavovaly.  Bylo jednoznačně konstatováno, že zastávka v České Třebové neprodlouží jízdní dobu mezi metropolemi a to ani v době, kdy by byly nějaké pomalé jízdy z důvodů rekonstrukce některých úseků koridoru. Všechny spoje mají takovou rezervu, že  zastavení v České Třebové nevytvoří problém Hejtman Radko Martínek zdůraznil význam nyní budovaného dopravního terminálu pro region i krajskou koncepci  dopravy počítající se dvěma centry na železnici v Pardubicích a České Třebové a to jak v oblasti dopravy osobní, tak i nákladní.  Potřebu zajistit jak zastávky EC/IC vlaků tak lepší další dopravní návaznost přišli přítomní účastníci besedy z okolních měst, např. z Litomyšle. Zastávky vlaků tak vyžaduje nejen samotná Třebová, ale i okolní region.

Na besedě se řešila řada dotazů k problematice organizace železniční dopravy, přestavby koridoru, ekonomiky železničního provozu, integrovaného systému Pardubického kraje apod. V posledně jmenované otázce hovořil hejtman Radko Martínek  Pardubický kraj má proti ostatním krajům v této otázce určité zpoždění. Připravuje vydání krajské karty, na kterou by se jezdilo v dopravních prostředcích  všeho typu v našem kraji , kterou by uznávali všichni dopravci ať již v městské dopravě, v autobusech, v regionálních vlacích a umožňovalo by tak bezhotovostní platby a také lepší využití a návaznost spojů. 

Bylo pořád čem mluvit, zvolené téma bylo zajímavé a dotazů neubývalo. Po dva a půl hodině  však byla  diskuze uzavřena. Téma dopravy je jistě stále aktuální a tak lze očekávat, že se v nějaké jiné formě taková beseda opět uskuteční.  Na podzim bude uveden do provozu dopravní terminál, vznikne nová situace a jistě bude opět důvod třeba pro nějakou další besedu.... (mm)