-
K probíhající
veřejné diskusi ve věci stavby „Průjezd železničním uzlem Ústí nad
Orlicí“
-
Správa železniční
dopravní cesty (SŽDC) sděluje:
-
V
souvislosti s připravovanou stavbou „Průjezd železničním uzlem Ústí
nad Orlicí“ se v poslední době začaly objevovat ničím nepodložené
informace, že v rámci projektu bude i při zachování původní nádražní
budovy postavena nová plnohodnotná výpravní budova s vysokými
pořizovacími náklady. Skutečností však je, že zadáním investora,
Správy železniční dopravní cesty, je spíše opačný stav, který by měl
v rámci probíhajícího projednání vyústit ve funkčně a zejména
ekonomicky zdůvodnitelné úsporné řešení.
Původní řešení rekonstrukce Žst. Ústí nad Orlicí, které uvažovalo s
odstraněním dosavadní výpravní budovy, bylo řádně veřejnoprávně
projednáno a opatřeno právoplatným územním rozhodnutím. Následné
aktivity, zejména Občanského sdružení „Nádraží nedáme“ a vyhlášení
objektu Ministerstvem kultury ČR kulturní památkou, které však dosud
nenabylo právní moci, vedlo investora připravované stavby, po
schválení Ministerstvem dopravy ČR, k úpravě projektu s možností
zachování původního objektu.
Existuje obecná shoda na nezbytnosti odstranění atypického
úrovňového křížení železnice a pozemní komunikace spojující centrum
města Ústí nad Orlicí s městskou částí Kerhartice a jediného
přístupu ke stávající budově. Proto dochází v návrhu k zásadní změně
přístupu cestujících do areálu železniční stanice, a to z nového
přednádražního prostoru, umístěného jižně od kolejiště. Tento
přednádraží prostor, který má mnohem větší potenciál pro zastávku
Bus MHD a rozvoj systému P+R, je pohodlně a bezproblémově navázán na
nově zřizovanou cestu pro pěší a cyklisty a přeloženou místní
komunikaci. Samotný přístup k nově zřizovaným nástupištím a rovněž k
původní budově je z tohoto prostoru řešen důsledně bezbariérovým
podchodem pod kolejištěm.
Zachováním objektu původní budovy se vytvořila pro jejího vlastníka
a současně dopravce ČD a.s. možnost pro její další využívání ve
prospěch cestující veřejnosti. Je však nezpochybnitelnou
skutečností, že pro část cestujících, převážně ve směru na Českou
Třebovou, by byla docházka k opatření jízdenky v dosavadní budově
prodloužením dochozí vzdálenosti. Z tohoto důvodu je zvažováno v
přednádražním prostoru řešení vstupního objektu s umístěním
informačního systému, včetně minimalizovaného prostoru pro základní
odbavení cestujících, jehož zajištění vyplývá z povinností
provozovatele dráhy. Tento návrh řešení je požadován zejména
samosprávou města Ústí nad Orlicí a je podepřen názorem ČD a.s.,
které o další provozování dosavadní výpravní budovy nemají dosud
zájem.
Představou investora, se kterou jde
SŽDC do projednání, je však nalezení funkčně a nejen v dnešní době
především ekonomicky rozumného řešení a nerealizovat žádný nový
objekt, který by svým určením mohl případně suplovat činnosti
dopravce v současné výpravní budově. Za tímto účelem probíhají v
rámci přepracování projektové dokumentace další jednání s městem
Ústí nad Orlicí a společností České dráhy.
Výjimkou by měl být pouze samostatný, veřejnosti nepřístupný a před
vstupem nepovolaných osob chráněný technologický objekt pro nové
zabezpečovací zařízení s trafostanicí, který je ve smyslu
právoplatného územního rozhodnutí řešen rekonstrukcí již nevhodné
komerční a skladové budovy.
Ing. Miroslav Konečný, náměstek GŘ SŽDC
|