Českotřebovský deník 236/2010 (15.8.)                                 

Vzpomínka na pana Bartoníčka                                                                                                             

V noci z 22. na 23. června zemřel v pokročilém věku 85  let, jen  několik dní před svými narozeninami, (narodil se 25.června 1925 v České Třebové) jeden z posledních žijících pamětníků  domácího protinacistického odboje v tomto městě železnice, ale i v celé republice Bořivoj Bartoníček. Měl jsem tu možnost si s panem Bartoníčkem několik měsíců před jeho smrtí, kdy už na tom nebyl zdravotně tak v pořádku, zavzpomínat si na důvody proč on, mladík ještě ne osmnáctiletý vstoupil do domácího odboje ve městě Česká Třebová.  Vzpomínal  i na  příčiny  vyzrazení celé organizace ve městě a tím i zatčení jeho samotného. Pan Bartoníček byl rád že se našel někdo, koho zajímá období okupace Československa v letech 1939-1945, a  s tím i  spojený domácí odboj bez ohledu zda se jednalo o komunistický či nekomunistický. Pan Bartoníček ve  spolupráci  se známým publicistou z nedalekého Ústí nad Orlicí Stanislavem Motlem stačil ještě zpracovat své vzpomínky na období svého působení v domácím odboji ve svém rodném městě do knihy  Svědek z cely smrti. V knize jsou zaznamenány také vzpomínky na dobu kdy pan Bartoníček  prožil v cele smrti a následné chladné přijetí ve městě na konci války. Proto zbytek života prožil v nedalekém Lanškrounu a do České Třebové se vracel jen za rodinou. Kniha  Svědek z cely smrti vyšla několik dní po úmrtí pana Bartoníčka. Rád bych takto chtěl  také vzpomenout na všechny odvážné muže a ženy, nejenom z našeho města kteří ať se zbraní či bez ní v době války a to ať  doma či v zahraničí bojovali za  to, abychom my zde mohli žít ve svobodném státě. Říká se že stát který nezná  svoji historii je odsouzen si ji  zopakovat.                                                                                                                                         Matěj  Friml  
                                                                                                                                                                    
10 let od úmrtí středoškolského profesora Josefa VOHRALÍKA (16.3. 1910 – 4.9. 2000)                                                    

Narodil se u své kmotřenky v Moravanech. Protože byl otec vojákem, neustále se s rodiči stěhoval. Už ve třech týdnech života s ním matka odjela za otcem do Sarajeva, v Kadani nastoupil malý Josef do první třídy německé školy. Po třech letech pokračoval na škole v Jičíně a následně v Hradci Králové. Do gymnázia začal chodit v Mladé Boleslavi a maturoval ve Vysokém Mýtě. Následovala studia na filozofické fakultě Karlovy univerzity, obor němčina, tělesná výchova. Po absolutoriu pokračoval ještě jeden rok na univerzitě ve Vídni. Učil na gymnáziích v Hranicích na Moravě, v Německém Brodě, Chrudimi a v Litomyšli. Jako učitel němčiny také učil na soukromých školách v Praze a ve Veverské Bítýšce u Brna. V roce 1946 nastoupil do školských služeb v České Třebové. Učil nejen na místním gymnáziu, ale také vypomáhal na mistrovské škole a později na průmyslové škole železniční. V letech 1950 až 1953 byl na gymnáziu ředitelem. Když v roce 1972 odešel na zasloužený odpočinek, ještě mnoho let pracoval jako důchodce na částečný úvazek nebo zastupoval nemocné učitele. Jako profesor tělesné výchovy měl po celý život za svého koníčka lehkou atletiku. Dlouho sám závodil, byl trenérem, rozhodčím, funkcionářem. V letech 1946 až 1948 působil ve funkci vzdělavatele okresního výboru Sokola i zdejší sokolské jednoty. Miloval hudbu, mnoho let navštěvoval abonentní cykly Kruhu přátel hudby, na které se vždy těšil.
                                                                                                                                                                                 Jan Skalický
Úspory v chystaném jízdním řádu Českých drah - hlavně na nočních spojích                                                                           

Dne 12. prosince 2010 vejde v platnost nový grafikon se chystají velké škrty a šetření. Ministerstvo dopravy ruší některé noční a ranní spoje v úsecích, které se bezprostředně týkají našeho regionu. "Pokud například dojíždíte za prací do Pardubic či Prahy a potřebujete se v Pardubicích na pracoviště dostat před 6. hodinou budete mít problémy", uvádí např. pan Bohuněk, který bydlí v Ústí nad Orlicí, ale celý život dojíždí. Nejdříve dojížděl dlouhá léta do České Třebové, nyní jezdí do Pardubic. proto sleduje především tento směr, ale i další možnosti jízdního řádu má v malíčku . U nás budeme mít v provozu terminál, ale nějak na to tvůrci  nového grafikonu zapomněli. ČD zřejmě šetří i tím, že vlaky v České Třebové nezastavují, i když projíždí uzlem řekněme čtyřicítkou a čas zde strávený snadno na trati doženou.
Prvním ranním spojem  z našeho regionu směr Pardubice má být R 862 (Svitavy až Praha-Smíchov) s příjezdem do Pardubic 5:58, Praha hl.n. 7:13. Malou útěchou je ještě  pouze pondělní spoj Sp 1908 s odjezdem z České Třebové ve 4:10 a příjezdem do Pardubic v 5:02. Jediný ranní spoj z našeho regionu je tedy R 440 odj. 1:52 z České Třebové, nestaví  v Ústí nad Orlicí a Chocni. Tím se však do práce do Pardubic jezdit asi nedá. Není to příliš brzo?  Není toto šetření dalším hřebíkem do rakve železnice, odhání další klienty  na silnice? V obráceném směru (pro večerní návraty) je situace obdobná. V navrhované úpravě došlo ke zrušení R 401 a R 471 bez adekvátní náhrady. Poslední spoj z Prahy hl.n. je tak R 861 s odjezdem ve 20:39 (jede mimo sobotu), jinak je cestující nucen použít R 879 v 19:48. Cestující vystupující v České Třebové mohou použít ještě R 443 ve 21:17 a R 441 v 0:12 z Prahy hl.n.
Vzhledem k omezeným finančním prostředkům pro dálkovou dopravu bylo Ministerstvo dopravy v průběhu přípravy jízdního řádu 2010/2011 nuceno ve spolupráci s dopravcem přijmout opatření pro optimalizaci vlaků noční dopravy, které v některých případech ryze tranzitním charakterem nenaplňovaly předpoklady k zajištění přepravních potřeb státu. Z toho důvodu došlo pro jízdní řád 2010/2011 ke změně dopravního řešení vlaků noční dopravy, která se mimo jiné dotkla také vlaku R 471 Amicus, který v současném jízdním řádu představuje poslední spojení v relaci Praha – Choceň s příjezdem v 0:40. Nově budou jednotlivé noční vozy ze současného vlaku R 471 (směr Budapešť, Vídeň apod.) vedeny na vlaku R 719, který bude ukončen v Pardubicích, kde budou následně předmětné vozy přidány k vlaku EN 477 Metropol.  K obdobnému přeskupení nočních přímých vozů došlo také v případě současného páru vlaků R 400/401 Silesia, jehož vozy jsou nově vezeny na vlacích R 442/433 a EN 444/445.... Počet vlaků, které mají Českou Třebovou pouze projíždět (a nebudou zde zastavovat) se opět zvětšil, navzdory slibům a různým prohlášením, navzdory nově postavenému dopravnímu terminálu. Právě ve větším počtu zastávek dálkových vlaků měla být jeho nová přidaná hodnota. Bohužel skutečnost je ale jiná.Návrh nového grafikonu je na webu Pardubického kraje.  (re)