Českotřebovský deník 228/2010 (7.8.)                                    

Auto stojí dlouho v zóně zákazu bez povšimnutí.   

V ulici Pražského (v její jednosměrné části) stojí  po mnoho dnů  (a možná i týdnů) osobní automobil Š120 s poněkud pomačkaným zevnějškem, možná i špatně zavřený, byť opatřený číslem. Nikomu neschází a zdá se také, že nikomu nevadí. (Sám to sledují již více než týden)  Takových aut možná stojí po městě dlouhodobě více, pozná se to zejména v zimě.  Tady to však je pikantní tím, že jde zónu zákazu stání, která  vznikla loni v souvislosti s budováním dopravního terminálu a měla by být ostře kontrolovaná. Zřejmě není. Motoristé, si toho jsou vědomi a proto toho také i využívají. Přesto se ptám na to, zda fungují dobře kontrolní mechanismy, proč si auta nevšimnou hlídky MP, když stav takového automobilu nebudí důvěru opravdu už na první pohled.
Pražského ulice zbytečně jednosměrná                  

V souvislosti s ulicí Pražského  bych chtěl napsat  ještě další řádky jako podnět k tomu, aby se nyní po zprovoznění Nádražní ulice jako jednosměrky s omezeným provozem naopak změnil provoz v této široké části ulici Pražského na obousměrný. Ta byla určena jako jednosměrná před lety proto, že výjezd na Nádražní nebyl bezpečný, nebyl dobrý rozhled především do směru k  nádraží. Nyní tento problém odpadl. Jednosměrka v Pražského ulici tvoří v dopravním systému města zbytečný "špunt", díky kterému musí auta někdy zbytečně objíždět  blok na Sadovou či  na Riegrovu ulici, přitom křižovatka Na Splavě je často dopravně neprůchodná. Auta díky tomu jezdí zbytečně po městě, zvyšují frekvenci, spalují benzin  a zhoršují životní prostředí.  Tyto návrhy podávám ústně již od jara ale zatím se nic nestalo a pokud vím, tak ani neplánuje.  Nyní se jistě ještě v září dopravní komise rady města sejde a mohla by to na svém závěrečném sezení ještě projednat. Protože pak budou volby, dopravní komise bude muset být nejdříve nově ustavena a než by se tímto problémem mohla zabývat, tak uplyne klidně půl roku.  A motoristé budou muset respektovat zbytečné omezení. Slovanská 7 metrů široká ulice zůstala obousměrná a podobně by měla být obousměrná i 7 metrů široká ulice Pražského, zvláště může-li být  obousměrný provoz tolerován v její daleko užší části od ČSOB k ulici Slovanské. Provoz těžkých vozidel nebo autobusů zde přece nehrozí. (mm)
 

MF DNES píše: Nová budova nádraží v Ústí nebude. Radnice protestuje                                                                              


Druhá rána ze strany správců železnic přišla tento týden do Ústí nad Orlicí. Potom, kdy Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prohlásila, že na přestavbu železniční stanice v Ústí nejsou peníze a nezačne se ani příští rok, přichází s další zprávou: Bude-li se v Ústí stavět, pak bez nové nádražní budovy. Novou budovu pro cestující chce hlavně zdejší radnice. Starosta Ústí Richard Pešek v odpovědi na to téměř vyhlásil správcům železnic a ministerstvu dopravy válku. Město prý na oplátku zablokuje stavbu celého koridoru.Podle SŽDC může dopravcům sloužit současná výpravní budova, tedy přesně ta, kterou se snaží zachránit sdružení Nádraží nedáme! „Představou investora je nalezení funkčně a především ekonomicky rozumného řešení a nerealizovat žádný nový objekt, který by svým určením mohl případně suplovat činnosti dopravce v současné výpravní budově,“ prohlásil Miroslav Konečný, náměstek ředitelství SŽDC. Správa nanejvýše připouští, že ve vstupním prostoru do podchodů k vlakům může postavit přepážku pro prodej jízdenek, aby cestující nemuseli až do budovy.Pro město to je řešení nepřípustné. „V tom případě nastupuje naše obrana a neobnovíme územní rozhodnutí. Železniční koridor bude končit v Brandýse nad Orlicí a znovu začínat v České Třebové. Jestli chtějí Pražáci koridor, kterým se bude projíždět, a nechtějí nové nádraží, pak nebude nic,“ říká Pešek. Správa železniční dopravní cesty dokonce spolu s radnicí v Ústí připravovala projekt možné nové nádražní budovy. Podle Peška to měla být skleněná krychle, přes kterou prochází skleněná pyramida. Město se obává hlavně toho, že do staré budovy nechtějí České dráhy investovat, a cestující tak nedostanou žádné zázemí. „Ten barák jednou spadne. V Ústí, když vystoupíte na nádraží,máte pocit, že je rok 1945 a včera skončila válka,“ říká Pešek. Přestavba celé stanice v Ústí nad Orlicí má stát dvě miliardy korun, na ně by měla z velké části přispět Evropská unie. Účelem stavby je hlavně napřímit a zmodernizovat trať tak, aby po ní mohla jezdit i pendolina rychlostí 160 kilometrů v hodině. Dál se má celé nádraží změnit kvůli bezpečnosti, vzniknou podchody, zmizí úrovňové přejezdy se závorami, dopravu přes koleje převede estakáda. Podle Peška musí ministerstvo dopravy a SŽDC, která mu podléhá, najít peníze i na novou budovu. „Je čas bouchnout do stolu a říct SŽDC: Pánové, když nám nepostavíte nádraží, nebude stát ani koridor. A ty dvě miliardy si můžete hodit do krbu,“ rozhořčil se Pešek. Prohlášení SŽDC se naopak pochopitelně líbí členům sdružení Nádraží nedáme! Ti se snaží původní výpravní budovu z roku 1874 zachránit a doufají, že přesvědčí České dráhy, aby ji nadále provozovaly k původnímu účelu. „Jsme rádi, že SŽDC je odpovědná organizace a nechce stavět budovy, jejichž existence je neodůvodnitelná. Je to nezávislá organizace, nechová se podle přání Městského úřadu v Ústí, ale chová se hospodárně,“ říká předseda sdružení Martin Kadrman. Když nám nepostavíte nádraží, nebude stát ani koridor. A ty dvě miliardy si můžete hodit do krbu. Richard Pešek, starosta Ústí nad Orlicí                               (MFD 7.8. Martin Filip)
 
Reakce  na článek: Starosta Ústí nad Orlicí opět zkouší dříve úspěšný trik - trucuje                                                            

Cestující jsou rukojmími starosty Peška. Proč? Protože trucuje. Starosta Ústí nad Orlicí Richard Pešek rychle zapomněl na své výzvy k co nejrychlejšímu dokončení koridoru v Ústí nad Orlicí a opět otočil. Hodlá použít  proti SŽDC stejnou, již osvědčenou vyděračskou  metodu jako jeho tchán, bývalý starosta Ústí Jiří Čepelka. Ten také tlačil na investora úseku koridoru Ústí n.O. - Č. Třebová s tím, že když SŽDC nevybuduje a Státní fond dopravní infrastruktury nezaplatí přemostění úseku koridou  z hlediska SŽDC zbytečnou místní komunikací u hylvátského hřbitova (za 40 milionů), tak bude stavbu koridoru blokovat a činit potíže. Tenkrát všichni couvli, vybudovali a zaplatili. Tehdejší starosta si užil stříhání pásky a pozval všechny na chlebíčky. Metodu chce nyní starosta Pešek zopakovat, najednou nespěchá, vydírá. Nejde tedy o spěch, ale o to, aby státní pokladna zaplatila pro město co nejvíc. Máme-li vládu, která chce šetřit, musí tyto metody skončit.  Byl by to divný stát, který by díky jedné své složce chtěl budovu nádraží památkově chránit a v jiné složce ji ignorovat, nevyužít (přestože to možné je) a vyhazovat peníze za zbytečné stavby. Na rekonstrukci a využití cenné budovy přece vydělá i samo město.                                                                                                        Milan Mikolecký
 
SMS korespondence Martina Kadrmana se starostou Richardem Peškem ze 7.srpna                                                         

Já: Nová budova je rozpočtově neobhajitelná. Vzdejte to.
Pešek: Vy jste se zbláznil! Nebude nová budova, nebude a ni koridor a přes Ústí se bude jezdit 30 km za hodinu! Pešek
Já: Berete si za rukojmí všechny cestující. Obrátí se to proti vám.
Já: Nová budova nebude a buďte rád, že se nezajímáme o estakádu. Buď budeme bojovat za rekonstrukci současné budovy a pojedeme na jistotu, a nebo to bude i dál vabank.
Ani na jednu z posledních SMS Pešek neodpověděl. Ani nebylo třeba
 
Výstava výtvarného umění v Ústí nad Orlicí                                                                                                                             

V Kulturním domě v Ústí nad Orlicí byla zahájena tradiční velká letní výstava výtvarného umění, která vždy dokáže naplnit velký sál Kulturního domu. zahájení se konalo ve čtvrtek podvečer. Pro návštěvníky jsou připravena různá díla téměř pěti desítek autorů z Ústí nad Orlicí a širokého okolí. K vidění jsou zde například malby, kresby, kombinované techniky, olejomalby, kovaná plastika a keramika. Slavnostní vernisáže, kterou uvedl starosta města Richard Pešek, se zúčastnilo mnoho diváků. Zároveň se uskutečnila přehlídka keramických šperků Jany Zamazalové.

Také letos na prázdniny ve Třebové. Tradičně tráví část letních prázdnin v České Třebové zdejší rodák a absolvent našeho gymnázia,  vystudovaný lékárník a také velmi uznávaný malíř Vladimír Kormout. Živě se vždy zajímá v kulturní život ve městě i regionu a samozřejmě vzpomíná i na svoje studentská léta.   Vladimíra Kormout znám z řady zdejších výstav, jak samostatných, tak souborných. Je velkým obdivovatelem výtvarných prací Stanislava Víši.

 Do Lanškrouna po dva dny jen autobusem! Na regionální trati se v pondělí a v úterý v době od 8.25 do 15.30 hodin uskuteční plánovaná výluka. Mezi Lanškrounem a Rudolticemi v Čechách bude cestující přepravovat náhradní autobusová doprava, autobusy budou mít zastávku před staničními budovami. Důvodem výluky je oprava a údržba kolejí na trati.