-
Třebová chce být
třetí největší
-
Mirror Mladé fronty DNES 27.7. 2010 - souhrn článků
27. července 2010 0:00
Podle radnice v České Třebové se město do pěti let zařadí mezi sídla s
dvaceti tisíci obyvatel ČESKÁ TŘEBOVÁ Jaká jsou tři největší města v
Pardubickém kraji? Pardubice, Chrudim a Svitavy. Ale pozor, za pět let
bude pořadí jiné. Vzkazuje to Česká Třebová. Zdejší radnice totiž
předpokládá, že město Svitavy přeroste. „Do pěti let se počet
obyvatel Třebové zvýší na dvacet tisíc,“ říká starosta města Jaroslav
Zedník. Je to smělý plán, protože Třebová k tomu dnes potřebuje téměř
čtyři tisíce nově příchozích obyvatel.
Takový rozvoj má podle Zedníka zajistit příchod firmy Metrans,
která na podzim začne v České Třebové stavět obří vlakové překladiště
nákladních kontejnerů. Práci má dát několika stovkám lidí a zároveňmá
doměsta přivést další zaměstnavatele. Společně zřejmě přitáhnou
přespolní pracovníky. Budou totiž potřebovat vysokoškolské odborníky,
kteří se mezi nezaměstnanými na Orlickoústecku nenajdou. Protože
zástupci firmyMetrans o plánech společnosti zatím nehovoří, čísla o
budoucích zaměstnancích se různí. „Město prvotně hovořilo o osmi stech
a pak pěti stech pracovních míst. Výrazný dopad do úbytku
zaměstnanosti to mít nebude. Ale bude to opravdu znamenat příliv
pracovníků odjinud,“ říká ředitel Úřadu práce v Ústí nad Orlicí
Jindřich Hruška.
Třebová je dnes čtvrtým největším městem v kraji. Větší jsou jen
Svitavy, Chrudim a Pardubice. Podle loňských údajů Českého
statistického úřadu má Česká Třebová 16,3 tisíce obyvatel, Svitavy
17,2. V Ústí nad Orlicí žije 14,7 tisíce lidí.
Pokud se smělé vize Třebováků naplní, město svou velikostí překoná
Svitavy. A ještě více se vzdálí menšímu Ústí nad Orlicí, pod které po
léta administrativně spadalo.
V Ústí to prý Třebové přejí. „Jestli má Česká Třebová ambice být
dvacetitisícovým městem, tak jim k tomu držím palce. Já mám ambice
jiné, aby se v našem městě všichni cítili dobře,“ říká starosta Ústí
Richard Pešek.
Česká Třebová: Budeme o jedno malé město větší než
Ústí
Nákladní překladiště na železnici má do České Třebové přilákat tisíce
lidí, kteří tu najdou práci. Město má být znovu významným dopravním
uzlem.
ČESKÁ TŘEBOVÁ Největší město okresu, a nikdy nebylo sídlem hlavních
úřadů. Jsme větší, vzkazovali po desetiletí rozhořčení Třebováci do
sousedního Ústí nad Orlicí, pod které město vždy spadalo. Budeme ještě
větší, mohou říkat dnes. Třebovou totiž čeká růst počtu obyvatel.
Podle odhadů radnice se prý počet Třebováků zvýší o pět tisíc. To je,
jako kdyby se Třebová rozrostla o město velikosti Skutče. „Na podzim
se snad zahájí výstavba kontejnerového terminálu. Vznikne tu postupně
asi tisíc nových pracovních míst. Počet obyvatel se do pěti let zvýší
na dvacet tisíc,“ říká starosta České Třebové Jaroslav Zedník.
Firma Metrans, která zajišťuje dopravu nákladních terminálů po celé
Evropě, totiž ve Třebové koupila dvacet hektarů pozemků. Na nich bude
stavět překladiště kontejnerů s technickým zázemím a velkou
administrativní budovou. A chystá se nabírat zaměstnance.
Město předpokládá, že za překladištěm přijdou i další investoři,
proto se ve Třebové mluví až o tisícovce nových pracovních míst.
Metrans bude potřebovat hlavně specialisty s vysokoškolským vzděláním.
To je sice špatná zpráva pro místní lidi, kteří hledají práci, ale
dobrá pro město, které se chce rozvíjet. Do Třebové by měli přijít
noví obyvatelé. „Vzhledem k tomu, že se firma zabývá logistikou, bude
to znamenat nábor a příliv pracovníků s vyšší odborností. Nejsem si
jist, jak velký efekt to bude mít pro uplatnění našich evidovaných
uchazečů o zaměstnání,“ říká ředitel úřadu práce v Ústí nad Orlicí
Jindřich Hruška. Firma zkrátka přivede kvalifikované lidi odjinud. A
řada z nich si zřejmě bude muset najít v České Třebové bydlení.
Třebová tak zřejmě potvrdí svou pozici největšího města v okrese Ústí
nad Orlicí - sídla, které je větší než město okresní. Někteří
Třebováci se už těší, jak jejich město poroste.
„Možná bychom mohli velikostí zase překonat Svitavy, které nás
předběhly před lety díky tomu, že se od Třebové odtrhly některé místní
části. Svitavy jsou teď větší, ale Ústí na nás stále ještě nemá,“ říká
českotřebovský zastupitel Vlastimil Hruška.
Starosta Ústí nad Orlicí Richard Pešek říká, že rozvoj sousednímu
městu přeje. „Pánbůh obdaroval kdysi Českou Třebovou velkým neštěstím,
kterým bylo obří překladiště a nádraží. V civilní obraně jsme se
učili, že první atomová bomba, která tu vybouchne, spadne právě proto
na Českou Třebovou. Teď to pánbůh vrací Třebové v dobrém,“ říká Pešek.
Železničářské město chce získat zpět svou prestiž
I Třebováci očekávají, že vznik nákladního terminálu na železnici
vrátí městu prestiž dopravního uzlu a hrdého železničářského sídla,
kterou požívalo po desetiletí hlavně před rokem 1990. V devadesátých
letech ale spousta lidí na železnici ztratila práci a i význam
železniční křižovatky pominul.
„Když jsem chodila do školy, mluvilo se o České Třebové jako o
největším nádraží ve střední Evropě, zejména pro nákladní vlaky. I
když mí rodiče ani já jsme nepracovali na dráze, byla jsem na to hrdá.
Mrzí mne, že význam tohoto drážního uzlu upadá. Česká Třebová bez
železnice je pro starší i moji generaci zvláštní pojem,“ říká
místostarostka České Třebové Jaromíra Žáčková.
***
FAKTA
Kdo je větší? Počet obyvatel v největších městech v kraji
- Pardubice 89 892
- Chrudim 23 374
- Svitavy 17 177
- Česká Třebová 16 273
- Ústí nad Orlicí 14 667
- Vysoké Mýto 12 582
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - pardubický kraj
V roce 1948 už měli razítka. Stejně prohráli
27. července 2010
Nevraživost mezi Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou je možná silnější
než tahanice Hradce Králové a Pardubic. Začala sporem o sídlo okresu
ČESKÁ TŘEBOVÁ, ÚSTÍ NAD ORLICÍ Jen deset kilometrů od sebe. Jen deset
minut cesty autem. To jsou Česká Třebová aÚstí nad Orlicí, dva sousedi
a dva velcí rivalové. „S nevraživostí mezi Třebovou a Ústím to bývalo
dost zlé,“ říká Marie Pechancová, bývalá kronikářka České Třebové.
„Ta hořkost začala v roce 1948, kdy už byla Česká Třebová
připravena na to, že se stane okresním městem. Už byla hotová razítka.
Ale na zásah tehdejšího ministra to nedopadlo,“ říká českotřebovský
zastupitel Vlastimil Hruška.
Ve vyprávění toho příběhu českotřebovským pohledem zaznívají slova
jako zákulisní manévry, protekce a prohra. Boj o umístění okresu
proběhl nejprve v roce 1945. Soupeřila mezi sebou tři města: Ústí,
Lanškroun a Třebová. Zatímco Ústí a Lanškroun získaly rovnoprávné
okresní úřady, Česká Třebová prohrála. Po třech letech se ale
rozhodovalo znovu. Nyní mezi Ústím a Třebovou. Vláda ji tehdy navrhla
na okresní město tentokrát už i pro oblast s Lanškrounskem: Třebová
byla největší, ležela ve středu okresu a byla významným železničním
uzlem. „Ústecké konexe byly v té době velmi dobré, předsedou vlády byl
sociální demokrat Zdeněk Fierlinger, jehož manželka pocházela z Ústí
nad Orlicí,“ píše k této historii Českotřebovský internetový deník. A
konexe ústeckých prý dokázaly tehdejší prohlášení Třebové okresem
zvrátit. K velké nelibosti Třebováků. „Jako dvanáctiletý pamatuju, jak
se pět tisíc Třebováků sešlo na náměstí a hrozilo, že zastaví dráhu,
když nebudeme okresním městem. A protože tu dráhu nezastavili, okres
šel do Ústí," vzpomínal před deseti lety vMF DNES Jiří Kapoun ze
Třebové.
Třebováci cítili křivdu. A na úřady museli vždy do Ústí
„Díky tomu, že bylo Ústí okresem, plynulo tam víc peněz. A
Třebováci museli dojíždět na úřady do Ústí. O úřady se vždycky s Ústím
bojovalo, ale vždycky jsme prohráli. Něco z toho přetrvává: třeba na
lékařskou službu první pomoci se musí od nás do Ústí, ve Třebové
slouží už jen pár hodin v týdnu,“ říká bývalá kronikářka Třebové.
Podle ní ale rivalita do značné míry pominula v devadesátých letech.
Jako silnou si ji ale pamatují mnozí.
„Byl to takový kolorit, něco jako vztah mezi Hradcem Králové a
Pardubicemi: spory o to, kdo je větší, kdo má větší pravomoce.
Projevovalo se to hodně ve fotbale a sportovních utkáních,“ říká
Vladimír Hruška. Třebovák, který ale původně stál na druhé straně.
Pochází totiž z Ústí nad Orlicí a do Třebové se přestěhoval v
šedesátých letech.
A jaký je vztah měst k sobě dnes? „Nemyslím, že by rivalita dodnes
přetrvávala. Spíše je v pozitivním smyslu: úspěch jednoho města v
nějaké oblasti podněcuje lidi z druhého města k lepšímu výkonu,“ říká
Jarmila Süsserová, ředitelka muzea v Ústí nad Orlicí. „Je to folklor,
který přežívá mezi jedinci, já rivalitu necítím. Okresní úřad jako
správní centrum stejně zanikl, to, že geograficky zůstalo Ústí
okresem, snad nikoho netíží,“ říká Třebovák Josef Kopecký.
„Jsem pro integraci. Podle mne by se Česká Třebová a Ústí měly ze
všech pohledů chovat jako jeden celek. Naše města jsou téměř
propojená, pokud by se neměla přímo spojit, měla by ve všech oblastech
aspoň spolupracovat. Pak můžou být po Pardubicích v kraji suverénně
nejlepší oblastí pro investiční záměry, zaměstnanost a tak dále,“ říká
Břetislav Zeman, předseda hokejistů v České Třebové. „Ano, ve sportu
to jsou derby, ale to je pozitivní,“ dodává.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - pardubický kraj
Nesmyslná rivalita města ubíjí
27. července 2010 0:00
Zápisník Nežiju ani v Pardubicích či v Hradci, ani v České Třebové
nebo v Ústí. Z mého pohled tak nesmyslná rivalita města ubíjí. Jedni
neustále koukají po druhých a buď je chtějí předběhnout, nebo na just
dělají věci naopak. Místo aby si radili, co je nejlepší, a
spolupracovali spolu. V Pardubicích se radují, když se Hradci něco
nepovede, naopak je to přesně to samé.
A v krajimáme ještě jeden podobný případ. Větší Česká Třebová
versus menší, ale zato okresní Ústí nad Orlicí.
Jenže pro mě je třeba záhada, proč mezi Pardubicemi a Hradcem
nejezdí něco jako MHD.
Už to, že se člověk musí harcovat vlakem nebo dálkovým autobusem
omnohém svědčí.
Přitom je evidentní, že pokud by města spolupracovala, tak by na
tom byla o mnoho lépe.
Zvlášť nyní, v době kdy je možnost získat peníze z fondů Evropské
unie.
Ale pokud levá ruka neví, co dělá pravá, tak se toho moc dokázat
nedá.
Ze všeho nejvíc jemi divné, že taková situace nevadí samotným
obyvatelům těchto měst.
Pokud to berou jako svého druhu sport, pak fandí mrtvé disciplíně.
O autorovi| Jiří Tůma, redaktor MF DNES
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - pardubický kraj
|