-
- Z konečného návrhu železničního jízdního řádu 2010/2011 platného od
12. prosince 2010 lze vyčíst, že Českou Třebovou bude nadále (s
drobnými úpravami) projíždět cca polovina expresů v relaci … Praha
–Brno … Doufám, že kraj se ještě pokusí tento stav zvrátit.
Zastavování všech vlaků této relace (tj. v hodinovém intervalu) má totiž
zásadní význam pro návaznou autobusovou dopravu a přepravní smysl celého
terminálu. To ovšem jen tehdy, když intervalový provoz železnice bude
promítnut do intervalového provozu autobusů.
- Zatím nemám žádné informace, že by se neintervalový autobusový
provoz daný zvykem a monopolem orlicko-ústeckého dopravce, kdy sice
autobusy zajíždějí k nádraží, ale návaznost na páteřní železniční dopravu
je nahodilá a oba systémy se v uzlu chovají v podstatě nezávisle
změnil v pravidelný systém provázaný s vlaky. O peníze nejde, ze
současného rozsahu provozu lze vytvořit snadno efektivnější systém, spíše
jde o zvyk a rutinu úředníků. Objednavatelem autobusové dopravy je
Pardubický kraj a pokud si nechá vnutit doktrínu dopravce či jeho návrh
prostě rok od roku převezme terminál neterminál, nelze předpokládat, že by
se přestupní vazby v uzlu Česká Třebová terminálem vylepšily. Překvapivé
také je, že dopravní společnost v Ústí odmítá midi a minibusy, vhodnější
pro méně frekventované linky či období. Ze zákona musí být základní
dopravní obslužnost zajištěna 7 dní v týdnu (v sobotu např. do Semanína
a odlehlé městské části Kozlov nejezdí nic).
- Několik dalších příkladů: Litomyšl – Česká Třebová – Pardubice –
Praha (Česká Třebová, příj. autobusu od Litomyšle 5,45h, Ex směr
Pardubice, Praha odjíždí v 5,39 (další sice jede v 5,53, ale do Prahy
přijede o 31 minut později než předchozí), ČT příj. od Litomyšle 6,50,
vlak v taktu odjíždí v 6,53, další vazby-nevazby 7,10 – 7,11, 9,10 – 9,11,
10,30 – EC Jan Jesenius v 10,39 ČT projíždí, 12,10 – 12,03 atd.
- Mezi Č. Třebovou a Ústím n. Orl. jezdí v pracovní dny 34 spojů
v nikterak uspořádaném intervalu. Přitom pouhých 26 spojů postačí pro
pravidelný interval 30´ od 5 – 8 h a 13 – 18 h, 60´ v ostatních obdobích.
Na základě výsledků případných přepravních průzkumů by bylo možno v max.
špičce zkrátit int. i na 15 minut popř. posílit tristní dopravu v sobotu
a neděli . V rámci Č. Třebové k tomu ještě existuje linka700946, na níž
v úseku žel.st. – Sídl. Lhotka pendluje 13 párů spojů. Prostě směr Lhotka
jede v pracovní dny 47 spojů, což umožňuje taktovou dopravu 15 – 30 minut
celodenně!
- K racionálnějšímu uspořádání autobusové dopravy v rámci uzlu Česká
Třebová bez nárůstu vozových kilometrů (a možná i bez radiobusů, jejichž
zveřejněný návrh je v podstatě zklamáním) je připraven obsáhlejší materiál
nad rámec tohoto příspěvku.
- V článku v ČTZ č. 7/10 „Terminál Jana Pernera“ je uvedeno, že cena
parkování v oblasti terminálu nebyla dosud Radou Města schválena.
Stanovení adekvátní ceny je přitom jedním z klíčových prvků úspěšnosti
projektu. Předem lze říci, že dopravní terminál s P+R (zaparkuj a jeď)
nemůže být přímo ziskový – cena, kryjící provozní náklady + zisk by
odlákala potencionální uživatele. Úspory opravňující cenu parkování
v terminálu pod náklady jsou nepřímé, spočívají v nižším využití
automobilu pro příměstskou i dálkovou dopravu, snažší dostupnosti dopravy
veřejné a složitě se kvantifikují. Pro příklad: v pražských P+R
s hlídačem, využitelných od 5h do 1h příštího dne (aby nedocházelo ke
zneužívání parkovišť pro trvalé parkování) je základní poplatek 10,-Kč.
Při zakoupení jízdenky (možná je jen zpáteční plnocenná přestupní v rámci
pražské integrované dopravy - PID) je cena jízdenky včetně parkování
40,-Kč (jízdenky platí v každém směru podle období dne 60 – 90´), cena
normální jednotlivé jízdenky je 26,- Kč. Zakoupit je možno i jednodenní
síťovou jízdenku za 80,-Kč včetně parkování s neomezeným pohybem všemi
dopravními prostředky pražské integrované dopravy na území města, tj. od
vlaků, metra až po lanovku a přívozy.
- Ve Středočeském kraji jsou P+R většinou nehlídaná ve správě obce a pro
takové uživatele platí běžný pásmový tarif PID.
- Tolik k některým otázkám, o nichž si myslím, že jejich řešení pro
úspěch celého – zatím stavebně úspěšného a městotvorného projektu –
vyžaduje rozvážný, leč důsledný přístup ze strany kraje i města tak, aby
dopravní terminál Jana Pernera byl uživatelsky příjemný nejen svým
stavebním řešením, ale i ve vlastním slova smyslu jako dopravní uzel
minimálně celokrajského významu.
-
- Ing. Pavel Adámek, předseda správní rady Centrum pro efektivní
dopravu, o.s.
- náměstí Winstona Churchilla 2 130 00 Praha 3
Adamek912@seznam.cz; mobil 724 071 323
-
-
-
-
|