-
Výsledky
průzkumu veřejného mínění v oblasti středního školství budou
prezentovány 16. června.
- Občanské sdružení ČESKÉ VZDĚLÁVACÍ CENTRUM, o.s. a Sdružení pro
rozvoj obcí a regionů pořádá tiskovou besedu, která se uskuteční ve
středu 16.
června od 14.00 hodin
v salonku restaurace Evropa na Pernštýnském náměstí v Pardubicích.
Budou zde představeny výsledky průzkumu veřejného mínění v oblasti středního
školství v Pardubickém kraji. Na setkání rozvine
i zajímavá diskuse na toto téma.
V pondělí 21. června v 16 hodin se koná na stadionu
Pod Jelenicí Sportovní den. při této příležitosti bude oceněno deset
mládežnických kolektivů FK Česká Třebová a navíc bude i další sportovní
program.
Školský
výbor podpořil navrhované změny
Pardubice – Odbor školství Krajského úřadu Pardubického kraje
předložil očekávaný návrh dlouhodobých změn ve středním školství.
Pečlivě připravený materiál přijali členové Výboru pro výchovu,
vzdělávání a zaměstnanost s kladným ohlasem a významný dokument
schválili takřka jednomyslně. Shodli se též v názoru, že je třeba do
materiálu začlenit problematiku vzdělávání na gymnáziích, což jeho
tvůrci akceptovali, vysvětlili důvody této absence a členy výboru
ubezpečili, že bude předložen návrh na řešení i tohoto problému.
Navrhované změny navazují na Koncepci školství v Pardubickém
kraji schválenou v roce 2005 a 2008. Návrh změn ve středním
školství v Pardubickém kraji se stává podrobným materiálem, který
jasně konkretizuje řadu změn, jež je třeba učinit. „Jsem velmi
ráda, že členové výboru s navrženými změnami souhlasí a že materiál
chápou jako ´živý´, plně respektující neúprosný demografický vývoj a
poptávku na trhu práce,“ říká radní zodpovědná za školství, kulturu
a památkovou péči Jana Pernicová. „Plně respektuji a akceptuji
připomínky k neřešení gymnaziálního vzdělávání, které i já
v považuji za jednu z nedůležitějších oblastí naší vzdělávací
soustavy. Není totiž možné smířit se s klesající úrovní tohoto typu
vzdělání, kterého jsme svědky. Velmi si vážím konstruktivního
přístupu a jsem ráda, že je shoda napříč politickým spektrem možná,
což je v době, kdy našemu školství hrozí těžko napravitelné škody,
velice cenné,“ říká Jana Pernicová. „S navrhovanými změnami
souhlasím. Sama jsem předpokládala, že jich bude i více, ale chápu,
že jde o kompromis. Doufám, že se změny podaří uskutečnit,“ uvedla
při jednání výboru bývalá krajská radní Jana Smetanová.
Materiál bude předložen členům zastupitelstva, kteří se k němu
vyjádří na svém jednání 17. června 2010. Jednotlivé dílčí změny
budou samozřejmě diskutovány s řediteli středních škol, učilišť a
také se starosty měst.
Ivan Hudeček, oddělení komunikace
Valná hromada FK Česká Třebová se bude konat v pondělí 28. června 2010
od 18 hodin v restauraci Pod Jelenicí. Součástí valné hromady bude i
volba nového výboru a revizní komise.
-
DVA + DVAJA
- Fotografie z vernisáže výstavy dvou Třebováků v Ústecké galerii
Pod radnicí poslal Milan Richter. Výstavu uspořádal Klub
přátel umění v Ústí nad Orlicí. Dvojici Adéla Kuchačová a
Bohuslav Špaček doplnila dvojice slovenská s družební umělecko
průmyslové školy v Prešově.
Více ZDE
-
Onemocnět duševní chorobou může každý.
Občanské sdružení Péče o duševní zdraví, organizace s dlouholetou tradicí, rozšířila své
služby pro klienty a jejich rodiny na Orlickoústecku. Od dubna 2010
poskytuje služby sociální rehabilitace
pro klienty s duševním
onemocněním. To se podařilo díky Individuálnímu projektu Pardubického
kraje, který je financován z Evropského sociálního fondu
>Proč jsou vlastně tyto
služby zapotřebí? Ředitel sdružení a psychiatr MUDr. Petr Hejzlar
k tomu uvádí: „Frekvence duševních nemocí v populaci je poměrně vysoká
a dlouhodobě narůstá. Psychiatrická léčba se zaměřuje na příznaky nemoci a
neřeší sociální příčiny a důsledky. Když onemocníte třeba psychózou, změní
to Váš život od základů. Nedokážete naplnit své sociální potřeby a vhodně
obhájit svá práva. Často nemůžete plně pracovat, začnou finanční potíže.
Máte potíže jednat s lidmi, bojíte se jich nebo oni Vás. Okolí se na Vás
často bude dívat přezíravě. Bude Vám hrozit osamělost a frustrace.“ Duševně
nemocným sdružení nabízí pomoc při řešení praktických a sociálních
problémů (pomoc při vyřizování sociálních dávek a veškerých úředních
záležitostí, jednání s majiteli bytu, sousedy, pomoc při zařizování
lékařské péče, pomoc při finančním hospodaření a řešení dluhů, při hledání
zaměstnání a praktický
trénink dovedností, které jsou potřebné pro samostatný život. Najdete nás na
Malých Hamrech 355 v Ústí nad Orlicí v budově Českomoravské myslivecké
jednoty. Nejlépe je nás kontaktovat telefonicky na telefonním čísle
777 214 047 nebo 465 381 521. Kontaktní osobou je vedoucí střediska Bc. et.
Bc. Iva Papáčková. Webové stránky organizace www.pdz.cz.
-
Ceny města
Ústí nad Orlicí z rok 2009 předány.
- Ve středu 9. června 2010 předal starosta města Richard Pešek v
obřadní síni ústecké radnice Cenu města Ústí nad Orlicí za rok 2009
manželům Stanislavě – in memoriam a Josefu Novotným, za celoživotní
obětavou práci v oblasti sborového zpěvu a dále Ing. Lukáši Novákovi
za vynikající sportovní výsledky a reprezentaci města na evropské i
světové úrovni. Ceny starosty města za rok 2009 předal Richard Pešek
Stanislavě Dvořákové, za propagaci krasobruslení a obětavou práci s
dětmi a mládeží v tomto sportovním odvětví, Františku Uhlířoví, za
výrazný celoživotní přínos hudbě a reprezentaci města v této
oblasti, Jaroslavu Svěcenému za významné přispění k rozvoji
hudebního festivalu Kociánovo Ústí a Libuši Preclíkové, za
celoživotní a obětavou práci v organizacích Červeného kříže
-
Lepší "zastávka Kerhartice"
než plně využitá historická budova nádraží?
-
Odpovědnost za využití historické budovy ústeckého nádraží z roku
1874 padne na
občanské sdružení "Nádraží nedáme"?
- Svědčí o tom korespondence i historický vývoj událostí. v
poslední době. Připomeňme, že na jaře t.r. se z iniciativy
občanského sdružení konalo v Senátu ČR veřejné slyšení o této
budově, prohlášené za kulturní památku. Na základě usnesení z této
akce se měly všechny zainteresované strany dohodnout na
možnostech využití historické budovy, které by mělo smysl a
předneslo pro město a region přidanou hodnotu. Jaká byla
skutečnost? Ústecká radnice svolala během krátké doby jednání
u kulatého stolu v Ústí nad Orlicí, na které ovšem nepřipravila
jakékoliv podklady. Snad si představovala, že jí všichni nebo
alespoň zejména občanské sdružení přinesou až "pod nos" hotové
zpracované návrhy, když současně všemožně brání, aby bylo nádraží
využito jako nádraží. Ani po vyžádání podkladů občanským sdružením
mu dosud žádné podklady nebyly poskytnuty, proto se členové
občanského sdružení jednání nezúčastnili, zato intenzivně působili
proto, aby byla budova skutečně prohlášena za kulturní památku. Občanské sdružení není
účastníkem žádné správního či stavebního řízení, takové se
totiž nevede a tak nemá jakoukoliv možnost legálně získat výkresy -
půdorysy či řezy historické budovy, ač to expertní tým požadoval.
Neučinil tak ani majitel budovy, kterým je a.s. České dráhy, ani
investor ani město. Občanské sdružení obdrželo cca před týdnem výzvu, kterou dále
uvádím: Má předložit aktuální stav pro příští využití budovy,
o jejíž záchranu vede boj. Nikdo se na výzvu města nehlásil. Jak by
se mohl někdo přihlásit, když samo Město, tak ČD a nakonec i
investor SŽDC dělá všechno proto, aby se všechno ze staré budovy
vymístilo do budovy nové, která se ovšem dle letošního zimního
rozhodnutí Ministra dopravy Slámečky stavět neměla (viz dále
informace o separátním jednání města s investorem). Jde tedy o dopis
pokrytecký. Využití budovy mají určovat či navrhovat neodborníci,
laici, navíc bez přístupu k relevantním informacím a ti,
kteří je mají, je nechtějí zjistit dát k dispozici, i když by mohli,
ba dokonce měli, ale naopak dělají vše proto, aby to zachránci
budovy měli co nejtěžší. Znemožnili seriózní debatu ani o ni
nestojí. Dne 9. června odešel z ústecké radnice následující mail a
žádá se do 5 dnů odpověď...
-
Výzva z
radnice Ústí nad Orlicí
- Od: "Marie
Steklíková"
stekliko@muuo.cz
- Komu:
radko.martinek@pardubickykraj.cz,
martin@kadrman.eu,
szdc@szdc.cz,
sekretariat@mkcr.cz
- Kopie: Datum:
Wed,
09 Jun 2010 13:33:56 +0200 Predmet:
Nádraží nedáme - výzva
- Přejeme
velmi krásný den, na základě výsledků "kulatého stolu" v dubnu 2010
vydalo město Ústí nad Orlicí Výzvu signatářům petice Nádraží nedáme,
o.s., k přihlášení se k případnému využití zachovalé staré nádražní
budovy. Městu se doposud nikdo nepřihlásil. Zajímá nás aktuální stav
a proto na Vás činíme dotaz, zda Vy registrujete nějaký zájem o
konkrétní využití budovy. Prosíme o zaslání výsledku do pondělí
14.6.2010.
JUDr. Zdeněk Ešpandr v.z. místostarosta města
-
-
Odpověď občanského sdružení
Nádraží nedáme:
-
Dobrý den, pane místostarosto, mohu se zeptat, jakým způsobem a
jakými informačními kanály město Ústí nad Orlicí Výzvu potenciálním
zájemcům o využití volných prostor v nádražní budově Ústí nad Orlicí
vydalo? Osobně si myslím, že je to v zájmu vlastníka budovy, ale to
je jen můj soukromý názor. Škoda, že České dráhy, a.s. mlčí a
jednání organizovaných Vaším úřadem se neúčastní. Děkujeme za
reakci,
Martin J. Kadrman předseda Nádraží nedáme!, o.s.
-
-
Separátní
debata o nádraží mezi městem a investorem
(o.s. Nádraží nedáme pozváno nebylo)
- Nutné ještě podotknout,
že se na téma nádraží
konala 1. června t.r. debata, na kterém byli zástupci
vedení města, investora a projektantů a také zástupci z Kerhartic a
zástupci architektů z regionu. Podle očitého svědka velmi brzy vyšlo
najevo, že jakákoli skutečná debata o koncepci se nepřipouští a
diskuze je šikovně směřována k nepodstatným detailům nových staveb.
Snahy architektů o vysvětlení zásadního rozdílu mezi oficiální
variantou "Zastávka Kerhartice" a variantou " Nádraží v Ústí nad
Orlicí" prof. Suchomela, která zachováním přístupu a příjezdu ze
strany města umožní v budoucnu rozvoj přednádražního prostoru
(přitažení města k nádraží), když už se nepodařilo situovat nové
nádraží někde mezi hotelem Avion a bývalým přírodním kinem, narážely
na tvrdou zeď.
-
Posledním hitem je tedy
původní varianta "Zastávka
Kerhartice" se starou neopravenou budovou nádraží ponechanou na
velkém betonovém ostrově uprostřed kolejiště k případnému budoucímu
využití, či demolici.
Bylo konstatováno, že
ve staré budově nelze
realizovat stavební program moderního nádraží, snad proto, že
požadavky technologie by si vyžádaly využití značné plochy
přízemí stavby, což by u tak pěkné historické budovy
"byla škoda",
technologie jsou prý náročné a vyžadují například (světe div se)
klimatizaci a prostory v historické budově jsou technologii
moc velké, snad nebude potřeba ani čekárna... Investor (ČD) je sice
a.s. vlastněná státem a SŽDC státní organizace, ale české
zákony neumožňují investovat do rekonstrukce staré budovy,
i kdyby pánové moc chtěli. Pokud bude nyní historická budova
zapsána do seznamu památek, bude to téměř
neřešitelná komplikace a prodražení
stavby..... Podobně byla zamítnuta varianta ponechat
variantu s přístupem k historické budově a pouze ustoupit od šikmé
koleje a případně posunout posunutí křížení až za budovu
nádraží (dnes je 285m od štítu budovy) o nějakých 350m ku Praze. To
by si vyžádalo prodloužení kolejiště do Kerhartic, což prý není
možné (?!). Přitom stávající navržené řešení má řadu
konzervovaných problémů nejde o žádnou výhru, protože kritické
místo je mezi hotelem Avion a Mendrikem, kudy jejich napojení stejně
vede Je velmi problémové a nad hladinou vody je velmi nízko.
Zásadní a koncepční problémy se prostě neřešily, zatímco třeba směr
zámkové dlažby a použité třeba na nástupištích.... Celá záležitost
je tedy ze strany investorů prezentována tak, že jedině toto
řešení umožní
včas a vůbec
výstavbu nádraží (územní řešení je nejspíš velmi pružné, prý ho není
třeba měnit Vedení města se obává, aby mu nakonec nebyla
připsána hlavní vina za neuskutečněnou investici. Zdá se však, že
alespoň někteří již dost prohlédli a kdyby dnes měli volnou
ruku. tak by mnohé změnili. Přitom by se nové a vyhovující řešení
jistě snadno našlo a třeba i bez estakády a dalších
inženýrských staveb, které by se nemusely stavět. (Na webových
stránkách města se o tomto jednání nic nepíše).
(mm)
Ke stavbě nové "zastávky Kerhartice" píše v Orlickém
deníku také redaktor Jan Pokorný.
- Píše o tom, že si je starosta Pešek nyní jist tím, že za rok
budou již nové budovy postaveny. Pro Orlický deník starosta Pešek
řekl, že si tím město do budoucna výrazně pomůže, přestože nové dvě
budovy na kerhartické straně (na místě dnešního nákladního
skladiště) budou od centra ještě vzdálenější než ta současná. Navíc
město získá příjezd estakádou přes Mendrik a sto dvacet pět
parkovacích míst Podle něj bude nový dům jednoznačně
plnohodnotný, ale názor SŽDC je poněkud jiný, opatrnější, píše
i o"technologickém a vstupním objektu". Je to patrné z publikovaného
vyjádření generálního ředitele SŽDC Jana Komárka, který na veřejném
slyšení na půdě Senátu vyloučil budování nové výpravní budovy. „Mám
pocit, že co jsem řekl v Senátu, platí. Od té doby probíhaly desítky
dalších jednání, které mohly situaci posunout někam dál. Nějaký
vývoj je možný,“ reagoval na dotaz Deníku a odkázal na tiskového
mluvčího Tomáše Drvotu, jenž ve svém sdělení mimo jiné píše:
„Projekt počítá se zachováním stávající budovy, s vybudováním nového
technologického objektu a s doplněním vstupního objektu, který by
měl zajistit základní služby ve vztahu k cestujícím. Výsledná podoba
bude záležet právě na výsledku těchto probíhajících jednání.“
- Na webu Orlického deníku jsou k dispozici i fotografie
nové studie, ale z dálky ze kterých ale mnoho nepoznáte. Mám k
dispozici i další, ovšem bez práva ke zveřejnění. Až to bude možné,
jistě bude vše zveřejněno. Prostým prohlédnutím obrázku však dojdete
k otázce, kde vlastně bude to ústecké nádraží. Zda to budou ty
navržené přízemní objekty upravené více méně jako skladové,
nebo historická budova kolem které budou všichni jezdit a cestující
ji nemohou minout? Není kontraproduktivní se vehementně starat o
architektonickou úpravu přízemních kvádrů a zanedbávat sousední
kulturní památku, která zde zůstane jako svědek zašlých časů z doby
Ferdinandovy severní dráhy a která přímo vybízí k plnému využití?
Není např. opravená historická budova Chocně např. nyní chloubou a
propagací města a navržena mezi nejhezčí nádraží v republice?
Nemohla by tam být po opravě také budova ústecká?
|