Linka důvěry Ústí nad Orlicí slaví 15 let
Vznik Linky důvěry Ústí nad Orlicí se datuje k roku 1995. Je to tedy již 15 let, co pracovníci linky pomáhají
občanům převážně z Pardubického kraje vypořádat se s tíživými životními
situacemi. V následujících řádcích bude činnost linky důvěry více
přiblížena. „Linka důvěry, dobrý den“, tato věta zazní jako první, když
vytočíte telefonní číslo
465 52 42 52.
Co ale lidé mohou od hovoru na lince důvěry očekávat? V jakých životních
situacích se na linku důvěry mohou lidé obracet? Toto jsou jedny
z nejčastěji kladených otázek, se kterými se v rámci své práce na lince
důvěry setkáváme. V následujících odstavcích se pokusím na tyto otázky
odpovědět.
Linka důvěry Ústí nad Orlicí je odborné
pracoviště, jejímž posláním je poskytovat lidem okamžitou telefonickou
pomoc v jakékoli obtížné životní situaci, pomoc s jakoukoli starostí, se
kterou si volající neví rady, cítí se ohrožen, nebo své trápení ale i
radost potřebuje jenom někomu svěřit a s někým ho sdílet. Naše linka
důvěry slouží pro všeobecnou populaci bez omezení věku a pohlaví. Šíře
probírané problematiky je neohraničena. Často probíranými tématy na lince
důvěry jsou například otázky konečnosti a smyslu života, osamělost, ztráta
partnera či jiné blízké osoby, myšlenky na sebevraždu, rodinné a
partnerské problémy, domácí násilí, závislosti na drogách apod.
A co mohou lidé od hovoru na lince
důvěry očekávat? Linka důvěry funguje jako první záchytná pomoc pro
člověka v krizi. Cílem hovoru je zklidnění a podpora, povzbuzení a obnova
naděje volajícího. Klienta provázíme jeho těžkou chvílí. Pracovník linky
důvěry může pomoci volajícímu zorientovat se v jeho životní situaci, dává
příležitost vyslovit věci nahlas. Pracovník společně s volajícím hledají
řešení problému. Pracovník poskytuje základní psychosociální poradenství,
v případě potřeby podává kontakt na další organizace či odborníky. Výhodou
linky důvěry pro volajícího je zaručení jeho anonymity a závazná
mlčenlivost pracovníků. Službu telefonickou krizovou pomoc poskytujeme
zdarma, klient platí pouze hovor podle svého telefonního tarifu.
V životě každého z nás někdy nastanou
chvíle, kdy si nevíme rady, cítíme se ohrožení, potřebujeme pomoc a radu,
potřebujeme, aby našim starostem ale i radostem někdo naslouchal a sdílel
je s námi. Možná zrovna nemáme na koho se ve svém okolí obrátit, ocitneme
se sami nebo své blízké nechceme svými problémy zatěžovat nebo pociťujeme
strach či stud se svými blízkými o svých pocitech a trápeních mluvit.
Právě v takových chvílích se lidé mohou na linku důvěry obracet. Více
informací o činnosti Linky důvěry Ústí nad Orlicí naleznete na
www.linkaduveryuo.cz.
Loučím se s krédem: „Zavolat může
každý…i Vy…“
Luďka Marešová, vedoucí Linky
důvěry Ústí nad Orlicí
Jakým způsobem Vám může Linka důvěry pomoci?
Linka důvěry
Ústí nad Orlicí je odborné pracoviště, jejímž posláním je poskytovat
lidem okamžitou telefonickou pomoc v jakékoli obtížné životní situaci,
pomoc s jakoukoli starostí, se kterou si volající neví rady, cítí se
ohrožen, nebo své trápení ale i radost potřebuje jenom někomu svěřit a
s někým ho sdílet. Linka důvěry může být první záchytnou pomocí pro člověka
v krizi
-
Linka důvěry funguje v nepřetržitém provozu na telefonním čísle
465 52 42 52.
-
V jakých situacích se na nás můžete obracet?
-
Linka důvěry je tu pro
každého člověka, který se nachází v obtížné životní situaci, pro člověka
kterého něco trápí, s něčím si neví rady a potřebuje pochopení, podporu a
pomoc s řešením své situace.
-
Cílovou skupinu tvoří
osoby bez omezení věku a pohlaví. Šíře probírané problematiky je
neohraničena. Služba není určena osobám k uspokojení jejich sexuálních
potřeb.
-
-
Linka důvěry je
např. určena lidem, kteří:
- -jsou v psychické nepohodě (úzkost, strach, deprese apod.)
- - zvažují otázky své existence a smyslu života
- -pomýšlejí na sebevraždu
- -tíží je partnerské a rodinné problémy
- -obávají se změn ve svém životě
- -cítí se osamělí
- -ztratili partnera či jinou blízkou osobu
- -jsou oběťmi nebo svědky domácího či jiného násilí či zneužívání
- -mají problémy v oblasti sociálně právní (finanční problémy, ztráta
zaměstnání , závislosti na návykových látkách apod.)
- -zažili nebo byli svědky traumatizující události (okradení, znásilnění
…)
- -mají obavy z onemocnění, strach ze smrti
Jak probíhá hovor na
lince důvěry? „Linka
důvěry, dobrý den“, tato věta zazní jako první, když vytočíte naše telefonní
číslo. Když člověk zavolá na naši linku, nemusí se představovat a může začít
hned hovořit o tom, proč volá. Pokud volající nebude vědět, jak začít,
pracovník na lince mu rád pomůže s tím, jak sdělit důvod svého volání.
Volající může říci pouze to, co říci chce a pokud jsou pro něho některé
otázky příliš citlivé, je jen na něm, do jaké míry o tom bude chtít sám
hovořit.
-
Co od hovoru můžete očekávat?
- -stabilizaci a zklidnění, emoční podporu a snížení nebezpečí, že se
krize bude dále prohlubovat
- -příležitost vyslovit věci nahlas, dodání naděje, provázení těžkou
chvílí
- -pomoc zorientovat se ve své životní situaci a pomoc s hledání řešení
problému
- -aktivizaci Vašich vlastních schopností samostatně řešit situaci
- -poskytnutí základního psychosociálního poradenství
- -podání kontaktů na další organizace a odborníky, kteří
pomohou řešit Vaši obtížnou situaci
-
-
Jaké jsou výhody pomoci a zásady naší práce na lince důvěry?
-
Vaše
ANONYMITA
-
Zachování
MLČENLIVOSTI pracovníků
-
DOSTUPNOST
služby (klient může zavolat kdykoli a odkudkoli)
-
SLUŽBA
JE POSKYTOVÁNA ZA CENTU BĚŽNÉHO TELEFONNÍHO HOVORU
-
Zajištění
služby odborně vyškolenými pracovníky
-
Návaznost linky důvěry na další veřejné služby
-
Individuální
přístup (pomoc na lince důvěry vychází z individuálně určených potřeb a
přání volajícího)
-
Samozřejmostí
je zachování lidské důstojnosti a úcty klienta a dodržování základních
práv a svobod klient
-
-
Pár slov na závěr
- V životě každého z nás někdy nastanou
chvíle, kdy si nevíme rady, cítíme se ohrožení, potřebujeme pomoc a radu,
potřebujeme, aby našim starostem ale i radostem někdo naslouchal a sdílel
je s námi. Možná zrovna nemáme na koho se ve svém okolí obrátit, ocitneme
se sami nebo své blízké nechceme svými problémy zatěžovat nebo pociťujeme
strach či stud se svými blízkými o svých pocitech a trápeních mluvit.
Právě v takových chvílích se lidé mohou na linku důvěry obracet.
„Zavolat
může každý…i Vy…“
Linka důvěry funguje na telefonním čísle:
465 52 42 52 NONSTOP
Více
informací o činnosti Linky důvěry Ústí nad Orlicí je k nalezení na
www.linkaduveryuo.cz
|