-
-
Komorní
orchestr Jaroslava Kociana posílený o dechovou sekci Filharmonie Hradec
Králové vystoupil na závěrečném koncertu Hudebního festivalu Antonína
Bennewitze ve velkém sále Kulturního centra s opravdu mimořádným
programem. Přednesl krásné skladby a to takovým způsobem, jaký bude
jen velmi těžké někdy v budoucnu překonat. Dirigent Bohuslav Mimra si
vytkl opravdu nesnadný úkol: přednést krásnou moderní a technicky
velmi těžko proveditelnou, rytmicky i melodicky náročnou skladbu, Symfonii
č.4. Bohuslava Martinů. Tuto skladbu přednesl orchestr ve stejném složení
poprvé loni v listopadu v Praze v kostele sv. Šimona a Judy na Národním
festivalu neprofesionálních komorních těles organizovaným agenturou ARTAMA.
Přednesená skladba spadá do období čtyřicátých let, kdy nabýval
fantazijní prvek v tvorbě Bohuslava Martinů stále větší důležitosti
.Symfonie č. 4 byla komponována pro pro americké orchestry. Je pozoruhodná
spontánností, logickým uspořádáním celku, rytmickou svěžestí a silně
synkopovanou melodií a vzácnou harmonickou čistotou. nelze zde
nevzpomenout i určitou spojitost s (pozdní) tvorbou Antoníny
Dvořáka. Dirigent Bohuslav Mimra měl při nácviku této supertěžké skladby
vše o to těžší, že smyčcová sekce připravovala skladbu dlouhodobě odděleně
a při nácviku nemohli mít hráči žádný komplexní dojem a tedy ani
plný pocit uspokojení z toho, že dobře zvládají technicky a rytmicky
náročné partie. Pomáhal jen poslech náhrávky. O to větší radost byla z
výsledného vyznění při koncertu. Výkon orchestru a dirigenta byl po
zásluze oceněn ovacemi ve stoje. Se svým vysoce intenzivním
prožitkem se po koncertu hlásilo mnoho posluchačů, protože několikrát
předčil i veškerá dopředu vysoko nastavená očekávání. Lze si položit
otázku: co dalšího tak krásného ještě dokáže Bohuslav Mimra se svým
orchestrem připravit pro českotřebovskou hudební veřejnost? Současně
by na tomto místě stálo za to vyjmenovat všechny dříve provedené "velké"
koncerty a společné projekty s pěveckými sbory. Symfonie č. 4
tam bude nyní patřit na čelné místo. A to nesmíme zapomenout, že to bylo
"jen" vyvrcholení večera, protože koncert měl opravdu nabitý program, že
by to vyšlo na koncerty dva. Po úvodním Braniborském koncertu J. S. Bacha
přišel před přestávkou na řadu výborný Trojkoncert pro klavír, housle a
violoncello L. v. Beethovena s vynikajícími sólisty Františkem Malým
(klavír), Čeňkem Pavlíkem (housle) a Evženem Rattayem (violoncello), který
byl také naplněn i dalšími sólovými orchestrálními sóly členů
orchestru (Miluše Barvínková, Jitka Nováková, Karel Hampl, Petr
Poslušný, Miluše Mimrová).
- Je příznačné, že se tento závěrečný koncert 12. ročníku
českotřebovského Hudebního festivalu Antonína Bennewitze se termínově
velmi přiblížil ústeckoorlickému festivalu "Kocianovo Ústí" a
ústecké Kocianově houslové soutěž 2010, která má také svůj koncertní
program. Na jeho výběru se však zřejmě nepodílí místní korporace, ale
vybraný umělecký ředitel Jaroslav Svěcený. Pro Ouš´táky je velkou škodou,
že si při této příležitosti nevzpomněli na náš regionálně působící
kvalitní orchestr hlásící se právě k Mistru Jaroslavu Kocianovi a
jeho současný vynikající repertoár, který by byl opravdovou "bombou".
Třeba i jinak upravený program se závěrečnou symfonií Bohuslava Martinů by
jistě v mnohém předčil pozvanou Komorní filharmonii Pardubice.
- Komornímu orchestru Jaroslava Kociana bych chtěl popřát další
krásné koncerty a šťastnou volbu při výběru budoucího repertoáru.
Dojmy, které mají posluchači pondělního koncertu jsou ve shodě s
kladnou uměleckou kritikou prvního uvedení symfonie v Praze a pevně věřím
že se ve stejném duchu dočtu o jeho českotřebovském koncertu a nakonec -
proč ne - také o celém "našem" českotřebovském hudebním festivalu Antonína
Bennewitze i v odborných hudebních časopisech.
Milan Mikolecký
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
|