-
Českotřebovský
deník 235/2010 (14.8.)
-
Boxerský ring na
zimním stadionu
-
- Je to určitě zajímavost, ktrá se neopakuje každý den. Třebovický DSC
Gym zorganizoval na nedělní večer 15. srpna show - galavečer,
který v našem regionu zatím ještě nebyl zorganizován. Ultimativní
zápasy, box a to na nejvyšší úrovni. plakáty, rozeseté podél silnic
jsou spíše drobné a neúměrné této události. Představí se Roman Vanický,
legenda českých ultimátních zápasů, Josef Krula z pořádajícího týmu, který
je vicemistr Valetuda z roku 2009. V dalším zápase super fight proti sobě
nastoupí Šilar a Šťastný, kde dají odvetu za nedávné střetnutí ,
které se konalo v Českých Budějovicích. Diváci uvidí také zápasy žen ve
stylu "drappling", kde je dovoleno téměř vše, např. páky na ruce, na
nohy, škrcení Nejde o exhibici, ale o skutečné kontaktní zápasy
jejichž výsledky se počítají Pro zápas je připravena i
zdravotnická služba se specialistou na bojové sporty. Akce má celostátní
rozměr, nejde jen o nějaký regionální exhibiční zápas. Českotřebovský
zimní stadion má dostatečnou kapacitu až 1200 diváků, takže je dobře
připraven i na taková utkání. Hned boxovém večeru se vše uklidí a
již od pondělí 16. srpna začínají s přípravou ledu a další víkend pak bude
první letní bruslení pro veřejnost, nová ledová sezóna bude následovat.
-
-
Náměstek
ministra dopravy Ivo Toman nestačil zasáhnout - ministr mu pokračování R35
vyškrtl z realizace
- Spousty papíru jsme věnovali tomu, kudy má vést dálková
rychlostní silnice R35 a zdá se zbytečně, zatím skončí u Opatovic nad
Labem a zřejmě na dlouhou dobu. Pamatuji se jak se tvrdilo že v roce 2005
už po ní budeme jezdit od Zámrsku. Betonová lobby se zatím musí uskrovnit,
nejsou peníze. jenže jízda po silnicích bez obchvatů, vedoucích středem
obcí není to, co by mělo dlouho přetrvávat. Zvlášť, když všechno co jde se
vozí v podstatě po silnici. Nechť ministr Bárta se stejnou vehemencí
donutí dopravce k využívání železnice, neboť na současných silnicích pro
ně už není dost místa!
|
Lze postavit
průjezd uzlem Ústí nad Orlicí z méně peněz? Lze na stávajícím
projektu podstatně ušetřit?
Takovou otázku je správné položit právě nyní, kdy se všechny
projekty tak říkajíc "přepočítávají" a finančně ušetřit nepůjde
jen díky kouzelné hůlce Harryho Pottera, ale jen díky změnám v projektu.
V diskuzi, vedené kolem "kauzy ústeckoorlické nádraží a jeho historická
budova je nyní naprosto jasné jak se zoufale snaží starosta
Ústí n. O: ve spojení s betonovou lobby obhájit co nejdražší řešení. V
souvislosti se současným děním v rezortu dopravy se mu to nemůže
podařit, musí dojít k nějakému šetření a úpravám. Už nejen
já, ale i další architekti z Ústí nad Orlicí si nyní dokážu
představit, že nebude potřeba vybudovat stomilionovou silniční
estakádu přes koryto Tiché orlice a zátopovou oblast jen proto, aby se
zde na jižní straně postavilo za další miliony nadbytečné nové nádraží
a za drahé státní peníze se vybudovala podstatná součást územního plánu
pro silniční připojení bývalé obce Kerhartice. Tamní osadní výbor to
samozřejmě silně podporuje. Ale stačí málo, zrušit šikmou kolej před
ústeckým nádraží,m, vybudovat ji až za budovou a prodloužit kolejiště o
200 metrů. Dosud neslýchaná věc. Přinesla by však naprosté zjednodušení
a zlevnění projektu, logické využití historické budovy, která bude mít
přímé a ničím nerušené napojení s městem. Do Kerhartic se projde
(a projedou i cyklisté) pod kolejemi podchodem, závory budou zrušeny. Do
historické budovy se bez problémů vejde všechno, co mělo být nově
postaveno na jižní straně kolejiště, a před budovou je dostatek
místa i na parkoviště s dostatečnou kapacitou. Kratší spojení nádraží s
městem již není možné, není problém s hladinou spodní vody, bude to
daleko lacinější. O využití takto zachráněné historické budovy
netřeba mít obavy. Nakonec už dnes se začíná jednání se společností
Regio Jet.
Podobně je zvažován vliv dlouhých tunelů, navržených na úseku
koridoru do Chocně. Zkrátí jízdní dobu o 3 minuty, bude to stát mnoho
miliard a navíc mohou obce nad tunely přijít o pitnou vodu (viz dále i
ve vyjádření Pavla Kováře, který se vyslovil i k aktuální problematice
povodní, které se týkají také našeho regionu, tedy koryta Orlice a
nakonec i Třebovky)..
Může plánovaný
hluboký tunel (tunely) pro železniční koridor v trase Ústí n.O. -
Choceň ovlivnit zásoby pitné vody?
Pan architekt Blank v diskuzi
k problematice ústeckoorlického nádraží lapidárně a velice trefně
vyjádřil několik podstatných "mantinelů" v kauze úprav koridoru, který
vytváří "Průjezd uzlem Ústí n.O". a také napřímení navazující trati do
Chocně s využitím dlouhých tunelů. Co se týče možného narušení režimu
(zvláště podzemních) vod, je to šířeji vzato v oblasti, kudy probíhá
linie evropského rozvodí (hydrologická "střecha Evropy") - tedy
věc na pováženou. Před časem jsem k území přilehlému k ÚO nádraží
prostřednictvím známých z Hydrometeorologického ústavu a Povodí Labe
dodával podklady s izoliniemi různě mocných povodňových stavů - hlavně s
ohledem na plánovanou estakádu přes Královku v Ústí a k alternativě
případného podjezdu k nádraží. Ukázalo se, že SUDOP samozřejmě s těmito
podklady pracoval také, jen je otázka, nakolik jsou interpretace
propočtů rizik účelově posunuté, aby se "kšeft" nezhatil. Může z
toho plynout i finanční předimenzování ve jménu zamezení povodňových
rizik a podmáčení pylonů - tím se protočí co nejvíce peněz v zakázkách.
Když už jsme
u odbočky k výkyvům v hydrometerologii, tak i na současných severočeských
(na jaře zase moravských) záplavách se dá demonstrovat dlouhodobý nezájem
státu o racionalitu v celkové péči o krajinu, potažmo o lidi v ní.
Nepoučili jsme se z povodňových epizod v r. 1997, 2002 a dalších
lokálních, ale masívních, stejně tak jako z extrémně suchých období, která
je střídají. Krajina je neorganizované skladiště fragmentované množstvím
liniových i jiných produktů "betonářů", takže flexibilita v "ústupové"
strategii všeho živého včetně lidí je minimalizována. A to nás stojí čím
dál víc peněz.
Nejnověji
budeme všichni platit "daň solidarity" kvůli povodním. Lze na to
přistoupit pouze podmínečně - pokud tedy stát začne systémově napravovat
to, co zanedbal (symptomem je nenáhrada někdejšího Terplánu jako
aplikované instituce kompetentní k územnímu rozvoji, v akademické sféře
zrušení Ústavu ekologie krajiny - resp. dosazení tam nynějšího ředitele,
který ústav tzv. transformoval, přejmenoval a vytuneloval personálně i
jinak). Celkový posun ke kontinentalizaci evropského klimatu je faktem bez
ohledu na ideologizující boj (např. prezidenta Klause) proti faktům.
Zatímco všude kolem v Evropě dělají týmy lidí v různých institucích na
adaptivních opatřeních promítnutých do praxe a na výzkum daných
souvislostí se také dává dost peněz, u nás navzdory implementaci Evropské
úmluvy o krajině (patrně cár papíru) děláme spíš vše proti ní. Začínám
přemýšlet o dokumentu, který by podepsaly špičky v oboru z Evropy,
které se v září sjedou do Brna sjedou (bude zde bývalý ministr ŽP Miko,
který se nyní vrátil se na evropskou úroveň do své předchozí funkce
ředitele v Bruselu. Na zářijovém sympóziu v Brně má zájem přednést jednu z
keynote speech, k čemuž je kvalifikován, je mj. docentem na Přírodovědecké
fakultě UK, takže odbornost by mohla jeho funkci přidat na váze. Shrnuto:
lidi mají pomocí "daně solidarity" začít doplácet na ignorantství politiků
(proč ne bohaté firmy typu ČEZ?)...
Prof.
RNDr. Pavel Kovář (výňatek z diskuze)
Citát z diskuze,
který mne zaujal: Posledními
událostmi kolem ústeckoorlického nádraží jsem si ověřil poznání, že
nejspolehlivějším pomocníkem v momentě, kdy se blbost příliš rozkošatí,
jsou prachy.
Jen se nějak nemůžu smířit s tím, že lidé, kteří megaprojekty ze zcela
čitelných důvodů plánovali, najednou prozřeli a budou nám ukazovat, jací
jsou kabrňáci a hospodáři.
(Ing. arch. Karel Blank)
|