Vzpomínka na
pana Bartoníčka
V noci
z 22. na 23. června zemřel v pokročilém věku 85 let, jen několik dní
před svými narozeninami, (narodil se 25.června 1925 v České Třebové) jeden
z posledních žijících pamětníků domácího protinacistického odboje v tomto
městě železnice, ale i v celé republice Bořivoj Bartoníček. Měl jsem tu
možnost si s panem Bartoníčkem několik měsíců před jeho smrtí, kdy už na
tom nebyl zdravotně tak v pořádku, zavzpomínat si na důvody proč on,
mladík ještě ne osmnáctiletý vstoupil do domácího odboje ve městě Česká
Třebová. Vzpomínal i na příčiny vyzrazení celé organizace ve městě a
tím i zatčení jeho samotného. Pan Bartoníček byl rád že se našel někdo,
koho zajímá období okupace Československa v letech 1939-1945, a s tím i
spojený domácí odboj bez ohledu zda se jednalo o komunistický či
nekomunistický. Pan Bartoníček ve spolupráci se známým publicistou
z nedalekého Ústí nad Orlicí Stanislavem Motlem stačil ještě zpracovat své
vzpomínky na období svého působení v domácím odboji ve svém rodném městě
do knihy Svědek z cely smrti. V knize jsou zaznamenány také vzpomínky na
dobu kdy pan Bartoníček prožil v cele smrti a následné chladné přijetí ve
městě na konci války. Proto zbytek života prožil v nedalekém Lanškrounu a
do České Třebové se vracel jen za rodinou. Kniha Svědek z cely smrti
vyšla několik dní po úmrtí pana Bartoníčka. Rád bych takto chtěl také
vzpomenout na všechny odvážné muže a ženy, nejenom z našeho města kteří ať
se zbraní či bez ní v době války a to ať doma či v zahraničí bojovali za
to, abychom my zde mohli žít ve svobodném státě. Říká se že stát který
nezná svoji historii je odsouzen si ji zopakovat. Matěj Friml
10 let od
úmrtí středoškolského profesora Josefa VOHRALÍKA (16.3. 1910 – 4.9.
2000)
Narodil
se u své kmotřenky v Moravanech. Protože byl otec vojákem, neustále se
s rodiči stěhoval. Už ve třech týdnech života s ním matka odjela za
otcem do Sarajeva, v Kadani nastoupil malý Josef do první třídy německé
školy. Po třech letech pokračoval na škole v Jičíně a následně v Hradci
Králové. Do gymnázia začal chodit v Mladé Boleslavi a maturoval ve
Vysokém Mýtě. Následovala studia na filozofické fakultě Karlovy
univerzity, obor němčina, tělesná výchova. Po absolutoriu pokračoval
ještě jeden rok na univerzitě ve Vídni. Učil na gymnáziích v Hranicích
na Moravě, v Německém Brodě, Chrudimi a v Litomyšli. Jako učitel němčiny
také učil na soukromých školách v Praze a ve Veverské Bítýšce u Brna.
V roce 1946 nastoupil do školských služeb v České Třebové. Učil nejen na
místním gymnáziu, ale také vypomáhal na mistrovské škole a později na
průmyslové škole železniční. V letech 1950 až 1953 byl na gymnáziu
ředitelem. Když v roce 1972 odešel na zasloužený odpočinek, ještě mnoho
let pracoval jako důchodce na částečný úvazek nebo zastupoval nemocné
učitele. Jako profesor tělesné výchovy měl po celý život za svého
koníčka lehkou atletiku. Dlouho sám závodil, byl trenérem, rozhodčím,
funkcionářem. V letech 1946 až 1948 působil ve funkci vzdělavatele
okresního výboru Sokola i zdejší sokolské jednoty. Miloval hudbu, mnoho
let navštěvoval abonentní cykly Kruhu přátel hudby, na které se vždy
těšil.
Jan
Skalický
Úspory v
chystaném jízdním řádu Českých drah - hlavně na nočních spojích
Dne 12. prosince 2010 vejde
v platnost nový grafikon se chystají velké škrty a šetření.
Ministerstvo dopravy ruší některé noční a ranní spoje v úsecích,
které se bezprostředně týkají našeho regionu. "Pokud například
dojíždíte za prací do Pardubic či Prahy a potřebujete se v
Pardubicích na pracoviště dostat před 6. hodinou budete mít
problémy", uvádí např. pan Bohuněk, který bydlí v Ústí nad Orlicí,
ale celý život dojíždí. Nejdříve dojížděl dlouhá léta do České
Třebové, nyní jezdí do Pardubic. proto sleduje především tento směr,
ale i další možnosti jízdního řádu má v malíčku . U nás budeme mít v
provozu terminál, ale nějak na to tvůrci nového grafikonu
zapomněli. ČD zřejmě šetří i tím, že vlaky v České Třebové
nezastavují, i když projíždí uzlem řekněme čtyřicítkou a čas zde
strávený snadno na trati doženou.
Prvním ranním spojem z našeho regionu směr Pardubice má být R 862 (Svitavy až Praha-Smíchov) s
příjezdem do Pardubic 5:58, Praha hl.n. 7:13. Malou útěchou je ještě
pouze pondělní spoj Sp 1908 s odjezdem z České Třebové ve 4:10 a
příjezdem do Pardubic v 5:02. Jediný ranní spoj z našeho regionu je
tedy R 440 odj. 1:52 z České Třebové, nestaví v Ústí nad
Orlicí a Chocni. Tím se však do práce do Pardubic jezdit asi nedá.
Není to příliš brzo? Není toto šetření dalším hřebíkem do
rakve železnice, odhání další klienty na silnice?
V obráceném směru (pro večerní návraty) je situace obdobná. V
navrhované úpravě došlo ke zrušení R 401 a R 471 bez adekvátní
náhrady. Poslední spoj z Prahy hl.n. je tak R 861 s odjezdem ve
20:39 (jede mimo sobotu), jinak je cestující nucen použít R 879 v
19:48. Cestující vystupující v České Třebové mohou použít ještě R
443 ve 21:17 a R 441 v 0:12 z Prahy hl.n.
Vzhledem k omezeným finančním prostředkům pro dálkovou dopravu bylo
Ministerstvo dopravy v průběhu přípravy jízdního řádu 2010/2011
nuceno ve spolupráci s dopravcem přijmout opatření pro optimalizaci
vlaků noční dopravy, které v některých případech ryze tranzitním
charakterem nenaplňovaly předpoklady k zajištění přepravních potřeb
státu. Z toho důvodu došlo pro jízdní řád 2010/2011 ke změně
dopravního řešení vlaků noční dopravy, která se mimo jiné dotkla
také vlaku R 471 Amicus, který v současném jízdním řádu představuje
poslední spojení v relaci Praha – Choceň s příjezdem v 0:40. Nově
budou jednotlivé noční vozy ze současného vlaku R 471 (směr
Budapešť, Vídeň apod.) vedeny na vlaku R 719, který bude ukončen v
Pardubicích, kde budou následně předmětné vozy přidány k vlaku EN
477 Metropol. K obdobnému přeskupení nočních přímých vozů
došlo také v případě současného páru vlaků R 400/401 Silesia, jehož
vozy jsou nově vezeny na vlacích R 442/433 a EN 444/445.... Počet
vlaků, které mají Českou Třebovou pouze projíždět (a nebudou zde
zastavovat) se opět zvětšil, navzdory slibům a různým prohlášením,
navzdory nově postavenému dopravnímu terminálu. Právě ve větším
počtu zastávek dálkových vlaků měla být jeho nová přidaná hodnota.
Bohužel skutečnost je ale jiná.Návrh nového
grafikonu je na webu Pardubického kraje. (re)
|