Dopravu plánuje kritik České Třebové                                 

Třebováci se bojí o své vlaky. Kraj si najal na plánování dopravy firmu, kde pracuje odpůrce zastavování vlaků v Třebové
ČESKÁ TŘEBOVÁ Nejdřív napsal petici proti zastavování vlaků v České Třebové a teď bude pracovat jako jeden z odborníků na plánování veřejné dopravy v kraji, tedy i na Českotřebovsku. Tomáš Záruba letos už podruhé rozčiluje Třebováky.
Kdo to je? Dopravní konzultant, který na jaře vystoupil jménem Drážní společnosti při ČVUT v Praze s peticí určenou ministerstvu dopravy. Spolu s kolegy v ní kritizoval to, že dálkové vlaky zastavují v České Třebové, v malém, šestnáctitisícovém městě. A tím se zdržují. A ten samý člověk pracuje ve společnosti, kterou si teď Pardubický kraj najal, aby v regionu zavedla integrovaný dopravní systém a zlepšila celý chod veřejné dopravy. Jde o firmu Oredo zřízenou Královéhradeckým krajem.
„Prokázal, že našemu kraji nerozumí a že naši krajskou dopravní politiku, počítající se dvěma centry pro osobní a nakonec i nákladní vlakovou dopravu v Pardubicích a České Třebové, neuznává,“ napsal o Zárubovi Milan Mikolecký z České Třebové v Českotřebovském deníku na internetu. Město a jeho obyvatelé léta bojují o to, aby ve Třebové stavělo více dálkových rychlíků. Proč? Třebová je podle nich významným dopravním uzlem. Ale nikoliv podle Záruby. „Samotné město Česká Třebová absolutně nedosahuje významu pro zastavení nejrychlejších vlaků,“ řekl Záruba na jaře a spustil tím vášnivý odpor Třebováků.
Ti se teď bojí, že Oredo nebude při své práci nestranné. Situaci se snaží uklidnit Královéhradecký kraj, pod který Oredo patří. „Občanský postoj jednoho ze zaměstnanců Oreda, který rozhodně není nijak radikální, nemůže ovlivnit řešení úkolu, který tato společnost jako celek připravuje,“ říká mluvčí kraje Imrich Dioszegi.
Sám Záruba říká, že práce Oreda může ovlivnit jízdní řády osobních vlaků, nikoli ale speciálních rychlíků, o které ve sporu jde. „Kraj nebo jim pověřené organizace nemají vliv na dálkové vlaky. Ty objednává ministerstvo dopravy. S peticí tady není žádná souvislost,“ uvedl Záruba.
Regionální mutace Mladá fronta DNES - Pardubický kraj (Martin Filip)
 
Krajskou dopravní  politiku určuje Pardubický kraj                                                                              

Doufám že to tak je a že to nemůže změnit ani firma Oredo, která byla vybrána pro zavedení integrovaného systému dopravy v kraji, ani její spolupracující odborníci. Autor výše uvedeného článku Martin Filip si vybral problém konkrétní osoby - Ing. Záruby, ale problém je jistě širší.
Úkol zavést integrovaný systém můžeme pojmout v zásadě dvojím způsobem - buď jako základní systém využijeme železnici, která má nejen tradici, ale vybudované dopravní cesty a přizpůsobíme k tomu daleko variabilnější dopravu autobusovou a nebo obráceně vytvoříme jako základ autobusové linky a  vlaky ponecháme jen mezi většími městy, kde mají koho vozit. Pak to ovšem nakonec může dopadnout tak, že  konkurenceschopnost železnice bude dále klesat až regionální železniční doprava zanikne (snad mimo dopravy příměstské).  Příznivci železnice se obávají toho, že regionální tratě zahynou na úbytě právě díky zásahům konzultantů, kteří nepochází z regionu a kteří neznají zdejší návaznosti. Prvním krokem k budoucímu zániku regionálních tratí může být  jednak omezování dopravnách spojů jen na ranní a odpolední, rušení spojů víkendových a  rozkouskování  tratí na kratší úseky, ve kterých (zatím) provoz o poznání větší, konkrétně to uvedu na příkladu tratě 262 Česká Třebová - Chornice - Skalice nad Svitavou.  Tím se zruší návaznosti a možnosti přestupů mezi vlaky (rozváží se přípoje) a frekvence cestování dále poklesne, zvláště  je to znát na hranici krajů. Trať rozkouskuje  na úseky  Č. Tř. -  Mor. Tř., Mor. Tř. - Chornice, Chornice - Velké Opatovice, V. Opatovice - Skalice).  Důvod je nasnadě - v 1. úseku je frekvence na Regionovu, pak na starý motorák, pak zase na starý motorák, ale kvůli využití oběhů z jiného depa a v posledním zas na Regionovu. Cestující nejsou blázni, aby na stejné trati 3x přestupovali, mnohdy ani návaznost není, nebo aby čekali na přípoj 1 a 1/2 hodiny. Rapidně ubudou, a nebude-li ani autobus,  budou jezdit auty.  Také dlouhodobě kritizované přestupování mezi vlaky na trati 260 v Letovicích  je nejen důvodem pro pokles počtu cestujících, ale i pro zhoršení ekonomiky provozu (platí se dvě čety, vypravují se dva vlaky, zhoršuje se oběh vozidel).  Díky názorům uvedeného konzultanta můžeme přijít o  regionální osobní dopravu na úseku Choceň - Pardubice. Zbudou snad ještě rychlíky, na ty nebude mít OREDO vliv.  Zato budeme moci očekávat rozkvět autobusových linek na už tak přecpaných silnicích. Proč? Všemu bude předcházet přepravní průzkum. Zjistí, že (po výše uvedených "racionalizačních" úpravách vlak vozí pouze několik lidí  a na základě přepravního průzkumu se navrhne, že je finančně neúnosné, aby kraj na takhle nevyužité trati objednával a platil osobní dopravu. Který politik by proti takovému argumentu, doloženému průzkumem odborné organizace, vystoupil nebo nesouhlasil. A tak se stane.  Na to jsme si nyní  objednali společnost OREDO.
Je nějaká jiná cesta? Máme jistě i takové dopravní odborníky, kteří využijí základní síť železnic v kraji a přizpůsobí síť autobusových linek tak, aby zbytečně nezdvojovaly  spojení tam, kde lze jezdit vlaky. To je totiž cesta, jak zvýšit na některých úsecích vlakovou frekvenci a dosáhnout opačného efektu. Důležitá bude návaznost autobusových a vlakových spojů, o kterou se nyní nikdo moc nestaral a možnost společné jízdenky. A do menších obcí  nemusí jezdit velké autobusy, i zde je možné hodně ušetřit. Zatím měli autobusoví dopravci veškerou svoji ztrátu hrazenou prakticky bez podmínek, jízdní řády si tvořili sami tak, jak vyhovovalo především jim samým. Sice byly a jsou jízdní řády připomínkované, ale argumenty např. o oběhu a využití vozidel měly vždy navrch, nedaří se např. zavést pravidelnou taktovou dopravu, na kterou by bylo spolehnutí.  (mm)