MF DNES píše: Nová budova nádraží v Ústí nebude. Radnice protestuje
Druhá rána ze strany správců železnic přišla tento týden do Ústí nad
Orlicí. Potom, kdy Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prohlásila,
že na přestavbu železniční stanice v Ústí nejsou peníze a nezačne se
ani příští rok, přichází s další zprávou: Bude-li se v Ústí stavět,
pak bez nové nádražní budovy. Novou budovu pro cestující chce hlavně
zdejší radnice. Starosta Ústí Richard Pešek v odpovědi na to téměř
vyhlásil správcům železnic a ministerstvu dopravy válku. Město prý na
oplátku zablokuje stavbu celého koridoru.Podle SŽDC může dopravcům
sloužit současná výpravní budova, tedy přesně ta, kterou se snaží
zachránit sdružení Nádraží nedáme! „Představou investora je nalezení
funkčně a především ekonomicky rozumného řešení a nerealizovat žádný
nový objekt, který by svým určením mohl případně suplovat činnosti
dopravce v současné výpravní budově,“ prohlásil Miroslav Konečný,
náměstek ředitelství SŽDC. Správa nanejvýše připouští, že ve vstupním
prostoru do podchodů k vlakům může postavit přepážku pro prodej
jízdenek, aby cestující nemuseli až do budovy.Pro město to je řešení
nepřípustné. „V tom případě nastupuje naše obrana a neobnovíme územní
rozhodnutí. Železniční koridor bude končit v Brandýse nad Orlicí a
znovu začínat v České Třebové. Jestli chtějí Pražáci koridor, kterým
se bude projíždět, a nechtějí nové nádraží, pak nebude nic,“ říká
Pešek. Správa železniční dopravní cesty dokonce spolu s radnicí v Ústí
připravovala projekt možné nové nádražní budovy. Podle Peška to měla
být skleněná krychle, přes kterou prochází skleněná pyramida. Město se
obává hlavně toho, že do staré budovy nechtějí České dráhy investovat,
a cestující tak nedostanou žádné zázemí. „Ten barák jednou spadne. V
Ústí, když vystoupíte na nádraží,máte pocit, že je rok 1945 a včera
skončila válka,“ říká Pešek. Přestavba celé stanice v Ústí nad Orlicí
má stát dvě miliardy korun, na ně by měla z velké části přispět
Evropská unie. Účelem stavby je hlavně napřímit a zmodernizovat trať
tak, aby po ní mohla jezdit i pendolina rychlostí 160 kilometrů v
hodině. Dál se má celé nádraží změnit kvůli bezpečnosti, vzniknou
podchody, zmizí úrovňové přejezdy se závorami, dopravu přes koleje
převede estakáda. Podle Peška musí ministerstvo dopravy a SŽDC, která
mu podléhá, najít peníze i na novou budovu. „Je čas bouchnout do stolu
a říct SŽDC: Pánové, když nám nepostavíte nádraží, nebude stát ani
koridor. A ty dvě miliardy si můžete hodit do krbu,“ rozhořčil se
Pešek. Prohlášení SŽDC se naopak pochopitelně líbí členům sdružení
Nádraží nedáme! Ti se snaží původní výpravní budovu z roku 1874
zachránit a doufají, že přesvědčí České dráhy, aby ji nadále
provozovaly k původnímu účelu. „Jsme rádi, že SŽDC je odpovědná
organizace a nechce stavět budovy, jejichž existence je
neodůvodnitelná. Je to nezávislá organizace, nechová se podle přání
Městského úřadu v Ústí, ale chová se hospodárně,“ říká předseda
sdružení Martin Kadrman. Když nám nepostavíte nádraží, nebude stát ani
koridor. A ty dvě miliardy si můžete hodit do krbu. Richard Pešek,
starosta Ústí nad Orlicí
(MFD 7.8. Martin Filip)
|
Také letos na prázdniny ve Třebové. Tradičně tráví část letních prázdnin v České Třebové zdejší rodák a absolvent našeho gymnázia, vystudovaný lékárník a také velmi uznávaný malíř Vladimír Kormout. Živě se vždy zajímá v kulturní život ve městě i regionu a samozřejmě vzpomíná i na svoje studentská léta. Vladimíra Kormout znám z řady zdejších výstav, jak samostatných, tak souborných. Je velkým obdivovatelem výtvarných prací Stanislava Víši. Do Lanškrouna po dva dny jen autobusem! Na regionální trati se v pondělí a v úterý v době od 8.25 do 15.30 hodin uskuteční plánovaná výluka. Mezi Lanškrounem a Rudolticemi v Čechách bude cestující přepravovat náhradní autobusová doprava, autobusy budou mít zastávku před staničními budovami. Důvodem výluky je oprava a údržba kolejí na trati. |