-
Česká Třebová =
Městečko u Kostlivce ?
-
Mašiny slavící i
posmrtně se rozkládající v „Městečku u Kostlivce“Česká Třebová je tradičně příznivci železnice označována jako
"Městečko u nádraží", se zkratkou "MuN", která se nyní podle všech informací
konečně změní. Máme totiž přezdívku novou se zkratkou "MuK", tedy
"Městečko u Kostlivce". (Jako pouhé "Městečko" jej již
s dlouhým časem označila ve svém díle spisovatelka Tereza
Nováková.).O změně pohledu na Českou Třebovou svědčí nejen
elektronická soukromá pošta, ale také příspěvek z webu "Vlaky.net", který se
zabývá letošním dnem železnice (také v České Třebové, vlastně v městečku u
Kostlivce")
Den železnice 2010
se slavil všelijak, centrálně i regionálně.
Všude bylo něco zajímavého, ale jen na jednom místě mohli návštěvníci krom
vlastního programu vidět také hřbitov lokomotiv a jiných vozidel, který však
vždy není místem jejich posledního odpočinku, ale jen dočasného spočinutí
mezi životem předchozím a dalším. Ano, řeč je o provozní jednotce ČD v České
Třebové. Za vším prý hledej ženu, ale za to, že jsme se s
Karlem vydali nikoliv na
Národní den železnice, nýbrž na jeho regionální variantu
východočeskou mohl chlap. Navíc fousatý.
Laci mne už rok „otravoval“ s dotazy, zda bude opět sláva v
českotřebovském depu a motivem mu byla právě návštěva místního pohřebiště. V
poslední chvíli však musel účast odříci, a tak jsme zůstali sami. Nicméně
jsme nelitovali, dalšími motivy našeho rozhodnutí totiž byla nechuť tlačit
se davy na oné monstrózní olomoucké akci a pak také touha
po čase znovu navštívit to místo, které skýtá pro přítele železnice také
mnohé další možnosti k ukojení jeho potřeb.
Program sice začínal až úderem hodiny osmé, ale má noha se dotkla čtvrtého
českotřebovského perónu už o hodinu a čtvrt dříve. Nechtěl jsem riskovat
přestup na spoj jedoucí po hlavním tahu v den, kdy České dráhy vozily až
pět dospělých osob na jednu jízdenku SONE+ (a ta se navíc dala pořídit v
jistém obchodním řetězci za hubičku), a zvolil R 625 Vsacan,
vyjíždějící z mého sídelního města na soutoku Labe a Orlice. Tím jsem si
také vytvořil prostor pro fotografické pojednání
nedávno otevřeného českotřebovského dopravního terminálu, vkusně
ozdobeného
kostlivcem, který se vydává za stavitele dráhy olomoucko-pražské.S vůj
názor na ono dílko, místní radnicí zvolené, jsem si dovolil naznačit už v
titulku, parodujícím známou
přezdívku železničářského města. Je úsměvné, že se ten údajný Ing. Jan
Perner ke kolejím otočil zády. Jinak ovšem samotný terminál je velice pěkný
a náměstí prospěl nejen dopravně, jeho klidová zóna zurčí vodou a v budoucnu
slibuje osvěžit oko zelení. Nechybí dnes nezbytné informační zdroje
elektronického věku a v kontrastu k nim třeba sluneční hodiny kombinované s
fontánkou k pití určenou. Ten nápad mne opravdu dostal, byť jsem si ho
povšiml až před odjezdem a nikoliv v době, kdy jsem terminál ještě za
nepřejících optických podmínek zkoumal. Náměstí vůbec prokouklo, nový
kabát má někdejší železniční poliklinika i budova ČD Cargo, a.s. Jediným
hyzdícím prvkem tak (krom zmíněného sochařského díla) zůstává značně už
opelichaná pošta. Když jsem měl první plánovaný dokumentační úkon za sebou,
letmo jsem zaznamenal práce na rekonstrukci prvního nástupiště železniční
stanice a začal si všímat příprav na železniční slávu. V nádražní hale se
připravoval stáneček s propagačními a upomínkovými předměty (nic moc
zajímavého) a k pátému nástupišti se pomalu shromažďovali šotouši se svou
výbavou i občané méně výrazní, všichni vyhlížející parní vláček, který měl
přijet od depa.....
Celý
příspěvek
i s pěknými fotografiemi ve velkém počtu na odkaze ZDE.....
Předvolebně
zajímavý
odkaz
http://www.velkapoliticka.cz/ poslal Jiří Němec.
Týká se sice města Pardubic, ale je inspirací třeba i i pro Českou
Třebovou, určitě by pak byla doba před volbami zajímavější. myslím, že by to
mohlo vzbudit zájem o volby i u těch lidí, kteří je budou jako jindy
ignorovat, aby pak mohli celé 4 roky nadávat na to co se to na radnici
děje......
Zastupitelstvo
Pardubického kraje schválilo 32 projektů z 3. výzvy Operačního programu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Pardubice (23.9.2010) - Celkem 32 projektů z 3. výzvy Operačního
programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v prioritní ose 1,
globálního grantu 1.1, 1.2 a 1.3 schválilo k financování
Zastupitelstvo Pardubického kraje. Jednotlivé globální granty jsou
zaměřené na zvyšování kvality ve vzdělávání, rovné příležitosti dětí
a žáků a další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení
v Pardubickém kraji. Zprostředkující subjektu, kterým je odbor
strategického rozvoje kraje, oddělení programové pomoci EU, zašle do
30 dnů po uzavření smlouvy o realizaci globálního projektu příjemci
podpory tzv. nultou zálohovou platbu ve výši 30 % schváleného
finančního příspěvku. Oddělení komunikace
![](9K_10images/ND_program10.jpg)
![](9K_10images/ND_plesy.jpg)
|