Dopravu
plánuje kritik České Třebové
- Třebováci se bojí o své vlaky. Kraj si najal na plánování
dopravy firmu, kde pracuje odpůrce zastavování vlaků v Třebové
- ČESKÁ TŘEBOVÁ Nejdřív napsal petici proti zastavování vlaků v
České Třebové a teď bude pracovat jako jeden z odborníků na
plánování veřejné dopravy v kraji, tedy i na Českotřebovsku. Tomáš
Záruba letos už podruhé rozčiluje Třebováky.
- Kdo to je? Dopravní konzultant, který na jaře vystoupil jménem
Drážní společnosti při ČVUT v Praze s peticí určenou ministerstvu
dopravy. Spolu s kolegy v ní kritizoval to, že dálkové vlaky
zastavují v České Třebové, v malém, šestnáctitisícovém městě. A tím
se zdržují. A ten samý člověk pracuje ve společnosti, kterou si teď
Pardubický kraj najal, aby v regionu zavedla integrovaný dopravní
systém a zlepšila celý chod veřejné dopravy. Jde o firmu Oredo
zřízenou Královéhradeckým krajem.
- „Prokázal, že našemu kraji nerozumí a že naši krajskou dopravní
politiku, počítající se dvěma centry pro osobní a nakonec i nákladní
vlakovou dopravu v Pardubicích a České Třebové, neuznává,“ napsal o
Zárubovi Milan Mikolecký z České Třebové v Českotřebovském deníku na
internetu. Město a jeho obyvatelé léta bojují o to, aby ve Třebové
stavělo více dálkových rychlíků. Proč? Třebová je podle nich
významným dopravním uzlem. Ale nikoliv podle Záruby. „Samotné město
Česká Třebová absolutně nedosahuje významu pro zastavení
nejrychlejších vlaků,“ řekl Záruba na jaře a spustil tím vášnivý
odpor Třebováků.
- Ti se teď bojí, že Oredo nebude při své práci nestranné. Situaci
se snaží uklidnit Královéhradecký kraj, pod který Oredo patří.
„Občanský postoj jednoho ze zaměstnanců Oreda, který rozhodně není
nijak radikální, nemůže ovlivnit řešení úkolu, který tato společnost
jako celek připravuje,“ říká mluvčí kraje Imrich Dioszegi.
- Sám Záruba říká, že práce Oreda může ovlivnit jízdní řády
osobních vlaků, nikoli ale speciálních rychlíků, o které ve sporu
jde. „Kraj nebo jim pověřené organizace nemají vliv na dálkové
vlaky. Ty objednává ministerstvo dopravy. S peticí tady není žádná
souvislost,“ uvedl Záruba.
- Regionální mutace Mladá fronta DNES - Pardubický kraj (Martin
Filip)
|
-
-
Krajskou
dopravní politiku určuje Pardubický kraj
- Doufám že to tak je a že to nemůže změnit ani firma Oredo, která byla
vybrána pro zavedení integrovaného systému dopravy v kraji, ani její
spolupracující odborníci. Autor výše uvedeného článku Martin Filip si
vybral problém konkrétní osoby - Ing. Záruby, ale problém je jistě širší.
- Úkol zavést integrovaný systém můžeme pojmout v zásadě dvojím způsobem
- buď jako základní systém využijeme železnici, která má nejen tradici,
ale vybudované dopravní cesty a přizpůsobíme k tomu daleko variabilnější
dopravu autobusovou a nebo obráceně vytvoříme jako základ autobusové linky
a vlaky ponecháme jen mezi většími městy, kde mají koho vozit. Pak
to ovšem nakonec může dopadnout tak, že konkurenceschopnost
železnice bude dále klesat až regionální železniční doprava zanikne (snad
mimo dopravy příměstské). Příznivci železnice se obávají toho, že
regionální tratě zahynou na úbytě právě díky zásahům konzultantů, kteří
nepochází z regionu a kteří neznají zdejší návaznosti. Prvním krokem k
budoucímu zániku regionálních tratí může být jednak omezování
dopravnách spojů jen na ranní a odpolední, rušení spojů víkendových a
rozkouskování tratí na kratší úseky, ve kterých (zatím) provoz o
poznání větší, konkrétně to uvedu na příkladu tratě 262 Česká Třebová -
Chornice - Skalice nad Svitavou. Tím se zruší návaznosti a možnosti
přestupů mezi vlaky (rozváží se přípoje) a frekvence cestování dále
poklesne, zvláště je to znát na hranici krajů. Trať rozkouskuje
na úseky Č. Tř. - Mor. Tř., Mor. Tř. - Chornice, Chornice - Velké
Opatovice, V. Opatovice - Skalice). Důvod je nasnadě - v 1. úseku je
frekvence na Regionovu, pak na starý motorák, pak zase na starý motorák,
ale kvůli využití oběhů z jiného depa a v posledním zas na Regionovu.
Cestující nejsou blázni, aby na stejné trati 3x přestupovali, mnohdy ani
návaznost není, nebo aby čekali na přípoj 1 a 1/2 hodiny. Rapidně ubudou,
a nebude-li ani autobus, budou jezdit auty. Také dlouhodobě
kritizované přestupování mezi vlaky na trati 260 v Letovicích je
nejen důvodem pro pokles počtu cestujících, ale i pro zhoršení ekonomiky
provozu (platí se dvě čety, vypravují se dva vlaky, zhoršuje se oběh
vozidel). Díky názorům uvedeného konzultanta můžeme přijít o
regionální osobní dopravu na úseku Choceň - Pardubice. Zbudou snad ještě
rychlíky, na ty nebude mít OREDO vliv. Zato budeme moci očekávat
rozkvět autobusových linek na už tak přecpaných silnicích. Proč? Všemu
bude předcházet přepravní průzkum. Zjistí, že (po výše uvedených
"racionalizačních" úpravách vlak vozí pouze několik lidí a na
základě přepravního průzkumu se navrhne, že je finančně neúnosné, aby kraj
na takhle nevyužité trati objednával a platil osobní dopravu. Který
politik by proti takovému argumentu, doloženému průzkumem odborné
organizace, vystoupil nebo nesouhlasil. A tak se stane. Na to jsme
si nyní objednali společnost OREDO.
- Je nějaká jiná cesta? Máme jistě i takové dopravní odborníky, kteří
využijí základní síť železnic v kraji a přizpůsobí síť autobusových linek
tak, aby zbytečně nezdvojovaly spojení tam, kde lze jezdit vlaky. To
je totiž cesta, jak zvýšit na některých úsecích vlakovou frekvenci a
dosáhnout opačného efektu. Důležitá bude návaznost autobusových a
vlakových spojů, o kterou se nyní nikdo moc nestaral a možnost společné
jízdenky. A do menších obcí nemusí jezdit velké autobusy, i zde je
možné hodně ušetřit. Zatím měli autobusoví dopravci veškerou svoji ztrátu
hrazenou prakticky bez podmínek, jízdní řády si tvořili sami tak, jak
vyhovovalo především jim samým. Sice byly a jsou jízdní řády
připomínkované, ale argumenty např. o oběhu a využití vozidel měly vždy
navrch, nedaří se např. zavést pravidelnou taktovou dopravu, na kterou by
bylo spolehnutí. (mm)
|