Petr Bendl: Zastavením staveb by ČR přišla i o miliardy z fondů EU                 


Co jako bývalý šéf resortu dopravy říkáte drastickým úsporným opatřením nového ministra dopravy Víta Bárty (Věci veřejné)? V pondělí zastavil výstavbu všech 15 železničních staveb, které financuje Správa železniční dopravní cesty, a totéž chystá i pro dálnice a silnice.
Všichni víme, že je třeba šetřit. Mělo by se tak ale dít na správných místech, která nevystaví Českou republiku možným arbitrážím a soudním sporům. Bárta naopak zvolil cestu účetních škrtů, které budou mít velký dopad nejen na potřebný rozvoj dopravní infrastruktury, ale i na státní rozpočet. Vždyť z každé zakázky do něj jde na daních 20 až 30 procent její ceny. Také zakonzervování staveb by si vyžádalo nemálo peněz. Je navíc třeba posoudit i to, že zastavením staveb by Česko přišlo o miliardy eur z fondu Doprava Evropské unie, protože na většinu z nich přispívá EU až osmdesáti procenty.
 
Je vůbec právně možné teď stavby s okamžitou platností zastavovat?
Podle mne to bez vážných právních dopadů nejde, vždyť na železniční i silniční stavby byly s dodavateli uzavřeny řádné smlouvy. Žijeme v právním státě, a jestliže stavební firmy začnou podávat žaloby, vynaloží se na soudní spory spousta peněz a navíc se nepostaví ani kilometr nových dálnic.
 
Nehrozí kvůli tomu ve stavebnictví rozsáhlé propouštění?
V případě, že se tolik staveb skutečně zastaví, budou samozřejmě stavební firmy propouštět a ještě více vzrostou náklady na podpory v nezaměstnanosti. To by si měl Bárta také uvědomit.
 
Lze vůbec snížit průměrné náklady na kilometr dálnice z 250 miliónů korun na polovinu, jak ministr dopravy tvrdí?
Nemyslím, že je to v brzké době reálné. Ke značné úspoře by mohlo dojít jenom v případě, že bude přijata taková novela stavebního zákona, která konečně zamezí zbytečnému prodlužování staveb. Kvůli tomu se plánovaná doba výstavby některých dálnic už protáhla i o patnáct let, což náklady znásobuje.
 
Nesporným faktem ovšem je, že na rozvoj dopravní infrastruktury se peněz skutečně nedostává. Jak se tedy podle vás ministři za ODS zachovají, až jim teď Bárta na zasedání vlády předloží seznam desítek dálničních a silničních staveb, které chce zastavit?
O tom nechci spekulovat, nemohu mluvit za ministry. Faktem ale je, že o zastavování staveb nebyla jediná zmínka v koaliční dohodě, ani v programovém prohlášení vlády. Jsem proto zvědav, jak nakonec vláda rozhodne. A velmi mne mrzí, že Bárta teď nepřišel na zasedání hospodářského výboru Sněmovny, na němž nás měl se svým seznamem ještě před jednáním vlády seznámit a vyslechnout připomínky poslanců.
                                                                                                Ing. Petr Bendl, předseda regionálního sdružení a poslanec PČR