-
Průjezd
ústeckým nádražím: O politice destrukce
- Oficiální vyjádření SŽDC k variantám zprůjezdnění hlavního
vlakového nádraží v Ústí nad Orlicí bylo zveřejněno v médiích 6. 8.
2010. Občanské sdružení usilující už dva roky o racionální nakládání
s penězi na investici jej může směle podepsat.
- OS nikdy nebylo účastníkem řízení, které
v kauze probíhalo. Proto musí znovu odmítnout podpásová tvrzení
starosty Peška o přímém negativním vlivu Sdružení na počátek stavby.
Jediná role petice podepsané tisícovkami
lidí se svobodným a odpovědným uvažováním tkvěla v tom, že
pomohla památkářům, kteří se nechali obelstít politikou cíleného
chátrání vlastníka nádražní budovy, ČD, znovuvstoupit do hry.
Je mimořádně smutné, že zákulisní tlaky zájmových lobby se mj.
projevily ve zdržení nápravy stavu nejméně čtyřnásobným odvoláním
proti verdiktu ministra kultury. Procedura se pod kuratelou
rozkladové komise MK musela vždy od nuly v patřičných lhůtách
opakovat.
Z nejčerstvějších vystoupení starosty Richarda Peška (ODS) zcela
nepokrytě vyplývá, že to poslední, o co mu jde, je moderní
železnice, atraktivita regionu a jeho zpřístupnění stále většímu
počtu dálkových cestujících.
Po vzoru svého švagra, v posledních parlamentních volbách
neúspěšného kandidáta ODS do Parlamentu ČR, Jiřího Čepelky, který
coby starosta před lety uspěl se stavbou mostu v Hylvátech metodou
vydírání vůči státu pohrůžkou blokace stavby jiného úseku koridoru,
činí teď Richard Pešek totéž s nádražím, resp. s uměle vyvolanými
přídatnými stavbami.
Dokonce ve své bohorovnosti a pocitu, že je „doma“ neomezeným
rozhodovatelem ve všem, veřejně staví na odiv, že on jako
představitel samosprávy se bude snažit ovlivnit nezávislý stavební
úřad, aby nevydal k šetrné variantě SŽDC povolení ke stavbě. Jsme
ještě právním státem? Kdo v realitě blokuje prosperitu a dobrou
pověst Ústí?
Kdo od dob návštěvy nádraží někdejším ministrem dopravy Bendlem
předvádí názorové veletoče a vodí své občany za nos? Je hlavním
cílem zviditelnění při co největším počtu přestřihávání pásek u
stavebních zmetků?
Jsou ještě pod tlakem lokálního „brain-washingu“ schopni si takovéto
otázky soudní lidé položit? Budou členové nové vlády tuto politiku
destrukce přecházet jako tomu bylo dříve? Výhružky obstrukcemi navíc
vedou jednání do slepé uličky a ničí pověst města.
-
- Prof. JIŘÍ SUCHOMEL, proděkan
Fakulty umění a architektury Technické univerzity v Liberci
- Doc. OLGA SOMMEROVÁ, filmová
dokumentaristka
-
Ještě na téma stavební
zmetky.
- Článek
představitelů OS Nádraží nedáme píše o stavebních zmetcích. V této
souvislosti bych se vrátil k případu "přemostění železniční
trati v Hylvátech. Není to zmetek v tom smyslu, že by šlo o
stavbu špatně provedenou. Ale v souvislosti se současným dopravním
řešením sousedící křižovatky se silnicí I/315 na Lanškroun to
zmetek je. Zatímco k málo významnému přemostění do Hylvát
místní komunikací (kterou zaplatit ze 100% stát) vedou masivní
a málo používané odbočovací pruhy, tak 100 metrů vzdálená křižovatka
silnice I. a II. třídy, místo častých a nebezpečných nehod zůstala
beze změny. Zbytečně se vyhodily peníze na málo důležitou věc, aby
tak potřebnější se vůbec nerealizovala. Asi tak nějak se má
zřejmě postupovat při řešení "průjezdu železničního uzlu Ústí n. O.
Odhodí se šetrné varianty jen účelově, aby se vyřešil nějaký
lokální městský problém (za státní či evropské peníze) a přitom se
"jen tak mimochodem" zbourá historická nádražní budova = kulturní
památka. A město ve spojení s dinosaury na ČD vehementně brání tomu,
aby byla za kulturní památku prohlášena. Už tím zdrželi celé řešení
problému téměř o jeden rok.
|