"Ostuda. Rachitická nestvůra. Hra na umění za naše peníze." Právě tak
část lidí v České Třebové komentuje novou sochu Jana Pernera v České
Třebové. Její autor Jaromír Gargulák soudí, že spor mezi příznivci a
odpůrci je přirozený.
Vaše socha u dopravního terminálu v České Třebové vyvolala
mnoho reakcí. Hodně lidí socha šokovala. Byl nějaký druh provokace
vaším záměrem?
Svým ztvárněním Jana Pernera jsem se rozhodně šokovat
nesnažil. V soutěži byly dva návrhy klasické a dva návrhy moderní.
Zvítězil můj návrh a předpokládám, že patří mezi návrhy moderní. K
reakci občanů přidávám jen několik slov klasika, historika umění
Václava Viléma Štecha: Ne každý má s každým společnou řeč, společné
názory, cit, společné životní zkušenosti. Proto si zcela logicky lidé
vybírají své umělce a naopak umělci si vybírají své publikum. V tomto
smyslu je tedy každé umění srozumitelné.
Můžete přiblížit, jak jste došel ke své podobě Jana Pernera?
Z různých dostupných materiálů, jednak z podmínek a podkladů
soutěže, z
internetu, knih o železnici a také z návštěvy Dvorního salonku na
Masarykově nádraží v Praze, kde je busta Jana Pernera z
roku 1960, realisticky vyvedená.
Někteří lidé v diskusi k soše namítají, že jsou schopni
přijmout takové trochu abstraktní zobrazení, ale přisuzovat jej
konkrétnímu člověku je podle nich nedůstojné.
Nevím, podle jakých kritérií hodnotit důstojnost. Kdo
rozhoduje o důstojnosti - nedůstojnosti? Je to doba - čas nebo lidé? A
pokud ano, tak kteří? Ti dříve narození, později narození či ti, kteří
se teprve narodí? Před lety odhalili v Brně plastiku Mozarta, která
představuje nahatého andělíčka s "camprdlíkem" a s hlavou dospělého
Mozarta. Pro některé přímo zostuzení geniálního skladatele, pro druhé
geniální socha. Kde je pravda? Výtvarné umění nemá přesně definovaná a
změřitelná kritéria, která by v době vzniku přesně určila kvalitu
díla.
Myslím, že socha dobře zapadá mezi vaše ostatní díla. Sama
o sobě bez tohoto konceptu je ale možná těžko uchopitelná. Nemyslíte,
že jste pro obyvatele šestnáctitisícového města připravil poněkud
těžké sousto?
Plastika Jana Pernera určitě zapadá do mé celkové tvorby.
Doufám, že se nám v roce 2011 podaří uspořádat v České Třebové
výstavu, určitý profil mého díla, který by blíže seznamoval obyvatele
města s mojí tvorbou a tím, jak Perner vznikal. Nemyslím si, že v
České Třebové
plyne
čas jinak než v jiných městech. Žijeme ve 21. století a tomuto
faktu odpovídá od architektury přes dopravu až po životní styl veškeré
snažení lidí. I jiná města odhalují sochy ve veřejném prostoru, třeba
Jihlava, Ostrava, Brno a Praha. A všude v této souvislosti dochází k
určitým konfliktům mezi tábory příznivců a odpůrců. Abych však
odpověděl na Vaši otázku: Pro některé obyvatele České Třebové jsem
připravil těžký oříšek a pro některé naopak nepřipravil.
Proč působí váš Perner takovým, promiňte, rachitickým
dojmem? Podle reakcí několika místních lidí je socha smutná až
tragická. Jako by odkazovala na nějaké utrpení. Je v tom nějaký záměr?
Různé dojmy a reakce jsou věcí názoru. Někdo vyčte, že se mé
plastiky dají zařadit do rachitického extremismu a divákům je to pak
takto předkládáno. Smutek a tragiku osobnosti Jana Pernera pak lze
jednoznačně spatřovat v jeho osudu. Jan Perner zemřel na následky
poranění hlavy 10. 9. 1845 ve věku třiceti
let. Mé ztvárnění Pernera nicméně tohoto stavitele železnic
nezachycuje ve smutku, ale v zamyšlení. Tak
jej prezentují dochované tisky, které mimochodem rovněž obsahují
ony již zmiňované
brýle.
Socha včetně souvisejících prací přišla město na dva
miliony a jedenáct tisíc korun. Můžete přiblížit, proč se
cena uměleckého díla vyšplhala až na tak vysokou částku?
Cena díla se na tuto částku nevyšplhala, ale byla taková již
od počátku, tedy od soutěže. A ani nebyla nejvyšší. Cena se skládá
základně s ceny bez DPH, tedy 1 675 833 korun. DPH je 335 166 korun,
které odvedete státu. V ceně je obsažena řada úkonů, například i
odlití plastiky a svaření, které přišlo na 680 tisíc. Pro informaci:
jedna moravská slévárna nabídla odlití plastiky bez hlavy a kola s
křídly za milion 480 tisíc korun a DPH.