-
Jak
reformovat střední školství v Pardubickém kraji
-
Průzkum veřejného mínění podpořil snahy kraje
-
- PARDUBICE - Rodiče žáků, které za jeden či dva roky čeká důležité
rozhodování o budoucím studiu a profesní dráze, jsou přesvědčeni o tom, že
by školy měly jejich děti připravit co nejlépe pro praktický život.
Dosažené vzdělání a schopnosti by jim pak měly umožnit co nejlepší
uplatnění na trhu práce. Vyplývá to z průzkumu, který provedlo v dubnu
tohoto roku ČESKÉ VZDĚLÁVACÍ CENTRUM, o.s. ve spolupráci se Sdružením pro
rozvoj obcí a regionů mezi rodiči žáků sedmých a osmých tříd základních
škol v Pardubickém kraji.
- Přestože většina respondentů, mezi nimiž převažovaly ženy ve věku od
36 do 40 let se středoškolským vzděláním, upřednostňuje studium svého syna
či dcery na gymnáziu, plných 65 procent považuje za lepší volbu podání
přihlášky na střední odbornou školu nebo učiliště. A rovných 78 procent
rodičů se domnívá, že lepší uplatnění v praxi má právě absolvent takového
typu školy. Konzervativní či ryze pragmatický přístup projevili rodiče
v případě preferencí střední školy v místě bydliště nebo v nejbližším
městě. Pokud ale škola nabízí zcela výjimečný druh studia, není ani
vzdálenost od místa bydliště žáka limitujícím faktorem.
-
- Stále však panuje představa, že pro studium na vysoké škole žáka
nejlépe připraví gymnázia či obchodní akademie.
- Veřejnost z vlastní zkušenosti chápe jako nezbytný krok podporu
odborného a učňovského školství, 62 procent dotázaných není spokojeno se
současným stavem nabídky a kvality práce řemeslníků. Rovných 59 procent
respondentů pak považuje za správné motivovat žáky ke studiu na středních
odborných školách a učilištích technického směru, například formou
stipendií.
- „Názory rodičů mne opravdu potěšily. Podpora lidí, kteří jsou
praktickému životu opravdu nejblíže, je pro naše snahy ozdravit školství
v našem kraji a vrátit jej ke zdravým kořenům, velice cenná,“ komentuje
výsledky průzkumu krajská radní Jana Pernicová.
- Velmi konstruktivně a s praktickým náhledem reagoval na výsledky
průzkumu také ředitel Úřadu práce Ing. Petr Klimpl, který se jako host
také zúčastnil tiskové besedy na zmiňované téma.
- Připomeňme, že kraj na základě nepříznivého demografického vývoje
optimalizuje situaci ve středním a učňovském školství a podniká kroky
k lepšímu uplatnění absolventů na trhu práce. Cílem je rovněž
racionalizovat strukturu oborů vzdělání a navrátit gymnáziím jejich
výběrovost a prestiž.
|
Výsledky
průzkumu:
- •
62% rodičů
považuje za lepší volbu
podání přihlášky na
střední odbornou školu
nebo učiliště
- •76%
rodičů se domnívá, že
lepší uplatnění v praxi
má právě absolvent takového typu
školy
- •
80% rodičů považuje za správné
motivovat žáky
SOŠ a SOU formou
stipendií
- •
59% rodičů vnímá silně argument
lepšího uplatnění
na trhu práce u absolventů SOŠ a SOU
- •
90% rodičů je přesvědčeno, že
gymnázium
je nejlepší
průpravou na vysokou školu
- •
62% rodičů
není spokojeno
se současným
stavem nabídky a
kvalitou práce řemeslníků
- •
68% rodičů by
uvítalo možnost
umístit své dítě do
kvalitní a zajímavé
školy i za cenu
delšího dojíždění
či ubytování na internátu
-
Vize a
návrhy:
-
-
Návrhy týkající
se převážně regionálního působení:
- • Plánovaná,
řízená medializace „potřebných“ odvětví, zdůraznění možnosti podnikání
absolventů
- • Zainteresování
vedení SOU, SOŠ na zvýšení zájmu o danou školu popř. obor (pravidelné
dny otevřených dveří – organizované ve spol. s externí agenturou, jít
vstříc ZŠ)
- • Pořádání
vysvětlujících kampaní a seminářů pro rodiče i potenciální studenty
- • Institut
„krajského koordinátora“ – řídí vztah škol a podnikatelského sektoru
-
l podpora studentům vybraných oborů
(PK, soukromý sektor) – finanční i nefinanční, možnost placených praxí,
-
l
Soukr sektor nemůže nahrazovat veřejný sektor!
-
l
Kvalifikovaný personál v odborných školách a odborných praxích
(odpovídající práce), nutné pedagogické znalosti
-
l
Akreditace MŠMT jako lektor odborné praxe, profesionální plány praxí
-
Návrhy týkající
se celostátní politiky:
-
• Ucelená koncepce podpory
technických oborů
-
• Zákonné vymezení podpory
učňovského školství
-
|