-
Prohlášení
členky Rady Pardubického kraje Jany Pernicové zodpovědné za školství,
kulturu a památkovou péči
- Během posledních několika měsíců jsem v souvislosti s návrhy
změn ve středním školství často vystavována nevybíravým útokům ze
strany médií, veřejnosti a téměř každého, kdo má pocit, že může k
tématu hovořit a především tím získá společenské či politické body.
Pokusím se tedy znovu (pokolikáté již?) celou záležitost vysvětlit.
-
- Základní skutečnost, že se každoročně snižuje počet žáků
vycházejících z devátých ročníků základních škol, že klesá úroveň
vzdělání na středních školách a trhu práce bolestně chybí
kvalifikovaní absolventi technických oborů, dnes již nikdo
nezpochybňuje. Proto se současná krajská samospráva v návaznosti na
koncepci vypracovanou minulou krajskou reprezentací rozhodla tyto
dlouho neřešené problémy řešit. Uvážlivě a přitom odvážně, s
respektem vůči místním podmínkám a přitom s důrazem na
zřizovatelskou roli kraje.
- Zveřejnili jsme návrh změn ve středním školství a zároveň jsme o
názory požádali ředitele škol a zástupce místních samospráv. Výměna
názorů, pokud je vedena slušně a při vzájemném respektu, je totiž
nezbytná k tomu, aby dílčí změny situaci v našem školství opravdu
začaly řešit.
- Pokud ale nad opravdu koncepčními kroky převládnou lokální a
často ryze sobecké zájmy, nebude z navrhovaných změn téměř nic. Pak
ovšem střední školství v Pardubickém kraji čeká neřízený rozpad,
jehož důsledky pocítí celá společnost a o to více starostí bude mít
příští krajská vláda. Podobnou situaci jako my řešila již řada krajů
a ani tam nešlo vše hladce.
- Ve věci navrhovaných změn panuje obvykle shoda pouze do
okamžiku, než se začnou dotýkat konkrétních škol a oborů. V tom
okamžiku se ihned vyrojí desítky protiargumentů. Kdekdo se uchyluje
k pseudopolitikaření, osočování mé osoby a mých spolupracovníků z klientelismu,
podporování „kamarádíčků“ nebo, což je naprosto neuvěřitelné,
očerňování sociální demokracie z „pomsty“ minulým představitelům
kraje prezentovaným ODS. Poslední zmiňované tvrzení je smutné a
komické zároveň, neboť právě z kvalitně připravených podkladů a
analýz minulých zastupitelstev při změnách vycházíme.
- Argumenty o historickém působení jednotlivých škol v regionu,
jejich nezbytnosti pro danou oblast, skvělé úrovni absolventů,
jejich dobrém uplatnění v praxi a investicích do těchto škol
z posledních let jsou sice velice pěkné, ale na druhou stranu
podívejme se na to reálně. Téměř každá škola má dlouholetou tradici,
z každé školy vzešla řada kvalitních absolventů a za posledních
dvacet let se v naší republice do rozvoje škol a celého školství
investovaly nemalé prostředky. Pokud se na to budeme dívat touto
optikou, nedokážeme změnit nic a situace se bude ve stále se
zrychlující spirále zhoršovat a zhoršovat. Nezačneme-li jednat
již dnes, budeme se muset smířit s tím, že zhruba do dvou let
nebudou mít předimenzované, provozně drahé střední školy dostatek
žáků a přitom budou disponovat polovinou peněz, které na svůj provoz
nezbytně potřebují. Nebudou mít prostředky na zkvalitnění výuky ani
na přiměřené platy učitelů a tak se bude kvalita vzdělání dále
snižovat.
-
- Uveďme si modelový příklad s využitím konkrétních čísel. Za
dva roky dojde k poklesu počtu žáků na středních školách o dalších
třicet procent. Střední škola, kterou dnes navštěvuje 400 žáků,
dostane výrazně méně finančních prostředků na mzdové náklady, a to o
pět milionů korun ročně. Prostředky na provozní náklady se pak sníží
o 250 tisíc korun. Školy tudíž nebudou moci dobře zaplatit
kvalitním pedagogům nebo budou nuceny zaměstnávat méně kvalifikované
učitele. Ve školách budou chybět prostředky na běžný provoz –
zajištění tepla a světla. Vždy budou trpět žáci. Takto dlouhodobou
nestabilitu středních škol opravdu nemůžeme a nechceme připustit,
neboť jsme si vědomi, že v atmosféře nejistoty nemůžou dobře
pracovat ani ředitelé škol, ani učitelé či nepedagogičtí pracovníci.
Pokud tyto chybějící prostředky přesuneme z jiných oblastí,
například ze zdravotnictví, sociální péče nebo investic do oprav
rozbitých silnic, bude to vždy na jejich úkor.
-
- Dá se předpokládat, že by to byla opět krajská samospráva,
kterou by veřejnost odsoudila, tentokrát za absolutní nečinnost v
době, kdy měla konat nebo za nekoncepčnost v rozvoji kraje. Dnes
navrhované změny mají své opodstatnění, což schválením materiálu
potvrdil Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost, ale jako
východisko je chápe i krajské zastupitelstvo, které navrhované změny
vzalo na vědomí. Opatření, která mají zkvalitnit úroveň vzdělávání v
Pardubickém kraji, jsou jasná. Žáci se budou přijímat na základě
přijímacího řízení a převodem učebních a studijních oborů budou
vytvořeny oborově příbuzné školy. Navrhované dlouhodobé změny řeší
střední školství v kraji komplexně. Další změny se totiž budou týkat
i gymnázií, kterým se (stejně jako obchodním akademiím) vrátí
výběrovost a na kterých budou studovat žáci odpovídající úrovně. Již
v lednu jsme ředitelům některých gymnázií doporučili snížit počet
tříd prvních ročníků, k případnému snížení počtu gymnázií se vyjádří
členové krajského zastupitelstva v září 2010.
- Všechny navrhované změny vyplývají z potřeb trhu práce a
demografického vývoje, který do roku 2018 jasně ukazuje každoroční
úbytek v řádu stovek žáků. Jakmile nastoupí silnější ročníky, a s
tímto dočasným nárůstem počítáme, bude již v kraji vytvořena síť
středních škol se zachovanou nabídkou oborů i typů vzdělání a s
dostatečnou rezervní kapacitou. Střední školy se tak budou moci
vyrovnat s nárůstem počtu žáků i s jeho případným poklesem.
Příkladem nám mohou být kraje České republiky, které již tyto
koncepční kroky učinily. Kraje, které se k takovému kroku teprve
připravují, řeší obdobné problémy jako my.
- Stále ještě doufám, že společně s vedením středních škol i
místních samospráv dojdeme k rozumné dohodě a změny v té které
navrhované podobě uskutečníme. Po delší době se totiž ukazuje, že
mediální útoky pod tíhou rozumných argumentů slábnou a přibývá
konstruktivně přemýšlejících lidí, kteří nezbytné změny ve středním
školství chápou a podporují. A patří k nim také ředitelé škol a
zástupci místních samospráv. Stejně jako my chápou, že navrhujeme
změny vedoucí ke zvýšení úrovně vzdělání naší mládeže. A to by mělo
být při rozhodování vždy nejpodstatnější.
-
- Jana Pernicová,
- členka Rady Pardubického kraje zodpovědná za školství, kulturu a
památkovou péči
|