Českotřebovský deník 169/2010 (17/9)                                   
Ještě znovu  Jan Perner 

Vážená redakce, včera jsem se po delší době přijela podívat do České Třebové. Mile mě překvapila pěkná úprava přednádražního prostoru včetně vodních kaskád a kamenného globu.Prošla jsem promenádou až k " uměleckému dílu " sochy Jana Pernera . Zůstala jsem překvapením stát,čekala jsem úplně něco jiného , solidního ,co by si osobnost Jana Pernera zasluhovala . Ještě že se toho slavný technik nedožil! I podle reakcí kolemstojících diváků jsem slyšela, že nejsem sama. Dokonce byly i dvojsmyslné narážky, že ač vypadá jak z koncentráku, když se na sochu dívali od nádražní budovy, jevil se náš velikán jaksi značně vyvinutý  sexuelně. Od zřejmě Třebováků. znalých historie města zazněly i poznámky, jako jestli mu někdo ulomí tu dlouhou ruku, tak bude náměstí místo nynějšího Pernerova znovu Bezručovo... Myslím, že výběrová komise na ztvárnění sochy Jana Pernera měla  přistupovat  k financím přiděleným z EU s poněkud rozumnějším vkusem.                                                                                  S pozdravem Jitka Javůrková, Kolín
 
Vážená redakce. Prosím o zveřejnění mého dopisu, který začnu pochvalou. děkuji všem, kteří se zasloužili o dopravní terminál před nádražím v České Třebové. Je opravdu účelný, moderní a krásný, s parkovou úpravou. ovšem až na to monstrum, které má být sochou Jana Pernera. je to šokující, něž něco takového za dva miliony, tak raději nic.  Myslím si, že by byla lepší deska - třeba z bílého mramoru - s reliéfem a životopisem Jana Pernera. Mohla by být osazena přímo do nové fasády nádražní budovy. Bylo by to určitě důstojnější a levnější řešení. Ale je to jen můj názor. Je mi trochu líto lidí, kteří se rozhodli pro návrh sochaře Garguláka a tě´d jsou vystaveni kritice a posměchu ze všech stran.                                                                                                  Jarmila Korejtková.

Pane Mikolecký, vzhledem k tomu že stále neutuchá rozmrzelost nad rádo by ozdobou Pernerova náměstí a vy jste se ukázal jako zdatný odpůrce rozhodnutí radnice ( i když jen ústecké) pokládám Vám akademickou otázku:.Co by se muselo stát, aby alegorie na osobu J.Pernera je-li uměleckým dílem byla přenesena na  místo kam umělecká díla patří t.zn. výstavy, galerie apod. A na oslavu J.Pernera a " železné dráhy ", která přinesla ohromný rozvoj nejen našemu městu ale celé zemi  bylo postaveno dílo ke kterému by nemuseli občané vzhlížet se sarkasmem?  Občanské sdružení, podpisová akce a nebo jenom změna názoru nového vedení po volbách? Se stěhováním máme už i zkušenosti.Opakuji je to akademická otázka, ale vzhledem k názoru občanů  aspoň těch s kterými se potkávám je asi namístě ji položit.                                                Miroslav Bartoš - předseda BD PERNER ulice Pernerova

Na otevření terminálu se přišly podívat stovky lidí. Ti hodnotili počin města spontánně kladně, kritice byla podrobena od starších lidí právě odhalená socha zakladatele českých železnic Jana Pernera. „Kdyby Perner tušil, jakou sochu mu jednou tady postaví, vedl by železnici jinudy,“ poznamenal například v hloučku kamarádů důchodce.                                         (Z deníku Právo, 16. 9. 2010)

Mrzí mne, že jsme spěchali. Výtvarná soutěž na novou sochu se nevydařila, zřejmě na výzvu České komory architektů, která ji označila za neregulérní, se velká většina účastníků odhlásila. V soutěžní komisi - porotě také chyběli nezávislí odborníci z výtvarných škol. Vyhlášení výsledku soutěže doprovázela  nespokojenost a všechny v této době provedené ankety (byly celkem 4) dopadly pro vítězný návrh negativně. Přesto rada města  návrh výtvarné komise potvrdila. Mohli jsme využít práva  výsledek nevyhlásit a s odstupem času vyhlásit soutěž novou. Navrhoval jsem to. Náměstí jsme mohli po Pernerovi pojmenovat a přijmout tak veřejný slib, že zde do pěti let  vyroste jeho důstojná socha. Také městskému rozpočtu by se to líbilo. Vnímám, že začíná jakási nová iniciativa postavit v prostoru terminálu skutečného Pernera. Uvidíme, zda to je jen vlna brblání a nespokojenosti, která se utlumí a "zvykneme si", nebo zda se najdou opravdoví iniciátoři hnutí za nového Jana Pernera. Mne osobně by zajímal by mne názor Institutu Jana Pernera,  jehož snahou byla a je Pernerova socha v Pardubicích. Možná právě s jeho pomocí by mohla vzniknout legální iniciativa, která by v budoucnu mohla vést k nové výtvarné soutěži a později i k nové důstojné poctě inženýru Janu Pernerovi. Sochy, které vznikají touto cestou, mívají větší prestiž a vzbuzují úctu. Právě to současná instalovaná socha či plastika rozhodně nemá, lze ji podle mého názoru považovat spíše za první nevydařený pokus, jak v České Třebové uctít význam Jana Pernera                                               (mm)

PRONAJMU BYT 2+1 v přízemí v České Třebové Nové náměstí 1752. Informace na tel. 732 239 606   

Krásné fotky z terminálu vyfotil Jaroslav PUC: najdete je zde

Dva Třebováci zemřeli 15.9. při dopravní nehodě v Litomyšli.

Krátce po 11. hodině narazil nákladní vůz do osobního auta, které zřejmě vyjíždělo z vedlejší silnice. Silnice I/35 byla v místě nehody až do 14. hodiny uzavřená. Řidič zemřel na místě, jeho spolujezdkyni (manželku) se záchranáři snažili přes hodinu oživovat, ale marně.  Řidič nákladního vozu vyvázl bez zranění. Jeho auto ale bylo po nehodě nepojízdné a náklad se musel přeložit, což také komplikovalo dopravu. Nehoda se stala v Sokolovské ulici na křižovatce u Vertexu ve směru na Vysoké Mýto a Hradec Králové.  Štegnerová dodala, že kromě dopravní policie byli na místě nehody také lidé z kriminální služby, která si případ převezme. Nařídí pitvu kvůli přesnému určení příčiny smrti obětí. hasiči Prováděli vyprošťování osoby, jejíž zranění nebyla slučitelná se životem, z vozu. Spolupracovali také se záchrannou službou na oživování druhé oběti nehody. Zajistili vozidla proti požáru, zlikvidovali uniklé kapaliny a pomohli policii řídit provoz.  Hmotné škody na vozidlech byly odhadnuty na 130 tisíc korun. Případ si na místě převzal komisař SKPV. Okolnosti této tragédie jsou i nadále předmětem šetření.
 
Ministr dopravy Vít Bárta byl na návštěvě v Pardubicích a v Chrudimi.

 Hlavním zaměřením je jednání o budoucích investicích a o možnostech jejich realizace. Do tohoto tématu třeba nepatřilo otevření dopravního terminálu v České Třebové, kde jsme ministra postrádali. Nyní žije  zřejmě důležitějšími problémy spojenými s výběrem investice, které budou a které nebudou pokračovat.  Proto ministr jednal nejdříve na Krajském úřadě v Pardubicích a poté odjel do Chrudimi, kde je na pořadu dne   stavba obchvatu města. škoda, že se takto nejedná o obchvat České Třebové. Ovšem je třeba uznat, že dopravní frekvence na trase přes Chrudim je jistě dvojnásobná.... Fotografie Luboš Kozel
 
Aukce energie : úspory pro krajskou pokladnu.

Pardubice  – Pardubický kraj ušetří v příštím roce za nákup elektřiny. Potvrdila to čtvrteční elektronická aukce.Tímto způsobem našel Pardubický kraj nejvhodnější nabídku na trhu, což přinese v roce 2011 krajskému rozpočtu úsporu při nákupu silové elektřiny zhruba 15 milionů korun. Do výběrového řízení bylo přihlášeno celkem šest licencovaných obchodníků s elektrickou energií, jedna nabídka byla vyřazena. Elektronické výběrové řízení, které pro kraj organizovala společnost eCENTRE, bylo dvoukolové. Obchodníci s elektřinou nejprve podali v obálkách nabídkové ceny a tyto pak byly vstupní cenou pro druhé kolo. Všichni účastníci přihlášení on-line tak dostali příležitost nabídkové ceny snížit, což se také stalo. Elektronické aukci předcházel audit 301 odběrných míst, na něž je připojeno 125 krajských organizací. Do aukce se zapojilo 110 organizací spravovaných nebo vlastněných krajem. Mezi největší patří krajský úřad, Pardubická krajská nemocnice a Správa a údržba silnic Pardubického kraje. „Už po otevření obálek bylo jasné, že Pardubický kraj ušetří při nákupu elektřiny  16,7 procent a samotná elektronická aukce cenu snížila na neuvěřitelných 27,6 procent. V současné době, kdy je velký tlak na náklady, nás dosažená úspora těší. Vlastně to znamená, že místo letošních 55 milionů korun zaplatí kraj a jeho organizace v roce 2011 za stejné množství energie o více než 15 milionů méně. Jsou to prostředky navíc, které můžeme použít k jiným účelům,“ uvedl předseda výběrové komise a náměstek hejtmana Roman Línek, který je mimo jiné zodpovědný za správu krajského majetku.  Elektronické výběrové řízení přináší dynamický pohled na trh se silovou elektřinou, protože při aukci dochází k porovnávání nabízených cen. Pardubický kraj jako zadavatel tak rychle získal přehled o cenách a mohl vyhodnotit nejlepší nabídku. „Navíc je to nástroj antikorupční, protože ceny mohou v závěrečné aukci upravovat všichni přihlášení obchodníci a všichni vidí aktuální cenu v reálném čase a mohou reagovat,“ shrnul hejtman Radko Martínek. Dodal, že Pardubický kraj připravuje další elektronické aukce, a to například na dodavatele léků a zdravotnického materiálu pro krajské nemocnice.  „Díky elektronickým nástrojům a zkušenostem šetří eCENTRE svým zákazníkům ve státním i soukromém sektoru v průměru dvacet, v některých případech ale také 45 procent provozních nákladů. Je také pravda, že systém CENTRES pomáhá nastavit transparentní procesy a omezuje korupční prostor,“ řekl generální ředitel společnosti eCENTRE Vítězslav Grygar. Systém CENTRES, kdy klienti centralizují poptávku po komoditě či službě do elektronického výběrového řízení, již dokázal ušetřit hodně přes půl miliardy korun. (mag, re)
 
Dopravní výbor podporuje záměr výstavby dopravního terminálu v Pardubicích

Pardubice – Výbor pro dopravu a dopravní obslužnost Zastupitelstva Pardubického kraje na svém jednání podpořil záměr výstavby multimodálního uzlu veřejné dopravy v prostoru pardubického nádraží. Projekt obnáší rekonstrukci prostoru před vlakovým nádražím, přemístění autobusového nádraží a vybudování terminálu městské hromadné dopravy. Projekt by mohl být financován z tzv. švýcarských fondů. „Potřeba vybudovat dopravní terminál se v Pardubicích diskutuje už po mnoho let. Nyní máme na papíře záměr, který logisticky vyřeší propojení všech typů hromadné dopravy i dopravní situaci v zatížené lokalitě u vlakového nádraží. Dopravní výbor tento záměr, na kterém by se mohl kromě města Pardubice, Českých drah a dalších subjektů podílet i Pardubický kraj, podporuje. Zároveň ale upozorňuje na nutnost tento záměr rozpracovat do detailů a připravit tak, aby mohl být zdárně realizován,“ popsal záměr dosavadní předseda výboru Ivo Toman.  Výbor také projednal dokumenty, které budou ve čtvrtek 16. září předloženy na jednání krajského zastupitelstva. Členové výboru mimo jiné jednohlasně schválili záměr vstupu Pardubického kraje do společnosti OREDO, s. r. o. a doporučili ho zastupitelstvu Pardubického kraje. Společnost OREDO v současné době zajišťuje pro Pardubický kraj organizaci veřejné dopravy a tvorbu integrovaného dopravního systému. Vstup do této společnosti bude pro Pardubický kraj finančně výhodnější a navíc kraj získá částečnou kontrolu nad společností včetně podílu na majetku a případném zisku.
Oddělení komunikace