Českotřebovský deník 203/2010 (13.7.)                                 

Jazykové kurzy v Kulturním centru nebudou, není zájem, to by musely být zadarmo                                                            

  Lektory a náklady kurzů se však zaplatit nějak musí, nabídka je dostatečná od soukromých agentur, není nutné, aby v této oblasti Kulturní centrum působilo. Bude-li třeba, může naopak pro tuto činnost pronajímat prostory
 
Oblastní charita informuje: Služba osobní asistence                                                                                                                

Oblastní charita Ústí nad Orlicí nabízí lidem s různými druhy postižení z celého orlickoústeckého regionu službu osobní asistence. Osobní asistenti pomáhají klientům žít podle svých přání a potřeb tam, kde se cítí být doma - napomáhají udržovat nebo rozvíjet jejich schopnosti a dovednosti, podporují jejich sociální vztahy, samostatnost a nezávislost.
Osobní asistent může svému klientovi pomoci s hygienou a běžnými úkony péče o vlastní osobu (oblékání, pomoc při pohybu, apod.), se stravováním a zajištěním chodu domácnosti (úklid, nákupy, pochůzky atd.). Provázejí klienta ve společenském a pracovním prostředí (doprovod do školy, zaměstnání, k lékaři, na úřady, do divadla, knihovny, na výstavu atd.)
V r. 2009 využilo našich služeb osobní asistence 26 lidí, z toho 18 dětí a 8 dospělých.
 
Z příběhů našich klientů:  Když slyším, že je postižená, tak se naštvu…
Osobní asistentka 6leté nemluvící tělesně i mentálně postižené dívky ji doprovází ji na čtyři hodiny do školky a učí ji učí dělat to, co je pro ostatní děti zcela přirozené: cvičit, hrát si,  malovat, zkouší tancovat, reagovat gestem na otázku nebo si uklidit stavebnici….  Asistentka dělá všechno společně s holčičkou. Jen tak se dívka může  cítit bezpečně a získat jistotu. Postupně se učí dělat věci, ke kterým by se sama neodvážila - od těch nejmenších až po chůzi do schodů  nebo dokonce hraní florbalu. Její osobní asistentka říká: „Když někdo řekne, že je postižená, tak se trochu naštvu a motivuje mě to k tomu, že dokážeme to, co ostatní. Nebudeme přece jen sedět a koukat!  Ta holčička mě napodobuje a všechno vnímá… Vždycky má radost, když se může zapojit… “  Malá klientka už byla s dětmi i na divadelním představení, kde ji asistentka dokázala tak zabavit, že dívka vydržela celou dobu sedět bez pláče a bez obav z hluku nebo tmy.  Jejich vztah dokonce přerostl v neformální kamarádský vztah. Osobní asistentka i se svou rodinou doprovází (už nad rámec svých pracovních povinností) také maminku holčičky. Učí ji nemít strach něco podnikat a vyjít z určité uzavřenosti - dané její životní situací - do společnosti.
 
Musím se pořád něčím zabývat… 
90letá klientka využívá služeb osobní asistence dva roky. Od chvíle, kdy byla stižena srdeční příhodou, je upoutána na lůžko či invalidní vozík a dvě asistentky jí pomáhají s podáním jídla, hygienou, oblékáním, chodí na procházky, na nákup atd. Paní je životní optimistka, kultivovaná dáma s anglickým humorem a svůj diář má hustě popsaný adresami lidí, se kterými udržuje živé telefonické kontakty. Během návštěvy jí zrovna přišla SMS zpráva od 77leté kamarádky, plavící se po moři kdesi v Indonésii. „Musím se  pořád něčím zabývat,“ říká klientka, „když člověk nepřemýšlí, tak mozek blbne… a tak já takhle v posteli si pořád o něčem přemýšlím. Třeba beru chalupu po chalupě a počítám, kolik je v obci rodin…  tak Černohouzů je 29, Moravců je 12, Filipů je 27…“
Se službou osobní asistence je klientka spokojená: „Mám se dobře, o nic mně nejde…obě asistentky jsou hodný, každá umí něco…“
 
To je moje holka… 
Při první návštěvě klientky našla osobní asistentka apatickou, nemluvící, ležící paní, kterou nebavil svět. Za půl roku se klientka naučila opět chodit, používat WC, usmívat se…  Zázrak? Dá se to tak říct, ačkoliv se stal jen díky „obyčejnému“ lidskému vztahu, založeném na důvěře klientky k osobní asistentce: „To je moje holka, mám ji ráda jako dceru,“ říká 82letá paní, která se znovu raduje ze života.                                                                                                                                                                   Iva Marková
 
Kontakt na osobní asistenci:  Mgr. Marta Majvaldová Oblastní charita 17. listopadu 69 Ústí nad Orlicí  Tel. 465 520 520,
 

Zboží na internetu je nejlevnější za dva roky, cena roste u notebooků                

Ceny zboží na internetu klesají, ve druhém čtvrtletí roku 2010 poklesly průměrné ceny vybraných komodit na nejnižší hodnotu za uplynulé dva roky. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti Karsa Technologies, která pravidelně monitoruje ceny zboží v tuzemských e-shopech. Češi mohli na internetu levně nakoupit parfémy, mobilní telefony, digitální fotoaparáty nebo myčky. V posledních třech měsících naopak vzrostla cena notebooků.
Druhý kvartál letošního roku přinesl snížení cen elektroniky a bílého zboží prodávaného na internetu. Ceny některých komodit byly nejnižší od srpna 2008, kdy společnost Karsa Technologies začala monitorovat ceny zboží v e-shopech. Například průměrná cena digitálních fotoaparátů klesla za dva roky bezmála o 10 %. Nejvíce poklesla průměrná cena digitálního kompaktu v květnu 2010, kdy činila 4 601 Kč. Cena mobilních telefonů se snížila dokonce o 11 % a v květnu se ustálila na částce 4 625 Kč. Pokles cen byl patrný i u myček, jejichž průměrná hodnota byla letos v červnu 13 139 Kč, tedy o 7 % nižší než v srpnu 2008.
„Na poklesu cen v internetových obchodech je patrné, že se světová ekonomická situace ustálila. Provozovatelé e-shopů si mohli dovolit snížit ceny díky klesajícímu kurzu eura,“ vysvětlil Michal Ježek ze společnosti Karsa Technologies, která nabízí profesionální řešení pro realizace e-shopů. „Snížení cen v květnu a červnu letošního roku může mít příčinu v sezónních výprodejích, které letos začaly dříve než v předešlých letech,“ doplnil Ježek. Společnost Karsa Technologies zaznamenala pokles průměrné hodnoty nejen u elektroniky, ale také u parfémů nabízených v tuzemských e-shopech. Průměrná cena značkových vůní činila v červnu 2010 938 Kč. To je nejméně od srpna roku 2008, kdy byla hodnota parfémů 1 040 Kč. „Ceny parfémů klesaly v posledních třech měsících především díky snižování marží. Na pokles cen vůní má bezesporu vliv i tvrdý konkurenční boj, protože zákazníci v důsledku krize změnili své chování a zajímají se především o cenu výrobků,“ uvedl Daniel Kopecký, obchodní ředitel největší tuzemské internetové parfumerie Parfemy.cz. Přestože hodnota u většiny komodit v uplynulých třech měsících klesala, zaznamenala společnost Karsa Technologies nárůst průměrné ceny notebooků. Ve druhém čtvrtletí 2010 vzrostla cena přenosných počítačů o více než tisíc korun oproti začátku roku. Letos v lednu totiž činila průměrná hodnota notebooku 17 822 Kč, zatímco v červnu dosáhla výše 19 009 Kč, tedy o téměř 7 % více.
Zvýšení průměrné ceny notebooků je dáno čistě kurzovými rozdíly. Tuzemské internetové obchody se snaží zdražení vykompenzovat speciálními akcemi či dárky k zakoupenému notebooku. Cena snížená o hodnotu dárku se tak může v některých případech dostat dokonce i níže, než původně byla," uvedl Josef Matějka, ředitel společnosti Czech Computer, předního prodejce počítačů a elektroniky.
Průměrná cena komodit prodávaných na internetu 2010  (duben / květen / červen):
Digitální fotoaparáty(4 672 Kč/ 4 601 Kč / 4 699 Kč)
Mobilní telefony (4 752 Kč/  4 625 Kč/ 4 811 Kč)
Myčky(13 752 Kč/ 13 334 Kč/  13 139 Kč)
Parfémy (988 Kč/ 975 Kč/ 938 Kč)
Notebooky (18 525 Kč/ 18 668 Kč/ 19 009 Kč)
Zdroj: Karsa Technologies, s. r. o.